דג לשבת: המנועים המצויירים של "ההולנדי"

האמריקאי המכונה ון דאץ' (ההולנדי) היה אמן רב תחומי פורה מאד (שמו האמיתי קני [קנת] האווארד). הוא ידוע כאחד מאבותיה-יוצריה של "התנועה הקליפורנית לתרבות הקאסטום" שמתייחסת במישורים רבים, כמו רכב, אופנה, שיער, טאטו, לעיצובים יוצאי דופן בסגנון אישי על בסיס מוצרי צריכה רגילים. פריצת הדרך של תרבות הקאסטום הזו היתה בשנות ה-50 ומאז מעולם לא פסקה אלא רק התעצמה. הכינוי שלו 'ההולנדי' נבע מהביטוי האמריקני "עקשן כמו הולנדי", והודבק לו בילדותו ע"י קרובי משפחה. כשגדל הוסיף לכינוי את התחילית 'ון', אולי כדי לבדל את עצמו מעקשנים הולנדים אחרים?

בערך מגיל 10 (1939) כבר היה ברור לכל הסובבים אותו שיש לו עין בלתי רגילה לצורת אות ומשיכת קו אומנותית. כנראה ירש משהו מאביו שהיה צייר שלטים ידוע בקליפורניה. הוא החל לעבוד באיורי סמלים וסיכות (pins) ולקח את האומנות שלו גם לתחומי עצוב ובניית סכינים כלי נשק, מכונאות ומנועים. אבל עיקר פרסומו בא מתחום עיטורי רכב, גם אופנועים וגם מכוניות. ידועה ביותר עבודה שלו משנת 1979 כשצייר ביד חופשית וללא מדידות על דפנותיה של פונטיאק פיירבירד שכינויה היה "קטיפה כחולה", ערבסקה אמנותית מדהימה. מאותו זמן ואילך הוא נחשב למוביל בתחום עיטורי רכב, אופנועים כמכוניות, עד מותו בשנת 1992.

ומסתבר שהיה לו תחביב: איור מנועים. בעזבונו נמצאו שרטוטים למנועי אופנועים תחת הכותרת: "עיצובי מנועים", רובם עיפרון על דף. חלקם מנועים קיימים, חלקם רעיונות שעלו בראשו. האיור המרשים ביותר מציג רעיון חדש איך יכול לפעול מנוע בוקסר דו צילינדרי. 2 גלי ארכובה הנושאים כ"א בוכנה אחת שנקודת החיבור ביניהם היא בעצם חלל השריפה. שסתומים עיליים אחראים ליניקה ולפליטה, והציר היוצא מונע בשרשרת המחוברת לשני הקראנק'ס. לא נראה יעיל ביותר אבל שאפו גדול על החשיבה היצירתית!

שרטוט שטחי בפינה הימנית התחתונה מראה איך ראה המתכנן בעיני רוחו את המוצר הסופי על אופנוע כאשר הוא מוכנס לשלדתו. יש להניח שזה רק תרגיל בעיצוב מוצר והוא לא ממש התכוון לעשות בו שימוש ריאלי ולהוציאו מכוח הציור אל פועל הייצור, אבל שווה לעקוב אחרי מוח של אומן שהיה מקורב לתחום, והכתיב לעצמו סקיצות בראש אחר ומחוץ לנורמות ולמקובל על מבנה מנועים ודרך פעולתם.

שאר האיורים סטנדרטיים יותר. הנה איור מנוע של טריומף עם קמשאפט עלין כפול:

מנוע 500 סמ"ק עם שסתומים עיליים:

חתך מנוע עם סימן שאלה: "מה אני בעצם רוצה להביע כאן?"

מנוע חד צילינדרי על כל חלקיו:

מנוע חד צילינדרי עם קמשאפט עליון מונע בציר הינע וגלגלי שיניים פלניטאריים:

מנוע חד צילנדרי עם מוט דחיף צידי:

מנוע בתוך שלדה:

 

 

6 תגובות לדג לשבת: המנועים המצויירים של "ההולנדי"

  1. Fxr121 4ever // 05/01/2018 um 18:44 // הגב

    יפההה

  2. מדהים איזה כישרון וסבלנות..לפעמים השם עושה אותך .

  3. אתה כותב על הערבסקות של הפיירבלייד וגם אני מביט בקימורים של הבלונדה.
    פעם ידעו לבנות נשים.

  4. נכון מאד !!!
    הנשים של היום מלאות חיישנים ואלקטרוניקה – לא כייף …

  5. וואן דאטצ' בנה אופנועים עם מנוע חיפושית.
    https://www.nationalmcmuseum.org/american-pickers-vondutch-xavw-hits-museum/

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם