סמים וספורט מוטורי

כשבוחנים את נושא הסמים בעולם הדו גלגלי אפשר למצוא אותם יותר במרוצי האופניים ופחות בעולם המוטורי. הסיבות לכך רבות והבולטת בהן היא הסברה שהסמים הממריצים אינם נותנים מספיק יתרון לרוכב המשתמש, אשר כדאי בשבילו לעבור על החוקים.

עם זאת, גם בדו גלגלי ה-FIM נאלצו להתמודד עם מספר תקריות בשנים האחרונות כמו משאית קבוצת פול בירד בסופרבייק שנתפסה ב-2011 עם סמים קשים ובעקבות כך הושעתה הקבוצה לצמיתות מהספורט, או ג'יימס סטוארט ג'וניור רוכב מוטוקרוס שנתפס משתמש בסמים ממריצים שהיו חלק מטיפול תרופתי שקיבל ולא דיווח עליו ובעקבות כך הושעה ל-16 חודשים ששמו סוף לקריירה זוהרת, או רוכב הספידוואי דארסי וורד שנתפס שיכור והושעה, וכשחזר התרסק והפך נכה, וכמובן אנטוני ווסט שבגלל תרופה לצינון עבר על חוקי הסמים ואיבד נצחון אחד בקריירה. למעט התקריות הללו, העולם המוטורי נשאר נקי מסיפורי סמים, לפחות למראה עיין כפי שטוען קאל קראצ'לו. קראצ'לו לא מסתיר כבר שנים את דעותיו על הבדיקות שעוברים הרוכבים באליפויות העולם. כיום הבדיקות נעשות באופן רנדומאלי על מנצחים של מרוצים ושלושה רוכבים שנפלו בגורל ועלולים לעבור בדיקות גם במהלך חופשות או בבית במהלך העונה.

"אם יש מישהו שסבור שאף אחד לא משתמש בחומרים אסורים ועושה קיצורים, חי באשליה. אני חושב שהקריטריון שבו נקבעות הבדיקות – מחורבן. זה שבוחרים 3 רוכבים אקראית ללא קריטריון גורם לכך שיש כאלו שנבדקים יותר או כמוני שנבדקתי רק פעם אחת בכל העונה הקודמת".

קראצ'לו רוצה שתהיה מערכת שעוקבת אחרי רוכבים כל הזמן כמו בעולם האופניים וטוען שהיום זה לא כך בעולם המוטו ג'יפי בגלל עצלות. "אף אחד לא רוצה להתחבר כל יום למערכת, בגלל זה חלק מהרוכבים שומרים על פה סגור. בעולם שבו אנחנו נמצאים, הטופ של הספורט המוטורי שבו ישנם ספורטאים המרוויחים מיליונים, אפשר לבנות שיטה לשימוש מבלי להתפס. אם רוכב הוא נקי אז אין לו מה להסתיר בגלל זה אני לא מבין למה אין להם את האומץ לשים את הביצים על השולחן ולומר שיעשו לו בדיקות מתי שבא להם". קראצ'לו לא מזכיר שמות: "בפאדוק אסור להשתמש במזרקים אבל אני יודע בפירוש שיש משתמשים ורבים מהרוכבים יכולים להשתמש בחומרים מעוררי השתנה בשביל להתנקות. אני מאד מקווה שהמצב ישתנה במהרה".

הבריטי העלה את הנושא במהלך הסבב הראשון של המוטו ג'יפי בלוסייל שבקטאר, יום אחרי שחתם על האמנה של הפדרציה המעודדת ספורט נקי ויוצאת בקמפיין הנקרא "אמרו לא! לסמים".

 

 

במהלך הפגישה רועננו חוקי הסמים, אופן הבדיקות והובהרו העונשים שיכולים להגיע עד הרחקה לחיים מהספורט, אבל המהלך הזה נראה לרוכב קוסמטי ויח"צני בלבד. קראצ'לו שמכיר מקרוב כיצד נבדקים רוכבי אופניים בזכות יחסיו הקרובים עם מארק קוואנדיש הגר בסמיכות אליו באי מאן ועימו הוא מתאמן, טוען שהסמים בעיקר מסייעים לשיקום אחרי מאמץ, פציעה וסיוע להורדה במשקל. אומנם זוהי אינה עזרה ישירה במרוץ, אך שיקום מהיר מסייע לשמור על כושר תחרותי גבוה ועל חזרה לשגרת אימונים מהירה.

ה-FIM אינם מתכחשים לסוגיה שלא נערכות מספיק בדיקות בקרב הרוכבים אך גם לא מסתירים את הסיבות שמאחורי זה, הסבירות הנמוכה של שימוש בספורט המוטורי והעלויות השונות. "אין לנו את אותן הבעיות כמו בענפי האתלטיקה והאופניים" – אמר ויטו אופוליטו, נשיא ה-FIM בראיון טלפוני לאתר ג'יפי1 "אבל יש לנו גם הסכם עם וואדה והתקנון שלנו ברור לכן במקום להתעצבן על דבריו של קאל קראצ'לו, ההצהרות שלו בעצם מסייעות לנו".

חלק מהבעיה של הספורט המוטורי הוא הסיבוב מסביב לעולם. כל בדיקה צריכה להיעשות ע"י הרשויות המקומיות וע"י הגוף הרשמי, ושלא כמו ענפים אחרים בו מכל תחרות כל הבדיקות נבחנות יחד. במקרה של אליפויות כאלו יש להמתין עד שהמעבדות המקומיות יתפנו לטפל בהן. למשל תוצאות הבדיקות מסבב לה מאנס בצרפת שנערך במאי מתקבלות חודשים אחרי בגלל הטור דה פראנס שמקבל עדיפות בבדיקות. לפני אליפויות עולם ואולימפיאדות זמן ההמתנה אפילו ארוך יותר. במקרה של אנטוני ווסט הבדיקה נערכה במאי, התוצאות התקבלו בסוף אוקטובר ואחרי הערעור כבר נגמרה העונה. במידה ומדובר ברוכב הנלחם על האליפות, התוצאות הללו יכול לשנות את כל מצב האליפות.

איפוליטו מבטיח שהם ינסו להשתפר. "בעולם אידיאלי נוכל לעקוב אחרי כל הספורטאים בענף מהדור הצעיר במוטו 3 גם אם זה רק בשביל לתת להם אזהרה ואנחנו עובדים על להרחיב את הבדיקות בקטגוריה הבכירה. חשוב לנו להעביר את המסר שאין מקום או צורך בקיצורי דרך שעלולים להרוס את הספורט".

במקביל הקליניקה מובילה והפדרציה עומדים לשירות הרוכבים בכדי למנוע שימוש בסמים אסורים בטעות. כל רוכב ברמה העולמית יכול היום להרשם לאפליקציה הבודקת את תכולת התרופות שרוכב מעוניין לקחת ובמידה והן מכילות חומרים אסורים הרוכב מקבל התראה. אל האפליקציה הזו רשאים גם מנהלי קבוצות להירשם בכדי למנוע שימוש בסמים בשוגג. ד"ר זאסה גם הוא מבהיר לרוכבים שהוא יהיה זמין לייעוץ גם בין המרוצים בכדי למנוע טעויות שכן גם אם זה נעשה בתום לב, זו טעות קוטעת קריירה.

הרוכבים מצדם מתחילים להשמיע קול, דני פדרוסה לוקח חלק פעיל בקמפיין נגד שימוש בסמים ומארק מארקז כבר הודיע לפדרציה שהוא מוכן להיבדק בתדירות גבוהה וסביר להניח שנשמע עוד קולות שכמותו בקרוב מרוכבים שרוצים להוכיח שכוחות העל שלהם הם ללא סמים אסורים.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם