דוקאטי נותנת לך כנפיים

את הכנפיים על אופנועי דוקאטי במוטו ג'יפי כבר ראינו מזמן, עוד ב-2010, כאשר הם הוסיפו אותם על מנת לפתור את בעיות איבוד האחיזה של הגלגל הקדמי. המחשבה שהאוויר העובר מעל הכנפיים יפעיל לחץ אשר ידביק את הגלגל לקרקע די נכונה ועובדת בקו ישר אבל לא בדיוק עבדה להם בזמן הפניה עת האופנוע נמצא בשיא ההטיה. אבל מעניין היה לראות בהשקת גרסת המוטו ג'יפי 2016 של דוקאטי, שבאופנוע שלהם יש לא זוג אחד של כנפיים אלא שני זוגות, זוג תחתון וזוג עליון יותר.

אז מה הסיפור שלהם?

נתחיל מזה שדוקאטי לא המציאו את הכנפיים במירוצי אופנועים. ראשונים לעשות זאת היו סוזוקי ב-1979 כאשר חיברו כנפונים (שלעומת דוקאטי היו ארוכים וצרים יותר) לדגם ה-RG500 הדו-פעימתי עליו רכב מייק היילווד לניצחון האחרון שלו בסניור TT היוקרתי באי מאן, ניצחון שאחריו פרש סופית ממירוצים. מטרת הכנפונים בסוזוקי היו הפעלת לחץ על הגלגל הקדמי על מנת להעלות את טמפרטורת הצמיגים, על ידי העלאת החיכוך בקרקע בעקבות הלחץ המופעל, וכן השגת יציבות במהירות גבוהה. גם ימאהה ניסתה את הכנפונים במהלך שנות ה-90 וגם במהלך עונת 2015. אבל דוקאטי הגדילו לעשות והוסיפו עוד זוג כנפונים לזוג שכבר קיים על האופנוע בשנתיים האחרונות וזאת על מנת – תחזיקו חזק – למנוע ווילי בעת האצה. זהו ניסיון של דוקאטי למצוא פתרון יצירתי למניעת ווילי מבלי לערב את המערכות האלקטרוניות אשר בעצם מסרסות את האופנוע בעת האצה. צריך לזכור שלדוקאטי המנוע החזק בגריד והם ממש לא רוצים לוותר על היתרון הזה בעיקר בהאצות בישורת.

בשנה שעברה החליטו דוקאטי בצעד אסטרטגי לעבור מקטגורית המפעל לקטגוריה הפתוחה במוטו ג'יפי על מנת לצבור ניסיון עם מערכת ניהול המנוע האחידה של מנטי-מארלי ובכך גם להשיג איזשהו יתרון על פני הונדה וימאהה לקראת 2016 השנה בה כולם חייבים ללא יוצא מן הכלל להשתמש במערכת הזו. כיום אנו יודעים לפי תגובות רוכבי הונדה וימאהה, שמערכת ניהול המנוע הזו מחזירה אותם בערך עשר שנים אחורה מבחינה טכנולוגית. במהלך עונת 2015 דוקאטי כנראה הבינו שמהמערכת הזו לא תבוא הישועה שתמנע ווילי באופנועיהם ולכן הם עשו שימוש עם זוג כנפונים נוסף כבר בעונה שעברה ביפן במהלך מקצי הדירוג, שם השיגו דוביציוזו ואיאנונה מקומות 4 ו-5 על הגריד. כאשר נשאלו השניים על השפעת הזוג הנוסף השיבו אלה שאין שום הבדל לדעתם אבל אם זה לא מזיק אז מדוע לא להשאיר.

אבל ישנה בעיה נוספת עם הכנפונים: מה קורה כאשר אופנועים מתחככים זה בזה? הכנפונים יכולים להישבר או להסתבך באופנוע היריב ולגרום לתאונה. המצחיק הוא שדווקא לאחר שאחד ממכונאי דוקאטי נחתך בראשו מהכנפונים, יצאו הנחיות חדשות המחייבות את דוקאטי לייצר את הכנפונים עם שפה מעוגלת בעובי של 5 מ"מ לפחות על מנת למנוע מקרים כאלו בעתיד. בנוסף, במידה וישברו הכנפונים או יפגעו כתוצאה מנפילה או חיכוך עם אופנוע אחר, יקבלו רוכבי דוקאטי דגל שחור ויאסר עליהם להמשיך במירוץ. השמועות מדברות על כך שב-2017 ייאסר השימוש בכנפונים לחלוטין אבל עד אז כל שנותר לנו הוא לראות אם באמת אלו הכנפיים שיטיסו את דוקאטי מעלה למחוזות בהן שהתה לפני שקייסי סטונר עזב אותה. להזכירכם, הניצחון האחרון של דוקאטי היה עם קייסי סטונר ב-2010 בפיליפ-איילנד באוסטרליה.

RG500

כנפונים היסטורים : הסוזוקי של מייק היילווד

ducati_GP16_02

מערכת כנפונים כפולה

 

תגובה אחת לדוקאטי נותנת לך כנפיים

  1. על פי תוצאות המבחנים בספאנג' ובפיליפ איילנד, דוקאטי לא מרשימה כלל. אולי זה עניין החיבור עם הצמיגים החדשים. רד בול עושה לך כנפיים, בדוקאטי עוד לא ממריאים.
    (ואני דווקא בעד האדומים.)
    לראוודארצי' .

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם