רישמית: ק.ט.מ מצטרפת לקטגוריית מוטו 2

אחרי הרבה זמן שמועות וגם תמונות מטסטים שנערכו במסלול אראגון בתחילת חודש ספטמבר, נתקבלה סוף סוף ההודעה הרשמית שק.ט.מ עומדים להשתלב בקטגוריה האמצעית של אליפות העולם, מוטו 2.

למה להם? זאת קטגורייה קשה, קטגורייה שנראית לעיתים חיוורת לצד אחותה הקטנה ואחותה הגדולה, קטגוריית ביניים שכזו. למי שאינו בקיא ברזי המוטו 2, אלו הם אופנועים שבכולם אותם המנועים, מנועי הונדה cbr600rr , 4 המטופלים ומושכרים מחברת אקסטרנפרו. על פי החוקה, ערכת המנוע כוללת גם את מערכת הדלק כולל קופסת פילטר האוויר, מסנן אוויר, משאבת דלק & רגולטור, גופי מצערת, סעפות יניקה, קווי אספקת דלק, מערכת אלקטרונית, מסנני, מקררי וצדדי לחץ השמן, סלילי הצתה ועוד. ברובם הגדול של החלקים והחלפים אל לקבוצה לגעת, לשנות או להחליף אלא רק לנותן השירות, וכל הגשת תלונה על טיב הפריט כרוכה בתשלום בכדי למנוע תלונות שווא והאמת אין לקבוצות יותר מדי תלונות.

אז מה נשאר לקבוצות? את כל מה שמסביב וזה הרבה אבל לא מספיק בכדי שיצרני אופנועים ירצו לקחת חלק באליפות, כי איך אפשר להעלות למסלול כלי שאין כמעט קשר בין לוגו המותג על הפיירינג למה שמתחתיו? לכן רוב התחרות היום היא בין יצרני השילדות. קאלקס מובילים את הקטגוריה כבר מספר עונות ומתחזקים כרגע כ-25 אופנועים, אחרי שרוב יצרניות השילדות נטשו את האליפות. (ראו פסקה למטה).

Brad Binder, San Marino Moto3 Race 2016

Brad Binder, San Marino Moto3 Race 2016

ק.ט.מ נכנסים עם הרבה משאבים. לבטח יותר מקבוצת טק3 שממשיכים ומנסים לייצר שלדה משל עצמם ללא הצלחה ייתרה. ק.ט.מ כבר בילו בשני ימי טסטים של המוצר החדש לצד אופנועים של קבוצות אחרות בקטגוריה. אל הטסט האחרון הזה, הם הביאו את חוליאן סימון המנוסה לבחון את האופנוע. סימון אמנם ממוקם רק במיקום ה-18 באליפות העולם אך הוא התחרה בעבר על שילדת הסוטר 3 עונות, קאלקס 2 עונות ובשתי העונות האחרונות התחרה עם שלדת הספיד אפ. אז ניסיון יש לו. (למה הקבוצה מרשה לו לבחון שילדה של מתחרים? -הקבוצה בטח לא משלמת לו מספיק בשביל להתנגד וגם הניסיון הזה יכול לעזור להם בהמשך העונה) אז אחרי כל זה, למה להשקיע ולא להישאר במוטו 3 ובמוטוג'יפי מעונת 2017?

בשביל שלא יברחו להם!

כל היצרנים הבינו היום שצריך להחתים את הרוכבים מוקדם, מאד מוקדם ובשביל לוודא שלא יהיו פיתויים בדרך, החוזים צריכים להיות ארוכי טווח. החל מעונת 2017 ק.ט.מ יכולים לבנות על תוכנית רוכב המתחילה ברד בול קאפ בגיל 14, ממשיכה במוטו 3  למוטו 2 ואז גם למוטו ג'יפי בשביל לשמור אצלם את הטובים ביותר. הראשון שיעשה את כל הדרך הזו יהיה בראד בינדר שעומד לזכות באליפות המוטו3 כבר במרוץ הבא, ימשיך לשנתיים במוטו 2 ושנתיים נוספות במוטוג'יפי בקבוצת המפעל, זה ההסכם עימו.

פיט בייריר, ראש מחלקת הספורט של קי טי אם (מתחרה מוטוקרוס לשעבר שהפצע בתאונה ב-2003 ועבר לצד הניהולי של יצרן האופנועים) לא מסתיר את הסיבה: "אחרי ההצלחה הרבה שלנו עם אקי איו במוטו3 , אנחנו מאושרים שבסיוע של נותן החסות שלנו, משקה האנרגיה רד בול, נוכל לספק מבנה נכון לקריירה לרוכבים שלנו שבו הם יוכלו לטפס מהמוטו 3 למוטו גיפי. אנחנו רואים בקטגורייה האמצעית, כאמצעי לשמור על הרוכבים במשפחה".

pit-beirer-aki-ajo-misano-2016

pit-beirer-aki-ajo-misano-2016

רד בול ייתנו כל מה שצריך, הם ירצו גם לנצח בקטגוריה הזו ונוכחותם באליפות המוטו גיפי רק תתחזק. קבוצת המוטו 2  החדשה גם לא מתחילה מאפס, צוות קבוצת המוטו 3 והצוות שנבנה עבור קבוצת המוטו ג'יפי יתמוך גם בקבוצה הזו. כמובן שיש להוסיף אנשי צוות טכני ועוד עובדי מטבח ונהגי משאיות אך המבנה כבר שם והתקציב גם. הרוכבים שהוחתמו בכל הקטגוריות ניקולו אנטונלי ובו בנסניידר במוטו 3, בראד בינדר ומיגל אוליבירה במוטו 2, פול אספרגארו ובראדלי סמית במוטו ג'יפי, הם בתקציב נמוך יחסית כך שההשקעה תלך על פיתוח ותחזוק ופחות על כח האדם. ק.ט.מ היא גם הקבוצה הראשונה שחתמה השבוע על הסכם יצרן, הסכם לחמש עונות שבו מתחייב היצרן לקחת חלק באליפות העולם, הסכם שמבטיח השקעה דו כיוונית בין מחזיקת זכויות האליפות לבין ק.ט.מ.

איך האופנוע החדש? עוד לא ברור. בטסט שהיה והשתתף בו גם ריקי קרדוס (רוכב מוטו 2 לשעבר) נבחן האופנוע עם מנוע הונדה ומתלים של דאבליו פי. זמני הקפה לא שוחררו מאחר וזה היה טסט פרטי, אך חוליאן סימון לא התאפק ופרסם במדייה החברתית שהוא מרוצה "תודה רבה לקבוצה שנתנה לי להשתתף, האופנוע תיפקד טוב".

למה הם מסכימים בק.ט.מ שיהיה להם מנוע הונדה?

דבר ראשון כי אין להם ברירה. זה החוק, מנוע תואם לכולם. ק.ט.מ יכולים להגיש מועמדות להיות ספקית המנועים החל מ-2018, לא בטוח שבדורנה יקבלו את זה כי הם די מרוצים מהונדה, למרות שלאחרונה הם דוחקים בהונדה להוזלת מחירים והטבת השירותים לקראת חידוש החוזה. בכל מקרה, אין כאן סודות אטום. את המנועים הללו של הונדה אפשר לרכוש בכל מקום (מה גם שאקי איו שמריץ את הקבוצה הוא גם הסוכן של יוהן זרקו שמתחרה כיום במוטו 2, הוא את המנוע של הונדה רואה כל סוף שבוע), הפיתוחים של ק.ט.מ עבור מוטו 2, אינם באותה רמת פיתוח של מוטו ג'יפי וגם לא מוטו 3, שום דבר שהונדה יוכלו ממש לנצל מבחינת פיתוח ושיווק לשוק או לעולם המרוצים.

בשבועות הקרובים יערכו טסטים נוספים, בינדר ואוליברה אמורים לעלות על האופנוע יום אחרי שנסגרת אליפות העולם בנובמבר. רד בול יתנו להם יותר מכנפיים.

Oliviera, Italian Moto3 Race 2015

Oliviera, Italian Moto3 Race 2015

בשולי הדברים – היסטוריית יצרני השילדות בקטגוריית מוטו 2:

אל האליפות הראשונה של הקטגוריה ב-2010 נרשמו לא פחות מ-12 יצרני שילדות כשמוריוואקי לוקחים אליפות עם טוני אליאס, חוליאן סימון סיים שני עם שילדת סוטר, ואנדראה איאנונה סיים שלישי עם שילדה שנבנתה בשבילו ע"י ספיד אפ. ב-2011 מוריוואקי כבר דישדשה וסוטר סיפקה לקבוצה שהוקמה במיוחד בשביל מארק מארקז את השילדה. מ-14 שילדות ב-2010 הם ירדו ל-11 ב-2011 והמשיכו לקצץ במספר השילדות ב-2012 ל-8 בלבד. (סוטר השקיעו במארקז כשהם מזניחים את שאר הרוכבים ועד היום לא מעט קבוצות לא סולחות להם על כך). ב-2014 כשפול אספרגארו לוקח את האליפות עם שילדת קאלקס, הסוטר הראשונה בדירוג היא של דומיניק אגרטר במיקום החמישי. העונה שילדת הסוטר הראשונה  הדירוג היא במיקום ה26 עם הווילד קארד, אנטוני ווסט, כשקאלקס מספקת לכל עשרת האופנועים הראשונים בדירוג את השילדות. יתכן שבעונה הבאה סוטר יזכו לעדנה מחודשת. הקבוצה של וולנטינו רוסי שמצטרפת גם היא לאליפות עדיין שוקלים בינם לבין קאלקס.

תגובה אחת לרישמית: ק.ט.מ מצטרפת לקטגוריית מוטו 2

  1. מעניין מאוד, מקווה שיצליחו לשמור על רמה גבוה ולא לתקוע מקלות בהתקדמות של רוכבים צעירים וטובים. יאלה בינדר!!! תודה תמי

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם