MotoGP: מישלין – כניסה צרפתית

את השיחה עם ניקולאס גוברט, המנהל הטכני של צמיגי מישלין, קיימתי מחוץ לאוהל של יצרני הצמיגים ביום הראשון של אליפות 2016, היום הראשון של הטסט בוולנסיה. גוברט שגם עבד בשביל מישלין לפני העזיבה של היצרנית הצרפתית את אליפות העולם כשחוק היצרן הבודד נכנס לתוקף, מחוייך ונרגש כשהוא עובר בין המוסכים של הרוכבים השונים. הוא איש רזה, חייכן שנראה דומה משהו לג'רמי מק-וויליאמס ומסתובב גאה בלבוש הצהוב-כחול-לבן שלו, שמח מאוד שסוף סוף הוא יכול להתראיין ולדבר על העבודה הקשה של השנה האחרונה, ועל העתיד.

בין השנים 1973 ל-2008 לקחה יצרנית הצמיגים חלק באליפות העולם ורשמה לזכותה 360 נצחונות ו-26 אליפויות עולם כשהאחרונה הייתה של ניקי היידן וההונדה ב2006. את האליפות שלקח וולנטינו רוסי ב-2008 הוא לקח כבר עם צמיגי הברידג'סטון ויש הטוענים שהוא זה שסגר את הדלת למישלין וגרם באופן עקיף לחוק היצרן הבודד ולבחירה של ברידג'סטון ככזה.

על החולצה הלבנה המכופתרת רקום לו איש הצמיגים המחייך, ביבנדום – הוא השם האמיתי של הלוגו, משמעותו לשתות בלטינית ולקוח מהמשפט: "כעת זה הזמן לשתות", הלוגו שהושק כבר ב-1894, מונף ברום מעל ראשו ומודבק על כל האופנועים על המסלול.

כמה זה מרגש?

מאד, מאד מרגש לחזור לפאדוק אחרי 7 שנים. נפלא לחזור ולקחת חלק באליפות שכזו עם כזו חשיפה למדיה ורוכבים כמו שיש בה, הזדמנות נהדרת עבורנו. זה נחמד לעבוד עוד פעם עם קבוצות ורוכבים שעבדנו עימם בעבר וזה מאוד מסקרן לראות כיצד רוכבים חדשים יגיבו לצמיגים שלנו.

אתם מרגישים מוכנים, הדיבור הוא שלכל תרכובת עשיתם כבר בסביבות ה-30-40 נסיונות?

_joc0286 בהחלט, יש עדיין עבודה לפנינו, עשינו הרבה טסטים עם רוכבי הניסויים שלנו, התקיימו גם 3 טסטים רשמיים של האליפות עם חלק מהרוכבים המתחרים שהיו אדיבים מאוד בהערות שלהם לגבי הצמיגים  אבל זה לא הרבה ובטח לא מספיק כשרוכבי האליפות היו עדיין טרודים באליפות העולם. כעת, הם יכולים להתרכז בלמצוא את הסטינג הטוב ביותר ויתכוננו באופן הטוב ביותר לעונת 2016. יש לפנינו עוד די הרבה ימי ניסויים עד פתיחת העונה, יותר ממה שהיו לנו עד כה בשנה החולפת.

הטסטים שערכנו עם רוכבי הניסויים שלנו, ביניהם קולין אדוארדס, עזרו לנו להביא את הצמיגים לרמה שהם בה כעת והם ברמה גבוהה יותר ממה שיכולנו להגיע בעצמנו אבל זה עדיין לא מספק בשביל רוכבים של המוטו ג'יפי. 10 ימי טסטים נוספים עם משתתפי האליפות ועוד 3 טסטים טרום עונה בתחילת 2016 יסייעו לכולנו אבל צריך לזכור שהזמן קצר ויהיה קשה לפתח ביניהם לקראת פתיחת העונה.

שלושת הטסטים בתחילת השנה יהיו בספאנג, פיליפ איילנד ולוסייל אבל למרות מיקומנו באירופה, כל צמיג אפשר לשלוח היום תוך 40 שעות, זה פשוט יעלה הרבה כסף.

שיטת העבודה שונה מאוד ממה שהייתה לפני 7 שנים

נכון, שונה לחלוטין. כעת, אנחנו צריכים להביא צמיגים שיתאימו לצרכים של כולם וזה רבגוני גם בהקשר למסלולים השונים. כמובן שיהיו תרכובות שונות למסלולים שונים, לא יהיו צמיגים דומים בפיליפ איילנד וחרז אבל בחלק מהמסלולים התרכובות כן יהיו אחידות, כמו שעשה ספק הצמיגים הקודם. זה מהלך חכם כי גם הקבוצות מעדיפות לקבל תרכובות שהן מכירות כבר ויש להן את הסטינג בשבילם. תהליך העבודה החדש מאוד מסקרן.

היו כבר הרבה התרסקויות בגלל הצמיג הקדמי

באופן כללי 9 מתוך 10 התרסקויות הן בגלל הצמיג הקדמי. אנחנו כבר כמעט לא רואים התרסקויות 'היי סייד' כמו שהיינו רואים בעידן ה-500 סמ"ק. אז כן, היו כמה, חבל אבל על הרוכבים כעת למצוא את הגבולות החדשים. יש להם 'חבילה חדשה' הם צריכים להתרגל אליה, הם צריכים להתאים את האופנועים באופן אחר, וגם עלינו להשתפר. אנחנו צריכים להקשיב למה שאומרים הרוכבים, לתשובות שהם מחפשים, ועל הרוכבים להתאים עצמם. זה לא פשוט אבל אנחנו נמשיך לעבוד קשה בכדי להעניק להם את הבטחון שהם צריכים בצמיגים בשביל להמשיך ולקחת עוד צעד קדימה.

ממה אתה בעיקר חושש, אריכות הצמיגים, צמיגים קרים?

02אנחנו לא חוששים מזמני הקפה או מעמידות הצמיגים מאחר ואנחנו יודעים כיצד לעשות זאת ועם כל הניסויים שעשינו, אנחנו מרגישים שכיסינו את הנושא. החשש העיקרי שלנו הוא אפילו לא המסלולים שלא היינו בהם מעולם אלא שהרוכבים ירגישו בנוח ויתאימו עצמם לצמיגי ה17 אינץ', לצמיגי המישלין ולמערכת האלקטרונית החדשה. יש להם הרבה דברים להתרגל אליהם.

בעונה הראשונה אנחנו ערוכים לשנות תוכניות וזה אפשרי בגלל שאנחנו מייצרים וממוקמים באירופה. נראה כיצד יתגלגלו הענייינים. אנחנו מכירים את האליפות כי היינו חלק ממנה 35 שנים אבל כאמור היא השתנתה מאוד ב-7 השנים האחרונות ועלינו להיות גמישים. הלוואי והייתי כבר יודע כמו היצרן ההוא מה עוד אני צריך וכיצד להתכונן…

מה נראה לך כרגע השינוי הגדול שעבר על האליפות ב-7 השנים האחרונות?

מבחינה טכנית, אני רואה שיש יותר כובד משקל לבלימה, האופנועים הרבה יותר מהירים בישורת וצריך איכשהו לעצור אותם בכניסה לפניות. אפשר לראות את צעדי הפיתוח המרשימים שנעשו בבלמים הקדמיים ומשמעות הדבר זה שיש לחץ וכובד גדולים יותר על הצמיגים הקדמיים.

בהקשר למערכת האלקטרונית, המצב עוד לא ממש ברור כי השינוי קורה במקביל. ברור שיש שיפור אדיר. כמעט ולא רואים התרסקויות בגלל החלק האחורי של האופנוע וזה בזכות המערכת האלקטרונית. אין ספק שיהיה צעד אחורה עם מערכת משותפת לכולם אבל הרמה עדיין מאוד גבוהה.

אנחנו עדיין נראה השכבות וזוויות של 65 אחוזים?

אם מודדים את הזווית כראוי, היא בסביבות ה-60 מעלות, וזה לא השתנה דרמטית מלפני 8 שנים, מה שרואים על המסך הוא מטעה. למשל כשרואים את מארק מארקז, נראה כאילו הוא שוכב על האספלט, אבל האופנוע לא וגם הצמיגים לא ממש חווים זווית גדולה כל כך, לא יותר ממה שהצמיגים של הרוכבים האחרים חווים. היה לנו רוכב ניסויים בעבר, צרפתי בשם ג'אן פיליפ רוג'יה (הכינוי שלו אגב היה: 'המרפק'), והיה לו סגנון דומה לזה של מארקז. האופן שבו הוא רכב על האופנוע היה נדמה שהאופנוע ממש בזווית גדולה אבל זה ממש לא היה המצב.

אפשר לדעת למה חזרתם?

זו השקעה בשבילינו ואנחנו מקבלים החזר רב יותר מן ההשקעה. זה הספורט המיכני השני בעולם מבחינה הפופולריות שלו, אחר הפורמולה 1, והפופולריות שלו גדלה. אנחנו שואפים להשתמש במוטו ג'יפי כמעבדה. הצעד שדורנה עשו במעבר לצמיגי 17 אינץ' (עד עכשיו הצמיגים היו 16.5 אינץ') מאוד חיובי מאחר שיהיה מאוד קל לתרגם את מה שנלמד מהאליפות הטובה בעולם לצמיגי הכביש. הקוטר הוא זהה.

*   *   *

רגע לפני שהוא חזר להקשיב לדברי הרוכבים ולייעץ להם ולאנשי הצוות, שאגב היו מאוד מרוצים מהצמיג האחורי ופחות מהקדמי, גוברט מראה את התרכובות השונות, גם צבעים חדשים יהיו לצמיגים של מישילן כשהוא מציג לי את הצבעוניות ומוסיף שהוא כבר לא יכול לחכות שהמרוצים יחלו.

הוא בטח לא היחיד.

white – soft / yellow – hard / black – medium / silver – intermediate / bleu – wet

 

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם