הארכיון המרתק של שלדונ'ס אמו

לפני 6 שנים בדיוק עשיתי ראיון עם ליאור ברוך. זה היה בתקופה שהוא עוד שיפץ אופנועים בבית והרעיון של סדנת BOT המיוחדת רק החל מתגלגל בראשו. כשנתיים אחר כך היא אכן יצאה מהראש והפכה למציאותית מאד בנס ציונה, ואחרי כן נסגרה, לצערנו. באותו ראיון ביקרתי בביתו ונדהמתי מהכמות הבלתי נתפסת של אופנועי וינטאג' שהיתה מונחת במחסנים, תחת העצים, על הדשא, על הדק שבמרפסת ובתוך הבית עצמו. טיילתי עם ליאור בבוסתן האופנועים ובין השאר הוא הראה לי קטנוע עם צורה מעניינת בשם "פלנדריה", והוא ציין לי שזה קטנוע בלגי.

הוא נראה בערך כך:

לא מזמן נזכרתי בקטנוע הזה והלכתי לרשת לחפש אותו. מעניין כמה יצרני אופנועים היו בבלגיה – חשבתי לעצמי, הרי חוץ מהפלנדריה הזה אני לא מכיר ולא שמעתי מעולם על אף יצרן אופנועים בלגי. הגיוני שהיו שם עוד כמה, הרי בכל הארצות שמקיפות את בלגיה היו כמה וכמה מפעלים, בהולנד, בצרפת, בגרמניה, באוסטריה ואפילו בצ'כיה. אמרתי לעצמי שבטח אמצא ברשת בין 6 ל-10 מותגי אופנועים בלגים, רובם ככולם ודאי עברו מן העולם.

אז חשבתי. 6-10? – 219!

219 מפעלים, טבין ואופנועין. היות ולא האמנתי למראה עיניי, ספרתי אותם, אחד אחד. את הנתון המדהים הזה מצאתי בארכיון שלדונ'ס אמו.

אין לי מושג מי זה השלדון הזה ומאיפה צץ. שלדון היא עיר באוסטרליה ואמו הוא עוף ממשפחת היענים והוא אנדמי לאוסטרליה גם, אבל איכשהו לא נראה לי שהבחור אוסטרלי, אולי מפני שהוא חקר את תולדות אופנועי אירופה בעיקר. האתר לא מנדב שום פרט אודותיו. בפתיח הוא מציין שהחומר הוא תוצאת מחקר, חיפוש והתכתבויות שנמשכו כמה שנים החל מ-1994. עוד הוא מספר שם שהאתר ממשיך ומתעדכן אבל אני חושב שכבר לא. ערכתי בדיקת-שיטוט והעליתי בחכה כמה תוצאות לא רלבנטיות במיוחד. יתכן גם שאני טועה.

השיטוט באתר מעניין ובה בעת מייגע. הוא בנוי בחסכנות הגובלת בקמצנות ונראה מיושן. אין אינדקס מסודר והגלישה מתבצעת באמצעות קישור שמוביל לדף שבו קישורים נוספים שגם הם מובילים לדפים שבהם קישורים, בקיצור כוס (שלדון) אמו…

אבל אספנים והיסטוריונים ימצאו שם חומר רב מאד בעל ערך לא רגיל ולא מצוי. תחשבו על זה, לכל מפעל אופנועים באירופה הוא הקדיש ערך ולו גם בעל שורה או שתיים שמהווים נקודת מוצא לחיפושים נוספים, ויוצא שמדובר באלפי מפעלים. כשמתחילים לשוטט מתברר שהוא לא נעצר באירופה אלא ביצע סבב עולמי שאמנם לא מתייחס למפעלים אלא בקישורים למועדונים וסוכנויות, באמריקה, אסיה, אוסטרליה, ואיפה לא… אפילו למידל איסט הוא מתייחס שם.

לסיכום, בא מישהו אלמוני, צבר טונות של מידע היסטורי, שפך את זה על דף אינטרנטי והלך הביתה לנוח. ככה זה נראה. אבל אם תעשו דוקטורט בהיסטוריה של אופנועי אירופה ותסתמכו במחקר על השלדונ'ס אמו, אין מצב שלא תעברו בציון 100.

זה האתר: SHELDON'S EMU

5 תגובות להארכיון המרתק של שלדונ'ס אמו

  1. 1. אמו היא אחת החיות בסמל של אוסטרליה. הקנגרו היא השניה.
    שתיהן חיות שלא יכולות ללכת אחורה.

    2. היום כל ילד יכול לעשות סקרריפינג (מסטרינה בעברית) לאתר ולסדר/לבנות אותו מחדש.
    עשיתי את זה למימה.* עם דג'אנגו כפרוייקט סוף קורס.
    רק אם ממש אכפת לך – אתה מוזמן לקשר ביננו (בעל האתר). אני אעשה את זה בשבילו בחינם סתם בשביל עוד משהו לרזומה.
    אם אתה רק מעוניין לשדוד את המידע אליך יש מלא כלים. HTTrack לדוגמה.

    דבר איתי אחורי זה ברדוגו

    * mima.co.il

    • לשדוד אני לא מעוניין,
      אצור איתו קשר ואתהה על קנקנו (אולי יש בו בירה?…)

      • למען ההגינות – לאחר חיטוט קצר עד כמה שאני מבין האתר בכלל לא מיושן (jquery 2.2.4 2016 לדוגמה)

        נראה לי שאתה מתלונן על העיצוב הספרטני משהו

        • בלינק "מידל איסט" הופיעו כמה אתרים ישראלים לא מייצגים. כאילו בחירה אקראית לפני עשור וחצי. משהו צרם לי.|
          אבל אני מקבל את דעתך המקצועית.

          • איזה מקצועית. תאמין לי, לא הייתי נותן לי אפילו לכתוב דף html4 עם notepad 🙂
            אני מגיב פה כי אולי מישהו שבאמת מבין ירצה להתערב בשיחה …

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם