MotoGP: הנחיות קבוצה

אחרי המרוץ בגרמניה בעונת 2016, כשנשמע לראשונה רעיון הפיט-בורד הווירטואלי שיאפשר גם העברת מידע ישיר בין הקבוצה לרוכב – נשמעו קולות זעקה. הבולטים בהם היו של אלו שטענו שזה יפתח פתח להשחתת הספורט ויאפשר הנחיות קבוצה במהלך מרוץ.

זה לא שהקבוצות לא יכלו להעביר מסרים קודם לכן על שלטי הפיטס, או בהכנות לפני המרוץ, או אפילו בתכנון העסקת אנשי צוות, או אספקת חלפים טובים יותר או פחות לשני הרוכבים בקבוצה, אבל פה זה הזכיר ללא מעט רוכבים ואוהדים את מה שקורה בפורמולה 1. התקשורת במוטו ג'יפי בין הרוכב לקבוצה שנמצאת במוסכים הייתה מאד מוגבלת במהלך מרוץ, ואילו הפיט-בורד הווירטואלי יכול לתת את האינפורמציה על מיקום בן הקבוצה שאולי נלחם על אליפות העולם באותו הרגע, ומה לעשות שאליפות קודמת לנצחון בודד, ולכן החשש שהטכנולוגיה תשמש ככלי בידי הקבוצה שתפלה את אחד מרוכביה.

זה לא סוד שזה קורה כל הזמן באליפות המקבילה של המכוניות, שם אפילו ניסו להכניס חוק שימנע מהקבוצות לתת הנחיות קבוצה. סעיף 39 הוכנס לאליפות העולם בתחילת עונת 2003 של הפורמולה1 בעקבות המרוץ שהיה באוסטריה בעונת 2002 שם הודיעו בפרארי לבאריקלו לוותר על המיקום הראשון במרוץ לטובת בן קבוצתו מייקל שומאכר שהוביל בבטחה את אליפות העולם וכל זאת בשביל הניקוד הנוסף. באריקלו לאחר שנים גם סיפר שאיימו עליו שיאבד את מקומו בקבוצה במידה ולא ישתף פעולה. שומאכר נתן לבן קבוצתו לעמוד על הפודיום בעמדת המנצח וויתר על מיקום בהמשך העונה שהעניק ניצחון לברזילאי.

אבל גם אחרי הכנסת הסעיף, הנחיות הקבוצה המשיכו כשהקבוצות קובעות אסטרטגיות מראש, מתאמות עם הנהגים עד לרמה של הסכמה עם נהג שיתרסק בשביל שיצא רכב הבטיחות כדי שבן קבוצתו ישמור על ההובלה (נילסון פיקה בסינגפור 2008 "עזר" לאלונסו) או הודעה בקשר לפילפה מאסה במהלך המרוץ בגרמניה 2010 "אלונסו מהיר ממך" מה שגרם לו לאפשר לבן קבוצתו לעקוף והפך לאחד מהמשפטים המזוהים עם האליפות והנחיות קבוצה. בעונת 2011 הסעיף נמחק מתקנון האליפות כי הקבוצות מצאו דרכים להפעיל הנחיות מבלי שיהיה ניתן להוכיח מחמת הספק.

בדו גלגלי מעולם לא נקבעו תקנות האוסרות על הנחיות קבוצה. הקבוצות והרוכבים מדברים על הבנה ועל עזרה אך לא על ויתור או הקרבה. בעונת 2005 של קטגוריה הקטנה של אליפות העולם, מיקה קאליו הפיני נלחם על התואר עם טום לוטי השוויצרי. השניים היו צמודים מאד כשהגיעו לסבב ה-14 מתוך 17 שבאותה העונה נערך בקטאר. קאליו הוביל את המרוץ בביטחה, שמר על מהירות אך לא הסתכן כי ידע שבן קבוצתו גאבור טלמאשי יושב מאחוריו ואינו מסכן את ההובלה מאחר ולא ניסה ולו פעם אחת לעקוף. אלא שרגע לפני קו הסיום גאבור האיץ עקף את בן קבוצתו, קטף נצחון ובעיקר מנע את תואר האליפות מהפיני. הכעס של קאליו ושל KTM לא היה על הנצחון של ההונגרי, אלא שלא הראה לבן קבוצתו על יכולתו לנצח ובכך גרם לקאליו לא להיות מוכן לקרב. במידה וקאליו היה מנצח, הוא ולוטי היו סוגרים את האליפות שווים בניקוד, בנצחונות, במיקום שני על הפודיום ורק עם יתרון של פודיום אחד במיקום השלישי יותר ממי שהוכתר בסופו של דבר כאלוף העולם. טלמאשי איבד באותו היום את מיקומו ב-KTM ובגלל התנהגותו קבוצות בכירות נמנעו מלהחתימו אפילו שזכה באליפות שנתים אחר כך עם אפריליה. KTM גם הודו בדיעבד כי איבוד התואר הזה הוביל לפרישה שלהם לכמה עונות מן האליפות.

על ההבנה הזו בונים לא מעט רוכבים כשהם מתמודדים על האליפות. גם ניקי היידן בנה עליה בעונת 2006 כשהגיע הסבב לאסטוריל שבפורטוגל כשהאמריקאני מוביל את האליפות על ולנטינו רוסי ב-12 נקודות והיו רק עוד 50 נקודות בקופה. היידן היה רביעי, עקף את בן קבוצתו הרוקי, דני פדרוסה אחרי קרב עיקש, אך הספרדי לא ויתר ניסה לעקוף חזרה, בלם מאוחר מדי והתרסק יחד עם בן קבוצתו. היידן רתח ואפילו בכה ופדרוסה לא ידע עצמו מצער. "אני ממש לא יודע מה לומר, זה פשוט כואב" – אמר היידן בדמעות אחרי ההתרסקות – "כולם עשו עניין גדול מהנחיות קבוצה אבל אני לא זה שחותם על הצ'קים של פדרוסה. אני לא יכול לאמר לו מה לעשות. לא צפיתי שיעצור בצד ופשוט יתן לי לעקוף, אבל בטח שלא ציפיתי שיעשה את מה שעשה. היינו צריכים שתהיה לנו תוכנית מראש. גם כשעקפתי אותו לראשונה הייתי צריך להסתכן בבלימה. לא היו לו הנחיות, הונדה לא אמרו לו לא להתחרות מולי. אבל לעומתנו ראיתי כיצד קולין (אדוארדס) עקב אחרי התוכנית של ימאהה באופן מושלם".

דני פדרוסה נשבע לעזור לבן קבוצתו במרוץ בוולנסיה, רק שלא היה בזה ממש צורך כי ולנטינו התרסק פעמיים וסיים שני את אליפות העולם והיידן התייחס כמובן למי שהיה בן הקבוצה דאז של ולנטינו רוסי – אדוארדס – שעשה כל מה שהוא היה יכול בשביל שהאיטלקי ייקח אליפות. אדוארדס זינק שני באותו המרוץ והגן על בן קבוצתו עד שהבין שהיידן התרסק. רק שבמקרה ההוא אדוארדס היה לא רק רוכב מספר 2 של הקבוצה, אלא גם חבר טוב של הרוכב המועדף בימאהה. בימאהה עד 2008 לא היה צורך כלל בהנחיות או בהבנות. היה ברור לאדוארדס שהוא כח עזר בקבוצה ועליו לשחק את התפקיד. כשקולין הוחלף בחורחה לורנסו, זו הייתה אחת הסיבות לכעס של וולנטינו. הרוכב השני בקבוצה כבר אינו מספר 2 אלא שווה בחשיבות אליו וההבנות – כבר לא ממש מובנות מאליהן.

גם העונה ולנטינו קיבל בן קבוצה שווה אליו אחרי שחורחה עזב ועבר לדוקאטי. מאווריק וינאלס עדיין מועמד לתואר עם פער של 28 נקודות ממארק מארקז שמוביל את האליפות. מספרית וולנטינו עדיין שם עם פער של 56 נקודות כשיש עוד 100 נקודות לחלק אבל ריאלי, זה לא. בקבוצת ימאהה גם לא מתכוונים לתת לוולנטינו הנחיות. מאסימו מריגאלי מנהל הקבוצה אמר השבוע כשנשאל בנושא: "גם בעבר לא נתנו הנחיות קבוצה וגם כעת לא ניתן. מקסימום נבקש מוולנטינו לא להפריע למאווריק יותר מדי. לא נראה לנו שיפן זו ההזדמנות האחרונה, כי במבחנים טרום עונה מאווריק היה חזק מאד גם בפיליפ איילנד וגם בספאנג". לא סתם מריגאלי אומר שיבקשו מוולנטינו לא להפריע לפני שהסבב מגיע למוטגי. במהלך עונת 2010 כשלורנסו נלחם על האליפות וולנטינו חזר לעצמו אחרי הפציעה, זכינו לאחד הקרבות הנפלאים ביותר על המיקום השלישי בין השניים במסלול היפני כשהאיטלקי עושה לימאהה התקף לב כשהוא מסיים לפני בן קבוצתו את המרוץ אחרי קרב אגרסיבי מעט.

"זה היה קרב בין שני לוחמים, בין וולנטינו לביני, שני לוחמים עם אינסטינקט הרג" אמר אז חורחה לורנסו. "אני חייב להודות שלעיתים זה לא היה כל כך פייר מכיוון ששנינו היינו על הקצה וחלק מהמהלכים שלו היו קצת יותר מדי. הוא נגע בי ודחף אותי הצידה ואני סבור שזה היה לא בסדר. אנו חברים לקבוצה, אני נאבק על תואר האליפות ואנחנו שנינו מנסים להשיג את תואר הקבוצה והיצרן ובל לנו לשכוח זאת. ברור שאני מאוכזב לאבד את המיקום על הפודיום אבל זה עולם המרוצים ובכל מקרה צברנו נקודות".

ווילקו זילנברג, מי שניהל אז את הצד של לורנסו במוסך אמר אחרי המרוץ שהיה מותח ושזה היה קרב נהדר בין שני הרוכבים הטובים בעולם, אך שוולנטינו לקח קצת יותר מדי סיכונים ונגע בחורחה לפחות פעמיים, דבר שלא צריך לקרות בטח כשהרוכב נלחם על האליפות.

בימאהה מצפים מוולנטינו להבין את זה ולהתנהג בהתאם ועל ההבנה הזו הם גם בונים על רוכבי טק3, קבוצת הלווין של ימאהה. "תצאו למסלול, תרכבו, תעקפו רק אל תסכנו את עצמכם או את בני הקבוצה שלכם. אם אתם יכולים תנצחו, רק אל תפריעו" – זו הגישה של שלושת היצרנים מאחר ולשלושתם רוכבים בהובלה ובני קבוצה שהם ישמחו לראות מנצחים עוד פעם העונה או לראשונה, עם דני פדרוסה וקאל קראצ'לו לצידו של מארקז בהונדה, וחורחה לורנסו ודנילו פטרוצ'י לצידו של אנדראה דוביציוזו בדוקאטי.

עם מוטגי שמתקרב ושם דני פדרוסה מצוין, ליביו סופו, מנהל הקבוצה של HRC נשאל על ההוראות הקבוצתיות. "היופי של הספורט הזה הוא שזה ספורט קבוצתי אך גם אינדבידואלי. במרוץ במיסאנו זה לא היה טוב לספורט אם דוקאטי היו עוצרים את דנילו פטרוצ'י או את חורחה באראגון. זהו עולם המרוצים ואני סבור שמארק מארקז יכול לעשות את זה בכוחות עצמו וזה רק נכון שניתן לדני הזדמנות שווה לנצח".

אז ההזדמנויות שוות והפיתוחים שניתנו לרוכבים של שלושת היצרנים תואמים, והשיקול נשאר אצל הרוכב, כי בסופו של דבר הוא שולט במצערת ובבלמים ולעומת הפורמולה 1 במהלך המרוץ הקבוצה לא באמת יודעת מה קורה לאופנוע. אבל מה יקרה אם פדרוסה יוביל מרוץ וויתור על מיקום יתן אליפות לבן קבוצתו וליצרן? או אם לורנסו יהיה בדרכו לנצחון ראשון וכל מה שדוביציוזו יזדקק לו יהיו חמש נקודות? נראה לי שאנחנו יודעים את התשובה אבל לשמחתנו זה בידיים של הרוכב ולא של הקבוצה.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם