MotoGP: ימאהה – שיווי המשקל מתחיל להתערער

דברים קורים במוסכי ימאהה במוטו ג'יפי. יש תזוזה בשיווי המשקל בין שני הרוכבים של קבוצת המפעל. מצד אחד יש את הטופגאן הצעיר, הכוכב העולה, העתיד של הספורט מאבריק ויניאליס, ומהצד השני יש את השועל הותיק, התרנגולת הזקנה שלא מפסיקה להטיל ביצים, הסוס החי והבועט – ולנטינו רוסי. הקבוצה כבר שנים שאינה בוחרת רוכב 1 ורוכב 2. זה כבר לא נהוג בקבוצות הבכירות וימאהה מקפידה על זה אף יותר מהאחרות. היא כל כך מקפידה על כך עד שזה מה שגרם לוולנטינו לעזוב בסוף עונת 2010, כי הוא לא היה מוכן לקבל שהוא שווה ערך לבן קבוצתו הצעיר דאז, חורחה לורנסו.

כשוולנטינו חזר אחרי שנתיים בגלות דוקאטי, הוא ידע שעליו לקבל את האיזון בין שני הרוכבים בקבוצה, את החלוקה השווה של האמצעים אך גם של האוזן הקשבת של האחראים על הפיתוח והכיוון שאליו יקחו את ימאהה. כשמאבריק ויניאליס נבחר כמחליף של לורנסו, ולנטינו קיבל אותו בזרועות פתוחות עד כמה שניתן לקבל בן קבוצה שיהיה המתחרה הראשון שעליו לנצח ולהתמודד מולו על האליפות. "ידעתי שהוא יהיה טוב, אבל לא חשבתי שיהיה כל כך מהיר, כל כך מהר" אמר לי הדוקטור במהלך סוף שבוע המרוצים במוג'לו.

ויניאליס קבע את הזמנים הטובים ביותר בכל המבחנים המקדימים של העונה. כבר במבחן הראשון בוולנסיה, ביציאה הראשונה שלו על הימאהה התעלה בזמנים על בן הקבוצה המנוסה ובזכות ההצלחה הזו השפיע על ההחלטות הפיתוח לעונה הנוכחית. ויניאליס הרגיש מצויין ונראה מצויין על ה-M1. הוא בלם עמוק בפניות, שמר על מהירות גבוהה בתוכן, נראה מדוייק, והקבוצה הייתה בעננים. הפידבאק שלו לווילקו זילנברג המנטור שלו ולרמון פורקדה ראש הצוות היה ברור וממוקד. הצפיות התממשו והעונה נראתה מבטיחה.

בהתחלה היו לו הרבה סיבות לחייך – ויניאליס

בצד השני של המוסך ולנטינו התקשה. האיטלקי המבוגר מוויניאליס ב-16 שנים היה איטי ביותר משניה בחלק מהמקצים והאימונים. תחילה הוא האשים את הצמיגים והמבנה הקשה יותר שלהם אבל משהו נוסף הטריד אותו. ולנטינו התלונן שהשלדה לא טובה מספיק אך קולו נאלם עם ההצלחה של ויניאליס. גם הדוקטור קצת פיקפק בתחושות שלו לאור הזמנים והתוצאות של בן קבוצתו. בחרז, אחרי סוף שבוע מאד לא מוצלח, ולנטינו הפסיק לחפש את הבעיה בצמיגים והודה שהם כנראה טעו בכיוון שלקחו ולא הוסיף, אבל מאחורי הקלעים הוא כבר דרש שלדה חדשה. הוא העדיף לא לחזור לשלדה של עונת 2016 של טק3 "כי צריך להתקדם בפיתוח ולא לחזור אחורה", אבל דרש תשובות מימאהה.

למבחן שנקבע אחרי המרוץ ה-7 של העונה הוא דרש שיביאו משהו חדש. ואכן, הוא בחן שלדה חדשה אחרי סופשבוע בקטלוניה שאותו תיאר כעצוב. ימאהה הבינו שמשהו ממש לא עובד. הם היו חלשים בשני סבבים בהם ניצחו בעונה שלפני. לא רק זאת, רוכבי קבוצת הלווין טק3 עם שני רוכבי רוקיז בקטגוריה, עשו זמנים ותוצאות טובות יותר מהרוכבים הבכירים בחלק מהמקצים. הימאהה M1 של 2016 נראתה טוב יותר מאחותה הגדולה. קטסטרופה.

למבחן בקטלוניה ימאהה הביאו לשני הרוכבים שלדה חדשה, עדכון של שלדת 2016 (יש שטוענים שהם פשוט לקחו שלדות מקבוצת טק3). עכשיו היה האופנוע יותר נוח בכניסה לפניות ולשינויי כיוון לדברי ולנטינו שהצטער שלא קיבל אותה קודם כי עימה היה יכול להביא תוצאות טובות יותר בחרז, מוג'לו וקטלוניה. ויניאליס הרגיש פחות את ההבדל. הספרדי ציין שהיא טובה יותר והוא הרגיש בטוח יותר על האופנוע אך הוא נשמע קצת פחות החלטי מוולנטינו. בניגוד לבן הקבוצה שלו, מאבריק לא תמיד מצליח להסביר את הבעיות או הטעויות שלו ושל האופנוע. אחרי המרוץ באוסטין בו התרסק האשים את הצמיגים. "זו הייתה התרסקות מוזרה, רכבתי בדיוק באותו האופן בחימום ובכל המקצים האחרים. אני חושב שהייתה לי בעיה עם הצמיג הקדמי". אחרי המרוץ בחרז כשסיים שישי אמר: "זה היה מרוץ מוזר. בחימום הרגשתי טוב והייתי מדויק בכל נקודות הבלימה, אבל אחרי הצהריים לא הייתה לי את אותה תחושה". גם בקטלוניה לא ממש הצליח להסביר את הסיבה לתוצאות הנמוכות עם זינוק במיקום ה-9 וסיום עשירי, רק תודות להתרסקויות של רוכבים אחרים. למה שקרה לו באסן הולנד, לא מצא סיבות. "אני לא יכול להסביר את מה שקרה, כי אני אפילו לא מבין למה התרסקתי. עברתי באותו המקום כבר 2,000 פעמים אבל היום כנראה לא היה היום. אם לא הייתי מתרסק הייתי יכול להגיע לרוכבים המובילים כי היה לי קצב טוב". בכל המקרים בהם התקשה, השאלות נותרו ללא מענה.

החיוך חזר – רוסי

בימאהה, בשביל להתקדם, צריכים הסברים, ולוולנטינו יש אותם. האיטלקי רמז במהלך סוף השבוע למי כדאי להקשיב. הדוקטור הזכיר לבוסים שהוא רוכב מנוסה, רוכב מבחן טוב, והוסיף כי לדעתו בימאהה הקשיבו לוויניאליס כי הוא היה מהיר כל כך ובטוח כל כך, אך חלק מהעניין היה שהוא צעיר והתלהב מהאופנוע החדש ודחף חזק מבלי להבין את האתגרים בגרסה הנוכחית. ולנטינו טוען שחש בבעיתיות כבר בהתחלה והתריע אך הוא גם מבין למה הלכו עם בן קבוצתו. את ההבנה הזו יש לקחת בערבון מוגבל, כי ברור שוולנטינו חושב שהם היו צריכים להקשיב לו בשביל לא לבזבז שליש עונה על אופנוע נחות.

ומנגד, בצד השמאלי של המוסך, האווירה כבר לא כפי שהיתה. יש שם פחות חיוכים והרבה יותר לחץ. ממועמד מבטיח לאליפות, ויניאליס איבד מומנטום, איבד בטחון, איבד הרבה נקודות וירד למיקום השני באליפות עם 4 רוכבים בפער של 11 נקודות זה מזה. אחרי 8 מרוצים, זו האליפות הצפופה ביותר בהיסטוריה של המוטו ג'יפי. וינאליס כעוס יותר, קצת חסר סבלנות, ויודע שאם לא יידע לשים את האצבע על הבעיה קולו לא ישמע וה-M1 יבנה לפי דרישות ולנטינו בלבד. ההצלחה של הדוקטור באסן עם הנצחון הנפלא אחרי יותר משנת יובש מלאה, חיזק עוד יותר את מעמדו כי הנצחון היה עם השלדה החדשה/ ישנה. הדרך היחידה של וינאליס להמודד עם השפעתו האדירה של ולנטינו בקבוצה עקב ניסיונו יכולתו וגם חוזקו הכלכלי היא רק בזכות נצחונות והשגים וכשאלו לא באים, וגם סיבות והסברים אין, כוחו מתמוסס ועמו גם הבטחון ברכיבה, בניתוח ובעצמו. ובלי בטחון – אין תוצאות. לא פשוט לצאת מזה.

אחד מהשלושה כבר מחייך פחות

בתנוחה הידועה – ולנטינו

3 תגובות לMotoGP: ימאהה – שיווי המשקל מתחיל להתערער

  1. לא תמיד רוכב מהיר הוא גם רוכב פיתוח טוב , בעין אפשר היה לראות את הM1 של זרקו ופולגר מתאמצת פחות והרבה יותר קלה לרכיבה במרוצים הראשונים , נראה שויניאלס קצת הפחיד את עצמו ופיתח ציפיה לאליפות כבר העונה , זה עוד יכול להתגשם , אבל בטח לא בגישה הנוכחית , לגבי רוסי כבר נאמר הכל על האיש והאגדה וטוב יעשו בימאהה אם יתנו לפידבק שלו עדיפות על פני זה של ויניאלס הצעיר שכן מאחוריו הרבה שנות ניסיון , נקווה לראות עוד הרבה ניצחונות של הדוקטור , זה עושה שמח בלב לראות את האיש הזה בגיל 38 לא מוותר ונלחם עד הסוף ועדיין מצליח לנצח מרוצים למרות הגריד המטורף שיש היום בסבב ,רוכבים מוכשרים בטרוף עם דם בעיניים ועדיין רוסי עושה את זה , חייבים להוריד את הכובע לפני דבר כזה .

  2. עבורי מיק דוהן הוא הרוכב הטוב מכולם, אבל אני בהחלט מסכים לכך שוולנטינו רוסי היסטורית הטוב ביותר. ייתכן שהדור הצעיר של הרוכבים "שגדלו" עם מערכות אלקטרוניות מתקדמות, יכולים לתת משוב פחות מפורט לגבי תחושותיהם, הרגשתם והתנהגות הכלי, ולכן המשוב של רוסי חשוב כל כך כי הוא היה שם עוד לפני האלקטרוניקה. כולנו יודעים שבאופנועים במיוחד אין 2+2=4 הרי כולם עם מנוע בעל הספק X בולמים בקוטר Y וזויות היגוי זהות ועדיין יש הבדלים עצומים, אלו הם ההבדלים שהרוכבים מרגישים עם התחת וזה עושה את ההבדל.

  3. לא כל הטיה ספורדית תחשב לעירעור האיקווליבריום המוביל לאנטרופיה.
    הטוען לכתר מזנב במלך הזקן אשר כוחו עדיין במותניו ולכן מכפכף ובצדק
    אולם לא לעד חוסן. מתישהו זה יקרה. בנתיים לא חייבים לצאת בכותרות בומבסטיות.
    ואת זה אומר קסד נתין של ימאהה.

    אחלה כתבות יש לכם פה בדוגיגים:
    אופניים בניזילנד, משטרע באיילון, אספרגר באיטליה, אינדיאני בניוזילנד…
    בחיאת דוגי מתי תהיה פה כתבה על חמישים גוונים של כסף?
    כשהייתי סטודנט עני בין הסימסטרים השיקסע בלונדה המיתולוגית הזמינה אותי לדור בקיטון שלה באלפים.
    כשריירתי על כל בימר שעוצרים לשתות קפה אמרה – חכה שיורידו את הקסדה, כל השיער מלא בכסף כי היה להם זמן בחיים לעבוד ולהרוויח את הבימר. ואתה בן תישחורת שלי בוא, תביא לי בוסה…
    ובכן עברו אי אילו שנים מאז ואני כבר לא סטודנט א-ב-ל עני. תמיד נשאר אני. (תמיד נשאר X3)
    אז במקום לקרוע את העולם אני צופה בו דרך המסך ואכן כולם בחמישים גוונים של כסף:
    הינוקא ביוון? סתור שיער
    המקסמקס (יורם לביא) ? זקן תייש
    סתם גיזר בריטי בפירנאים? https://youtu.be/71oc_M3kFiU
    וכאן אני מגיע לאנקדוטה.
    דוגים, כשאתם כותבים על אינדיאני בניזילנד – אתם צריכים לכתוב על הפלג.
    השיער שלו ארוך ולגמרי כסוף והוא חולם שנים על הרפתקאה באוסטרליה.
    עכשיו קחו שתי אצבעות משם לקיווים והוא מבלי לדבר אנגלית יבין את הדאחקות בינם לבין האוזי:
    https://youtu.be/S7aWQKHP5Gc

    אני? זה לא שחסר לי שיערות לבנות בשביל זה.
    אני סתם פטטה.

    תודה דוגיגים, מצפה לכתבה שלכם בנושא.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם