אגרות רישוי ברכבי אספנות: ארכת הסדר קצרה עד סוף השנה

רכב אספנות הוא ברוב המקרים גרוטאה שעומדת שנים רבות ומצפה לשיפוץ, או נמצאת בעיצומו של תהליך שיפוץ מתמשך. בבוא היום, כשהיא סוף סוף עומדת על גלגליה, ניגשים הבעלים למשרד התחבורה ומסדרים לה מעמד של "רכב אספנות". כל אגרות הרישוי שלא שולמו במהלך השנים לא רלבנטיות ולא מחוייבות.

זו לשון החוק ע"פ תקנת התעבורה 281א(ה):

"רכב אספנות פטור מתשלום אגרה בעד תקופה שבה לא היה רישיון הרכב תקף." 

הוראה זו היתה תקפה גם במקרה ורכב אספנות הועמד לשיפוץ נוסף, וגם במקרה בו נקנה רכב ישן שעתיד להגיע למעמד אספנות יום אחד אבל בינתיים אינו נוסע ורישיונותיו לא הופקדו. כלומר, רכב שגילו 30 שנה ומעלה נחשב לאספנות ואין משלמים עליו אגרות עבור אותן שנים בהן הועמד והושבת מסיבה זו או אחרת.

והנה, ב-14 ליולי שנה זו, יצאה החלטה מאגף הרישוי ונפלה כרעם ביום בהיר על ראשי האספנים: רכב שעדיין לא הגיע למעמד אספנות חייב בתשלום אגרות על כל השנים בהן לא שולמו. משרד התחבורה תירץ זאת כי הוראת החוק במשמעה חלה מלכתחילה רק על רכב אספנות ממש ולא על כאלו שעתידים להגיע למעמד זה.

המשמעות עבור ציבור האספנים היתה קשה, משום שבמקרים רבים אספן מוצא רכב ישן שננטש לפני שנים, בעליו הקודם לא טרח להפקיד את רישיונות הרכב, וכעת יהיה צורך לשלם אגרות רבות של שנות העבר, בסכומים שיהפכו את הרכישה ללא כדאית. בנוסף, אספנים רבים מחזיקים כיום רכבים שעתידים להיות "אספנות" בעוד מספר שנים, אך לא טרחו להפקיד את הרישיונות בידיעה כי ממילא יהיה פטור ברגע שהרכב יוכרז כ'אספנות'.

לכן, לפני 5 ימים בתאריך 20.8.19 נערכה פגישה בין ראשי 'מועדון החמש' לנציגי משרד התחבורה אגף הרכב תחום הרישו ובסיומה יצאו עם שתי ההחלטות הבאות שמתקנות את ההנחיה המעוולת במידת מה, ובעיקר נותנת אורכה לאספנים השונים "להציל" את רכב האספנות העתידי מתשלום אגרות.

ואלו הן:

א. עד לתאריך 31.12.2019, יוכלו בעלי רכבים המיועדים להיות רכבי אספנות לקבל "ויתור חוב חד פעמי" בהסתמך על הצהרה חתומה בפני עורך דין כי לא נעשה בו שימוש לאורך כל התקופה בה לא שולמו אגרותיו. כמו כן, בעל רכב מיושן יוכל להצהיר עליו כמיועד לאספנות ולהפקיד את רישיונותיו ללא תשלום אגרות עבר, בכפוף להצהרה בפני עו"ד כי הרכב לא היה בשימוש.

ב. החל מתאריך 1.1.2020, בעלים של רכב מיושן, יוכלו להפוך את רכבם לרכב "אספנות" רק אם שולמו כל אגרות הרישוי בגין הרכב או שרישיונותיו הופקדו כחוק בעבר. יחד עם זאת, יש לציין כי ל"רכב מיושן" אשר לא חידש את רישיונו לתקופה של מעל שנתיים, נכנס קוד ביטול "תקנות התעבורה". המשמעות של קוד זה היא שלא תיגבה אגרה בגין כל התקופה שהרכב היה תחת קוד הביטול האמור, ולכן החוב המקסימלי שבעל רכב מיושן יצטרך לשלם הוא של שנתיים בלבד.

הפירוש המעשי של התקנות החדשות הוא כזה: אם יש לך רכב שגילו מעל 19 שנה ואתה מעתד אותו להיות אספנות, לך תפקיד את רישיונותיו עכשיו, עד סוף שנה זו בצרוף הצהרה חתומה. החל מתחילת השנה הבאה (2020) תאלץ לשלם אגרות של שנתיים על התקופה שבה הרכב כבר היה מיושן אבל עוד לא הגיע לגיל אספנות.

והפירוש המעשי יותר של כל הסיפור הזה הוא כי משרד התחבורה מנסה לבצע מחטפי גביה על מנת להעשיר את קופת הממשלה וכדאי להיות עירניים, גם ובמיוחד לגבי רכבי אספנות.

ההנחיות החדשות וטופס הצהרה בפני עורך דין (לחצו להגדלה)

9 תגובות לאגרות רישוי ברכבי אספנות: ארכת הסדר קצרה עד סוף השנה

  1. היום התקשרתי עם משרד הרישוי בכדי להוציא רשיון רכב מודל 1973 שהוקפא לפני 15 שנים.נאמר לי שאני צריך לשלם עבור תקופה שלפני ההקפאה שהרכב היה ללא טסט.האם זה לפי החוק החדש.או שהחוק מתיחס לרכבים שעדיין לא אספות?
    תודה
    ברוך

  2. רענן כרמיאלי // 25/10/2020 um 13:38 // הגב

    לפי החוק החדש אין יותר פטור מאגרות ברגע שמסבים לאספנות. לכן, אתה צריך לשלם על השנים שלפני ההקפאה.

  3. אריק רצ'בסקי // 25/10/2020 um 20:37 // הגב

    אכן, אין יותר פטור על חובות ישנים (מהתקופה שקדמה להקפאה).
    עם שנוי הסטטוס לרכב אספנות, אין יותר אפשרות לצבור חובות. לא שילמת ולא העברת טסט בשנת תשפ"ב ? תוכל להעביר טסט בשנת תשפ"ח, ללא צורך לשלם עבור 6 השנים שחלפו וללא צורך באישור מעבדה מוסמכת.
    האמור לעיל אינו מהוה עיצה משפטית ואין להסתמך אליו. בכל רגע נתון עמדת משרד התחבורה עלולה להשתנות ללא התראה מראש. בכל שנייה, תוכל לקבל תשובות סותרות מפקידים שונים. בשניות עוקבות תוכל לקבל תשובות סותרות מאותו הפקיד בדיוק.
    מציקים לך בסניף רמת גן? יש סניף בתל אביב, ולהיפך.

  4. ברוך פרידמן // 25/10/2020 um 20:53 // הגב

    תודה.ולפי איזה תעריף חדש או כמו שהיה אז?

  5. אריק רצ'בסקי // 25/10/2020 um 22:22 // הגב

    תלוי בוותק של המאעכר.
    מאכער עד 19 שנות ניסיון – 6% לשנה כולל הצמדה וריבית כחוק.
    מאכער עם 20 עד 30 שנות ניסיון -9% לשנה.
    מאכער אספנות (מעל 30 שנה ניסיון) לא נותן מחיר בטלפון.

  6. האם אפשר להחזיר רכב ממצב של״אספנות״ למצב רגיל- קרי תנועה בכביש רגילה ?

  7. כיוון שאנו בזמן קורונה ומשרד הרישוי פועל ללא קבלת קהל לא ניתן היה להפקיד את הרישיון. האם יש מקום לבדוק הארכת התקנה המאפשרת הפקדה+הצהרה?

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם