פתרון בעיית מחשב אחרי התקנת סעפת יושימורה, YAMAHA MT-10

סעפות או לא להיות...

מאת: שלום ויירניק

ימי הקורונה העליזים החלו כאשר ברשותי אין אופנוע. לא מצב נורא כל כך בהתחשב בעובדה שהיינו בסגר, שעוד חצי שנה יקרא הסגר הראשון. אבל כמו כל דבר "טוב" גם הסגר נגמר. שמחת היציאה דוכאה כשמנגד גברה המצוקה הנפשית עקב חסך רב חודשים בדו"ג יאה המחביא בבטנו אי אלו מומנטים ובאחוריו אי אלו סוסים. מצוקה ענקית שיכולה להסתיים בפעולה בנקאית קטנה. רק צריך למצוא את הבעלים הנכון להעביר אליו אלפי זוזים והנה עוד דרך להעלים צורך בטיפול פסיכולוגי.

שלשה שבועות ארוכים, הסתיימו ברכישת רובוטריק שחרחר מבית ימאהה עתיר מומנטים וסוסים העונה לשם קוד MT-10. בעליו הקודמים שיזכה לחיים ארוכים התפאר בהחלפת האגזוז לאגזוז משופר ואני שרוכב XXX שנים, התעקשתי על המקורי, רציתי את המקורי. סופו של מו"מ, רכשתי את האופנוע ללא יחידת הממיר ושסתום ה-EXUP של ימאהה. במקומו הורכב "צינור" פתוח שקצהו מעוטר בדוד יושימורה.

 

חודשים מאותה פעולה בנקאית קטנה של העברת כסף. פעולה שמעלה חיוך מאוזן לאוזן, באופן תמוהה דווקא לזה שמוציא את הכסף מכיסו, ואני מנסה להבין מדוע המצערת מתנהגת בצורה מוזרה.

פתיחת גז עדינה מאד, תוך כדי טיפוס בסל"ד ופתאום יש מין "בור", או יותר נכון מין "עצירה" של המנוע על הסל"ד, ואז פתאם משתחרר וממשיך לטפס בקצב. כל זה לא קורה, כשהיד עצבנית על המצערת אלא דווקא מתרחש במינונים העדינים של עבודה בעיר או בכביש הטכני האיטי.

התופעה הזו הקשתה עלי מאד את השליטה באופנוע שפתאם נפתח ורץ בסל"ד בדיוק כשכבודו בהטיה ולא מבין למה האופנוע מרחיב עכשיו קווים כי הקדמי רוצה להתפלל לאלוהים.

אינטואיטיבית הבנתי שיש קשר לפעולת המחשב שלא מבין את מה שקורה באופנוע (כי התופעה מתרחשת בטווח הסל"ד של פתיחת ה-EXUP), אבל המנוע החשמלי (סרבו) שמזיז את השסתום נשאר במקומו בדיוק מהסיבה הזו, בכדי שהמחשב לא יתבלבל.

מנוע הסרבו

 

מה זה EXUP?

זהו שסתום פרפרי שמותקן בד"כ על צינור הפליטה רגע לפני שפוגשים בדוד.

איך זה עובד?

לשסתום מחובר בכבלים מנוע סרבו, אשר מופעל על ידי מחשב ניהול המנוע. הוא מופעל על פי הסל"ד ופותח או סוגר את השסתום. בסל"ד נמוך השסתום סגור ומגיע לפתיחה מלאה בסל"ד גבוה.

למה זה טוב?

בעיקר בשביל לעמוד בתקנות זיהום אויר ורעש שדורשות מהיצרנים לייצר אופנועים עם כוחות סוס אדירים (כי ככה הצרכנים אוהבים) שנשמעים כמו טוסטוס קטן נפח (מי שבזה הרגע חשב על אופנוע חשמלי שירשום לעצמו נקודת זכות). על הדרך גם מרוויחים שיפור מומנט בסל"ד נמוך.

השסתום בעבודה:

 

 

כשמוחלפת הסעפת המקורית ליושימורה, מנוע הסרבו שכבר לא מחובר פיזית לשסתום, לא עובד כמצופה ממנו (ע"י המחשב) ואז המחשב מנסה לתקן. התוצאה – שיבוש פעולת המצערת.

פתרון אחד שהוצע היה מיפוי מחדש של מחשב ניהול המנוע. פתרון אחר היה האלימינטור, המכונה גם אמולטור במחוזותינו. זהו רכיב אלקטרוני קטן המדמה עבור המחשב את פעולת השסתום ומנוע הסרבו בצורה מדוייקת ונותן למחשב ניהול המנוע את ההרגשה המדומה שהכל תקין.

אצל חברי היקר, בו אנו נזהרים שלא תיפול שלהבת, מותקן כזה באופנוע. כך הוא רכש אותו. ידידי תמיר הצמרת, לא ידע על התופעה המדוברת הנ"ל (לשימחתו), מה שחיזק אצלי את ההחלטה לרכוש כזה. חיפוש במרחבי המרשתת העלה אין ספור אפשרויות לרכישת הרכיב שהתקנתו מסתבר היא "משחק ילדים".

הרכישה הוכיחה את עצמה, כנראה שעכשיו המחשב מקבל את האינדיקציות הנכונות ולא משתגע עם פתיחת מזרקים פתאומית אחרי אתנחתא קלה לשאיפת אויר.

מנוע הסרבו לעומת רכיב האלימינטור

רכיב האלימינטור מותקן במקום מנוע הסרבו

פרקתם את השסתום והרכבתם מערכת סעפות פתוחה, לכו תכוונו מחשב או ריכשו מראש את האלימינטור בכמה עשרות דולרים וסיגרו פינה. מבטיח לכם שתהיה הנאה גדולה יותר מהשידרוג, סאונד מגניב, פחות משקל וגם מנוע שעובד נעים. שדרגו ותהנו.

וקיים פתרון נוסף: החלפת דוד בלבד וחיבורו לסעפת המקורית עם השסתום. כך זה נראה:

 

וכך נראה הדוד עם סעפת יושימורה ללא השסתום:

 

(וראו גם: באנו שקט לגרש)

12 תגובות לפתרון בעיית מחשב אחרי התקנת סעפת יושימורה, YAMAHA MT-10

  1. בראבו שלום!!

  2. כייף לקרוא

  3. מתרגש מחדש // 23/10/2020 um 17:50 // הגב

    גם אני התחדשתי ב-10 בין סגר א' לסגר ב'.
    כל הורדת כיסוי והתנעה – מתרגש מחדש.
    איזה כיף לנו!!!

    • אכן מרגש בכל רכיבה ה-10, הרובוטריק, האמטיפלצת, האופנוע הזה.

  4. אריק רצ'בסקי // 24/10/2020 um 11:09 // הגב

    שואל בשביל חבר:
    יש לו RSV4 ש"חותך" בפתיחת מצערת ברגע שעובר לידו MT10.
    קודי השגיאה של מערכת GUZZIDIAG
    לא ממש עוזרים בדיאגנוזה.
    אני חושש מאוד שהפגיעה הנפשית היא בלתי הדירה, החבר לא יתאושש ממהלומות אגו כאלה, אם יקרו בשנית.
    מה לעשות?

    • תופעה קשה מאד, שעוברת כחוט שני אצל לא מעט רוכבים, ללא קשר לכלים עליהם הם ישובים.
      עוד רבות ידובר בעניין תופעה בריאותית זו. כל שנותר הוא לאחל לחברך בריאות טובה ורכיבה בטוחה.

  5. אומנם אין לי עדיין .את החיה שרשומה לעיל..ולא חוויתי דהירה עליה ..אכן מכונה אדירה ..והכתיבה יוצאת מגידרה אהבתי את הניסוח ..והפירוש ..וכן יהיו עוד כתבות כאלה מאתגרות לא פחות .מהחיה ..נסיעה טובה …

    • אייל, יום אחד זה יקרה ומובטחת לך הנאה גדולה.
      תודה על התגובה.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם