הכסף "הגדול" שעושים רוכבי המרוצים

לפעמים התגובות שלכם הקוראים נותנים לנו דרייב לכתיבה וכך וגם הטור הזה מגיע בעקבות שאלה שנשאלה בטוקבקים: "האם גם היום מחולקים כספי זכייה במירוצים או שמא זה חלק מתקציב הקבוצה?"

בעבר כספי זכיה במירוצים היו חלק חשוב מאוד מהמשענת הכלכלית של הרוכבים, לא רק לכיסוי הוצאות שוטפות של המירוץ אלא גם מחיה. עם השנים פרישתן / הפרשתן של חברות הטבק כנותנות חסות זורם למירוצים התמעט המימון מאד, ומה שיש הוא ממש מעט כסף ביחס לעבר. רוב הרוכבים בקטגוריות השונות למעט המוטוGP צריכים להביא את הכסף מהבית (ועל זה כבר כתבנו בעבר בכתבה "כמה עולה לרכב עם הגדולים?"). אבל בכל זאת, הדבר דרש בירור מעמיק יותר והנה מה שגילינו.

מוטוGP

נתחיל מזה שכל רוכבי המוטוGP מקבלים משכורת שנתית מסודרת ובונוסים בהתאם להישגיהם המשולמים להם לפי החוזים עליהם חתמו עם הקבוצות עבורן הם רוכבים, למעט קארל אברהם שמביא את הכסף מהבית כדי לרכב תחת קבוצת אספר (האיש מולטי-מיליונר אז לא צריך לדאוג לו). לפי עדכון באתר הרשמי של הסדרה מ-2015 ישנו פרס כספי הניתן ל-22 הרוכבים הראשונים (ולקבוצות שלהם) מתוך 23 הרוכבים בסדרה בסוף העונה לפי המיקום הסופי באליפות. מהו גובה הפרס? ובכן זה כנראה סוד שמור היטב כי אין שום אזכור לגבי הסכומים המשולמים. ההשערה היא כי אלו לא סכומים גבוהים והקבוצות מחלקות אותם בין חברי הצוות הטכני כבונוס מכיוון שהרוכבים בכל זאת מקבלים משכורת שנתית יפה. אם הנכם מעוניינים לדעת כמה יפה המשכורת שלהם אז בבקשה, לזה דווקא יש תיעוד:

מארק מרקז חתום בהונדה על חוזה לשנתיים בו ירוויח 10 מיליון דולר כל שנה. זהו גם הסכום שמקבל וולנטינו רוסי מימאהה. חורחה לורנצו חתום לשנתיים בדוקאטי ושם הוא מקבל 7 מיליון דולר כל שנה. דני פדרוסה ודובי מרוויחים 2.5 מיליון דולר לשנה מהונדה ודוקאטי בהתאמה ומאבריק וויניאלס מקבל 1.5 מיליון דולר מימאהה. פול אספרגרו ובראדלי סמית מרוויחים מיליון דולר כל אחד מק.ט.מ. אנדראה איאנונה 1.2 מיליון דולר ואלכס רינס 900 אלף דולר מסוזוקי. אלייש אספרגרו מקבל 900 אלף וסם לואס 300 אלף מאפריליה, דנילו פטרוצ'י וסקוט רדינג 700 אלף מקבוצת פראמק דוקאטי, קאל קרטצ'לאו מקבל 900 אלף מקבוצת LCR  הונדה, ג'ק מילר מקבל 350 אלף וראבאט 150 אלף מקבוצת מארק VDS, הקטור ברברה מרוויח 150 אלף ולוריס האז 250 אלף מקבוצת אווינטיה דוקאטי. לגבי רוכבי טק 3 אין נתונים.

מלבד זאת אין יותר מדי נתונים על פרסי זכיה. ישנן שמועות המספרות שקבוצת הונדה מעניקה לרוכביה בונוס של 100 אלף יורו על ניצחון במירוץ מוטוGP, אולי בגלל זה מארקז חם על הניצחון בכל מירוץ? J

דווקא לגבי הקטגוריות הקטנות, מוטו2 ומוטו3 וסדרת הסופרבייק יש בדורנה פירוט של כספי הזכיה לרוכבים. אולי כי בקטגוריות הללו רוב הרוכבים משלמים עבור הזכות לרכב ורק מעטים מהם נמצאים באמת תחת חוזה הדואג להם כלכלית. סקוט רדינג סיפר שכאשר הוא רכב במוטו2 רק לו, לטיטו ראבאט ולפול אספרגרו היה חוזה עם משכורת שנתית, כל השאר הביאו כסף מהבית בשביל הזכות לרכב. בסדרת הסופרבייק המצב קצת יותר טוב ורוב הרוכבים נמצאים תחת חוזה שנתי עם משכורת ממוצעת של כ-300 אלף דולר כאשר יוצאי מוטוGP כמו מלנדרי מקבלים יותר. בכל זאת, הנה טבלת הזכיות ביורו עבור המירוצים הללו:

מיקום מוטו3 מוטו2 סופרבייק
1 1900 1900 1800
2 1600 1600 1500
3 1300 1300 1200
4 1100 1100 1000
5 950 950 840
6 800 800 700
7 700 700 600
8 650 650 550
9 600 600 500
10-14 550 550 450
15 500 500 400
16-20 425 425 320
21-25 350 350 250
26-30 320 320 220
31-35 280 280 180

 

בריטניה והאי מאן

מכיוון שפתחנו את הנושא, אז לא הסתפקנו רק במה שקורה בבמה העולמית ובדקנו גם במקומות אחרים. סדרת הסופרבייק הבריטית שבשנות ה-80 העניקה סכומים יפים כיום איננה מתגמלת כלל למעט הגביע שניתן בסוף המירוץ. כן מצאנו שהאי מאן מתגמל יחסית יפה את הרוכבים ואם הובלת מתחילת המירוץ ועד סופו הרי שיצאת עם קופה נאה של 18 אלף ליש"ט. האם זה מספיק להם בניכוי הוצאות ההכנה למירוץ תחבורה ולינה? לא נראה לנו. אבל הנה טבלת הזכיות לאי מאן בליש"ט:

מיקום הקפה ראשונה הקפה שניה הקפה שלישית הקפה רביעית הקפה חמישית הקפה שישית סה"כ
1 200 300 500 1000 2000 14000 18000
2 150 200 300 800 1500 8050 11000
3 100 150 200 600 1000 4450 6500
4 75 100 150 400 725 2550 4000
5 50 75 125 300 500 2450 3500
6 25 50 100 250 300 2275 3000
7 0 0 75 175 200 1550 2000
8 0 0 50 125 175 1150 1500
9 0 0 0 100 150 1050 1300
10 0 0 0 75 125 1000 1200
11 0 0 0 0 100 750 850
12 0 0 0 0 50 700 750
13 0 0 0 0 0 650 650
14 0 0 0 0 0 600 600
15 0 0 0 0 0 550 550
16 0 0 0 0 0 500 500
17 0 0 0 0 0 450 450
18 0 0 0 0 0 400 400
19 0 0 0 0 0 350 350
20 0 0 0 0 0 300 300

 

AMA

בארה"ב נראה שהמצב יותר טוב מבחינת כספי זכייה וכנראה לא סתם מכנים את הבריטים קמצנים. באליפות הסופרבייק ב-AMA מקבלים הרוכבים כספי זכייה עבור כל מירוץ כאשר המנצח מקבל 2,500 דולרים, מקום שני 1,500, שלישי 1,000, רביעי עד עשירי מקבלים 750 דולרים ומקום 11 עד 22 מקבלים 500 דולר. בכל סופ"ש כזה יש שני מירוצים כך שניצחון בשניהם יכול להניב 5,000 דולר. מעניין לראות שדווקא סדרת הסופרקרוס בארה"ב היא המתגמלת ביותר מבחינת כספי זכיה ושם אפילו רוכב שהגיע במקום האחרון במקצה הצ'אנס (האחרון לעליה למקצה העיקרי של אותו ערב) מקבל 965 דולרים, סכום מכובד בהחלט. ולהלן טבלת פרסי הזכיה נכון לעונת 2017 (לחץ על הטבלה להגדלה).

זהו. אז אם מישהו חשב שניתן לעשות כסף ממירוצים נדמה לי שעדיף כבר לעבור לכדורגל. אבל אם בכל זאת אתם מתעקשים, אז מצאו לכם כמה שיותר מהר איזה ספונסר עשיר כי אחרת גם הבית של ההורים לא יספיק.

 

4 תגובות להכסף "הגדול" שעושים רוכבי המרוצים

  1. Lol הצלחת לייאש דור שלם של רוכבים
    אם אתה גר באירופה או ארה"ב עוד יש אופציות להתפתח כמו הרדבול קאפ
    פה אנחנו בימי הביניים בכל מה שקשור לשלבים המוקדמים

  2. דני פדרוסה צריך לשלם כסף ולא לקבל 2.5 מיליון דולר בשביל לרכב.

  3. דני פדרוסה הוציא מקום שני ברכיבה יוצאת מהכלל בספרד… שווה כל גרוש להונדה.

  4. דני פדרוסה לא צריך לא לשלם אבל גם לא לרכב בקבוצה כמו רפסול הונדה
    הוא כבר מזמן סוס צולע
    ובמיוחד שיש טור ארוך ארוך של רוכבים צעירים מוכשרים עם דם בעיניים
    ולכל הפרופסורים שיגידו אז מה עם ולנטינו ??
    1. זה לא אותו הדבר רוסי 9 פעמים אלוף עולם ואגדה חיה שהרבה יאבדו עניין כשלא ירכב
    2. רוסי גם מביא תוצאות בפועל אם לא אליפות אז מקום שני קבוע

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




1 × five =