מספד: ארטורו מאגני 1925-2015

בשני לדצמבר 2015, הלך לעולמו אחד מגדולי הטיונרים/מכונאים/בונה אופנועים שידע העולם, אשר היה מזוהה יותר מכל עם המותג MV AGUSTA, והוא בגיל 90. ארטורו מאגני נולד ב-1925 באיטליה והחל את הקריירה הדו-גלגלית שלו בג'ילרה שם הצטרף אל מחלקת המירוצים שלה ב-1947. מאגני נקרא לבנות את מנוע הארבעה צילינדרים של החברה אשר תוכנן על ידי המהנדס פייטרו רמור. ב-1949 עבר רמור ל-MV שם הוטל עליו לתכנן מנוע ארבעה צילינדרים חדש ומאגני הצטרף אליו כמכונאי הראשי. מספר שנים אח"כ מונה ארטורו מאגני למנהל מחלקת המירוצים של החברה כאשר הוא עובד עם אגדות מירוצים כג'ון סורטיס (אותו כינה מאגני 'הדוקטור מאנגליה' מכיוון שזה הפך את האופנוע ממייצר אלמנות למכונת מירוצים מושלמת), מייק היילווד, ג'יאקומו אגוסטיני ופיל ריד. תחת ניהולו זכתה החברה ב-38 אליפויות GP וניצחה ב-35 מירוצי TT באי מאן.

ב-1976 פרשה MV ממירוצי ה-GP וב-1977 פתח ארטורו מאגני יחד עם שני בניו את חברת מאגני. בתחילה ייצר קיטים לשיפור אופנועי MV כגון הפיכתם של דגמי MV מהנעת גל-הינע להנעת שרשרת, קיט שיפורי מנוע וכן שלדות משופרות. ב-1980 החל מאגני בייצור אופנועים כאשר הראשונים היו עם מנועי הונדה CB900F שכונו MH1 ו-MH2 ואח"כ בנה גם אופנועים על בסיס מנועי BMW, מוטו-גוצי ובשנות ה-90 גם עם מנועי סוזוקי בנדיט 1200. במקביל לייצור האופנועים המשיך מאגני לייצר ולהוסיף קיטים לשיפורים בעיקר לאופנועי מוטו-גוצי ו-MV.

כמו דגמי בריאן וגצי או דגמי בימוטה משנות השבעים והשמונים גם דגמי מאגני שמו דגש על התנהגות כביש ואסתטיקה המגיעה לשלמות כפי שמצופה מסדנה איטלקית. שתיים מיצירותיו של מאגני, המוטו-גוצי אוסטרליה והגוצי ספידה, יצא לי לראות לראשונה לפני כשנתיים וחצי בוויסקונסין עומדות לצד שתי יצירות של סדנת בריאן וגצי ובשבילי זה היה כמו לעמוד מול המונה ליזה של דה-ו'ינצי' ופסל דוד של מיכאלאנג'לו. חלום שהתגשם. לדעתי האישית שלושת אלו הם ממשיכים ראויים בהחלט לאומני הרנסנס של איטליה רק שבעידן המודרני זה בא לידי ביטוי בשני גלגלים ומנוע.

אז נוח על משכבך בשלום מר מאגני ותודה לך על שחלקת איתנו את גאוניותך בעולם הזה, מכונאי/טיונר ובונה אשר שייך לדור שבו לא רק הרוכבים היו מפלדה אלא גם המכונאים.

RIP

MAG 1

MAG 2

 

3 תגובות למספד: ארטורו מאגני 1925-2015

  1. עמיר הזאב שבתאי // 06/12/2015 um 19:09 // הגב

    מהגדולים ביותר.

  2. רק לידיעה, מבטאים את השם ללא ה 'ג'. מבטאים מניי, כמו במילה מניירה.
    באיטליה לא היו מבינים על מי אתה מדבר. Ciao

    • המערכת // 07/12/2015 um 15:35 // הגב

      תכל'ס – צודק
      רק אתמול נודע לנו שבכלל לא מבטאים "מגנטו מארלי" אלא מנטו מארלי
      יש כל כך הרבה עוד ללמוד…

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם