לקראת הדקאר (2): "דברים שאמר לי ג'ובאני סאלה"

לפני כ-7 שנים הזמנתי ואירחתי, במסגרת עבודתי אצל יבואן ק.ט.מ המקומי, את אלוף העולם לשעבר ג'ובאני סאלה האיטלקי. כבר אז הוא היה "לשעבר", אבל זה לא פגם במאומה בקבלת הפנים החמה שנתן לו קהל רוכבי השטח הישראלים. אלו האחרונים גיששו בתחילת השיחות עמו בצורה מנומסת ומאופקת, כאילו דיברו עם סלבריטי הנמנה על שועי העולם, אך מהר מאוד גילו שפשוט  מדובר על "אחלה גבר". השיחות עמו קלחו כאילו היה מדובר על אחד מחברי קבוצת הרכיבה שלנו.

מלבד העובדה כי הבחור מדבר בגובה העיניים, גם אם באנגלית עילגת ועמוסה במבטא איטלקי כבד, הרי שמדובר על אלוף עולם לשעבר, שמעורה היטב ברכילויות הפנימיות של אלופי עולם אחרים, רוכבי מרוצים רשמיים ומעורב באופן אישי בפיתוח אופנועים ופריטים שהיו לסטנדרט בשנים לאחר מכן. הנה אוסף של אנקדוטות (לאו דווקא ציטוטים מדויקים) משיחות עמו, שליקטתי בתום הביקור שארך כ-3 ימים, לכדי אוסף אחד.

דקאר, ראלי ואדוונצ'ר

"בבדיקות שעשינו לדגם ה-950 ראלי לפני המרוץ של (ב-2002) נמדדו לאופנוע 208 קמ"ש במשטחי החול של הסהרה. במהלך המרוץ עצמו ב-2003, הגעתי עם האופנוע ל-197 קמ"ש. אין לי מושג כמה זמן שהיתי בסביבות המהירות הזו, אבל ההרגשה של המנוע במהירות גבוהה שכזו, ליוותה אותי במשך שעות, כך שאני מאמין שהייתי רוב הזמן סביב ה-160 או 170 קמ"ש"

"בבדיקות ל-950 ראלי, הותקנו על הגלגל הקדמי והאחורי מדי מהירות נפרדים. גם ב-160 קמ"ש, הראה הספידומטר האחורי מהירות גבוהה יותר ב-15 קמ"ש מזו של הקדמי. הווה אומר: גם במהירות זו הגלגל האחורי עדיין פרפר וחיפש אחיזה".

"ב-2004 התרסקתי ופרקתי את הכתף. לאחר 20 דקות של שכיבה על הקרקע, נזכרתי שאני במרוץ בדרך לדקאר ושזה היום האחרון. זינקתי על האופנוע ועשיתי את 500 הקילומטרים האחרונים כדי לסיים את הסטייג' ולפרוש".

"כשהתחלתי להתחרות בדקאר, כולם אמרו לי שאני צעיר מדי ולכן חשוב שאתרכז בלרכוב בצורה אחראית, ולא בצורה מהירה. חשבתי שאני יודע על מה הם מדברים, עד שיצא לי לרדת "דרופ" של מטר וחצי גובה, כשאני במהירות של 120 קמ"ש בערך, כי לא הספקתי להאט מספיק. אחרי 80 מטר שעשיתי על הגלגל הקדמי, הייתי צריך להאט עוד, ולהניף את הגלגל הקדמי לקראת מדרגה נוספת, הפעם בטיפוס, ולעבור אותה ב-80 קמ"ש בערך. הקדמי עבר, האחורי פגע בקצה המדרגה וכמעט והפך אותי קדימה. האופנוע התפרע מצד לצד ובנס לא התרסקתי. מאותו רגע ואילך הבנתי למה הרוכבים שמסיימים את הדקאר בהצלחה הם בדרך כלל מבוגרים וותיקים."

"אחרי הדקאר הראשון בו השתתפתי, החלטתי שאני לא עושה זאת יותר. בשמונת המרוצים האחרים שהשתתפתי, כבר לא חשבתי כך. אבל זה לעולם לא נהייה קל יותר. החלק הקשה הוא העדר שעות השינה. וכשאתה כבר יושן, תמיד יהיה ליד האוהל שלך איזה קומפרסור או גנרטור רועש. ואם לא זה, אז מכונאי יעלה מנוע של אופנוע לסל"ד גבוה, כמה מטרים מהאוזן שלך".

"האדוונצ'ר 990 הוא אחד מהאופנועים הטובים שק.ט.מ ייצרה אי פעם. במסגרת החוזה, אני משתמש כיום בסופר דיוק 990 לסידורים ורכיבות בעיר, אבל ביקשתי ובחודש הבא גם אקבל, את האדוונצ'ר 990".

אנדורו

"לרכיבת אנדורו בינונית ומעלה, אני מעדיף את ה-2 פעימות. היתרון בכוח המתפרץ שמאפשר להניף את הגלגל הקדמי לקראת מכשול, הוא משהו שעדיין לא קיים באופנועי אנדורו 4 פעימות".

"סלמינן הוא פיני כמו שאר אזרחי פינלנד. בכל מפגשי הקבוצה הוא תמיד לא מדבר, לא צוחק, לא שותה אלכוהול ולא מתחבר עם השאר. קר כקרח. אני לא אוהב את זה".

"אין לי טכניקת רכיבה. אני רוכב "מלוכלך". אם תראה את סלמינן רוכב, תראה קו רכיבה נקי ועדין שמשורטט על השטח כשהוא פותח גז בעדינות ומאיץ בצורה מחושבת. אני יודע רק גז פתוח וגז סגור. אצלי האופנוע כל הזמן מתנפנף מצד לצד. למעשה, כשאני רוכב בספיישל, הצופים זזים הצידה מהפחד – נראה כל הזמן מהצד שאני לא בשליטה. ברכיבת אנדורו קשה אני כל הזמן עם הרגליים למטה, הולך את המסלול".

"אני לא יודע למה אני מהיר. כנראה שאני פשוט יודע מתי לפתוח את הגז ומתי לסגור".

"אני לא אוהב רכיבת סופרמוטו. יותר מדי אחיזה" (באנגלית זה נשמע טוב יותר)

"באירוע בהארזברג יש את המסיבות הטובות ביותר, לכן הפסקתי להתחרות שם. אתה בא, רוכב בשלושת הימים הראשונים רק 11 קילומטרים במסגרת הפרולוג, ולא יכול לחגוג עם כולם בלילה כי "מחר יש מרוץ". אתה יושב בעיירה הקטנה הזו, שב-21:00 אין כבר מה לעשות, וכולם חוגגים על ההר. הפסקתי להתחרות שם, ועכשיו אני מגיע לאירוע רק בשביל לראות את החברים מתחרים וליהנות ממסיבה מעולה 4 ימים ברציפות"

"כל אופנועי השטח המיוצרים היום טובים. ובכולם, גם בק.ט.מ, אתה צריך להיכנס למכונאי שמבין עניין, מיד לאחר שיצאת מהסוכנות, כדי שיכוון לך את המתלים כמו שצריך. אבל אם אתה רוצה להתחרות, ואין לך ק.ט.מ, אתה צריך להשקיע לא מעט כסף כדי להפוך את האופנוע הנחמד שלך שמתאים לרכיבת שטח כתחביב, לאופנוע מרוץ. אני אוהב את העובדה שבק.ט.מ לא צריך להשקיע מעבר לכיוון הראשוני."

"כשהייתי בן 26, התכוונתי לפרוש ממרוצים. עבדתי אצל ההורים בממכר לחם, ומימנתי בעצמי את כל המרוצים והטיפול באופנוע. לשמחתי, שמע אותי הדילר המקומי של ק.ט.מ ואמר לי שהוא לא רוצה לראות אותי פורש. הוא לקח אותי ליבואן הראשי של היצרנית באיטליה, והם החתימו אותי לקבוצת פאריולי. מגיל 27 ועד היום אני רוכב רק בחסות ק.ט.מ. המהלך הזה הפך לי את החיים לגמרי כשעברתי בבת אחת ובגיל כה מאוחר, מרוכב חובבן לרוכב רשמי".

"ה-F250 הוא פשוט אופנוע מעולה. לא דומה בכלל ל-250 רייסינג הישן שהיה מאוד חלש. זה הרגיש כמו לרכב על קטנוע! במרוצים, היו קטעים שהימאהות המקבילים היו בהילוכים רביעי-חמישי, כשאני הייתי צריך לרדת גם להילוך שלישי ושני באותה נקודה".

על הביקור בישראל

"ישנתי 4 ימים באוהל באמצע המדבר בדרך לדקאר, כשאני לובש את ציוד הרכיבה שלי כל אותם ימים מבלי להתקלח. אין צורך לשכן אותי במלון כה מפואר, אני יודע שזה עולה לכם לא מעט. אני מבקש שתעבירו אותי למלון זול יותר. בביקורים רבים אצל יבואני ק.ט.מ ברחבי העולם, אני בכלל יושן אצל היבואן בביתו הפרטי. זה בסדר גמור אם תשכנו אותי אצל אחד מכם".

" פשוט כיף לדבר עם הישראלים! רואים שהם אוהבים רכיבת שטח ואנדורו ובעיקר את ק.ט.מ. אם הייתי עכשיו בביקור בפינלנד או שבדיה, אז גם הייתי סובל מאוכל גרוע וגם הייתי צריך לעמוד עם כוס יין ביד ולחייך בנימוס כי אף אחד שם לא מדבר. כולם מסוגרים וקפואים".

"בפעם הבאה תזמין אותי ליותר מ-4 ימים, בוא נגיד לשבוע ואפילו שבוע וחצי. אני אשמח להצטרף למפיקים של ליגת האנדורו, ולעבור איתם על המסלול כדי שיהיה ברמה הנדרשת ל-WEC או למרוצי אנדורו בינלאומיים. נעבור על המסלול, נוודא שהוא לא מסוכן מדי, קל מדי או קשה מדי. כמובן שאשמח גם להתחרות בעצמי, לטייל עם הרוכבים הישראליים ואף להשתלב בהדרכת רכיבה. אפשר לעשות דברים נהדרים, רק צריך יותר זמן".

_______________________________________________________________________________________

ג'ובאני סאלה התארח בישראל באוקטובר 2008 לצורך השקת סוכנות ק.ט.מ חדשה, השתתפות במרוץ אנדורו קטן בכפר טרומן (לראשונה בארץ: על מסלול שהיה כולו מורכב מכשולים מלאכותיים), פגישה עם עיתונאי רכב, ורכיבה משותפת עם קבוצת רוכבים ישראליים ביער בן שמן. 

פורסם במקור בכRוב-לוג

תמונות : טל זהר

Sala 2

 

 

2 תגובות ללקראת הדקאר (2): "דברים שאמר לי ג'ובאני סאלה"

  1. אין על סאלה. פשוט אין.
    איש שמח ואמיתי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 06/06/2016 um 8:52 // הגב

    תותח

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם