גלגלי שפיצים של אופנועי שטח – כל הסיפור

מאת שחר מוטופריק (צלניקר)

תוכן הענינים

הבהרת מושגים

  1. החישוק.
  2. החישור.
  3. הניפל
  4. טבור הגלגל.
  5. נועל הצמיג.
  6. גלגל מושלם.

 

הבהרת מושגים

  • חישוק: ג'נט, החלק המתכתי בהיקף הגלגל, היום עשוי בדרך כלל מאלומיניום. בעבר היו גם חישוקי פלדה. החישוק נושא על עצמו את הצמיג.
  • חישור: שפיץ, סליק, סילק, שיפוד, ועוד מיני שמות נוספים. החישורים מקשרים בין החישוק לנאבה.
  • טבור הגלגל או נאבה: הוא החלק הפנימי של גלגל האופנוע.
  • ניפל: הוא מין אום, המוברג בקצה החישור ועל ידי חיזוקם של הניפלים בשיטה מסוימת, מאזנים את החישוק על הנאבה והגלגל מאוזן.
  • נועל צמיג: הוא בורג שעליו יצוק ראש מתכת בדרך כלל עם כיסוי גומי עליו. תפקידו להדק את הצמיג אל החישוק כשהרוכב מוריד את לחץ האויר בצמיג.
  • גלגל: הוא שילוב של כל הגורמים לעיל: נאבה עם חישורים, ניפלים וחישוק, יוצרת גלגל מושלם.

 

  1. החישוק: חישוקי אופנועי השטח היום עשויים מאלומיניום. בעבר עשו אותם גם מפלדה אולם חישוקי פלדה כמעט נעלמו מן העולם.

החישוק עשוי מאלומיניום מעורגל, צורתו עגולה ובו חורים כדי לשאת בתוכם את הניפלים ועוד חור או שניים. החור הראשון הוא לשסתום האויר של הפנימית והשני, שלא תמיד קיים, עבור נועל הצמיג.

במקור החישוק הוא פס אלומיניום ישר, שמעורגל לצורה עגולה ואז מרותך. החישוק מגיע מאוזן פחות או יותר מהמפעל אולם לפעמים מקום הריתוך, החיבור, לא מושלם ואז לא ניתן לאזנו ב-100%. זה קורה לרוב בחישוקים מאיכות נמוכה יותר אבל בדרך כלל המשמעות זניחה. חישוק שהתעקם, לא ניתן ליישרו אלא חובה להחליפו בחדש. לא ניתן לאזן חישוק עקום.

כמו כן אם מופיע סדק או שבר בחישוק, הוא פסול ואין לרתכו כי הריתוך הוא חזק אבל שני צדדיו חלשים ושם הוא יקרוס במכה הבאה וזה עלול להיות קטלני עבור הרוכב.

תשאלו בוודאי: הלא גם במפעל מרתכים את החישוק. מדוע ריתוך זה לא מסכן אותנו?

התשובה היא שלאחר הריתוך, עובר החישוק טיפול תרמי לשחרור מאמצים ולהקשיית החומר. שום רתך אלומיניום לא יעביר את החישוק שלכם טיפול כזה ועל כן הריתוך הוא מסוכן ויש להימנע ממנו בכל מחיר.

בדרך כלל בחישוק של אופנוע שטח בנפח 125 סמ"ק ומעלה, קדוחים כ-36 חורים עבור החישורים (יוצאים מן הכלל במובן הזה הם אופנועי השטח של HONDA, שחלקם מגיעים עם 32 קדחים בלבד, מה שגורם לעומס של 20% יותר על כל חישור ולכן באופנועים אלו החישורים נשברים לעיתים קרובות יותר, זוהי ה"מחלה" של הגלגלים של HONDA).

מידות

לכל חישוק ישנה מידה המוטבעת עליו. המידה מורכבת מרוחב החישוק, ומקוטרו והיא תהיה תמיד באינצ'ים. לדוגמה:

1.60-21 הוא חישוק ברוחב 1.60 אינץ' וקוטרו 21 אינץ'. זוהי המידה הקדמית ברוב אופנועי הדו"ש והמוטוקרוס.

במוטוקרוס המידה האחורית של החישוק תהיה בדרך כלל 2.15-19 ובאנדורו 2.15-18. כלומר רוחב החישוק 2.15 אינץ' וקוטרו במוטוקרוס 19 אינץ' ובאנדורו 18 אינץ', אבל המידה החיצונית של הצמיג זהה מכיוון שמידות הצמיגים הן 110/100-18 באנדורו ו- 110/90-19 במוטוקרוס. המשמעות היא שבמוטוקרוס החתך (הגובה) של הצמיג נמוך יותר כך שחיצונית קוטרי הגלגלים שווים.

באופנועים דו שימושיים גדולים, מופיעה מידת חישוק של 2.50-17, כלומר רוחב החישוק 2.50 אינץ' וקוטרו 17 אינץ'.

באופנועי סופרמוטו החישוקים בדרך כלל 3.50-17 מקדימה ומאחור מ4.25-17 ועד ל 6.00-17 וכל מה שביניהם.

  1. החישור: (שפיץ, שיפוד, שיח, סליק או סילק), הוא סוג של בורג המושחל בנאבה, בצידו האחד ראש שתפקידו להיאחז בנאבה, ובצידו השני הברגה שעליה מוברג הניפל בחישוק, שהוא סוג של אום. החישור יכול להיות עשוי מסוגי פלדה שונים בציפוי כרום או מפלדת אל-חלד (נירוסטה).

גם אורך החישור משתנה מאופנוע אחד לשני והוא מושפע מהמרחק של הקידוחים בנאבה. בגלגל אחד, יכולים להיות עד ארבעה אורכים שונים של חישורים (למשל YAMAHA XT-500 ממודל 1979-1980). אולם היום בדרך כלל לא יותר משניים (HONDA CRF  מכל המודלים). יש לשים לב לכך אחרת תהיינה בעיות בהרכבה.

לרוב החישורים יש כיפוף בסמוך לראשם. אם החישור אינו מכופף, יש סיכוי טוב שכשנחזק את הניפל החישור יסתובב בתושבת של הנאבה והניפל לא יסגר, הכיפוף מונע זאת. הכיפוף יכול לנוע בין 5 מעלות ועד מעל ל 90 מעלות. בדרך כלל הכיפופים של סביבות ה-90 מעלות יהיו בנאבות של בלמי תוף. בנאבות של בלמי דיסק הם ינועו בין 5 ל-30 מעלות.

חישור אחד או יותר שנשברו או נפתחו, לא מספיק לחזקם אם נפתחו או להחליפם אם נשברו, כיוון שהאיזון בגלגל הופר, יש להרפות את כל החישורים, למתוח ולאזן מחדש. אם לא ניתן לפתחם, יש להחליפם. כבר יצא שקיבלתי גלגל "רק להחליף חישור שנשבר". ואז אחרי שהחלפתי חישור, אני מעלה את הגלגל על מכשיר האיזון והוא לא מאוזן. ואז יש צורך לשחרר פה ולחזק שם, ובסוף יצא שעשיתי עבודת איזון שלמה בשביל חישור אחד. זה לא עובד. חישור לא נשבר כך סתם. צריך לאזן את כל הגלגל מחדש אחרת חישורים ימשיכו להישבר "סתם כך" ולא נבין למה.

 

 

  1. הניפל: הוא סוג של אום הנסגר על החישור. לרוב בראשם של אומים אלו יש דרך לתפוס אותם עם כלי כלשהו כמו מברג שטוח או פיליפס או מפתח אלן, כדי לתת את הסגירה הראשונית. מתחת לראש במקום בו הניפל מושחל בחישוק, צורתו עגולה ובתחתיתו במקום בו הוא בולט מהחישוק לכיוון הנאבה, החתך שלו ריבועי כדי שיהיה ניתן לסובבו בעזרת מפתח מיוחד ולהדקו על החישור.

הניפל יכול להיות מפלדה, מפליז, מאלומיניום ומחומרים נוספים. בזמן ההרכבה יש לדאוג לשכבת גריז מיוחד בין החישור לניפל כדי שבמקרה הצורך ניתן יהיה לפתוח את הניפל או לחזקו על החישור.

גם כך לאחר מספר שנים, בדרך כלל 3-4 שנים, השניים נדבקים מלכלוך וקורוזיה בצורה כזאת שלא ניתן להפרידם ואין ברירה אלא לחתוך את החישורים ולהחליפם.

  1. טבור הגלגל או הנאבה, הוא חלקו הפנימי של הגלגל.

הטבור הקדמי נושא עליו מצד אחד את דיסק הבלם (או באופנועים ישנים את מערכת בלמי התוף כולל נעלי הבלם), ומצדו השני בדרך כלל חלזון שמסובב את מד המהירות ומד המרחק. (באופנועי KTM ישנו מגנט על הדיסק וחיישן שמונה את סיבובי הגלגל ומתרגמם למרחק). הטבור האחורי נושא עליו גם את דיסק הבלם מצדו האחד וגם גלגל שיניים מצדו השני. גלגל שיניים זה, מקבל באמצעות שרשרת כוח מהמנוע, ומסובב את הגלגל כדי לגרום לאופנוע לנוע קדימה. בטבור קדוחים משני צדדיו חורים אשר בהם מושחלים החישורים. הקדחים יכולים להיות בצד אחד קדוחים על אותו ההיקף או על שני היקפים שונים וכך גם בצד השני.

ישנם טבורים אשר עשויים משני חלקים וביניהם גומיות לשיכוך. זה נפוץ במיוחד באופנועי דו"ש גדולים אך לא קיים באופנועי מוטוקרוס.

במרכז הטבור ישנו חור שבו עובר ציר הגלגל. בטבור מושתלים מסב אחד או שניים בכל צד וביניהם ישנו מין צינור (ספייסר), שמונע הידוק יתר של הציר על המסבים וגם ,עם הידוק הציר, מתהדק עליו חלקו הפנימי של כל מסב, וכך נעים רק החלק החיצוני של המסב ועליו הגלגל. בכל פרוק של הטבור, יש לבדוק את המסבים ולהחליפם בעת הצורך, כשאינם מסתובבים חלק או כשנוצר בהם חופש.

  1. נועל הצמיג: הוא פריט קטן המוכנס לתוך החישוק ונועל אליו את הצמיג לאחר הידוק הבורג. בדרך כלל לחץ האויר הוא שמחזיק את הצמיג אל החישוק. תפקידו של הנועל הוא להמשיך להחזיק את הצמיג על החישוק גם כשלחץ האויר בצמיג לא מספיק בשביל לעשות זאת ובלי הנועל, החישוק יסתובב בתוך הצמיג ויקרע את השסתום (הוונטיל).

 

  1. גלגל מושלם הוא כשכל החלקים שהזכרנו עד כה, מחוברים יחדיו ופועלים כמכלול שלם.
  2. במקרה שרוצים לצבוע גלגל, חובה לפרקו לגורמיו ולצבוע כל חלק בנפרד וזאת מכיוון שאם נצבע אותם יחד, הם ידבקו אחד לשני ולא ניתן יהיה למתוח ולאזן את הגלגל במקרה הצורך אלא חובה תהיה לחתוך את כל השפיצים ולהחליפם.

5 תגובות לגלגלי שפיצים של אופנועי שטח – כל הסיפור

  1. אריק רצ'בסקי // 29/07/2020 um 7:37 // הגב

    רשימה מדויקת ומועילה, בדיוק כמו הספר שהוא האורים והתומים למכונאי אופנועים מתחיל, "הוראות טכניות לתיקוני אופנוע סוזוקי dr 600 s" אשר ש. צלניקר נתן לו ייעוץ טכני.
    לא קם כספר הזה בעברית מאז סוף שנות השמונים.

  2. שחר האלוף
    איזה כיף לקרוא, ללמוד ולהיזכר.
    וכן, יש לי עדיין את הספר של ה DR600 – המקורי.

  3. אליל הרעם // 30/07/2020 um 17:21 // הגב

    אצלי ליד המיטה עדיין תמצא את: "המכונית והטרקטור בפעולה ובמוסך" משנות החמישים, ספר מופת!

  4. רהוט ומדוייק.
    אחרי שקראתי התחלתי להרגיש שמיניות, והיה לי ברור למה היגיעו.
    אני כבר אגיע אליך.
    תודה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם




twelve − 1 =