פניה של דור המדבר לדור האנדורו

מאת: גיא רדר / תמונה: מרק אגרונוב

פניה של דור המדבר, או זה שזוכר איך נראה מדבר, לדור האנדורו, אנשי רכבי ה-SBS, וכל משתמשי השטח. (בעקבות פוסט של אמנון בהט)

חשוב!

כולנו היינו מזועזעים, ובצדק, מסרטון בפייסבוק בו רואים רוכבים בשדה חקלאי מעובד. אנשים כאן הגיבו בזעם וחיפשו מי הם הפושעים. אני חייב להודות שאני מזועזע לא פחות מפוסטים פחות דרמטיים שאני רואה בדפים של קבוצות אופנועי שטח מרכיבות במדבר.

אנשים מתארים בריש גלי רכיבות מדבריות מופלאות ומעלים תמונות או סרטוני גבורה של טיפוס על מדרונות מדבריים בלי להתבלבל. הם מראים איך הם חופרים במדרונות ומייצרים חריצים מכוערים בנוף דבר שמשאיר צלקות מטורפות בנוף שלא יימחו עוד שנים רבות מאד. כך איזור נבי מוסא כבר שחוט לגמרי וגם אזורים אחרים בארץ נמצאים בדרך לשם.

המדבר מאפשר אחלה רכיבת הארד אנדורו גם בלי טיפוסי הוואסח האלה. יש בו ערוצי נחלים עם בולדרים בכל הגדלים, דרגשי סלע לטיפוסים ולקפיצות, ערוצים רחבים עם זיפזיף עדין וערוצים קטנים ופתלתלים עתירי בולדרים, נאקבים יפהפיים, מסלעות נהדרות ועוד. השיטפונות במדבר שמתרחשים מדי שנה או שנתיים בערוצי הנחלים 'מסדרים' ומנקים אחרינו כך שלא נוצר נזק אמיתי כתוצאה מהרכיבה בהם. יש לא מעט ערוצים שאנחנו רוכבים בהם כבר עשרים שנה ומעלה ולא נוצר שום נזק בנוף. כל שנה השיטפון מסדר מחדש.

רוצים לצאת מהערוצים? – תסעו בנאקבים (שבילי הולכי רגל, בעלי חיים או גמלים דוגמת דרך הסוכר). הודות למורשת הבדואית הנכבדת של מדבריות ארצנו יש כאלה בשפע בעיקר במדבר יהודה, צפון ודרום ובבקעה אבל גם בנגב .

לא נכנס כאן לסוגיות של פיקוח רשות שמורות הטבע והגנים. אני כנראה לא אוהב אותם יותר מכם. זה לא ביניכם לבינם, זה בינינו לבין הילדים שלנו. בקצב הזה, בעוד לא הרבה מאד שנים,  לא יישאר הרבה מהמדבר שלנו.

כולנו יודעים איזה חיות האופנועים האלה ואיך הם מגיעים לכל מקום, ולכן בדיוק בגלל זה צריכה להיות לנו אחריות. זה כלי משחית רציני שמחייב אחריות בכל המובנים ולא מעט גם כלפי הנוף.

אני רוכב במדבר יהודה כבר יותר מעשרים שנה. רכבנו בנבי מוסא עוד עם xr600 ובמהלך ניווט בתרגיל בצבא גילינו את הדרך הממלוכית של הסולטן ביברס (דרך הסוכר) והתחלנו לרכב שם עם האופנועים. בתחילת שנות האלפיים היו מעט אופנוענים ורכיבת הסינגלים בקושי הייתה קיימת, היום יש אלפי אופנוענים והאופנועים מאפשרים הכל גם עם רוכב בינוני.

פעם היית צריך לדעת לרכב וגם לנווט כדי להגיע למקומות המטורפים האלה, היום כל גולם עם סמרטפון מגיע לכל מקום על בסיס מסלולים שהוריד מהפייסבוק.

ומעבר להרס העצוב של הנוף, אם נמשיך ככה מישהו יחליט לשים לזה סוף ויתחילו להגביל את הספורט הנהדר שלנו לאתרים סגורים, כמו בהרבה מקומות אחרים בעולם .

תגלו בבקשה אחריות. כשאתם רוכבים במדבר תרכבו בערוצים או על נאקבים או סינגלים קיימים, תרחמו על המדרונות ואל תחרבו את הנוף.

 

2 תגובות לפניה של דור המדבר לדור האנדורו

  1. *פואדים סנסיטיבים פיסים הפסיקו לקרוא – כ א ן *

    "כי בזמן האחרון כל דבר
    שהוא חי מגדרים סביבו מרצפים ודי.."

    בבחרותי
    * רכבתי את כל חופי תל הביב גרצליה בואכה ווינגייט על ה RV
    * נכנסנו עם הסובארו DL לאחת הפינות של אנטיפטריס הדלקנו מדורה פתחנו דלתות ושמענו RATM בקולי קולות
    * אותו כנל עם אותו DL במבצר שליד
    * אותו כנל במגדלור של הרידינג איפה שהיו קופצים במשפך של המים החמים
    * העוג'ה היתה אחלה מגלצ'ה
    * קפצנו מהתורן של הספינה הטבועה בפלמחים (אליה הגענו עם .. ניחשתם נכון ה DL)

    אז מה? אני אוייב הטבע?
    זה לא שגנבנו היסטוריה דוך למרתפים כמו הזנאי ההולל רודף הנשים שתום העין

    נ.ב.
    "המדבר מלא בכיעור של קוליסים" זה משפט ששמעתי מהמורה לשלח עוד בגיל חמשרה

    ותודה לדעאש

  2. רוצה לומר יונית,
    הפוסט הנ"ל בהחלט מובן ואני בעד.
    אני גם מאד סובל מאפליה ודיעה קדומה מצד חבר לעבודה שהמדבר בדמו ובזמנו החופשי תר אותו ברגליים, לא עוזרים כל ההסברים שגם אם הייתי רוצה לצאת מהשביל (כביש במונחי מדבר) לא הייתי יכול לא מבחינת כישורים ולא מבחינת נבלה.

    אני רק אומר שנעשו ונעשים דברים הרבה יותר גרועים לנוף הפראי.
    והטפה כזו עלולה להיות מדרון חלקלק לכת האקלים, גרטה ט' מלוכסנת העיניים (אשכרה ריאיינו אותה לדעתה מה לעשות עם COVID19 לא יאומן) ומשם הדרך לאג'נדה 21 2020 2030 קצרה
    כך שאני לא יודע אם כותב הפוסט חותר לשם אבל בקרוב התכנון הוא שנחיה רק בערים ללא גישה למדבר

    https://massawakening.org/wp-content/uploads/2019/07/corridor_system_to_biodiversity_explained-resized.png

    https://massawakening.org/how-does-agenda-21-is-being-implemented-worldwide/

    לא יקרה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם