המדריך לצליין באי מאן

ב-28 במאי התחילה חגיגת ה-TT באי מאן. זה אולי המרוץ המפורסם והוותיק ביותר שמתקיים מאז 1907, בערך מהרגע שהומצא ונבנה האופנוע השני. ה-TT שבעבר גם היה חלק מהסבב העולמי ב-GP מתקיים על הכביש הציבורי באי הבריטי השוכן בים האירי בין אנגליה לאירלנד, במשך שבועיים מסוף מאי תחילת יוני כאשר השבוע הראשון מוקדש לאימונים והשני למרוצים. המסלול ב-TT שכמעט ולא השתנה – אורכו כמעט 38 מייל שזה כ-60 ק"מ – סיפק עם השנים הרבה סיפורים וייצר הרבה אגדות. אחת המפורסמות היא חזרתו של מייק היילווד אחרי 11 שנים שלא התחרה עם אופנועים. אי לכך ובהתאם לזאת הפך ה-TT למקום עליה לרגל שאליו חייב כל מאמין דו"ג לעלות לפחות פעם אחת בחייו. לכן אנחנו בדו"גיגים לא נספר לכם על ההיסטוריה של ה-TT וכיוצא בזה, את עשו כבר רבים לפנינו ויעשו אחרינו, מה שכן נספר לכם זה כיצד להגיע לשם.

2000px-Isle_of_Man_map-en.svg

כמו כולכם, גם אני כבר שנים מפנטז על ביקור באי אז הנה מה שאני ביררתי לגבי הגעה ושהיה על האי. כמובן שכדאי לסגור הכל כמה חודשים עד שנה מראש כי איך שמסתיים אירוע אחד מיד מתחילות ההזמנות לשנה הבאה. אל האי מאן ניתן להגיע במעבורת או בטיסה. בזכות חברת איזיג'ט, הטיסה לאי היום יחסית פשוטה ובמקום שתי עצירות והחלפות מטוסים ניתן לעשות זאת בעצירה אחת. אתם קונים כרטיס מתל-אביב ללונדון בחברת איזיג'ט כאשר היעד הוא לא שדה התעופה הית'רו אלא גייטוויק (GATWICK). עלות כרטיס כזה הוא בין 260 ל-300 אירו, ומשם טיסה נוספת לאי מאן, שעלותה נעה בין 50 ל-100 ליש"ט תלוי מתי מזמינים. שימו לב אלו המתעקשים לטוס דרך הית'רו, כדי להמשיך בטיסה לאי, יהיה עליכם לקחת טיסה נוספת מהית'רו למנצ'סטר או לליברפול ומשם לאי, לכן המלצה שלי קחו את איזיג'ט לגייטוויק. מגייטוויק יוצאות 2 טיסות ביום לאי. שדה התעופה באי נמצא במרחק של כ-20 דקות נסיעה מדאגלס, עיר הבירה של האי.

כמו שצוין למעלה ניתן להגיע במעבורת, היתרון של תחבורה זו הוא שאם ברצונכם להגיע עם רכב או יותר נכון אופנוע אזי המעבורת היא התשובה. מומלץ לקחת את המעבורות שיוצאות מליברפול או מהישאם שבאנגליה אשר שטות הלוך חזור פעמיים ביום. עלות כרטיס היא כ-40 ליש"ט לנוסע או כ-122 ליש"ט לנוסע עם אופנוע. ההגעה במעבורת היא ישירות לדאגלס.

לאחר שהגענו לאי, צריך למצוא מקום לינה. ניתן ללון באתרי קמפינג, מלונות/אכסניות וגם לשכור חדרים אצל תושבי האי או אפילו את כל הבית במחיר שמתחיל מ-80 ליש"ט ליום. כל האתרים כולל החדרים בבתים הפרטיים רשומים ומפוקחים על ידי הממשל באי על מנת לוודא שהתייר מקבל שירות נאות. אתרי הקמפינג מאובזרים עם שירותים, מקלחות, שירותי אינטרנט, מזון, ונמצאים במרחק של דקות הליכה בודדות מהמסלול. אחד המפורסמים הוא האתר שנמצא ליד גשר פני, ממש בצד המסלול. ישנם גם אתרי קמפינג המיועדים לכאלו שהגיעו ללא אוהלים ושקי שינה משלהם אבל עדיין מעוניינים לישון באתרים כאלו ולחסוך כסף. את כל המידע לגבי מגורים ולינה באי בזמן ה-TT ניתן למצוא כאן.

A

אחרי שהתמקמנו, צריך למצוא מקומות טובים למרוץ. מלבד כמובן יציע הצופים בקו הזינוק/סיום, אחד המקומות המומלצים ביותר הוא סיינט ניניאן הנמצא בהמשך הכביש מקו הזינוק שם הרוכבים מרביצים קפיצה באוויר. עוד מקום מומלץ שמצולם הרבה בקליפים עם קפיצות אוויריות הוא גשר באלאך (BALLAUGH BRIDGE) אליו הרוכבים מגיעים ברכיבה מהירה דרך רחובות הכפר וחוצים את הגשר הקטן תוך כדי קפיצה. הצפייה היא מאחורי גדר חצר מאבן משני צדי הכביש. מקום נוסף שהמליצו עליו הוא גלן-הלן שם ניתן לצפות וליהנות מהאזנה לקריינות של המירוץ דרך רמקולי הרדיו המותקנים שם, כמובן משירותי שתיה ואוכל על הדרך, ואם צריך להתרוקן אז אין בעיה – גם שירותים תוכלו למצוא שם. בין המרוצים מומלץ לטייל בשמורת הטבע ליד. אזהרה קטנה לגבי גלן הלן: אם מגיעים לשם ביום מרוץ אזי נשארים עד הסוף. לא ניתן להתנייד בין נקודות צפייה שונות.

עוד מקום מומלץ הוא גשר סאלבי שם הרוכבים נאלצים להאט חזק לפני פניה ימנית חדה, אבל הסיבה האמיתית להמלצה היא מכיוון שניתן לצפות במירוץ מהפאב השוכן שם על המסלול וליהנות מאספקה קבועה של בירה ואוכל.  ישנם עוד 37 מקומות צפייה לפי מפת המירוץ שכולם מומלצים ונדמה שניתן להספיק את כולם במשך שבוע שלם של מירוצים ובטח בשבועיים אם מגיעים גם לשבוע מקצי האימון.

david-jefferies-isle-man-owen

כאשר האקשן על המסלול מסתיים, ניתן לטייל באי וכמובן לרכב או לנסוע לאורך מסלול ה-TT עצמו. שמורת גלן-הלן מאוד מומלצת גם כן אבל לאלו שרוצים עוד חוויה מוטורית ניתן לבקר בפיטס. הכניסה חופשית ואפשר לפגוש שם את הרוכבים וכמובן ליהנות מהצצה אל האופנועים והכנתם למרוץ. לחובבי ענתיקות כמוני מומלץ לנסוע לכפר קירק מייקל שם שוכן מוזיאון E.R.A של טוני איסט המכיל למעלה ממאה אופנועים בעיקר בריטיים ואירופאים כגון מוטוגוצי. במהלך השבועיים של ה-TT המוזיאון פתוח כל היום וכך כמעט בכל שעה ניתן לקפוץ ולבקר שם.

זה המידע שאני אגרתי לקראת הביקור העתידי ואם תציצו בקישור הזה תראו שכבר נפתחה הרשמה לחבילות נופש ל-TT של 2017.

אבל עם כל הכבוד ל-TT אותי אישית, מעניין הקלאסיק TT שמתרחש בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר וגם הוא נערך במתכונת ה-TT הרגיל, רק שבקלאסיק TT נמצא את אותם גיבורי ה-TT רוכבים ומתחרים על אמת על גבי אגדות בנות 30, 40 וגם 50 שנה, ולא – הם ממש לא מתחשבים בעובדה שהאופנועים הם ישנים או יותר נכון קלאסיקה מוטורית. הם לא באו למצעד גאווה אלא למרוץ על כל המשתמע מכך. זה כבר משהו אופנועים מברזל עם רוכבים מפלדה, ורוכבי ה-TT הרוויחו את התואר הזה ביושר.

isle-of-man-tt-race-ad-1934

נ.ב.

אם מישהו מבין הקוראים היה באי מאן, אז אנא בבקשה מכם תנו לנו עוד טיפים לביקור שנוכל להוסיף כאן בצורה מסודרת עבור העולים לרגל הבאים אחריכם.

2 תגובות להמדריך לצליין באי מאן

  1. מכבי ליפשיץ // 03/06/2016 um 16:48 // הגב

    יופי של כתבה. הייתי שם בספטמבר האחרון. וסרטון וידאו שלי יעלה בדוגרי בימים הקרובים. חבל שלא נפגשנו, למרות שמאוד נהנתי גם כך. אנשים חביבים מסבירי פנים ואי יפיפה.

  2. אחד מהדברים שהייתי שמח לעשות הוא להגיע לאי מאן.
    YES MEN.
    בשנה הבאה בTT.
    אמן.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם