כשהספורט אינו ספורטיבי

בדרך כלל הסיפורים שאנחנו מקבלים ממרוצי הדקאר השונים הם סיפורי חברות, סולידריות, מאמצים משותפים במאבק נגד מצוקות ועוצמות הטבע, רוכבים שעוזרים אחד לשני, ומסייעים על חשבון הזמן והתוצאה. הסיפורים הללו, מעבר להשתאות על היכולות הגופניות והחוזק הנפשי של המתחרים, הם מה שנותנים את העומק לספורט ואת הצד האנושי, אך כמו כל דבר גם לצד האנושי יש פן מלוכלך.

את השם לאיה סאנז, כל אוהד מכיר. סאנז בת ה-31 מברצלונה, ספרד, השתלבה בעולם האנדורו והדקאר ב-2011 אחרי שנים של שליטה מוחלטת בתחום הטראיל (13 אליפויות בין השנים 2000-2013), כשאת המיקום הגבוה ביותר שלה בדקאר רשמה ב-2015 עם סיום במיקום התשיעי סה"כ. בתום עונת 2015, סאנז זיעזעה את העולם המוטורי כשעזבה את הונדה ועברה ל-KTM. את הדקאר סיימה במיקום ה-15 המכובד אך המאכזב מבחינתה, והמטרה מבחינתה ל-2016 היתה לשפר את השיא מ-2015 ולסיים לפחות חלק מהמקצים בתוך החמישיה המובילה.

"הדקאר העונה יהיה שונה במעט מהעונה הקודמת יהיה לנו יותר ניווט, יהיו כמה מקצים בגובה רב ולכן המרוץ יהיה עוד יותר קשה. ישנם גם אזורים שלא רכבנו בהם בעבר, מקומות חדשים, ללא ספק זה יהיה מאתגר".  

בשביל להתמודד עם האתגר, סאנז (על ק.ט.מ 450) כמו שאר הרוכבים עבדה קשה בהכנה לדקאר, פיזית ובהכרת המסלול. לכל מתחרה יש את ספר הדרך אותו הוא לומד ומשנן. ספר הדרך גם מודפס כמגילה וממותקן בחזית הרוכב שבעזרת אגודל שמאל יכול לסובב את המגילה קדימה ואחורה בכדי לראות את המסלול שעליו לקחת. לצד מגילת הדרך ישנו גם ג'י.פי.אס שמסייע למצוא את נקודות הציון שעל המתחרים לעבור בדרך, מודד מרחק (שואב את המידע מהג'י.פי.אס ולא מהגלגל האחורי כמו שהיה בעבר) שעוזר לרוכבים לקבוע מתי יגיעו לנ"צ הבא, ומצפן. אך עם כל הידע והניסיון עדיין עושים טעויות, מתבלבלים ומחפשים עזרה.

Dakar16_E9_Laia_4

את היום הרביעי בדקאר פתחה סאנז במיקום במיקום ה-21 אחרי יום קשה במיוחד עם מקצה ארוך בגובה של מעל 4,000 מטרים מעל פני הים. סאנז הייתה בפער של פחות משעה ממוביל המקצה מסאן סאלבדור דה ג'וג'וי-טופיזה כשסברה שמשהו לא ממש מסתדר לה במיקום. היא והצוות עברו ולמדו את המסלול וכנראה משהו שעשתה סאנז בעת איתחול המכשיר הראה שהיא כבר עברה את הנ"צ המיוחל ופיפסה את סימונו בספר הדרך. סאנז שרכבה בגפה, נעצרה וחיפשה עזרה מרוכב אחר ועצרה את מי שרכב אחריה.

"זה שילוב של כעס ואכזבה, כי הייתי בכיוון הנכון, הכל היה מושלם, עשיתי בטח משהו לא בסדר באיתחול מכשיר הג'י.פי.אס לפני היציאה. האזור הזה היה כל קשה להתמצאות וחשבתי שהייתי כבר אמורה לעבור את הנ"צ. עצרתי וביקשתי עזרה מהרוכב אחרי בשביל שלא אתחיל לעשות שטויות ולהתבלבל ושאלתי אותו באיזה קילומטר מהמסלול אנחנו נמצאים. הוא אמר שאנחנו יותר מתקדמים ממה שהיינו ושהוא עבר כבר שתי נקודות ציון. מאחר ואני עברתי רק אחת, חזרתי אחורה אבל בעצם, היתי אמורה לרכוב רק עוד 500 מטרים קדימה בשביל להגיע אליה. אני כועסת על הרוכב, אני כועסת על עצמי שהאמנתי לו אבל לא יכולתי אפילו לדמיין שמתחרה בדקאר יתנהג כך".

sanz twitter

ציוצי אכזבה בטוויטר של לאיה

סאנז סירבה לנקוב בשמו של הרוכב אך סוד כזה אי אפשר לשמור הרבה זמן ושמו של הרוכב הפורטוגלי יואקים רודריגז (הירו 450) הציף את הרשת. לרודריגז, רוקי במרוץ הדקאר שהגיע מעולם המוטוקרוס והסופרקרוס לקח יומיים להגיב להאשמות שהטיחה בו סאנז (היא אגב לא ציינה את שמו באף אחד מהראיונות או במדיה החברתית): "אלו היו כמה ימים שהיה קשה לי להתחבר לרשת, אז לא הייתי מודע למה שנאמר עלי במדיה וברשת החברתית. זו הייתה אי הבנה. חוק שאני לא עובר עליו  זה לא לשקר או להערים על מתחרה אחר ואני בטוח שהיא לא שמעה מה אמרתי לה. היא שאלה אם מצאתי את נקודת הציון ועניתי לה שכן ואז היא פשוט האיצה ורכבה משם במהירות גבוהה. איך הסיפור הזה התנפח ככה? אני רוקי בדקאר, אני עושה את מה שמוטל עלי ואני פה בשביל ללמוד בעצמי, אני לומד מרוכבים אחרים עם יותר ניסיון ואני לא חושב שללאיה המקצועית ראוי שתנהג באופן שכזה. בכל מקרה, כל מה שאני יכול לעשות זה להתנצל שהיא לא הבינה אותי. יש לי כבוד רב לרוכבים הספרדים וכן לפורטוגלים או מכל מקום אחר בעולם".

רודריגז לא סתם ציין את מוצאה של סאנז ושלו. הביקורת עליו הייתה בעיקר במדיה הספרדית כשמוצאו קיבל משקל בכל הידיעות שפורסמו בנושא, כך גם הדגיש את פערי השפה שאולי הובילו לחוסר הבנה.

גם אחרי שהגיב לנושא עדיין נטיית האוהדים לצידה של סאנז. קשה להאמין שעם כל הנסיון שלה, היא לא הקשיבה להסבר שניתן, קשה להאמין שההסבר ניתן ללא איזה שהם סימני ידיים לכיוון המצאות נקודת הציון ועוד יותר מוזר שכשנשאל רודריגז אם מצא את המיקום, פשוט ענה שכן, דבר שרובנו היינו מפרשים, כ"הייתי, עברתי", ולא כמשהו עתידי.

את המקצה הרביעי גם השנה לאיה לא תשכח מהר (ב-2016, היא איבדה חצי שעה כשעצרה, הזעיקה עזרה וכנראה הצילה את חייו של רנט פייר אלכסנדר, רוכב הוסקוורנה שאיבד הכרה אחרי התרסקות) את הדקאר היא לא הצליחה לסיים במיקום אליו שאפה. היא סיימה במיקום ה-16, כשלוש שעות אחרי המוביל ובן קבוצתה, סאם סנדרלאנד. רודריגז עצמו, הרוכב שרימה אותה (לטענתה), סיים 6 מקומות מעליה.

Laia Sanz KTM 450 RALLY 2016

Laia Sanz KTM 450 RALLY Dakar 2017

קרדיט תמונות: KTM

7 תגובות לכשהספורט אינו ספורטיבי

  1. אני קורא את הכתבה וזה נשמע לי כמו – "אוי אוי אוי! אני רוכבת אז שמים לי רגליים ומי שלא מאמין לי מיסוגן!"
    אני מאמין ליואקים.
    היא גם טעתה בניווט וגם היתה מסוחררת מחוסר חמצן ולא שמעה נכון. עובדה שהוא כן עצר לעזור.

    קם בנדם בבוקר, קפה, ומחפש לקרוא בעיתון על גב באקו אבל לא!
    במקום זה שוב חפירה פמיניסטית. איףףף

    • וואו, אני מסכים עם קסד.
      אחרית הימים, מלחמת גוג ומגוג, אפוקליפסה.

  2. שוטה הכפר // 15/01/2017 um 11:42 // הגב

    בין אם הוא הטעה בכוונה ובין אם היא פשוט לא הבינה אותו – לא הייתה מילה אחת בכתבה על זה שזה בגלל שהיא אישה. אם הגעת מזה לחפירה פמיניסטית משהו פה דפוק.

    • להבנתי הדלה אין כאן עובדות (מלבד ההסכמה שהוא עצר לעזור והיה דין ודברים)
      אלא מילה כנגד מילה. מילה שלה מול מילה שלו.
      הכותרת מאד ברורה ומגמתית לגבי הנטייה של הכותבת.
      (ובמקרים של מילה שלה מול שלו בתוך עמי אני חיי. ע"ע בת שחלמה על אבא שלה)

      כך שלגבי ה"רוח הספורטיבית" ישנם סיפורים על רוכבים שאפילו לא עוצרים לעזור! האם מישהו מיילל על כך?
      או שמא היואקים, כמו מאופרת סבון של וויוה עצר בכוונה כדי להטעות?
      נו באמת.

  3. גם לי זה נשמע כמו התבכיינות של הרוכבת , שכנראה לא הבינה ומיהרה להסתלק מהמקום ואחר כך הכי קל היה לה להפיל את זה על הרוכב שעצר לעזור לה , נשמע כמו התנהגות נשית טיפוסית ויסלחו לי הנשים שקוראות והרוכבות שבדרך כלל אני מפרגן להם בלי סוף , אבל כאמור רק הוא והיא היו שם ככה שאת האמת רק הם יודעים , לנו נותר רק לשער

  4. חבל אבל זו המציאות. // 15/01/2017 um 15:10 // הגב

    הדקאר חדל מלעניין…
    זה כבר לא באפריקה.
    משום מה הורידו את צ'ילה ששם היה כל האקשן.
    כל יום זוגי מקצרים את הסטייג'
    וכל יום אי זוגי מבטלים אותו… חחח.
    וזה עוד בלי לדבר על הגועל נפש שעשו להונדה.
    לא מעניין בקיצור. לא שווה את כל ההייפ. כמו צ'ק ללא כיסוי.
    או יותר נכון לומר בעצם – יש דברים מעניינים יותר.
    שכן מצדיקים את עצמם ופורעים שטרות.

    נ-ב: בשביל תצלומי נוף נטו מהליקופטרים ורחפנים ב HD – אני אעביר בשלט לערוץ נשיונל גיאוגרפיק.

  5. על הקטע שעשו להונדה,הייתי פורש.אבל לפרוש בלי לנצח,זה בעייתי משהו.
    אז הונדה צריכים להגיע גם בשנה הבאה ולהיות הכי מהירים (כמו שהיה השנה),לנצח ואז לבעוט לדקאר בתחת בלי להגיד שלום…

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם