MotoGP: עונת ההשקות

אפשר לומר שעונת 2017 החלה. אמרנו את זה כבר בטסט בוולנסיה, אמרנו את זה עם ההשקה של ימאהה שהיתה הראשונה בסבב ויום אחריה זו של דוקאטי, ונאמר את זה עוד פעם כשנשמע את האופנועים במבחן האימונים הפותח של העונה שיערך במסלול ספאנג שבמלזיה ב-30 לינואר.

בעבר, ההשקות הללו לא היו חשובות כל כך, אך בשנים האחרונות ההשקות היח"צניות נעשו גדולות ומושקעות יותר ומקבלות חשיפה רבה. הצורך בהשקות הגדולות נובע ממספר סיבות: כבר כמה עונות שהמבחן הראשון של העונה נערך הרחק באסיה, השני באוסטרליה ואח"כ בקטאר. האופנועים והקבוצות נשארים בקטאר לפתיחת העונה וממשיכים לארה"ב וארגנטינה, ורק באפריל חוזרים לאירופה, ליבשת בה סיקור הספורט הוא הרחב ביותר. ההשקה שמתקיימת בדר"כ באירופה נותנת פיתרון לכלי התקשורת שאינם מלווים את הסבב למרוצים הרחוקים ולא יכולים לחכות לסיקור עד הסבב הרביעי של העונה. סיבה נוספת היא הלחץ מנותני החסות שדורשים ארועים שיתנו להם תמורה להשקעה הכלכלית הכבדה ותמונות קידום ופרסום שהם צריכים. ההשקה מהווה גם הזדמנות ראשונה להציג את הרוכבים אחרי שנת החורף, בעיקר את אלו שלא זכו להתראיין מאחר והחליפו יצרנים והיו תחת חוזה עד היום האחרון של השנה שהסתיימה.

הצגת הרוכבים הפך להיות כמעט התוכן היחיד של ההשקות הללו. אם בעבר היינו זוכים לראות את האופנועים כמעט בשלמותם, בימים אלו מטעמי חיסיון, אנחנו נחשפים למעט מאד מהכלים עליהם יתחרו הרוכבים. בימאהה הציגו אופנועים מעונות קודמות (האופנוע של וולנטינו היה M1 מ-2016, וזה של ויניאליס היה M2 מ-2014) עם פרינגים חדשים אך סביר להניח שלא הסופיים. הסיבה שאלו היו אופנועים מעונות קודמות היא שהפיתוח נעשה ביפן וההשקה בספרד, וחבל להטיס הלוך ושוב את האופנועים בשביל השקה. האופנועים של דוקאטי היו כנראה תערובת של הג'יפי 17 עם הג'יפי 16, עם פרינג בצביעה הנכונה וללא הכנפיים האסורות לשימוש מהעונה, אך ללא הפיתוח האווירודינמי שעובדים עליו קשה באיטליה. בדוקאטי חוששים ששאר היצרנים יעתיקו את העיצוב החדש או יחסמו אותם משימוש בו במידה והוא ייחשף, וסביר להניח שלא נראה אותו גם במבחנים אלא רק במירוץ הראשון.

טרון!

ימאהה, שלחו את ההזמנות להשקה במשרדים של נותן החסות הראשי, מוביסטאר שבמדריד, כבר בדצמבר. ההשקה תוכננה בקפידה ותואמה עם עדכון הלוגו של החברה וחוץ מהתמונות השגרתיות, הקבוצה גם צילמה קליפים של ולנטינו רוסי שמתחיל את העונה ה-22 שלו עם מאווריק ויניאליס (העיצוב הזכיר קצת יותר מדי את הסרט 'טרון') שמצטרף לקבוצה החל מהעונה הזו, וקליפים של צוותי הרוכבים וההנהלה. ימאהה רצו להיות ראשונים, אבל דוקאטי הפריעו להם קצת בדרך. כמה ימים אחרי שהתקבלו ההזמנות של ימאהה, נשלחו גם ההזמנות מדוקאטי, ליום שאחרי. הצפיפות בהשקות אילצו עיתונאים רבים לבחור לאיזו השקה להגיע ואת מי לראיין, האם את ולנטינו וויניאליס או את לורנסו באדום ולראות את הדוקאטי קורסה ללא כנפיים לראשונה?

הדוקאטי של לורנסו במוסך של דוקאטי: תמונת ריגול או הדלפה מכוונת?

לא ברור מי עומד בפני ההפרעה השנייה וסביר להניח שגם לעולם לא נדע: יום לפני ההשקה של ימאהה, הופצה תמונה במדיה החברתית של האופנוע של דוקאטי לעונת 2017. צביעה באדום לבן עם הלוגו של חורחה לורנסו במה שנראה כמו מוסך של דוקאטי (קלסרים וציוד ממותג). פרט קטן שהוכיח שזו תמונה עדכנית שנגנבה או הופצה בכוונה, היתה מדבקה של נותן החסות החדש, סיאט. נותן חסות שהוצג לראשונה רק בהשקה יומיים אח"כ.

 

 

סיאט, נותן החסות החדש של קבוצת דוקאטי

האווירה בשתי ההשקות הייתה דומה ונעימה, שלא כמו בעונה הקודמת בהשקה של ימאהה, בה נפגשו לראשונה ולנטינו ולורנסו אחרי הסיום הצורם בין השניים של עונת 2015. אז, שני הרוכבים המתינו להצגתם בשני חדרים נפרדים משני צידי הבמה. הם רואיינו בנפרד ולחצו את ידיים, לחיצה רפה בלבד. השנה ולנטינו וויניאליס נפגשו מספר ימים קודם לכן ביום בו גם חגגו 22 לויניאליס, וצילמו את התמונות והקליפים ליח"צ. הם גם המתינו יחד מאחורי הקלעים, הוצגו יחד ושוחחו יחד עם מנחי ההשקה בפני ההנהלה, העיתונאים, נותני החסות והצופים בבית בלייב סטרימינג. למרות שכל אחד מהרוכבים ציין שהוא שואף לאליפות (כשוולנטינו מזכיר שזה לא הולך להיות פשוט וויניאליס מבטיח שינסה) שניהם החמיאו אחד לשני כשהספרדי רוצה שילמד אותו בן קבוצתו כיצד להמציא עצמו כל פעם מחדש והדוקטור רוצה שמאווריק יסביר לו איך הוא היה כל כך מהיר. שניהם מחוייבים לעבוד יחדיו בכדי לנצח את שאר הרוכבים על המסלול ובראשם מארק מארקז.

ולנטינו לא סתם ציין את מהירותו של בן קבוצתו. ויניאלס היה המהיר במבחן בוולנסיה, אך שם הוא רכב של האופנוע של לורנסו כשוולנטינו בוחן חלקים חדשים. אבל מסתבר שבמלזיה, בטסט פרטי שבועיים אח"כ, ויניאליס היה שוב המהיר ביניהם ובמקרה הזה כשגם הוא בוחן חלקים וחלפים חדשים, והשמועות הן שהוא היה מהיר בהרבה. השמועה אושרה חלקית כשמריגאלי, מנהל הקבוצה אישר שוויניאליס לא רק היה המהיר ביותר אלא גם השתלב בזריזות עם חברי הקבוצה וההנהלה והציג אופי נעים ונוח לעבודה משותפת וארוכת טווח. לגבי האופנוע עצמו לא נחשפו יותר מדי פרטים מהרוכבים או מקויאיצ'י טוצואי (מנהל חטיבת המרוצים של ימאהה) רק שהרוכבים ביקשו עוד יכולת האצה ומהירות בישורת, שנעשו שיפורים באלקטרוניקה וביציבות האופנוע, אך שיש עוד עבודה לפניהם.

אגב, תוך כדי שהכחולים עדיין מתראיינים, המדיה החברתית הוצפה בתמונות של חורחה לורנסו לראשונה באדום כשהוא מסייר במפעל בבולוניה, שם נערכה גם ההשקה, סמוך למוזיאון דוקאטי.

לורנסו מסייר במפעל דוקאטי

אם בהשקה של ימאהה הושם דגש על הצגת מערכת היחסים החברותית בין שני הרוכבים וקבלת הפנים היפה של הדוקטור בפני טופ גאן, בדוקאטי הבריף היה להראות שלורנסו אינו מיוחס על דוביציוזו ודוקאטי הינה משפחה. ההשקה נפתחה בנאום של מנכ"ל דוקאטי, קלאודיו דומניקאלי, שהזכיר את מפולות השלג ורעידות האדמה במרכז איטליה, מה שנתן נופך לאומי להשקה שנערכה אגב, באיטלקית אך עם דיבוב בלייב סטרימינג. דומינקאלי הוסיף וציין כי דוקאטי בצמיחה כבר שנים וההצלחה היא תודות לעבודת הצוות, עובדה שציין גם ג'יג'י דלאנייה שעלה אחריו לדבר. דאלאנייה שאחראי על הפיתוח בדוקאטי מ-2013, ציין את חשיבות העברת האינפורמציה אך לא נתן כמעט מידע על הג'יפי17. הוא הרעיף מחמאות על שני הרוכבים ועל רוכבי הטסטים, מיקלה פירו וקייסי סטונר שימשיך לקחת חלק פעיל וירכב גם במבחן בספאנג. פירו אגב, קיבל כבוד על הבמה, וסטונר נשאר דאון אנדר. דלאנייה גם עקץ את הונדה כשאמר שצריך לדעת כיצד להקשיב לסטונר, דבר שסטונר ציין שלא קרה כששתפקד כרוכב הניסויים שלהם. ההקשבה היא הבסיס להצלחה של דוקאטי.

בינתיים – אחוקים

עוד לפני שיצאו דוביציוזו ולורנסו אל הבמה, גם בקליפ שהציג את ההצלחה של דוקאטי בעונת 2016 וגם כשדיבר מנהל הקבצה דוידה דרדוצי, היה ברור שבדוקאטי אין חרטות על הליין אפ של הרוכבים והם לא שוכחים ולא סולחים למי שהם וויתרו על שרותיו. למרות שאנדראה יאנונה ניצח באוסטריה והיה על הפודיום 4 פעמים בעונה, הוא נחתך לחלוטין מהוויז'ואלז בקליפ, ודוידה אף הזכיר בנאומו את האכזבה בארגנטינה (שבה איאנונה ניסה לעקוף ולקח איתו את דוביציוזו לחצץ) ואת ברצלונה שם הוא לקח עימו את לורנסו. הנראטיב לאורך כל המצגת היה שזהו מאמץ קבוצתי וקודם כל צריך להיות טים פלייר. הנראטיב הזה הוביל גם את אופן הצגת הרוכבים, מתוך עשן כמו פאואר ריינג'רס הפציעו השניים, כשלדוביציוזו ניתנה זכות הדיבור הראשונה בראיונות וגם את המילה האחרונה. סדר הראיונות הזה העביר מסר: ללורנסו אין עדיפות למרות הציפיות, המחמאות ומספר האליפויות (5 לעומת 1 של דובי) על פני השטח הם שווים למרות שבבנק, לורנסו שווה פי 3.5 בערך ובפועל לורנסו בעדיפות על דובי בקבלת פיתוח וחלקים חדשים. לדברי השניים הם שמחים לעבוד יחד וגם עם סטונר, כשלורנסו מחזק את דבריו גם במדיה החברתית עם תמונה של השניים תחת הכותרת "אחדות יוצרת כוח". לדבריו הוא השתלב במשפחה, תומכת ואוהבת. מחברי הצוות, הקבוצה, המפעל והאוהדים. לורנסו גם ציין לחיוב את הדוקאטי, אופנוע יציב, מהיר ולא עצבני כמו שהוא חשש תחילה.

אינפורמציה נוספת שקיבלנו במהלך ההשקה היא שדוקאטי גם מתכננים כניסה לקטגורית המוטו 3 כשהמטרה היא שימור רוכבים מגיל צעיר, וגם כי הם עובדים על מנוע וי4 לסופרבייק לעונת 2018. בדוקאטי לא הסתירו את הציפיות. גם דומניקאלי וגם דלאנייה ציינו שהם זכאים לתואר, שהם ראויים לתואר, ושהגיע הזמן שהאליפות תחזור לאיטליה. נחכה ונראה.

ההשקות הבאות בתור הן סוזוקי בספאנג, יום לפני המבחן הרשמי הראשון ב-29 לינואר, רפסול הונדה ב-3 לפברואר, יום אחרי שנגמר הטסט וק.ט.מ ב-20 לפברואר באוסטריה. ההשקה של הונדה תערך באינדונזיה בגלל נותן החסות אסטרה מוטור הונדה (1 הארט), נראה כי לנותן החסות השני, רפסול קצת נמאס מזה והם רוצים שההשקה תחזור לספרד…

רפסול רומזת…

3 תגובות לMotoGP: עונת ההשקות

  1. יניב ארצי // 26/01/2017 um 11:26 // הגב

    זכות גדולה נפלה בחלקנו שיש לנו אותך.
    פשוט כייף!
    תודה, סופר מעניין!

  2. תודה על הסקירה, מחכים למירוצים ולאליפות של הדוקטור…

  3. תודה תמי, תענוג.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם