כשספונסר מאבד את הדרך

והנה ההיבט הכלכלי של הארוע בספאנג; רפסול משחררים איומים

הרבה דובר על מהלך המרוץ בספאנג, מלזיה, ורבות עוד ידובר בו. מה שהתרחש במרוץ הוציא מאיזון את אליפות העולם וההשלכות הפוליטיות והכלכליות לא איחרו להגיע. ראש ממשלת איטליה כבר הביע את תמיכתו בוולנטינו רוסי והמועצה האיטלקית לצרכנות הגישה תביעה לפדרציה להעניש את מארק מארקז וחורחה לורנזו על תאום מראש ועל כן התנהלות שאינה ספורטיבית. גם בצד הספרדי לא שומרים על שתיקה ומביעים תמיכה ברוכביהם. אגב, ביקור בית המלוכה הספרדי במרוץ הבא והאחרון לעונה בוולנסיה, עדיין לא בטוח.

ידיעה אחת שהתקבלה בימים האחרונים הדליקה אצלי נורה כתומה- אדומה. בדר"כ את ידיעות העיתונות שמגיעות מרפסול, יצרנית האנרגיה נותנת החסות לקבוצה הרשמית של הונדה, אני קוראת בריפרוף, הפעם קראתי כמה וכמה פעמים. ענקית האנרגיה הספרדית, המגלגלת בשנה כ-1.5 מיליארד דולר ומחזיקה רק בספרד כ-3,800 תחנות דלק, היא חלק בלתי נפרד מהמרוצים בעידן המודרני. רפסול, נותנים חסות כבר מ-1995, תחילה עם מיק דוהן ואלקס קריווליה, בהמשך לוולנטינו רוסי, מקס ביאג'י, סטה ג'יברנאו, ניקי היידן, אנדראה דוביציוזו וכמובן דני פדרוסה ומארק מארקז. הם חתומים כנותני חסות על לא פחות מ-12 אליפויות עולם בקטגוריה הבכירה לצידה של הונדה. נתון מרשים בהחלט.

צוות הספונסר מלווה בקביעות את סבב האליפות, כשהם נותנים שרות לקבוצה בכל סבב בביתן אירוח והסעדה, אירוח האוהדים בסופי שבוע של מרוצים, וסיקור של כל פעילות הרוכבים במהלך העונה והחופשות. רפסול היא נותנת החסות היחידה שמורגשת חזק גם בפאדוק וגם במדיה. היא היחידה שמעסיקה 3 אנשי תקשורת שתפקידם להעלות תמונות ואייטמים במדיה החברתית וביוטיוב, מחזיקה באתר פעיל, ויוזמת קידומים עם הרוכבים גם במהלך סופי השבוע. רפסול היא גם נותנת החסות היחידה שאיש צוות שלה יושב בשורה הראשונה של מסיבות העיתונאים, משחררים תמונות וידיעות בלעדיות לפני כל גוף עיתונאי אחר, וגם מוציאים ידיעות מקבילות לידיעות עיתונות של צוות הקבוצה הרשמית של הונדה. בשונה מאחרים הם גם שולחים נציג –  לצידו של איש יחסי הציבור של הקבוצה – להאזין לראיונות אחד על אחד שמנהלים גופי המדיה עם הרוכבים בני חסותם. זה לא שאין עוד נותני חסות במסלול, יש כמו פיליפ מוריס, רד בול, מונסטר, יצרניות הקסדות ולבוש המגן ועוד, אבל הן מורגשות יותר כמסייעות להתנהלות עונת המוטו ג'יפי ומסתמכות יותר על אנשי הצוות של הקבוצות ואינן בונות מערך שלם מקביל.

הידיעה של רפסול התחילה כרגיל. תאור המרוץ, תוצאות ותגובות הרוכבים, כרגיל עד כמה שאפשר עם מרוץ כמו שהיה בספאנג, אחרי משפט קצר אחד המשבח את מנצח המרוץ, דני פדרוסה, מתחילה התקפה:

"דני פדרוסה רשם לזכותו ניצחון נהדר בגרנד פרי המלזי, אבל לצערנו צל כבד מרחף מעל ניצחון זה בעקבות המעשים הלא מקובלים והלא ספורטיביים של ולנטינו רוסי נגד רוכב רפסול הונדה, מארק מארקז. בהקפה השביעית של המרוץ, כשמארקז ורוסי שקועים בקרב על המקום השלישי, קרב שבו נראו מספר שינויי מקומות בין שני הרוכבים, האיטלקי במהלך מתוכנן לחלוטין, ביצע פעולה שאינה ספורטיבית, בעט ברוכב רפסול הונדה, בעיטה שהטיחה אותו על הקרקע. למרות שמארקז הצליח למרבה המזל להימנע מפציעה, בשביל רפסול ההתנהלות של רוסי לא מקובלת מאחר והיא סיכנה בפעילות המתוכננת מראש והלא ספורטיבית את בטיחותו של רוכב הקבוצה של רפסול הונדה. רפסול מגדירה את הפעולה הלא ספורטיבית הזו כמנוגדת לערכי הספורט והתחרות"

ופה זה לא נגמר, נוספו עוד שתי פיסקאות:

"חברת רפסול עצובה עמוקות עקב ההתרחשויות שקרו במרוץ בספאנג, וזאת בעיקר כי החברה גאה בעקרונות הספורטיביים המובילים אותה: אחווה, תחרות ספורטיבית ומחויבות של הרוכבים. ללא התקיימות של הערכים הללו, לא יהיה הגיון בהשתתפות רפסול בספורט כנותנת חסות. רפסול קוראת  גם לרגולציה ברורה וחזקה בעניין הבטיחות בכדי להבטיח את שלום הרוכבים, רגולציה שמענישה התנהגות כמו שנראתה היום באופן ברור והחלטי".

ברור שנותן החסות צריך לגבות את הרוכב, הספונסר צריך להיות לצידו, לסייע בעיקר כשהחוזה כולל מימון אישי ולא רק קבוצתי, אבל מהידיעה העיתונאית הזו מתעוררות מספר תהיות:

דני פדרוסה רוכב הקבוצה נתמך ע"י רפסול זו העונה התשיעית, כמעט מחצית מהשנים מאז שרפסול הצטרפה לעולם המרוצים. פדרוסה ניצח נפלא, בשליטה מלאה, והיה ראוי לקצת יותר תשומת לב בידיעה שלהם. אחת ממטרות הידיעה העיתונאית מטעם קבוצה או נותן החסות הוא לשפוך אור על מה שנעלם עד כה מהעין, והתגובה הזו חושפת את הפער ביחס של רפסול הונדה כלפי שני רוכבי הקבוצה.

במהלך שתי העונות הקודמות והעונה השלישית שעוד רגע מגיעה לקיצה, הרוכב שלהם מארק מארקז, לא היה הכבשה הכי תמימה במרעה. אמנם מארקז נרגע קצת מימי המוטו2 וה-125 סמ"ק, אבל רכיבה אגרסיבית על סף המסוכנת היא חלק מהמאפיינים של הרוכב הצעיר. בטח זו לא הפעם הראשונה שרפסול רואה רכיבה מסוכנת על המסלול, בהתחשב בכך שמיק דוהן (שרכב בשבילם ביו השנים 1995-1999 עד שפרש עקב תאונה) היה ידוע כאחד הרוכבים היותר מלוכלכים, ולא התבייש גם להודות ש'עזר' לרוכבים לצאת מהמסלול. נכון, רוסי ללא ספק התנהל באופן שאינו מקובל ואין לו מקום בספורט (לא זה המקום להתייחס לכל הגורמים והניתוחים) אבל גם מארקז עצמו מואשם ע"י רבים ברכיבה שאינה ספורטיבית.

טון הידיעה גם הוא מאד יוצא דופן בחומרתו. לשם השוואה עם הידיעה הרשמית שהפיצה קבוצת הונדה, פדרוסה והניצחון קיבלו פסקה וחצי והתקרית בין מארקז ורוסי קיבלה פסקה וחצי נוספות כשהתאור הוא לאקוני, יבש ועובדתי (יש לציין שגם הם הוסיפו שרוסי בעט במארקז כשזה לא אושר על ידי אף גורם רישמי ולפי הצילומים נראה כרפלקס בעקבות המגע של מארקז). לעומת זאת טון הדברים בידיעה של רפסול הוא אישי וחד צדדי ונותן תחושה שמי שכתב את הידיעה נעלב באופן אישי מהדברים שוולנטינו רוסי אמר על הרוכב שלהם במהלך סוף השבוע האחרון.

מה גורם לנותן חסות לרדת לפסים אישיים? ובל נשכח, גם אוהדי רוסי צריכים דלק, לא?! בכל זאת באיטליה יש כ-250 תחנות דלק של רפסול כמו גם במדינות רבות נוספות מסביב לעולם שבהן האיטלקי פופולרי יותר מהרוכב הספרדי. ייתכן שזה עניין הלאום, רפסול היא חברה ספרדית גאה והקרב בין שני הרוכבים קיבלה אספקט לאומני כבר בהתחלה. כמו כן ישנו קשר הדוק בין מנהלו האישי של מארק מארקז לבין נותני החסות של הקבוצה ואין ספק שרוחו של אמיליו אלזמורה ריחפה שם כשנכתבה הידיעה. אלזמורה אינו בוחל במילים, אינו דיפלומט ואינו פוחד מעימותים. למשל, אחרי המרוץ בספאנג הוא אישר לוולנטינו שמארקז כועס עליו מאז ארגנטינה, נתון שהיה ברור אבל אולי לא היה צריך להיאמר.

רפסול רצו להגן על הרוכב שלהם ועל האינטרסים שלהם לעונה זו ולעונות הבאות. הם רצו לוודא שלא תהיה הקלה בעונש של מי שעזב גם אותם ב-2003 כשהיגר לימאהה ושבר להם את רצף האליפויות, רצו לוודא שיהיה גיבוי למארקז באמצעות העונש למי שגרם להתרסקות.

רפסול כמו הונדה עברו עונה קשה. חוסר הצלחה, רוכב אחד שמחלים מפציעה וחסר במספר מרוצים, ורוכב אחר שלא סיים יותר משליש המרוצים בעונה. גם להם פקעה הסבלנות. החמור מכל זה הווטו שהם הטילו: אם לא ימוצה הדין – ישקלו פרישה. זו הפעם השנייה שהם מטילים וטו. הקודמת הייתה ארגנטינה, ואז לא יצאה ידיעה עיתונאית. זה נעשה בחדרי חדרים, בדיפלומטיות, הפעם זה כוחני, מאיים, ואיפשהו בשפת הידיעה מעשה מכוון ולא ספורטיבי.

repsol

9 תגובות לכשספונסר מאבד את הדרך

  1. ככל שאני קורא יותר נראה לי שהעונש שהוטל על רוסי היה ברובו מושפע משיקולים פוליטיים ו/או כלכליים.
    כך זה מצטייר לי.

  2. כתבה מעניינת ומדאיגה ביותר. כדאי שבמקום להיעלב כמו ילד קטן שנפל כי הוא לא קשר את השרוכים טוב הענקית רפסול תעריך את מה שהדוקטור נתן לאליפות הזאת בשני העשורים האחרונים ושתדע גם לתת מכה באף לכלבלב הצעיר שלא מפסיק לנגוח בשאר הכלבים בפארק

  3. תמי גורלי.
    כמו שאת מצפה מרפסול,גם את,כמובילת דעה בנושא,מצופה לא לקחת צד בענין.
    מה גם שאת טועה באופן ברור בתפיסתך המקצועית את הנושא.
    גם עלייך עובד הקסם של רוסי? הקסם שאוסר לגעת בו?
    מבין לגמרי את מה שלורנזו אמר על הנושא הזה בראיון שלאחר המרוץ.
    שאם זה לא היה רוסי,הטיפול בו היה אחר לגמרי.
    רוסי קיבל הורדה של 3 נקודות.
    מרקז הועף מהמסלול ולא קיבל אף לא נקודה אחת.
    כל מה שרוסי חשב או רצה לעשות,היה חייב להסתכם בפעולות שקשורות ברכיבה ועל הגלגלים.
    רוסי חצה את הגבול וגרם נזקים לרוכב אחר,שבמזל לא גרמו לפציעה או חמור מזה.
    דוקא את תמי,צריכה קודם כל לגנות בחומרה את זה ורק אחר-כך,לדבר על הפעולות הקצת לא פייריות שמארקז עשה על רוסי.

    • מוטי תמי גורלי // 29/10/2015 um 10:26 // הגב

      לא כל כתבה אוכל לפתוח במה דעתי בנושא, גם בראיונות וגם בכתבה הקודמת הבהרתי שמה שעשה וולנטינו הוא מעשה שלא ייעשה על המסלול והדיון היה מה תפקידה של הרגל ומה גרם לרוכב להתנהל בצורה שאינה ראויה.
      הנושא כאן הוא תפקיד נותן החסות ועל הגבולות שלטעמי נחצו.
      שעה רעה לרבים העוסקים בספורט.

  4. תמי, למה הפתעה? ממש כמו בכל תחום ספורט (ולא רק…) פוליטיקה מלכלכת, גם במשחקים האולימפיים, גם בכדורגל והמונדיאל, גם בפורמולה 1 ואפילו בטניס.
    עולם כמנהגו נוהג.

  5. מה שהיה במירוץ האחרון התחיל מירוץ אחד קודם. כבר בפיליפ איילנד מרקז שיחק את המשחק המלוכלך שלו להאט את רוסי כדי שילחם עם יאנונה. אז אני לא מבין, מה שמרקז עושה זה בסדר? אם מותר להאט רוכב אחר אז מותר לרוסי לצאת רחב, להאיט ולהסתכל למרקז בעיניים. אם מרקז מחליט להיכנס לפניה בכל זאת דרך רוסי, מגיע לו שיפול ! הוא יצר את המגע, לא רוסי.
    אני מסכים שהשם של ולנטינו הולך לפניו, ככה זה כשאתה אגדה והרוכב הטוב ביותר בכל הזמנים ואין מה לעשות, אבל מרקז מטה את גורל האליפות ע"י משחק מלוכלך ועל זה צריכים להעניש אותו.
    רוכבי GP מההווה ומהעבר אומרים שזה היה ברור שמרקז מאט את רוסי בכוונה ושהוא שבר חוק לא כתוב שאף פעם לא נכנסים בין שני רוכבים שמתחרים על האליפות…

  6. אין כאן סיפור // 29/10/2015 um 19:50 // הגב

    מהויאו לא ניצן להבין משהוא אחר, מרקז מכניס את הברך של רוסי פנימה, ורוסי עודף את הברך בחזרה כאינסטינקט. ברכיבה מלוכלכת זה מי שממצמץ ראשון. במקרה הזה מרקז סגר על הקו של רוסי, רוסי לא מצמץ, לא זז, גם מרקז לא מצמץ ולא זז, אבל מרקז היה זה שנפל. במקרה הזה מרקז היה גם זה שיצר את המגע וגם זה שנפל. אז מה עושים מזה כזה סיפור?
    https://www.youtube.com/watch?v=_2DiV26-jqs

  7. כל העניין הזה מגיע לשיאים לחדשים , אפילו האפיפיור נכנס לתמונה ..
    אין ספק שמארקז הוא רוכב אגרסיבי ומלוכלך שלא בוחל בשום אמצעים , אבל גם רוסי גם הגזים ודי איבד את זה לקראת סוף העונה , אני בטוח שהוא מתחרט על המעשה ובמחשבה שנייה הוא לא היה עושה זאת ולא יחזור על מקרה כזה שנית , מארקז מצד שני , אני לא בטוח אם הוא יפסיק לרכב מסוכן מלוכלך ואגרסיבי , לסכן ולנגח רוכבים אחרים ולהיות מעין קאמיקזה , והכל בחסות רפסול … שמעולם לא פצתה פה לאחר שהרוכב שלה ניגח וריסק וסיכן רוכבים אחרים בשלושה קטגוריות שונות …

  8. מרקז חייב להיענש על התקרית. להעניש את רוסי בלזנק מהמקום האחרון זה להעניש את הגורם שהתעללו בו על ההתעללות. העונש של השלוש נקודות הוא לא פחות מפרס למרקז על הרכיבה הסופר מסכנת ושבירת הכלל הג׳נטלמני של אי התערבות בין המתמודדים לתואר במירוצים האחרונים, שכן אלה עלולות להיות בדיוק הנקודות שיקחו מרוסי את האליפות. מוטב יעשו בדורנה אם יבטלו את סנקציית שלוש הנקודות שמחבלת בהגינות של האליפות. החד צדדיות של רפסול בנושא רק תפגע בהם.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם