המדריך למנמיך

לקצרי הרגליים וקטני הקומה - המדריך להנמכת אופנועי אנדורו

מאת: דני לייזרוביץ'

הקדמה

מרביתם של אופנועי השטח המשמשים לרכיבת אנדורו הינם אופנועים גבוהים. נקודת היחוס המקובלת היא גובה המושב בנקודה הכי נמוכה שלו, ובאופנוע אנדורו ממוצע הנתון ינוע סביב ה-95-97 ס"מ או כ-94 ס"מ בדו"ש קרבי כמו ה-690  KTM. די גבוה לאדם הממוצע שרוצה להניח רגל יציבה על הקרקע.

הסיבות התיכנוניות רבות, החל מדרישה למרווח  גחון סביר דרך הצורך להכיל מהלך מתלים ארוך משולב בגלגלים וצמיגים גדולים, וכלה בצורך בכסא ישר וגבוה שיאפשר שינויי מיקום  גוף מהירים מאד קדימה ואחורה לפי דרישות המסלול.

מכוון שרכיבת אינדורו מחייבת חלק מהזמן, בעיקר סביב מכשולים טכנים מורכבים ומשטחים חלקלקים, עבודת רגלים על הקרקע וישיבה על הכסא, אזי בהכללה רוכבים שגובהם 177 ס"מ ( אגב 1.77 מ' זה הגובה הממוצע לגברים בישראל בגילאי 18-21) ומטה מרגישים בד"כ מידה מסויימת (שמשתנה עם רמת הנסיון ברכיבה כמובן) של אי נוחות וחוסר ביטחון עם הגובה המקורי כשהשטח מאתגר (Clipboard01בסוגי רכיבת שטח אחרים כמו מוטוקרוס או ראלי הדברים פחות חד משמעתיים ורוכבים נמוכים מסתדרים מצויין. דוגמאות: ג'רמי מק-גארת' 173 ס"מ, סטפן פטרהנסל 174 ס"מ). רוכב אנדורו גבוה בעל רגלים ארוכות תמיד ירגיש בטוח יותר ויוכל לתקל מכשולים טכניים במצב נתון בקלות רבה יותר מחברו הנמוך ולראיה חבורת החוד של ה-Extreme Enduro  והאינדורו קרוס מתנשאת לגבהים שנעים בין ה-185 ס"מ למעל 190 ס"מ כמעט ללא יוצא מן הכלל.

חלק נכבד מהרוכבים מסתדרים עם מה שחנן או קיפח אותם הטבע, מצד שני הרבה רוכבים מתחילים ומנוסים כאחד מחפשים פתרון הנמכה. ראוי לומר מראש: אין פתרון קסם לנושא, כל שיטה להנמכה הנה פשרה, לעיתים פשרה כואבת, וטומנת בחובה חסרונות מסויימים. אם החלטת להנמיך את האופנוע  ואתה מרגיש שזה מה שיעזור לך להתקדם ולבנות תחושת בטחון, אל תתרשם מאנשים שיגידו לך דברים כגון: "הכל טכניקה" / "צריך להתרגל" / "תשים מגביהים במגף" וכו'. כשגרהם ג'ארוויס היה בן 14 כבר היו לו  4 שנות נסיון ברכיבה תחרותית, עשרות נצחונות בליגות הטריאל  לילדים בבריטניה וגובה של בערך 160 ס"מ. לטכניקה שהייתה לו כבר אז רובנו לא נגיע גם בגלגול הבא ובכל זאת הוא רכב על אופנוע טריאל מוקטן שמתאים למבנה הגוף הקטן שהיה לו אז ואף אחד לא חלם לתת לו אופנוע Full Size 'שיתרגל' ולא חסרות דוגמאות נוספות מליגות ילדים אחרות במגוון תחומי רכיבה אחרים. 

מה לא לעשות וממה להימנע לחלוטין

במקום ראשון ברשימת הדברים שאסור לעשות נמצאת הנמכת הבולמים הקדמיים במשולשים הקדמיים ללא שינויי גאומטריה אחרים במקביל.

והסיבות הן כדלקמן:

  • זה לא באמת עוזר להנמיך. אל תשכחו שאנו רוצים להנמיך את גובה המושב במרכז האופנוע. קיים יחס גיאומטרי מסויים בין קדמת האופנוע למרכזו. בד"כ לא ניתן להוריד את הבולמים יותר מ 1 עד 3 ס"מ, למשל ברוב דגמי KTM EXC אתה יכול להוריד 1.3 ס"מ לפני שהבולם נתקע בכידון. 1.3 ס"מ בבולם משמעו כחצי ס"מ או קצת פחות בכסא, לא עזרה גדולה.
  • מול ההשפעה הזניחה בגובה הכסא של הפרקטיקה הזאת אנו מקבלים השפעה שלילית מהותית ביותר על התכונות הדינמיות של היגוי ויציבות האופנוע. ב-KTM EXC למשל, כבר אחרי 3 מ"מ של הנמכה אתה מתחיל להכניס את גאומטריית ההיגוי לטריטוריה  של טרייל שלילי (Negative Trail  ) בלתי מתוכנן. דהיינו, חלק מנקודת המגע של הצמיג בשטח נמצאת מאחורי אנך ציר הגלגל, מה שפוגע ביכולת של הגלגל להתמרכז במהלך תיקול  מכשולים משפיעי היגוי כגון אבנים משוחררות, קוליסים וחריצים והופך את ההיגוי לעצבני, לא צפוי ולעיתים אף מסוכן, ובכך את הרכיבה למעייפת ואיטית יותר.

1A

 

במקום שני במצעד האיוולת של פתרונות ההנמכה הפסולים נמצא את "שחרור הקפיץ האחורי", דהיינו לקחת בולם אחורי שה-SAG שלו תקין ומכוון למשקל של אותו רוכב מאותגר אנכית ולפתוח את אום העומס הראשוני ככה שהאופנוע ישקע בקלות תחת משקל הרוכב תוך כדי הארכת ה-SAG. כדי להשיג אפקט הנמכה מורגש צריך להאריך את ה-SAG בין 30%-50% מעבר לנתון הנכון. זה אומר מיקום לא נכון של משקל הרוכב, היגוי מעורפל, חוסר יכולת לספוג מהמורות, נדנודים ועוד שורה ארוכה של רעות חולות שפוגעות בשליטה ובנוחות ויכולות להפוך את האופנוע למסוכן לרכיבה.

פתרונות אפשריים שניתן לעשות אבל סובלים מחסרונות ניכרים

לינק הנמכה מעל 1.3 ס"מ 

5אחד הפתרונות ההנפוצים באופנועים בעלי מתלה מבוסס לינק הנו התקנת לינק ארוך שמוריד את החלק האחורי של האופנוע. החברה הידועה בתחום הנה KoubaLink שמייצרת לינקי הנמכה למרבית אופנועי השטח שאינם מצויידים ב-KTM PDS  ומסוגלים להנמיך את האופנוע בין 1.3 ס"מ עד אפילו 6.5 ס"מ בדגמים מסויימים וזה הרבה וזה מורגש. (קיימים עוד יצרנים דומים כגון YAMALINK  שמתמחים באופנועי שטח של ימאהה).

לפתרון זה כמה חסרונות: הראשון שבולט לעין הנו הפגיעות. הלינק ותחתית הבולם מונמכות וחשופות לפגיעה מסלעים וגזעי עצים וזאת בנוסף למרווח הגחון שמצטמצם גם הוא, כמובן. ניתן להתקין מגן יעודי ללינק אבל הוא מנמיך את נקודת המגע של האופנוע בסלעים אפילו עוד יותר.

החיסרון השני הוא שהנמכה באחורי מחייבת הנמכה מקבילה ומדוייקת בקדמי. קשה מאד לחשב במדוייק את מידת ההנמכה הנדרשת בקדמי, וכזכור זה די בעייתי להנמיך את הקדמי סתם על ידי הנמכת הבולמים במשולש עקב הפגיעה בכידון.

אבל החסרון המרכזי והבעייתי ביותר בשימוש בלינקי ההנמכה הינו הסיכוי שהגלגל יפגע בכנף. התקנת לינק הנמכה לא מקטינה את טווח הפעולה של הבולם האחורי, הוא נשאר כשהיה, אבל היא מקרבת את הגלגל לכנף, וקיים סיכוי סביר מאד שצמיג ייגע וינעל על הכנף בשימוש טיפה יותר אגרסיבי מסתם שיוט, למשל בקפיצה מדרופ או במעבר מדרגה חדה. במקרה זה יכולה להגרם נעילה בלתי מתוכננת, דבר מאד לא נעים שלא לומר מסוכן.

כדי לוודא שהגלגל לא ינעל על הכנף צריך לפרק את הקפיץ מהבולם, להרכיב את הבולם מחדש ללא קפיץ ולראות האם הכנף תנוח על הצמיג לפני שנכנס לפעולה 'מנגנון סוף מהלך' של הבולם.

כל ההתעסקות הזאת די מסירה את האטרקטיביות של לינקי ההנמכה שמבוססת לא מעט על ההנחה שמדובר בפתרון שקל מאד להרכיב אותו על ידי כל אחד בכל מקום.

slide2

לינקים עד 1.3 ס"מ (חצי אינטש)

חצי אינטש הנמכה בלינק האחורי נחשב כטווח הנמכה סביר ללא השפעות שליליות במסגרת מגבלות הגאומטריה וניתן להרכיבם ללא חשש.

יצרן מוביל בתחום הינו Pro Moto Billet שמייצר סדרה של לינקים תחליפיים שנקראים FastWay והם מתכווננים להנמכה של 1.3 ס"מ וגם מספקים הגנה טובה יותר מהלינק המקורי. הפתרון הזה נפוץ מאד אצל רוכבי KTM שעברו להוסקוורנה 2014 ומעלה ומתקשים להתרגל לפגיעות של הלינק אחרי שהתרגלו ל-PDS.

X-Bushing-Kit

בוקסה אקסצנטרית לבולם האחורי

למתלי PDS יש פתרון של יצרן בשם  Synergy Seals LLC המייצר בוקסה אקסצנטרית שנמכרת תחת השם X-Bushing  ומורכבת באוזן התחתונה של הבולם האחורי והמנמיכה גם היא  את האופנוע ב 1.3 ס"מ על ידי הנמכת הבולם למטה ואחורה.

לסיכום, הנמכה של 1.3  ס"מ אינה פוגעת בד"כ בתכונות הדינמיות של האופנוע, לעיתים אפילו משפרת את היציבות הכיוונית (במיוחד בדגמי KTM והוסקוורנה 2014 ומעלה). לינק ה-Fastway  הינו שיפור משמעותי בהגנה על מנגנון הלינק ועוזר גם בהחלקת הגחון על מכשולים, אבל אפקט ההנמכה די זניח והפתרונות האלו יעילים רק בשילוב עם פתרונות אחרים למרות שלפעמים הההנמכה הקטנה הזאת זה בדיוק מה שחסר כדי להגיע לתחושת הבטחון אותה רצינו להשיג.

כסא מונמך / כסא מעוצב מחדש

10לפתרון זה יש את היתרון הגדול שהוא אינו משפיע ישירות על גאומטריית האופנוע ועבודת המתלים והוא יעיל למדי. מצד שני הנמכה בכסא פרושה תמיד מבנה קעור שמפריע לתנועות טכניות שנדרשות כדי לעבוד נכון בפניות ובתיקול מכשולים מורכבים.

ההנמכה מתבצעת על ידי חיתוך ועיצוב של הספוג בכסא על ידי רפד מומחה מקומי  או על ידי רכישת כסא נמוך  מוכן מחברה שמתמחה בכך כגון Corbin .

פשרה טובה יכולה להיות חיתוך הספוג רק בצדדים בזווית חדה  אשר תצור מעין טרפז שווה שוקים בעל בסיס קטן מוקטן  אשר יקל  עליך לשלוח רגל למטה אבל לא תהפוך את הכסא לקעור מדי.

פשרה נוספת אפשרית היא להחזיק שני כסאות נמוך לשטח מאד טכני ורגיל למסלולים מהירים.

יצרן כסאות מונמכים: קורבין.

צמיגים בחתך נמוך

נשמע עצה טובה ופיתרון טוב בתאוריה, רק שאין באמת צמיגים  כאלה, ביצעתי מדידות למספר צמיגי אנדרו פופולרים והבדלי גובה כפי שמתבטים במושב זניחים. זיהיתי הבדל יותר ניכר בצמיגי טריאל על אופנוע אנדורו כנראה בגלל הקוביות הנמוכות אבל אורך החייים הקצר שלהם עקב התרכובת הרכה, מחירם הגבוה, חוסר התאמה טכני לשטחים מגוונים ותחושה לא נוחה במהירויות גבוהות שאליהם לא נועדו, הופכות אותם לפתרון לא מעשי במיוחד.

אופנעים במידה מוקטנת

בעולם המוטוקרוס אופנועי junior class כגון KTM SX85 (גובה מושב של 89 ס"מ) הם פתרון קלאסי למתחילים מעבר לילדים אליהם נועדו במקור. למען האמת רכיבת אנדורו על SX85 בגיל 48 היתה מהחוויות המהנות ביותר שעברתי על אופנוע אי פעם, אבל לאנדורו אמיתי ההיצע של אופנעים נמוכים מהמפעל כולל את שני דגמי ה-Free Ride של KTM ה-X290 של שרקו וזהו פחות או יותר. אופנועים אלו סובלים מכמה תכונות שמעמידות אותם בנחיתות מול אופנועי אנדורו full-size: מיכל דלק קטן, זווית היגוי חדה, מתלים דקים וקצרי מהלך ובלמים חלשים יחסית.

הפיתרון הנכון – שינוי מתלים פנימי ע"י ספייסרים וקפיצים תואמים

כמו תמיד בחיים אין פתרונות קסם, אין קיצורי דרך והפתרון הנכון אינו מסובך טכנית אבל אינו  פשוט לבצוע, אינו זול ולוקח זמן ועבודה קשה.

הדרך הבטוחה והאפקטיבית היחידה להנמכה משמעותית של אופנוע אנדורו הנה באמצעות קיצור מתלים פנימי של הבולם והמזלג בהתאמה. השינוים האלה מתבצעים על ידי הכנסת ספייסרים פנימיים במקום המתאים לפי סוג הבולם או המזלג ולעיתים קיצור קפיצים בהתאמה. מנגנון סוף המהלך (Bottoming) נשאר במקומו המקורי ולכן איך סיכוי לנעול את הגלגלים על הכנפיים.  שינוי כזה מתבצע בד"כ אצל מומחה מתלים ודורש כלים מיוחדים לפרוק המזלג והבולם ולמילוי חנקן בלחץ. בשיטה זאת לעיתים מכינים ספייסרים אצל חרט מקומי בהתאם לדרישות ומידת ההנמכה הנדרשת  או מרכיבים קיטים מוכנים של מומחי מיתלים ידועים כגון RaceTech.

הקיט של Terra-X

לחברה האוסטרלית Terra-X יש קיט מעניין לדגמי KTM  שונים. מה שמיוחד בקיט הזה זה שהספייסר לבולם האחורי חיצוני ובנוי בצורה כזו שמלבד פרוק הקפיץ איו צורך בפרוק פנימי של הבולם והקיט מסופק עם כלי מיוחד שמאפשר לכווץ את הבולם לצורך הכנסת הספייסר ללא שחרור החנקן שמילויו מחדש מחייב כלי מיוחד למילוי חנקן בלחץ גבוה. הקיט הנ"ל יכול להנמיך את דגמי ה-EXC במעל ל-3 ס"מ.

השלב הבא אחרי ההנמכה יהיה הצורך לקצר את רגלית הצד שכמובן תנטה בזווית לא יציבה.

מכוון שקיטי הנמכה האלו  לוקחים בחשבון שהאדם הנמוך יהיה גם אדם קטן שמשקלו נמוך יחסית מהלך המתלים המקוצר לא אמור להוות בעיה דינמית. אגב, אין באמת פתרון טכני לאנשים נמוכים שה-BMI (היחס בין משקל הגוף לגובה בהתאמה למין והגיל)  שלהם לא תקין. הם יאלצו לרזות.

לדגמי KTM  שונים יש קיט הנמכה מקורי שנמכר בקטלוג ה-Power Parts. הקיט הזה מחייב פרוק מלא של המתלים ולא מומלץ להשתמש בו אם משקלך מעל 70 ק"ג.

78012955044-lowering-kit

סיכום

רכבתי על אופנועים שבוצע בהם שינוי כזה והתחושה מעט משונה למי שרגיל לגובה המקורי ומחייבת התרגלות ומעט יותר תשומת לב לגחון במעבר מכשולים מסויימים, אבל תחושת הבטחון הנוסף ברורה מוחשית. אני יכול בהחלט להמליץ עליהם לאנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום גם אם גובהם סביב ה-1.75 ס"מ. תמיד אפשר לפרק ולהחזיר למקור אחרי שנצבר נסיון ושופרה הטכניקה. כפי שכבר אמרתי, אל תקשיב למי שמשכנע אותך 'לסבול' על אופנוע שמרגיש לך לא מתאים כדי 'שתתרגל'. כמו שלא עושים זאת לילדים בני 8 עד 14 שמתחרים ב-Junior Class, אין סיבה שתעשה זאת לעצמך אם אתה קטן מימדים.

לדעתי האישית הקיטים האלו הינם חובה באופן קבוע לבני ובנות אדם קטני ממדים, ואני משוכנע שאם הקיטים האלו היו נפוצים ומוצעים כאופציה סטנדרטית אצל היבואן כולל אופנועי הדגמה עם קיטים כאלה, היינו רואים הרבה יותר נשים בתחום האנדורו בישראל.

ludivine-puy

9 תגובות להמדריך למנמיך

  1. בטה אקטריינר אופנוע שירש תכונות מאינדורו ולא פריירייד שירש תכונות מטריאל הוא פתרון נוסף שלא הזכרת. (בלי קשר עם מייבאים אותו או לא כרגע) . האופנוע בגובה דומה וקרוב לפרירייד אך עם מתלים וברקסים עדיפים לפי הנתונים.

  2. פואד אל-אוואל // 30/03/2016 um 9:29 // הגב

    פואד רכב שטח בעברו וחש בצער שלכרסו ולדדיו נוצרו חיים משלהם,
    ועם כל קפיצה של האופנוע קופצים השומנים עוד פעמיים שלוש בהתאם לעוצמת הטלטול.
    אחרי שפסל אפשרות של משככי שומנים, פצח פואד בדיאטה עצבנית והשיל עשרים קילוגרמים ממשקלו, לא פחות ואולי קצת יותר.
    שמח וגאה בעצמו עלה על אופנועו, ולמרבה הצער נוכח מיד שהקרקע הבטוחה והחביבה עליו התרחקה ממנו, ובכל פעם שחפץ ללחוץ על הברקסים היה נאלץ לחפש נקודת משען גבוהה לרגלו.
    אך לא אדם כפואד ירים ידיים או יאריך רגליים, ובצר לו החל ללחוץ בורקסים ותוך זמן קצר רחב ליבו וגם כל השאר, וגם הקרקע התרצתה וגאתה ושבה ללחכך את עקבי מגפיו.
    כיום פואד כבר אינו רוכב בשטח, אך למזכרת עדיין סוחב עליו כרס ודדיים לתפארת, כבד כמו אווז ומהדס כמוהו.

  3. בתמונה הפותחת, גסטון ראהייה, 162 סמ ביום טוב, אפילו אני גבוה ממנו ב 2 סמ ואני גמד. אבל איזה ענק הוא…
    ודרך אגב, הרבה יותר גרוע לאנשים קטנים אופנועי אדוונצ'ר מודרניים, שגדלו בממדים ובמשקלים למצב שמתחת למטר שמונים פלוס רובם מחוץ לתחום נקודה. על אופנוע שטח של 100 קג הרבה יותר קל לא להגיע לאדמה.

  4. מה אני אגיד.. באסה…

  5. כתבה מעולה וחשובה, היה חסר את המידע הזה בענף למתחילים.

  6. מי יוכל להביא לי כסא נמוך ל- wr250r?
    058-7310339

    • קוראל אנגלשטיין // 02/03/2018 um 16:20 // הגב

      הולכים לרפד ומורידים את עובי הכיסא. עולה 100 שח בדרום תל אביב. אפשר להוריד עד 8 סמ.
      נראה מעוחה ומרגיש מצויין

  7. חיים תבו // 10/03/2019 um 12:11 // הגב

    שלום
    יש קיט המנכה לאופנוע סוזוקי ויסטרום 650 מודל 2019 עם יש כמה עולה כלל הרכבה.
    תודה
    חיים תבו
    פלא 0524239603

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם