אח חורג ומופרע

בתמונה: אופניים חשמליים מבית דוקאטי

בשל פרמטרים משתנים שטרם נותחו עד הסוף יחול השנה ככל הנראה גידול במכירת דו"ג ממונע. הערכות זהירות מבטאות צפי של עד 15%. אינשאללה, אמן, הלוואי וכן יהי רצון. נפח הכלים האורבניים – שהוא הסגמנט של 50-125 סמ"ק צפוי להיות כ-6,000 אופנועים וקטנועים ובכלל זה גם קטנועים חשמליים (לא כולל אופנועי שטח). להשוואה, בשנת 2014 נמכרו 4412 כלים מהקטגוריות הנמוכות הללו ובשנת 2013 – 5252 כלים.

אחרי שגמרנו לשמוח כדאי שנדע שהנתון הזה היה יכול להיות גדול משמעותית אם היו מתקיימים תנאי תחרות שווה בין הכלים הממונעים מטווח עד 125 סמ"ק  למקביליהם – האופניים החשמליים. לפי נתוני לשכת המסחר והמכס, בשנת 2013 נמכרו כ-33,000 אלף זוגות אופניים חשמליים (ועוד עשרות אלפי קורקינטים ממונעים) ובשנת 2014 – כ-73,000. סה"כ בשנתיים האחרונות – למעלה מ-100 אלף כלים!

יש כאן אפליה מעצבנת מאד שמשליכה על תחום פרנסה בענף שלנו. לא ברור כמה שנים צריך לקחת למחוקק לקלוט שדלת קטגוריה תעבורתית מסויימת נפערה לפתע לרווחה ומאות אלפי כלים זורמים דרכה לידיים שלא הוכשרו ולראשים שלא לומדו להשתמש בדרך הציבורית. בשרירות לב וקהות חושים מתעלם השלטון ממתנה המחולקת חינם בצורה פרועה ובלי רגולציה לסוחרים שלא קשורים לתחום ואין להם כל תקן שעליהם לעמוד בו.

מוזר ומוטרף איך בשנתיים האחרונות התמלאו הרחובות, ובעיקר המדרכות, באופניים משתוללים בלי פיקוח. אמנם לאחרונה זז משהו בכיוון חקיקה של אביזרי מיגון  (קסדות) וכלל או שניים לשימוש דרך (ציות לאור אדום וגיל הרוכב) אך כרגיל אצלנו אף אחד לא נותן את תשומת הלב גם איך לאכוף את מה שמחליטים שם למעלה, שזה בינתיים שווה לאפס, בערך. לכולם ברור ונהיר שמספיקה מהירות של 25 קמ"ש בידיו של ילד שמעולם לא קיבל הדרכה בשימוש דרך ובכלל לא מבין מה המשמעות של מהירות, שיעלה על הזקנה הראשונה שלא זזה לו מהדרך. מעניין גם מהו הקו האדום של התאונות שיזיז את המחוקק לאולם הישיבות.

מי שיחפש נתונים מדויקים לגבי מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים אופניים וקורקינטים ממונעים, יעמוד מול משימה בלתי אפשרית. במשרד התחבורה מפנים למשטרת ישראל לצורך קבלת נתונים, אך המשטרה עצמה מגיבה בשתיקה רועמת. מסבירים שם כי בשל היעדר ביטוח לכלי רכב שכאלה, מרבית התאונות אינן מדווחות למשטרה. לפי נתוני מכון גרטנר, בשנת 2013 היתה עליה של 360% בכמות האנשים שאושפזו בשל פציעות שמקורן בתאונות אופניים וקורקינט חשמליים, בהשוואה לשנה שלפניה. 13% מהם הוגדרו כפצועים קשה. בשנת 2014 אירעו 124 תאונות דרכים עם נפגעים בהם היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, נפצעו 700 ילדים בגילאים 10 עד 14, 18 נזקקו לאשפוז, תאונה אחת הסתיימה במוות. במחצית הראשונה של 2015 נספה אזרח נוסף מפגיעת אופניים חשמליים. למשל, באיכילוב מטפלים ביום בממוצע בשני ילדים נפגעי אופניים חשמליים, והפציעות כוללות חתכים, שברים, קריעה בטחול, שברים בגולגלות וקרעים במערכת הנשימה. קטסטרופה, אבל מערכות השילטון לא מודעות בכלל לנתונים הללו כי אין מי שידווח…

למרבה הצער השנה חל גידול בתאונות קטלניות של רוכבי דו"ג ממונע. את פרטי הנתון הזה בטח יש מי שאוגר בשקידה ובבוא העת ימצא את הדרך לסדר שביטוח החובה לא יוזל. הענף הקטן שלנו ממשיך להיות הילד החריג והיתום שאף מבוגר אחראי לא לוקח אותו ביד לטיפול מוסדר אלא רק להצלפות בשוט העונש. בינתיים אחיו הצעיר ממשיך להשתולל. גם הוא חריג ויתום, אבל נהנה מתנאים עודפים ומחופש טוטאלי. במרשם האוכלוסין הוא עוד לא רשום. רישמית הוא בכלל עוד לא נולד.

וכרגיל אצלנו, גופים פרטיים ממלאים את הוואקום שיוצר השילטון. הנה כך:

 

ebike

3 תגובות לאח חורג ומופרע

  1. שתום העין // 22/10/2015 um 13:20 // הגב

    כשהייתי נער הטוסטוסים הוגדרו בחוק "אופניים עם מנוע עזר". לקבלת רישיון נהיגה בטוסטוס הייתה הגבלת גיל, וחייבה מעבר בחינה. אופניים חשמליים הם אופניים עם מנוע עזר, ויש להחיל עליהם את כל ההוראות שחלו בשעתו על טוסטוסים, כולל הגבלת גיל ומעבר מבחני נהיגה.

  2. המבוגר האחראי // 22/10/2015 um 14:27 // הגב

    ינוקא אתה כל כך פקינג מנותק מהמציאות. אכלו לי שתו לי. "שתום העין" צודק. הקרטל המעפן בענף האופנועים החליט שלא יהיו בישראל קטנועים שהם אופניים עם מנוע עזר שאגב קוראים להם אופנועי קאב. אופנועי הקאב עושים מעל 40 קילומטר לליטר דלק, לא צריך לתדלק אותם על בסיס יומי(אין הטענת סוללה). עם צריכת דלק כזאת הם גם ירוקים יותר מאופניים חשמליים. עם צריכת דלק כזאת די במיכל דלק בגודל של מכסחת דשה כדי לרכב עליהם מעל 80 קמ"ש ומעל 150 קילומטרים ברציפות. אם לא די בזה הם עולים כמו אופניים חשמליים יקרות, לפעמים אף פחות מזה (7 אלף מחירו של הטרגט מבית קיוואי). אומנם יש את הקטע עם הביטוח, אבל ביטוח זה טוב לרוכבים ונותן כיסוי ביטוחי חשוב מאוד למקרה הצורך. סוללה חשמלית טובה עולה מעל 2000 ש"ח ומחזיקה אולי שנה וחצי, אחזקה של קאב היא ברבע מהמחיר הזה. קאב הוא האופנוע מספר אחד בעולם, לו הקרטל המעפן היה רוצה לשווק אותו, אחוז ניכר מבעלי האופניים היו עוברים לקאב. מה שהיה נותן פוש אדיר לכל הענף. אבל הקרטל הזונה אומר "שכולם ימותו איתי". מה עושים? בו נתחיל מזה שתפסיק ללקק לקרטל ותתחיל לדאוג לחברים שלך.

  3. צודק, אבל... // 23/10/2015 um 5:02 // הגב

    כל תחום שהממשלה דוחפת אליו רגולציה נהפך לעוד מה ו 0 תמורה. לכן אני מעדיף שיניחו לחשמליים לנפשם. ממילא היו אופניים גם לפני כן. ההבדל היחיד הוא שיש להם בטריה ומנוע קטן.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם