גווארה

פרישה בגיל מוקדם

לפני שבועיים חואנפראן גווארה הודיע על פרישה. סיומה של קריירה בגיל 22.

כל מי שעוקב אחרי המוטו3 – אליפות ה-250 סמ"ק במוטו ג'יפי – מכיר היטב את השם חואנפראן גווארה מכל מיני סיבות. גווארה היה אחד הרוכבים הבולטים באליפות כשהוא רוכב אגרסיבי, לוקח הרבה סיכונים ומתרסק המון. בעונה שהיצרן האוסטרי KTM התקשה מאד בקטגוריה, גווארה נלחם על כל מיקום ונתן קצת נחת לאוסטרים גם עם פודיום של מיקום שלישי במוג'לו.

ההתנהלות של הרוכב על המסלול ומחוצה לו הבטיחה לו מיקום בקבוצת RBA לעונה שלישית כשהיצרן מבטיח שיפור באופנוע לקראת עונת 2018. אבל במהלך חריג, גוווארה שיחרר הודעה לקהל האוהדים שלו באתר האישי שלו, שבו הוא מודיע על פרישה מעולם המרוצים.

"זו היתה החלטה קשה שחשבתי עליה לעומק בעזרת המשפחה שלי, ראשי מועדון המעריצים שלי ונותני החסות הגדולים שלי שתמכו בי לאורך השנים. התשוקה שלי לעולם הספורט המוטורי לא השתנתה כלל, אך סיבות כלכליות שונות ובעיקר בעיות אישיות הובילו להחלטה הבלתי ניתנת לשינוי.

החלטתי למקד את הקריירה שלי בעולם העסקים והלימודים שאותם שילבתי בשנים האחרונות בקריירת המרוצים באליפות העולם. הגיע השלב בחיי בו אני סבור שבדרך זו אוכל לגדול ולהתפתח יותר כאדם וזה יאפשר לי גם להשקיע את זמני בפרוייקטים שונים שפיתחתי בשנים האחרונות ולא הצלחתי להקדיש להם את תשומת הלב הראויה.

כל מי שהיה או יש לו חלק בעולם זה יודע כמה צריך להקריב בשביל לתת 100% על המסלול. אני רוצה לבלות בקרב משפחתי יותר זמן ולסגור פערים עם חברים ואנשים שהזנחתי שנים רבות.

אני רוצה להודות לקבוצת RBA על ההבנה והתמיכה ואני רוצה לאחל להם הרבה בהצלחה בעונה הקרבה. אני מודה להם מקרב ליבי על התמיכה ועל כך שבטחו והאמינו בי לאורך השנים.

אני רוצה גם להודות לקבוצת  MAURICIA על כך שהיו איתי מההתחלה ועד היום. תודה לכל נותני החסות שהימרו עלי מההתחלה באליפויות המקומיות במאוריסיה שבספרד שבהן צברתי מעל ל-40 פודיומים והגעתי עד למיקום השני באליפות ועל כך שהם עזרו לי להגשים חלום ולהגיע גם לפודיום באליפות העולם.

לסיכום, למרות שלדעתי זו התודה החשובה מכל, תודה לכל האוהדים שענדו את המספר 58 שלי ותמכו בי. מועדון המעריצים ישאר חלק מחיי. אתם האוהדים זו הסיבה שההחלטה הזו כה קשה ולקח לי זמן להגיע אליה. לעולם לא יהיו לי די מילים להודות לכם על הכל.

אני סוגר פרק בחיי שהעניק לי רגעים דרמטיים אך בעיקר נתן לי את העונג להכיר כל כך הרבה אנשים נפלאים שלעולם לא אשכח. לכולכם  ולהורי, תודה רבה!"

המצב הכלכלי

ההודעה הזו הפתיעה רבים בפאדוק ומחוצה לו.

גווארה מספר שהוא "ישב" על ההחלטה מספר שבועות ושמר על סודיותה זמו רב. "הרבה דמעות נשפכו אבל אני שמח על ההחלטה שלקחתי אחרי שהתחבטתי בה זמן די ארוך. מצד אחד אני עצוב לעזוב את העולם הזה שאמשיך להוקיר בליבי אך מאידך אוכל להתרכז בדברים שיתרמו יותר לעתידי".

זה לא סוד שעולם המרוצים קשה ואכזרי כלכלית ומעטים הרוכבים שיכולים לחיות טוב ולהבטיח את עתידם. לא כולם רוסי, מארקז או אפילו בראדלי סמית'. בקטגוריות הנמוכות חלק גדול מן הרוכבים צריכים להביא בעצמם כסף. זה לא אומר לכתוב צ'ק בעצמם אלא להביא נותני חסות שיכסו את חלקם בקבוצה ובמקרים מסויימים זה מכסה בקושי את ההוצאות ולעיתים גם פחות. במקרה של גווארה הבעיה הייתה פחות המצב הכלכלי השוטף, אלא מה יהיה עתידו הכלכלי. העונה הראשונה שלו באליפות העולם בגיל 17 בקבוצת CIP (סיפ) הייתה קשה בגלל תקציב נמוך מאד שאילץ אותו לטוס לבד. עם קבוצת ASPAR-RBA כבר היה לו הרבה יותר נוח אך עם זאת הוא מודה שקבוצות רבות מחפשות לא את הרוכב אלא את ההצעות לחסויות שהרוכב מביא עימו. אי אפשר לדעת אף פעם בדיוק מה קורה בספרי החשבונות של הקבוצות והרוכבים. כמעט כל הנתונים על שכר ומענקים מבוססים על רכילויות ושמועות מפה לאוזן, אבל בקטגוריות הקטנות (מוטו3 ומוטו2) המצב כיום לא פשוט. במקביל לידיעה על הפרישה נודע כי נותן החסות פטרונס מפסיקים להעניק חסות במוטו2 מה שישפיע ישירות על שיירין, הרוכב המאלזי שקיבל מהם תמיכה במשך 9 עונות. סנדרו קורטזה שניסה לרכוש את קבוצת קיפר נאלץ לוותר בגלל קשיים כלכליים וקבוצות פורווארד וטק3 מדי פעם מודות שהן חושבות לזנוח את אליפות המוטו2.

קוזארי, בעלי קבוצת פורווארד שתריץ את אריק גראנדה (*אלוף ה- CEV מוטו 2 שפרש בעצמו בתום עונת 2014 עבר לתחרויות איש ברזל וחזר בתחילת 2016 להתחרות) ומאנזי בעונה הקרובה במוטו 2, שיחרר את עלות אחזקת הקבוצה וטוען שהעלות מול הכח השיווקי של הקטגוריות הנמוכות לא שווה את ההשקעה. לדברי איש העסקים שהורשע במרמה בשוויץ לפני שנתיים, העלות שלו כ-2.6 מיליון יורו כשדורנה מעניקה רק כ-150,000 אירו, מה שמשאיר עוד כ-2.5 מיליון יורו לחסויות. סכום גדול בשביל קבוצה. "אני יודע,הייתה לי קבוצה במוטו ג'יפי,שם העלות היא כ-7.5מיליון יורו, אבל אז דורנה נותנים 2.5 מיליון לכל רוכב ובסופו של דבר אתה צריך למצוא את אותו הסכום שאני צריך במוטו 2" – הוא סיפר בסוף העונה הקודמת. "אני חושב שאפשר לקצץ קצת במענקים של הקבוצות הגדולות ולתת יותר לקבוצות בקטגוריות הנמוכות,זה יקל על כולנו, כי אם תציע לנותן חסות נראות במוטו2 או במוטו ג'יפי, ברור מה הוא יבחר".

דורנה וכרמלו אספלטה לא אהבו את הדברים של קוזארי שגם כך עשו לו טובה שנתנו לו להישאר באליפות העולם למרות הבעיות הפליליות שלו לכאורה, ובעל הבית אומר שאם הוא רוצה הוא יכול ללכת ויש מי שיבוא במקומו. דורנה מאמינה שכניסת טריומף לאליפות ב-2019 (במקום ספק המנועים הונדה) תעזור קצת בעלויות של הקבוצות וטוענים שחלק מהציטוטים של קוזארי פשוט מגוחכים.

לחץ

אלוף ה-125ו-250 סמ"ק ב-2001 ו-2003 מנואל פוזיאלי האיטלקי, הודה שפרש וחזר ופרש עוד פעם בגלל לחץ ופחד. גם גווארה מודה שלחץ הייתה הסיבה העיקרית לפרישה. "לרוכב יש חיים משהו בן זונה, אבל לחלק מהם כמו לי, זה לא נגמר שם. כל פעם שחזרתי הבייתה הייתי צריך לחפש נותני חסויות, להשלים לימודים, להשלים פרוייקטים, להמשיךבאימוני כושר ובימים רבים פשוט לא היו לי מספיק שעות ביממה. לקראת סוף העונה, כשחזרתי יום אחד מהאוניברסיטה, הרגשתי שהראייה שלי מעורפלת, והרופא איבחן סטרס. אז הבנתי שאני חייב שינוי".

השילוב של הלחץ עם הזמן החסר עם המשפחה והחברים לעומת שהות בפאדוק שלדבריו גם כולל לא מעטים שתוקעים סכינים בגב, גרם למי שהיום סטודנט במשרה מלאה להבין שזה עולם המרוצים שהוא צריך להשאיר מאחור. "מתוך 32 או 33 רוכבים בקטגוריה בטח 29 מהם יודעים רק להתחרות ויהיה להם מאד קשה לרדת מהאופנוע. ההחלטה היתה קשה אבל אלו החיים לא?"

גווארה עדיין תוהה אם להשקיע את זמנו בלימודי משפט או מדעי הספורט הוא כרגע כבר עובד על פיתוח פרוייקטים וההצעות לחזור לצד הניהולי של הספורט כבר זורמות כמו ניהול קבוצות באליפות ספרד.

הספרדי לא פוסל חזרה לפאדוק מהצד השני בעתיד והוא ימשיך לצפות במרוצים ולעודד את רודריגו, בן קבוצתו לשעבר. "אני אמשיך לרכוב, מה גם שלרוכבי מרוצים התחרות אף פעם לא יוצאת מהלב".

תגובה אחת לגווארה

  1. לא נורא
    יש לנו את אחינועם על דרוזי
    (ועכשיו במבצע! הספר במאה בצומת ספרים)

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם