דג לשבת: צ'רלס טיילור רוכב על גלגל

יודגש מיד – זה איננו אופנוע למרות שהקונוטציה המיידית היא לעולם הדו"ג. זה גם לא אוטו, אם כי החזון יועד לכלי רכב סגור כמכונית. זה גם לא טרקטור – למרות שיש לו גרסת שטח, וזה גם לא טרקטורון למרות שהוא נסמך על גלגל חקלאי בחלק מהדגמים.

זה לא זה ולא זה ולא זה ולא זה, אבל זה כן משהו מגניב, וככזה כדאי להתעכב רגע ולהכיר אותו. לרוע מזלו של הממציא האמריקאי צ'רלס טיילור, לא קיבלה המכונה המדהימה שלו מספיק זמן פיתוח להוכחת יכולותיה, כמו גם חוסר משאבים לפתח אותה למקום אליו היא היתה אמורה להגיע.

לאן בעצם היא היתה אמורה להגיע?

התשובה ממש לא ברורה. הרעיון כל כך משונה שגם הראשים הכי פתוחים שבינינו לא היו נותנים לו צ'אנס להגיע לפיתוח מסחרי, אבל מאד מאד מעניין לראות את הפוטנציאל ואת התוצאה, ולהגות קצת ברעיונות הפיזיקליים שמונחים בבסיסו.

ולפני הכל תזכרו ששום דבר בהמצאה הזו לא נשען על מחשב שיכוון את הבאלאנס. הכל מבוסס על עקרונות פיזיקאליים טהורים והמכונה ראתה אור בתחילת שנות ה-40. ככל הידוע בנה צ'רלס טיילור מספר כלים כאלו והשמועה אומרת שאפילו היה במגעים עם הפנטגון, אם כי לא נשתמר בכתובים כל תיעוד לכך.

הנה סרטון מקורי. אפשר לראות שהתנהגות הדרך שלו תקינה מאד והוא יציב גם בפניות:

 

כבר לפני זמנו של טיילור היו רעיונות לתחבורה חד גלגלית והם התמקדו בעיקר בהושבת הנהג בתור גלגל רחב קוטר, אבל טיילור לקח גלגל של טרקטור, הכניס אותו למסגרת מלבנית, והוסיף סביבו את האלמנטים הנדרשים: ג'יירו, הגה, מושב נהג ותמסורת, ונתן לכולם להבין שאם הכל נמצא בתוך מסגרת קבועה, אפשר להתפתח לכיוון ריאלי של כלי תחבורה.

הנה, זה היה החזון והכיוון לכלי רכב חד גלגלי. הוא מעולם לא הגיע לשלב ביצוע:

צ'רלס טיילור מביט על המצאתו המתגלגלת ביער (אילוסטרציה בלבד…)

הנתון הטכני העיקרי בבסיס הרעיון הוא כמובן הג'יירו שנותן לכלי את אפשרות הפניה כמו גם את היכולת להשאר מאוזן ולא לנטות אחורה או קדימה בהאצות ובלימות. שני מנועים היו בפעולה – האחד להנעת הגלגל הגדול והשני להנעת הג'יירוסקופ, אבל איך בדיוק רתם טיילור את עקרונות הפיזיקה להמצאתו ואיך עובד העניין הלכה למעשה – אין מספיק פרטים. אפשר לקרוא על כך כאן, גם כאן וגם כאן, אבל הרבה הסבר לא תמצאו. ברור כי התוצאה נשמרה בין דפי ההיסטוריה המיכנית כקוריוז וכתרגיל הנדסי מבריק ותו לא, למרות שהיו לה מתעניינים רבים שחלקם אף בנו מכונות דומות.

הנה אחת מהן:

 

ובמאמר מוסגר נציין כי טיילור הוא אביהן של המצאות נוספות בתחום התמסורות האוטומטיות והמצאה אחרת שלו, מכבש הקרמיקה, משמשת עד היום בתחום ייצור הצבעים. הוא נפטר בשנת 1997 כשהיה בן 81.

רישומי הפטנט:

6 תגובות לדג לשבת: צ'רלס טיילור רוכב על גלגל

  1. לא טוב היות הגלגל לבדו

  2. … אבל הוא לבדו בין כה וכה …

  3. מילוני גלגלים לבד

  4. … ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה …

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם