MotoGP: לקראת 2018 (חלק 1)

לפעמים נדמה לנו שהזמן רץ כל כך מהר והנה רק הסתיימה לה עונת 2017 וכבר עוד פחות מחודשיים מתחילה לה עונת 2018 במוטוGP. לא עשינו סיכום מסודר ל-2017 ואת האמת לא הרגשנו צורך מכיוון שאיך שהסתיימה העונה צצו 1001 סיכומים שעוד אחד מאיתנו היה מיותר. אבל, לקראת 2018 בהסתמך על העונה שעברה בואו נראה מהם האתגרים העומדים בפני היצרנים השונים.

אפריליה

נתחיל דווקא מהקבוצות הקטנות והראשונה היא אפריליה. לאפריליה יש את מחלקת המירוצים הקטנה ביותר מבין המפעלים. על פי מנהל קבוצת המירוצים, רומנו אלבסיאנו, הצוות מונה בערך כ- 70 איש סה"כ החל מאנשי תכנון, מחקר ופיתוח ועד המכונאים בפיטס. עד 2016 הריצה אפריליה באופן חצי רישמי דרך קבוצת גרסיני אופנוע CRT עם מנוע המבוסס על גרסת הסופרבייק של ה-4RSV. החל מ-2016 עם השינוי בתקנות ניהול המנוע וצמיגים חדשים, החלה אפריליה להריץ אופנוע מוטוGP יעודי כמו שאר המפעלים, אבל עדיין באופן חצי רישמי דרך קבוצת גרסיני.

עונת 2017 ידעה עליות ומורדות בקבוצת אפריליה לצד תוצאות טובות, כמו בארגון שם סיים אלייש אספרגרו במקום השישי לפני דובי ואחרי רוסי כאשר הוא רק 6.9 שניות אחרי המנצח מארקז. היו להם גם שלושה מירוצים בהם אלייש פרש באמצע המירוץ כי המנועים 'התפוצצו' לו. זה מאוד משמעותי כאשר לכל רוכב יש רק חמישה מנועים לכל העונה. בשני מקרים 'הלך' המנוע עקב עבודה בסל"ד גבוה מדי בדיוק כמו שקרה לימאהה במוג'לו ב-2016, והפעם השלישית קרתה בגלל בורג שיצא לטיול בתוך המנוע. אלבסיאנו מתאר כל זאת כחלק מתהליך הלמידה ושאת בעיית הסל"ד הגבוה הם פתרו באופן מכני. שורה תחתונה, על מנת לקבל ניקוד על אפריליה קודם לסיים מירוצים וכאן על אפריליה לשפר את אמינות המנועים שלה.

אלייש אספרגרו – אפריליה

אלייש אספרגרו טוען שלאפריליה יש השלדה הטובה ביותר מכל אופנועי ה-GP עליהם רכב, מה שמאפשר לו לבלום מאוד מאוחר ועדיין לקחת את הפנייה במהירות גבוהה מאוד. סגנון רכיבה המשלב בין סגנונו של מארקז, של בלימה מאוחרת ויציאה מוקדמת מהפניה לבין לורנצו בנוי על מהירות פניה. אלייש טוען שבגלל שמנוע האפריליה חלש עדיין לעומת המתחרים, עליו לפצות על המחסור בכוח מנוע ביציאה מהפניה על-ידי מהירות פניה גבוהה. עוד מעלה אחת לזכותה של אפריליה היא שלטענת אלייש האופנוע שלהם סובל מעט מאוד ביחס לאחרים מבעיות של סיבסוב הגלגל האחורי ובזכות האחיזה הטובה גם בגלגל האחורי הוא מצליח לפצות על חולשת המנוע בישורות.

לדברי אלבסיאנו, המאמצים לקראת 2018 מתרכזים בשיפורי מנוע מבחינת כוח ואמינות וכמו כן שיפור התנהגות האופנוע בפניות על ידי שינוי מרכז המסה לנקודה האופטימלית. בנוסף אפריליה עובדים על שיפור האווירודינמיות של האופנוע. בחמשת המירוצים האחרונים של העונה שעברה ראינו את אלייש רוכב עם כנפונים דוגמת דוקאטי כאשר אלו של אפריליה הוכנו בחופזה במדפסת תלת מימד. העונה, הם יגיעו מוכנים יותר. לטענת אלייש, הכנפונים לא מונעים 'ווילי' אבל כן מסייעים ליציבות בעת בלימה מאוחרת, תוך כדי פניות מהירות וכן ביציאה מהן. את תוצאות עבודת החורף נראה כבר בסוף החודש במבחני ספאנג.

סוזוקי

הקבוצה הבאה לדבר עליה היא סוזוקי. אחרי אפריליה, סוזוקי היא כנראה הקבוצה הקטנה הבאה שגם אצלה מחלקת המירוצים לא מגיעה לסדרי גודל כמו אצל שלוש המובילות ואפילו לא לק.ט.מ. סוזוקי חזרה למוטוGP ב-2015 והפתיעה את כולם ב-2016 כאשר מאבריק ויניאלס סיים על הפודיום ארבע פעמים כאשר פעם אחת היתה על המדרגה העליונה אחרי ניצחון במירוץ הבריטי. הציפיות ל-2017 היו גבוהות אבל לאחר שאיבדו את ויניאלס לטובת ימאהה והעזיבו את אלייש לטובת איאנונה הלא ממש יציב ורינס הרוקי, התחילה בעצם הקבוצה את עונת 2017 עם דף חלק ומפח הנפש היה בהתאם. לדברי המנהל הטכני של הקבוצה, קן קמאוצ'י, שנת 2017 היתה שנה של מספר בעיות. גם בעיית רוכבים שהיו צריכים להסתגל לאופנוע חדש, גם קבוצה חדשה וגם בעיות באופנוע. כמו אצל כולם גם בסוזוקי עובדים על שיפור אחיזה בפניות וכמו באפריליה גם אצלם עובדים על הזזת מרכז המאסה לטובת אחיזה. לדוגמה: הגדלת המשקל של גל הארכובה. לדברי קמאוצ'י ב-2016 האופנוע סבל מבעיות אחיזה וזו היתה אחת המטרות שלהם לשיפור ב-2017 אבל ההתמקדות בכך פגעה ביכולות הבלימה והפניה של האופנוע. זו כנראה היתה הבעיה של איאנונה בתחילת העונה כאשר הלה התלונן על רעידות חזקות בכידון בכניסה לפניה. קמאוצ'י מאמין שכבר במהלך העונה הם פתרו את הבעיה, במבחנים שנעשו בארגון כאשר הרוכבים בחנו כבר את המנועים והשלדה של 2018, והשיגו את שיווי המשקל בין אחיזה לבין התנהגות האופנוע בעת בלימה ופניה.

אנדראה אינונה – סוזוקי

בנוסף, מציין קמאוצ'י שהם עדיין לא ממצים את כל הפוטנציאל ממערכת ניהול המנוע האחידה של מגנטי-מארלי וחסרים להם תוכניתם מומחים בתחום שיכולים לסייע להם. עוד תחום שבו הם מקווים להשתפר הוא בתחום התאמת צמיגים ליום המירוץ. במהלך העונה הקודמת סיפרנו לכם על דוקאטי ויכולותיה בתחום התאמת הצמיגים ליום המירוץ, סוזוקי עובדים גם כן במרץ על מנת להגיע ליכולות דומות.

עקב התוצאות העגומות ב-2017, סוזוקי קיבלה מספר הקלות מדורנה להשתמש במהלך עונת 2018 בתשעה מנועים לכל רוכב במקום חמישה, וכמו כן תוכל הקבוצה לערוך יותר מבחנים במהלך העונה ממתחרותיה, וזאת במסגרת התכנית של דורנה לצמצום פערים בין הקבוצות.

KTM

קטמ' הצטרפה ב-2017 לראשונה למוטוGP, יצרן שישי שמוסיף גוון ועניין לקטגוריה הבכירה ואם החברה תשקיע אפילו עשירית ממה שהיא השקיעה ומשקיעה בענפים אחרים הרי זה רק עניין של זמן עד שק.ט.מ תאיים על ההגמוניה היפנית. המטרה שהציבה לעצמה החברה בעונתה הראשונה במוטוGP היתה לפחות פעם אחת לסיים מירוץ בעשיריה הראשונה. מטרה זו הושגה לפחות 7 פעמים בעונה שעברה כאשר הישג השיא היה מקום שישי לפול אספרגרו באוסטרליה ומקום שביעי לבראדלי סמית' ביפן. בקטמ' בהחלט יכולים להיות מרוצים.

ללא ניסיון עבר במירוצי GP או סופרבייק קטמ' באמת ניגשה לפרויקט עם דף חלק והדבר היה בעוכריה. בניגוד לשאר היצרנים שבחרו במנועי ביג-באנג, בחרה החברה לפתח את מנוע ה-GP בתצורת סקרימר שהוא 'אלים' יותר וקשה לשליטה יחסית למנוע הביג-באנג והתוצאות בתחילת העונה היו בהתאם, קרי מקומות אחרונים בשלושת הסבבים הראשונים גם במקצי הדירוג וגם במירוצים.

פול אספרגרו – ק.ט.מ

כבר בסבב האירופאי הראשון בחרז הגיע השיפור יחד עם מנוע הביג-באנג החדש שלהם שהחליף את הסקרימר הישן והצמד סמית' את אספרגרו, בעיקר אספרגרו, כבר היו תחרותיים יותר. כמה תחרותיים אתם שואלים? – מספיק כדי לעקוף את אפריליה בטבלת היצרנים בסוף העונה. 2017 הייתה שנת הלימוד של ק.ט.מ, ופול אספרגרו מבטיח ששנה הבאה תהיה טובה יותר. הוא מציין שהמפעל מאוד מחוייב וממוקד מטרה ולראיה הדבר מתבטא בהשקעה בייצור החלקים. אספרגרו מספר בהתלהבות שק.ט.מ מייצרים פי שניים חלקים יותר מאשר הונדה ולמבחנים בוולנסיה הם הגיעו עם שלדה מספר N כאשר הייצור הלך לפי A, B, C, D, וכן הלאה. על פי דבריו האופנוע של 2018 צפוי להיות חדש לחלוטין ועם מחוייבות כספית מצד המפעל הם מקווים לעשות צעד ענק קדימה. בק.ט.מ לא ממש מפרטים מהן הנקודות החלשות שעליהם להתמקד בהן אלא מדברים על שדרוג כללי של האופנוע לעומת השנה שעברה.

עוד אנקדוטה קטנה לגבי ק.ט.מ היא שאופנוע החברה עושה שימוש בשלדת מסבך משולשים מצינורות פלדה, בדיוק כמו שעשתה דוקאטי בזמנו באופנוע האליפות של 2007 לפני שהחליטה לנטוש את התצורה המוכרת לה ולנסות להמציא את השלדה מחדש ששלחה את דוקאטי לנדודים למשך שנים ארוכות במדבר השממה של המוטוGP. מאז שדוקאטי נטשה את התצורה הזו השתלטה ק.ט.מ על הנ"ל וניתן למצוא את השלדה הזו כמעט בכל אופנועי החברה. האוסטרים מוכיחים שאין להם שום בעיה לאמץ שיטות של אחרים אם הן מוצלחות ויכולות רק לעזור בדרך אל התואר.

בסקירה הבאה נדבר על שלושת היצרנים האחרים ואתם יודעים בדיוק מי הם, אבל בכל זאת נוסיף שביום ראשון ה-28 לינואר מתחילים המבחנים לעונה הבאה במסלול ספאנג, יהיה מעניין.

 

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם