דג לשבת: הקוף של ג'ון לנון

כולנו מכירים את הקליפ "דמיין" (אימאג'ן = IMAGINE) של ג'ון לנון, בו הוא יושב ומנגן על פסנתר בחדר אפל, ויוקו אונו, בשמלה ארוכה ומקלעת חרוזים בשערה, פותחת תריסים בזה אחר זה, החלל נשטף באור, ומתגלה חדר לבן מבהיק הנשקף אל גינה ירוקה. בזמנו שיערתי שזה אולפן של איזה מיליונר שהושאל לג'ון לנון לצילומים.

 

אז לא טעיתי בהרבה. המיליונר הוא ג'ון לנון והאולפן הזה לא הושאל לו כי זה היה הבית שלו למשך 3 שנים מ-1969 עד 1971. האחוזה – "טיטנהרסט פארק" – אחוזה כפרית ג'ורג'אנית, נמצאת בחלקה היותר עשיר של לונדון רבתי לא רחוק ממגרש המרוצים "אסקוט". האחוזה כוללת גם בית נוסף לאורחים וגם אגף מחסנים ושטחה הוא כ-300 דונם, אז ברור לגמרי שבשביל להביא את עיתון הבוקר והדואר מהשער צריך אופנוע, ואכן ג'ון קנה לו מיניבייק.

הקוף – מונקי של הונדה (סריה  Z) תוכנן כאופנוע ילדים לגני שעשועים ביפן והפך מהר מאד להיות כל כך פופולרי שהחברה הכניסה אותו לתהליך ייצור, שיווק וייצוא נמרץ בתדר גבוה. הוא הגיע לאירופה באמצע שנות ה-60, והיה נפוץ מאד בזמנו כאופנוע פיטס בין קבוצות המרוצים. היה לו מנוע 4 פעימות 49 סמ"ק עם גל זיזים עילי וקירור אויר.

מיסטר לנון קנה אותו חדש באותה שנה שרכש את אחוזת טיטנהרסט, 1969, והוא גם מכר אותו באותה שנה שיצא משם, 1971. הבית נמכר לרינגו סטאר שהתגורר בו עם משפחתו עד שלהי שנות ה-80. האופנוע נמכר למישהו אחר שהיה לו מספיק שכל לשמר אותו במצבו אז-איז בלי לשנות בו גרגיר, בהבינו את הערך ההיסטורי-אספני העצום של הטובין שברשותו. ואכן, הוא שמר אותו בבוידם במשך קרוב ל-50 שנה ורק השנה ב-2018 הוציא אותו למכירה. בית המכירות העריך שהמחיר צריך לנוע בין 20 ל-40 אלף פאונד, אבל מסתבר שהם שגו חמורות כשהקוף נרכש בלמעלה מ-56 אלף לירה סטרלינג שזה בחישוב מהיר משהו כמו 270 אלף ש"ח, כנראה המונקי הכי מוערך בהיסטוריה.

שרדה תמונה בודדת של ג'ון וג'וליאן עליו. ג'וליאן היה בנו הראשון של לנון מאשתו סינתיה, והוא בעצמו היום כבר בן 55, מוזיקאי וצלם. הוא נשק להיסטוריה כמקור ההשראה של השיר "היי ג'וד" (וגם "לוסי ברקיע היהלומים" ו"לילה טוב").

צבעו של האופנוע אדום לבן. בתמונה של לנון ובנו הוא נראה בצבעים שונים כיוון שהיא צולמה בשחור-לבן ואחר כך עברה עיבוד סטודיו.

ג'וליאן, היום

הביטלס, פעם (1969)

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם