איך להוביל קבוצת אופנועים קטנה

מאת: אריה מרזל / תמונה: דרור אלדר

הכותב הינו רוכב קבוע בטיולי מועדון האופנועים הישראלי ומשמש בהם כמרשל, לעיתים כמאסף. המאמר הינו אוסף של תובנותיו מרכיבות קבוצתיות אלו וגם אחרות.

המאמר עוסק בקבוצה קטנה בת כ-10 אופנועים מזדמנים ללא מאסף וללא מרשלים והיא מטבעה לא קבוצת טיולי-כביש קבועה, אלא קבוצה אקראית של רוכבים שמבקשים לרכוב ביחד וזקוקים למוביל שמכיר את הדרך.

הערה: לכל אותם שמתנגדים נחרצות לכל רכיבה בקבוצה – הפוסט הזה אינו פונה אליהם.

*   *   *

דוגמא נפוצה: יצאתם לטיול מאורגן עם מועדון של אחד המותגים. בסיום הטיול חבר מציע לקפוץ למסעדה. אתה ועוד 3 מסכימים ומבקשים שיוביל. עולים לאופנועים. עוד 3-2 שומעים ומצטרפים. ביציאה מהחנייה אתה מאותת לעוד חבר או שניים שעומדים בצומת להצטרף, והנה יש לך קבוצה קטנה שחייבת מוביל שרק הוא יודע היכן המסעדה. הקבוצה לא קיבלה תדריך ואין לה מאסף. איך רוכבים?

אפשר כמובן לתת נקודות ציון ושכל אחד ינווט בעצמו, אבל אז מפספסים את המוטיב הקבוצתי. יש פן חיובי בטור אופנועים קצר המתפתל בהרמוניה בכביש, גם בהיבט האסטטי וגם הבטיחותי, גם בניראות הרוכבים כלפי הנהגים.

אז איך עושים את זה בצורה המיטבית?

רשמתי כאן כמה הבנות די טריוויאליות משלי יחד עם דברים שלמדתי מצפייה ברוכבים אחרים שהגיבו נכון למצבים השונים ברכיבה. בתוספת הערות ושיפורים שהציעו החברים בדף מועדון האופנועים הישראלי, התקבל מעין אוסף תובנות שעשוי לסייע לנו להתגלגל טוב יותר.

המוביל:

המוביל צריך לבדוק מדי פעם את מצב הטור כדי להתאים את מהירות ההובלה שלו, אבל לא בתדירות גבוהה מדי כדי לא לסכן את עצמו באי-ריכוז בקורה בכביש. ניתן לראות היטב את מצב הטור במראות, ובכל עקומה ארוכה בכביש. מספיק מבט קצר, רק כדי לוודא שיש אופנועים מאחוריו ופחות או יותר עד כמה הם מפוזרים.

במרחק מסוים לפני כל פנייה (צומת/מחלף), כדאי להאט קצת, כדי לאפשר לטור להצטמצם.

הרוכבים:

– על כל רוכב להקפיד לרכוב במסגרת יכולתו, ולא יאתגר את עצמו להאיץ מעבר לה.

– כל רוכב יהיה אחראי לא להתרחק מהרוכב שלפניו (כמיטב יכולתו) ולשמור על קשר עין (במראות) עם הרוכב שאחריו. אם הרוכב האחרון רחוק מאוד, יש להאט כדי לאפשר לו להתקרב ואז לצמצם יחדיו. וכך המרווחים בטור מתארכים ומתכווצים תוך כדי קיום קשר עין רצוף.

– אם המרחקים בין האחרונים לטור לא מצתמצמים, הרוכב הקדמי יאט, וכך יעשה גם זה שלפניו. רצף ההאטות של הרוכבים יסמן למוביל, בסופו של דבר, על מגמת האטת הקצב.

– בפנייה (צומת/מחלף), אם רוכב רואה שאלו שמאחוריו מאוד מרוחקים, ימתין רגע כדי לסמן להם את הפנייה.

רוכב אחרון מזדמן:

אחרי פנייה או רמזור, יסמן הרוכב האחרון בהרמת יד למוביל להמשיך. אותו סימון ינקוט האחרון בטור כאשר הוא מבחין כי המוביל משקיע מאמצים במטרה לבחון אם כל הרוכבים עדיין בטור ומאחוריו. אם אפשר, יחרוג מעט הצידה מהטור כדי להקל על המוביל לראות אותו.

הרוכבים הקרובים למוביל:

בכביש ישר ארוך, כשהמוביל מנסה לצפות בטור שמאחוריו, הרוכב או שני הרוכבים הקרובים אליו, טוב יעשו אם יסטו קצת לצדדים כדי לאפשר לו מרחב צפיה נוח יותר לאחור.

2 תגובות לאיך להוביל קבוצת אופנועים קטנה

  1. רצאבי עדי // 22/05/2019 um 6:45 // הגב

    אוהב את מה שאתם מפרסמים ומעוניין לקבל באופן קבוע

    • היי עדי,
      תודה על הקומפלימנט (-:
      אין לנו (עדיין?) רישום לקבוצת ווצאפ כנהוג היום לקבלת עידכונים,
      וניוזלטר זה זה מיושן,
      אז אולי פשוט תבקר באתר אחת ליומיים-שלושה ותגלה מה השתנה?
      כן, כמו פעם…

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם