קרלו אוביאלי, 1929-2020 (קרבן קורונה)

לפני שבוע, ב-2.6.2020 נפטר קרלו אוביאלי בגיל 90, מי שנחשב לרוכב הדומיננטי הראשון במירוצי הגרנד-פרי וזכה בתשע אליפויות עולם, 6 ב-125 סמ"ק ועוד שלוש ב-250 בין השנים 1950 ל-1960.

קרלו אוביאלי נולד ב-1929 בעיר ברגמו שבאיטליה וכאשר התייצב למירוץ הגרנד-פרי השוויצרי בנפח 125 סמ"ק ב-1949 הוא היה הרוכב הכי צעיר על הגריד, רק בן 19. האופנוע עליו רכב אוביאלי היה אופנוע הספורט הראשון של MV אגוסטה שהיה בעצם חיקוי של ה-125RT DKW שתי פעימות הגרמני שיוצר לפני מלחמת העולם השנייה. את המירוץ הזה הוא מסיים במקום הרביעי. חודשיים אחרי הופעת הבכורה שלו במירוצי הגרנד-פרי, התחרה אוביאלי בתחרות ה-ISDT (International Six Days trial) שהתקיימה בוויילס, שם זכה במדליית הזהב למרות שנפגע על ידי מכונית במהלך התחרות.

ב-1950 עובר אוביאלי למונדיאל וב-1951 זוכה עם החברה באליפות ה-125 הראשונה שלו. ב-1952 הוא מסיים שני על גבי אופנוע מונדיאל וב-1953 בעקבות עזיבת דרוזיאני את מונדיאל (על כך כבר כתבנו בכתבה אחרת) הוא חוזר לזרועות MV אגוסטה ומתחיל רצף של אליפויות עולם ב-125 בשנים 1955, 1956, 1958-1960 וב-250 סמ"ק בשנים 1956, 1959 ו-1960. סה"כ 71 מירוצים בהם השתתף מהם סיים על הפודיום 68 פעמים כשמתוכם 39 על המדרגה הראשונה. תשע אליפויות עולם, כמו למייק היילווד וולנטינו רוסי. הישג מדהים שמועצם עוד יותר כאשר נזכרים שזו הייתה תקופה שבה רוכבים התרסקו ונהרגו כעניין שבשגרה. אוביאלי לא התרסק אף פעם ובשלושת המירוצים בהם לא סיים על הפודיום, הוא סיים פעם אחת רביעי ופעמיים חמישי.

מספרים שטקטיקת המירוצים של אוביאלי הייתה לרכב מאחורי המוביל, ללמוד אותו ולשמור על כוחותיו ועל האופנוע לעקיפה שתבוא בשלבים המכריעים של המירוץ. אוביאלי עצמו סיפר פעם שהוא למד טוב, טוב את המסלול והקפיד להיות מדוייק מאוד בקו המירוץ שלו, בנקודות הבלימה ובשליטה במצערת, כל זאת מכיוון שבאותן שנים היה קל מאוד לטעות ולסיים על הקרקע במקרה הטוב או בבית חולים ויותר מזה במקרה הגרוע.

למרות שליטתו של אוביאלי באליפויות ה-125 וה-250 סמ"ק הוא מעולם לא התחרה בקטגוריות הגדולות, קרי ה-350 וה-500 סמ"ק. זאת בגלל שבאותם ימים הרוכבים חולקו לקטגוריות על פי גודלם הפיזי ומכיוון שאוביאלי היה צנום מימדים, סוג של 'דני פדרוסה' של אותם ימים, סירב הרוזן אגוסטה לקדם אותו לקטגוריות הגדולות, מה שהביא בעצם לפרישתו.

במירוץ הגרנד-פרי האיטלקי של מונזה ב-1959 הפסיד אוביאלי בפער של שניה לארנסט דגנר וה-MZ שתי פעימות שלו. הגרנד-פרי הזה היה הסנונית המבשרת של עידן השתי פעימות בקטגוריות הקטנות ויחד עם עלייתם של היפנים, הבין הרוזן אגוסטה את המסר והחליט לפרוש ממירוצי ה-125 וה-250 סמ"ק בסוף עונת 1960 ולהתרכז בקטגוריות ה-350 וה-500. אוביאלי שרק התחתן באותה שנה, וגם היה שבור ממותו של אחיו ראה בכך סימן שהגיע הזמן לפרוש ממירוצים. הוא נשאר מעורב במירוצים אבל הפעם מהצד השני של המתרס כמנהל הקבוצה, והוא זה שחנך את ג'יאקומו אגוסטיני הצעיר.

אוביאלי נפטר בגיל 90 כתוצאה מבעיות נשימתיות עקב הדבקות בווירוס הקורונה, יהי זכרו ברוך.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




eighteen − 11 =