MotoGP: ברידג'סטון – פרידה יפנית

ראיון פרידה מספקית הצמיגים של המוטו GP

קמתי ממשכב

האמת? חיכיתי לטסט שיתחיל כבר. חיכיתי שנפתח כבר את עונת 2016 ונשאיר את עונת 2015 מאחור. הטסט זה תמיד דבר מרגש, התחלה חדשה והפעם דרמטית, צמיגים חדשים, מערכת אלקטרונית, כולם יורדים בקילו וגם כמה תזוזות בקבוצות ויצרנים.

השינוי הגדול ביותר הוא החלפת יצרן הצמיגים. עם זה הגיעו גם מספר שינויים נוספים: יהיו צמיגי ביניים – הצמיגים שמתאימים לטפטוף או למסלול מתייבש, מספר הצמיגים לרוכב משתנה, וכמובן הקבוצות והרוכבים צריכים להתאים עצמם לצמיגים החדשים ולהתרגל, עבודה לא פשוטה בכלל.

ביום הראשון רוב הרוכבים מפרידים בין המשימות, קודם כל צמיגים, וביום השני הם התרכזו כבר יותר במערכת האלקטרונית המשותפת (למרות שדני פדרוסה נתן ביקורת נהדרת "המערכת האלקטרונית פשוט מחורבנת" וכשקיבל מבט מוזר מיועץ התקשורת של הונדה, הביט בו ואמר: "מה? זאת האמת")

מאוד מסקרן לראות מה יקרה במהלך הטסטים. טסט במלזיה (אליש אספרגארו נפצע באימון ולא יקח חלק), חרז ואחרי השבתת האימונים נחזור לספאנג, פיליפ איילנד ואימונים בקטאר לפני תחילת העונה ב-20 למרץ.

שבוע אחרי שחזרתי הבייתה, חולה ומותשת, הידיעות ממשיכות להגיע. אופנועים הושקו וההשלכות של המרוצים האחרונים ממשיכות לחלחל ולהשפיע על נותני חסות, על הקבוצות, הרוכבים והאוהדים.

נדון בזה עוד רבות, אבל קודם בואו נפרד בכבוד מברידג'סטון ונקבל בברכה את מישלין.

  *   *   *

5

את שינייה אאוקי, או אאוקי סאן כראוי ליפני, מנהל הפיתוח של צמיגי הברידג'סטון, פגשתי במהלך סוף השבוע האחרון (לעת עתה) כחלק מעולם המוטו ג'יפי. אאוקי סאן, יפני גבוה, מרשים התפנה לשבת עימי במתחם האירוח של יצרנית הצמיגים והוא נראה נרגש. לא פשוט לעזוב אחרי כל כך הרבה שנים את עולם המוטו ג'יפי למרות ההכנה הארוכה לעזיבה, הלא כבר ב-2014 הודיעו ברידג'סטון שהם לא מתכוונים להמשיך אך האריכו את החוזה בשנה נוספת בכדי לאפשר למי שיחליף אותם להגיע מוכן יותר. לפי השמועות זה לא שברידג'סטון לא אהבו את הפאדוק, הם פשוט לא היו מוכנים לתנאים שנדרשו מהם בשביל להמשיך כספק הצמיגים בסבב האליפות: יותר צמיגים, עוד אופציות ועוד כסף כדי להיות נותן החסות לאליפות – תנאים לא פשוטים כשטובי הרוכבים בעולם דורשים עוד ועוד שיפורים והתקדמות כל הזמן.

אאוקי סאן, מי שעמד בראש הפיתוח וזיגזג בשנים האחרונות בין פיתוח צמיגי מרוץ לפיתוח הליין הרגיל, הגיע מוכן לראיון. הוא מוציא נייר מקופל, מניח בצד  ומציג עצמו באצילות.

ראיון עם יפני, גם יפני שעובד שנים רבות כל כך עם אירופאים שונה מאד מראיונות אחרים. השיחה איטית יותר, רגועה, לפעמים לוקח זמן מה עד שמתקבלת תשובה ולעיתים יש לחזור על אותה השאלה בדרך אחרת בכדי שתענה בתשובה. זו לא ביקורת חס וחלילה אלא תזכורת שהפאדוק הינו תמהיל של כל כך הרבה לאומים ומנהגים שונים ויש להתאים לכל אחד שם.

המבטא כבד אך השפה עשירה ובשביל מישהי שאנגלית היא שפה שניה לה, טוב שהתשובות ניתנו במהירות שונה לחלוטין למה שהתרחש רק כמה מטרים משם.

אז אתם עוזבים את המוטו ג'יפי, אתה שמח על כך?

לא, לא, אני עצוב, אנחנו היינו חלק מהקטגורייה הבכירה במוטו ג'יפי מאז 2003, ואני עובד בזה כבר 14 שנה ובפאדוק מאז 1998 בקטגוריית ה125 סמ"ק. היה לי כבוד גדול להיות חלק מפיתוח המותג עם הקבוצות והרוכבים בפאדוק ואני עדיין לא יכול לדמיין את הרגע שבו כבר לא אהיה פה. זו הרגשה מוזרה, מוזרה מאד.

כמה זמן אתה חושב ייקח למישלין לסגור את הפער?

משעשע, אני לא יודע. למישלין יש כבר את הטכנולוגיה, יהיה להם קל להגיע לרמה שלנו, אני לא דואג להם.

2014 MotoGP World Championship, Round 1, Qatar, 23rd March 2014

ההצלחה הראשונה הגדולה שלכם היתה עם קייסי סטונר ב-2007, הופתעתם לראות אותו מצליח כל כך עם הצמיגים שלכם?

תמיד ידענו שקייסי רוכב נהדר, אבל בזמנו כשהתחלנו לעבוד איתו ב-2003, לא ידענו איך יתנהג הדוקאטי (*החל לרכב על דוקאטי ב-2007), לאילו השגים הרוכב יגיע, פשוט לא ידענו. הכל פשוט נפל למקום והשתפר כשקייסי הוכתר כאלוף עולם, זה היה בלתי ייאמן.

למה אתה חושב שדווקא קייסי הגיע ראשון להישג הזה?

התחלנו בפיתוח כבר ב-2003 והוא הוכתר אלוף ב-2007. הוא עבד קשה על הפיתוח. הכל התאים: רוכב מצויין, אופנוע מהיר וצמיגים לא רעים בכלל…

הייתה לו שיטת עבודה שונה משל שאר הרוכבים

בזמנו לא היו לנו הרבה קבוצות והתקשורת הייתה הרבה יותר צמודה בהשוואה לעכשיו. זו הייתה מערכת יחסים קרובה מאוד והיה הרבה אמון בינינו לבין קייסי. הקשבנו לו ברצינות. אולי עצם זה שהתרכזנו בו, עזר לנו בפיתוח.

קשה לי לאמר כעת אם הביטחון של קייסי בצמיגים, סייע לו להיות מהיר. הוא תיקשר עם המהנדסים ודיבר עימם כמעט כל יום וליל. בזמנו קייסי גם היה רוכב ניסויים נהדר עבורנו מאחר ובכל סוף שבוע של מרוצים, בכל מקצה, הוא ביצע רצף הקפות ארוך, שפט את הצמיגים, דיווח לנו ועשה כל זאת בכדי להבין וללמוד. משמעות העניין שעוד בטרם הזינוק למרוץ ידענו כיצד הצמיגים יתפקדו.

היה לי מאוד עצוב לראות אותו עוזב, היו לי ולו רק שיחות קצרות, אבל כרוכב הוא היה פשוט נפלא.

ואז ולנטינו בא, הופתעת?

כן, מאוד הופתעתי, כי ברוחי ראיתי אז רק שילוב של ברידג'סטון – דוקאטי- קייסי או ברידג'סטון – סוזוקי- רוכב כלשהו, אז לא ציפיתי לוולנטינו וימאהה להצטרף.

אף אחד לא חזה את המעבר הזה, אבל זה נתן לנן איזשהו יתרון השוואתי עם מישלין כי הוא רכב עם הצמיגים שלהם עד אז והוא הצליח להבהיר לנו את ההבדלים בינינו לבינם.

3בתקופה ההיא העבודה הייתה ספציפית מול רוכב ואופנוע

ההבדל הגדול בין שני היצרנים זה עניין הסטינג, אז בזמנו היינו מקיימים הרבה מאוד פגישות, לפעמים נושא הפגישה היה כיצד לעשות את הסטינג, כמה משקל צריך להוסיף לחלק הקדמי או האחורי והמפתח היה תקשורת טובה עם הקבוצה, הרוכב ובינינו, זה הקונספט שעבד בשבילינו.

אז הפכתם ליצרן היחיד

ההבדל הגדול היה שכעת לכל הרוכבים יש תנאים שווים, בלי התאמות אישיות ומגוון רחב יותר של תרכובות.

בעבר, היינו צריכים לספק לכל רוכב מגוון גדול יותר מותאם אישית, כעת מגוון קטן יותר אבל מתאים להרבה יותר רוכבים, אז זה מאתגר באותה המידה.

ומה משתי הגישות תורם יותר לפיתוח צמיגי הכביש?

הגישה הנוכחית תורמת יותר לפיתוח הצמיגים לאופנועים הרגילים. מה שתואם טכנולוגית לצמיגי המוטו ג'יפי ולאופנועי הכביש הם האלמנטים הבסיסיים שאנחנו בוחנים, אבולוציית האחיזה, נוחות הרוכב וחיי הצמיג. אנחנו עושים הכל בשביל להגיע לאופטימליות של כל סעיף וכל אלו ביחד יובילו לצמיג איכותי יותר לזמן ארוך יותר.  כל זה גם מאפשר לנו להמשיך ולשפר את אזור המגע של הצמיג (קונטקט פאטצ') וזה כמובן חשוב מאוד לכל סוגי הצמיגים. הצורך בהתאמה למגוון רחב של אופנועים במסלולים שונים ותנאי מזג אוויר שונים מסייע לנו בסופו של דבר להתמודד עם אתגרי מזג האוויר, אחיזה ועוד.

האם המוטו גיפי יחסר לכם בפיתוח?

אנחנו עדיין למדים מה יהיו ההשפעות של זה. לוקח בערך 3-4 שנים לתרגם את צמיגי המרוצים לצמיגי כביש אז יש לנו עדיין הרבה אינפורמציה לעבודה אבל ללא ספק אנחנו נחפש פעילות חדשה. בכל מקרה יש לנו עדיין את מרוץ סוזוקה 8 השעות, זה מסייע לנו לבחון עמידות צמיג, יש לנו גם את אליפות הסופרבייק היפנית ומרוצי מכוניות, אך עדיין המוטו ג'יפי הביא לנו משהו אחר שאף אליפות שאנחנו נוטלים בה חלק היום יכולה להחליף אז עלינו לחפש פעילות למטרת הפיתוח.

הפיתוח ממה שהרוכבים השתמשו העונה והמעבר לטכנולוגיית כביש כבר החל. תהיה השקה של צמיג חדש בתחילת 2016 אבל אני לא יכול לתת יותר פרטים. ללא ספק זה יהיה צמיג עם יכולת ביצועים גבוהה.

עם כל ההשקעה בפיתוח בשביל הרוכבים, לפעמים הרגיש כאילו אתם הכבשה השחורה ומטילים עליכם את האשמה כשמשהו לא מסתדר.

ביקורת זה דבר טוב, ככה אנחנו לומדים, מה גם שאנחנו מצפים מהרוכבים תמיד להתלונן.

כיצרן בודד יש קבוצות ורוכבים שהתלוננו יותר על דבר כזה או אחר, אבל אני באמת חושב שאחדים מהיתרונות שלנו כספק הם השיוויון והאיכות. מאחר והרמה ההתחלתית בתחום האיכות הייתה גבוהה מלכתחילה, הרגשנו נוח בלבדוק כל תלונה וטרוניה. בדקנו כל תלונה בסבלנות ומכל כיוון ואני סמוך ובטוח שלאף יצרן אין את האיכות שלנו, מה גם שבזכות ההקשבה אנו זוכים באמון הרוכבים, לזה אין תחליף.

הסיוט הגדול שלכם, פיליפ איילנד 2013?

בזמנו ידענו רק מה התרכובת של האספלט החדש הייתה, אבל החישובים שעשינו לא היו מספקים, לא הערכנו נכון את הנתונים ואת המצב, בעקבות זה השקענו יותר בסימולציות ובכך הורדו את אחוזי הסבירות לטעויות.

האם קרה שהופתעתם לטובה מתפקוד הצמיגים?

סוף שבוע סילברסטון העונה הפתיעו אותנו הזמנים, ראינו זמנים שלא ציפינו להם, בדרך כלל הצלחנו להעריך מה תהיה עקומת השיפור אבל במקרה הזה הרוכבים היו מהירים ב-7 עשריות ממה שחשבנו.

4מה לגבי ההערות האחרונות של מארק מארקז לגבי הצמיג הקדמי והתחממות היתר שלהם

כל רוכב מצבו ותגובותיו השונות. מארקז התלונן על נזק לצמיג הקדמי אז קיימנו פגישות ספציפיות בנושא עם הונדה והצענו מספר הצעות לגבי הסטינג. התלונות של מארקז לא היו ביקורתיות כלפינו, הוא פשוט נאלץ לדחוף קצת פחות כי הצמיג התחמם כתוצאה מאופן הרכיבה שלו והצורך בניהול שימור הצמיג, הוא נורמלי לחלוטין. בסופו של דבר המרוץ בפיליפ איילנד היה מהיר בסך הכל בכ-13 שניות מהשיא הקודם, אז כשדוחפים כל כך לקצה את הצמיג, לפעמים צריך קצת לשחרר.

כשרוכב אומר שיש לו תחושה מוזרה עם הצמיג, זה בכלל יכול להיות קשור לחלוקת המשקל או הסטינג של המתלים, אבל הצמיגים הם אלו שנמצאים במגע עם האספלט ולכן הרוכבים מציינים שהצמיגים הרגישו מוזר. זה לא אומר שהאשמה היא בצמיג אבל זה החלק האחרון במשוואה.

באופן כללי הביקורת העונה הייתה חיובית וזה מאד מספק.

זה קצת משמח לראות שהרוכבים מודאגים מהמעבר למישלין?

לא.

יש לכם מהנדסים שעובדים צמוד מאד עם הקבוצות

יש לנו מזל רב להעסיק מהנדסים מוכשרים, לאומים שונים, גרמני, הולנדי, יפני ולכולם יש ניסיון ברכיבה ומרוצים ויכולת התקשורת הבין אישית שלהם עם הרוכבים והקבוצות טובה מאוד. חלקם התחרו עבורינו ב-125 סמ"ק לפני שעברו לצד הטכני, כך שהם חלק מברידג'סטון כבר הרבה מאד שנים.

רמת הסודיות הנדרשת מהם ממש גבוהה, לא? הם שומעים הכל

אנחנו חולקים את כל האינפורמציה, הכל – למעט מתגובות הרוכב והערות לגבי האופנועים עצמם, זה כמובן סודי בהחלט ואנחנו לא נכנסים לזה מתוך כבוד לרוכבים, קבוצות ויצרנים, אבל כל התגובות לגבי הצמיגים, אופן השימוש חייבים להיות פתוחים לכל.

כמה קשה לשמור על סודיות בפיתוח?

אנחנו עוקבים אחרי כל צמיג וצמיג. כל אחד ממוספר ואנחנו אוספים את כולם, יש לנו מדיניות קשוחה ומשמעת במפעל ובמסלול, כולם חתומים על הסכמי סודיות אבל ברגע שטכנולוגיה בחוץ ונמכרת, כל אחד יכול לרכוש, לחתוך אותו ולראות מה עשינו ואיך הוא מיוצר.

הייתה שמועה שוולנטינו כשעבר לדוקאטי רצה לקחת עימו את פיט, איש הצוות שלו

נכון, סירבנו. המהנדסים עובדים עם קבוצות ויצרנים ולא עם רוכבים.

לאן הולכים כל המהנדסים בעונה הבאה?

אנחנו מחפשים עדיין תפקידים לכולם. ישנם פרוייקטים אחרים, חלקם בפיתוח בברידג'סטון, על חלקם אנחנו עדיין מתדיינים.

2מתוך הרוכבים שעבדת עימם, למי מהרוכבים הביקורת שעזרה לכם ביותר?

כולם. כל רוכבי המפעל טובים עבורנו מאחר ויש באמצעותם את כל הכלים ויש להם את כל האינפורמציה הנדרשת אבל לדוגמא, רנדי דה פונייה, מי שהיה רוכב בעבר וגם רוכב ניסויים שלנו, היה מצויין עבורינו. דה פונייה תמיד רכב 100% כל פעם שהוא יצא אל המסלול. כל רוכבי הניסויים שלנו טובים אבל בדרך כלל הם דוחפים עד 70%-80% מהיכולת והאינפורמציה שאנחנו מקבלים כתוצאה מזה, מוטעית.

בעונות 2004-5, לחלק מרוכבי הניסויים שלנו היו תגובות שליליות על צמיג ספציפי בפיתוח. "ככה ככה" הייתה התגובה של כולם למעט דה פונייה שהתעקש שהצמיג מצויין. בעקבות כך סיפקנו את התרכובת ההיא לכל הרוכבים המתחרים וזה היה צעד ענק בפיתוח וזה לזכותו.

הרוכבים מהשורה הראשונה נותנים הערות טובות אבל גם רוכבים אחרים יכולים לגרום לשינוי.

אחרי שרוכב כמו חורחה לורנזו שהתלונן המון בעונות הקודמות, מרוצה, האם זה מספק יותר?

דיברנו רבות עם לורנזו בשביל לפתור את הבעיות שהיו לו בשנים הקשות וזה השתפר כל הזמן, כשהפכנו לספק הבלעדי ב-2009. לא הכל היה ברור ופשוט אבל למדנו רבות והשתפרנו.

המרוץ האהוב עליך?

תמיד פיליפ איילנד, זה מסלול נפלא למרוצים.

הטעות הגדולה ביותר של ברידג'סטון?

מטעמים אישיים, להפסיק לקחת חלק באליפות המוטו ג'יפי, אבל זאת הייתה החלטת הנהלה.

*   *   *

YZR-M1לפי דעתי עוד נראה את ברידג'סטון בחזרה בפאדוק. את שמם נשמע רבות בעונה הקרובה כי השוואות ליצרן החדש יערכו כל הזמן, אם בזמנים, בהתרסקויות ובביקורת שהרוכבים יעבירו, גם אם עוד לא ברור כמה מותר יהיה להם להזכיר את היצרן הפורש מטעמי חסויות.

בהמשך היום שאלתי מספר רוכבים לגבי המעבר. מארקז ביקש שלא לדבר בנושא עד המעבר ואז אישר שהוא שמח לשינוי וההתחלה החדשה.

לוולנטינו רוסי היה קצת יותר קשה. "עבורי, אני מעט מודאג. אנחנו מכירים היטב את צמיגי ברידג'סטון ואני לא יודע מה יקרה בעונה הבאה. יתכן ויהיה טוב יותר, ייתכן ויהיה גרוע יותר. אבל אם לאמר בכנות, היה נהדר לעבוד איתם במשך כל השנים הללו. היה נהדר לרכב על אופנוע עם הצמיגים שלהם, אפשר היה להביא את הצמיג עד הקצה בכל פנייה, מה גם שיש לי מערכת יחסית מיוחדת עם איש הצוות מברידג'סטון ואני עצוב מאוד שלא אזכה לעבוד עימו בהמשך גם בפן האישי וגם כי הצמיגים נהדרים. חבל"

ולנטינו מדבר על פיט (איש צוות גבוה וקרח) שעימו ניהל מערכת יחסים מאד קרובה שכללה גם התכתבויות בוואטס אפ והוא אפילו ניסה למצוא לו עבודה בצוות האישי שלו בעונה הבאה. ראוי לציין שלוולנטינו יש גם חוזה ייצוג עם ברידג'סטון אירופה שבמסגרתו הוא משתתף בפרסומות ורכיבות של המותג ומפרסם את הצמיגי כביש החדשים.

בן קבוצתו חורחה לורנזו היה קצת יותר מאופק. "אני חושב שבאופן כללי ברידג'סטון עשו עבודה טובה עבורנו הרוכבים ואולי למעט תחילת העונה של 2014, כשהם הוסיפו את שכבת ההגנה על הצמיג האחורי בכדי שלא יתפורר, וזה עשה את החיים שלנו קשים יותר. הם השתפרו רבות בעיקר בתחום הצמיגים הקרים שסבלנו מהם בעונות 2008/9, כשהתרסקנו הרבה. אני מאד מרוצה מהעבודה איתם, בואו נראה מה יקרה בעונה הבאה".

ברידגסטון

 

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם