כאשר האלקטרוניקה תכשל

מה יקרה אז לאופנוע?

אני אוהב לקרוא את קווין קמרון בסייקל-וורלד. קמרון, מהנדס מכונות שהיה בעל סוכנות אופנועים אבל כל זה היה בכלל כיסוי על מנת שיוכל להשתעשע ולהתמסר לתחביבו האמיתי: בנית ופיתוח אופנועי מירוץ והרצתם בקבוצתו הפרטית במשך כמעט 20 שנה. התובנות של קמרון מגיעות לא רק מהידע הטכני הרב שצפון ומאוחסן שם באונות מוחו אלא גם מניסיון רב שנים של זקן שבט שכבר ראה ושמע הכל אך תמיד נכון ללמוד עוד. מעבר לקריאת הספרים שלו, TOP DEAD CENTER והטורים בסייקל-וורלד, אני ממליץ לכם לקרוא את הסיכום שלו אחרי כל סבב מוטוGP למרות האנגלית. הניתוחים של קמרון למירוצים הם לא עוד תיאור יבש של מהלך המירוץ כנהוג בארץ אלא ניתוח טכני מעמיק על כל מהלך הסופ"ש והסיבות למה שראינו על המרקע אשר גורמות לקורא להמהם ולומר לעצמו אהההה…..ממש לא שמתי לב לזה.

לפני כשנה התחיל קמרון בלוג באתר סייקל-וורלד בו שואלים אותו קוראים שאלות טכניות בנושאי דו"ג והוא עונה להם. בטיימינג מאוד מוזר בד בבד עם פרסומו של הטור כוחה של פשטות נשאל קווין קמרון באותה פינה מה יקרה כאשר כל אותם סנסורים באופנוע יחדלו מלעבוד? סנסורים כגון אלו של בקרת אחיזה, בקרת יציבות, סנסורים של מפות ההצתה וכיו"ב, בקיצור כל אותם חיישנים אשר הפכו את יחידת המחשב באופנוע למרכז מערכת העצבים שלו. האם כאשר כל אלו יחדלו לעבוד ניתן יהיה להמשיך לצלוע עם האופנוע הביתה או שמא הנ"ל יחדל מעבודתו וישאיר את הרוכב תקוע באמצע הדרך? אותו קורא ממשיך ושואל, האם ניתן בכלל לבצע תיקון דרך זמני על מנת שניתן יהיה להמשיך לרכב או שפשוט לחכות לגרר וזהו? אותו קורא גם התעניין לגבי עמידותם של הרכיבים האלקטרוניים ואורך חייהם.

בתשובתו קמרון נותן כדוגמה את מערכת ה-ABS, אשר כמו בכל מערכת אחרת יש לה מה שנקרא מערכת אבחנה עצמית אשר במקרה של תקלה תיכנס למוד פאסיבי ונורית תקלה תידלק. אח"כ הוא המשיך לתאר שכל פעם שעולה דרישה להוסיף חיישן כזה או אחר משיקולי בטיחות הדבר מייקר את הרכב והרחיב עוד בנוגע לעלויות. זו הפעם הראשונה מאז שאני קורא את מאמריו של קמרון שהוא לא נותן תשובה החלטית, אך הוא מספק בתשובתו מעין רמז כאשר הוא מציין שכיום בארה"ב חברות תובלה מעדיפות לשפץ ולהשמיש משאיות ישנות אשר פחות מסובכות עם כל האלקטרוניקה מסביב מאשר לקנות חדשות.

מקריאת תגובות הגולשים על תשובתו אני מבחין שלא רק אני נשארתי מאוכזב אך מהמשך קריאת התגובות אני מבחין שרוב הגולשים כמו חברות המשאיות בתשובתו של קמרון מעדיפים פחות אלקטרוניקה וההסבר לכך הוא שבארה"ב בניגוד לישראל רוב הרוכבים מטפלים ומתקנים את האופנוע בבית. הסיבה העיקרית לכך היא שמוסכים לא נפוצים כל כך ולא נגישים כמו בארץ. לדוגמה במדינת אילינוי אשר גדולה בערך פי 7.5 מישראל יש הרבה פחות מוסכים מאשר בארץ וגם אלו שיש לא נותנים שירות לכל היצרנים והם גם נמצאים במרחק שעה נסיעה ויותר. זאת ועוד, שעת מוסך עולה 120 דולר. תוסיפו לזה חלפים ותראו שטיפול לאופנוע במוסך יוצא מאוד יקר וזו הסיבה שרבים מבעלי האופנועים בארה"ב מעדיפים לטפל לבד ומכאן  העדפתם לאופנועים אשר פחות מסובכים אלקטרונית.

אז מה יקרה לאופנוע כגון מולטיסטראדה חדש כאשר כל המערכות האלקטרוניות תחדלנה לעבוד? נחכה ונראה (דרך אגב, אנחנו מאוד נשמח אם קוראינו יוכלו לשתף אותנו בחוויות כאלו ואחרות עם המערכות האלקטרוניות באופנוע שלהם). אני מניח שאת התשובה נקבל עוד עשר או עשרים שנה כאשר האופנועים של היום יהיו האופנועים הקלאסיים של המחר, או אז נדע אם המערכות מחזיקות מעמד, ניתנות לתיקון והאם אותם אופנועים יניעו וינועו כמו ה-CB, ה-XS או ה-GSX של לפני 30/40 שנה.

7 תגובות לכאשר האלקטרוניקה תכשל

  1. המערכות היום מתקדמות וכמעט שאין תקלות, מי שקונה אופנוע ב100 אלף שח יכול להרשות לעצמו תיקונים, מי שלא שיסע על אופנוע יותר פשוט, למשל אופנוע קוריאני או סיני, אין מערכות אלקטורניקה אין הוצאות מיותרות,
    אבל אנחנו ישראלים ורגילים לחיות מעל רמת החיים שמתאימה לנו, כול אחד לוקח הלוואה מהבנק קונה אופנוע שגדול עליו ונשאר בלי כסף לתחזוקה,
    מסכנה אופנועים להמונים יכולים להיות רק מקוריאה , סין והודו,
    וכול השאר מעל היכולת של רוב העם, אז שיתנהגו בהתאם!

  2. ומי יתקן את ההזרקת דלק של האנפילד או הכלי הסיני?

  3. ברור שהאלקטרוניה של היום אמינה שולטת ותמשיך לשלוט בגדול . אופנועים עם מערכות של פעם ימשיכו לעבוד אבל לא יהיו כאלו מערכות זה ברור.בעוד 20 שנה כל אחד כבר יהיה אלקטרונאי והדבר לא יעורר בעיה .לסיום : אתם יודעים מה הבעיה של הקידמה ???? שהיא הגיעה מאוחר !

  4. ענק 🙂

  5. הזכות לעצלות // 20/10/2015 um 16:30 // הגב

    זה ממש לא נכון ש"עוד 20 שנה כל אחד יהיה אלקטרונאי". ההבדל המשמעותי בין המערכות המכניות למערכות החשמליות היא שבמכניות ניתן להבין איך הדברים עובדים מהסתכלות עליהם ולפעמים אפילו לתקן או לשחזר בעוד בחשמליות חלק גדול מהפונקציונליות מתחבאת ב"קופסא שחורה".

    למרות זאת, אופנוע זו מכונה פיסיקלית ולא מחשב כך שבמילא רוב הפונקציות ההכרחיות שצריכות לעבוד (כדי שתגיע הביתה במקרה ונתקעת בצד הדרך) הן מכניות.

    ואם כבר מדברים על הרובסטיות של אופנועי העתיד, לא בטוח שנתקע כל כך הרבה פעמים בצידי הדרך כשהמנועים יהיו חשמליים (חוץ מכי נגמרה הסוללה כמובן)

  6. נהנתי לקרוא.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




20 + fifteen =