שומרי הדרך?!

"שומרי הדרך" נקרא המיזם, והוא מאפשר לכל נהג – באמצעות אפליקציה – לתעד נהגים אחרים אשר לשיטתו פעלו לא נכון בדרך הציבורית, ולדווח למשטרה. השאיפה המוצהרת היא "לחולל שינוי בתרבות הנהיגה בישראל", לא פחות.

זו הכתבה בערוץ 10 שחילצה ממני את הטקסט הבא.

 

האפליקציה החדשה אמנם משווקת וממותגת היטב, ונהנית מאיזה "צידוק חברתי", אבל אינה שונה מהותית מן האפליקציה של דור רפאלי. שתיהן בסופו של יום נועדו להגביר את התחושה האומניפוטנטית של 'משתמש קצה' באמצעות שיימינג של 'האחר'. הסדיזם הממוסד הזה, החבוי תחת מעטה עבה של סובלימציה נפשית, נועד בסופו של יום לספק הכנסה נאה 'לצד שלישי' (להלן: איש הסטארט-אפ), אשר רוכב על הנטייה התרבותית לסדיזם ושיימינג, מנכס אותה, ומתרגם אותה להצלחה כלכלית.

ובכל זאת, תאמרו, קיים הבדל בין האפליקציה של רפאלי, נטולת התכלית 'החברתית', ובין האפליקציה "שומרי הדרך", השואפת להיטיב עם ציבור הנהגים, ועל זה נאמר, כי הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, ואם תשאלו אותי גם כוונות טובות פחות.

אניח בצד לרגע את העיסוק מסכן החיים באפליקציה בזמן נהיגה, שהרי "שומרי הדרך" מצויים אף הם בדרך ומן הסתם מתעדים את חבריהם הנהגים בשעה שהם עצמם נוהגים. נניח להסחת הדעת המסוכנת הזאת, ונתמקד במשהו אחר, החומק לעתים מבין אצבעותינו: לכידות חברתית, פירוקה לרסיסים, ויצירת אווירה תרבותית שבה כל נהג החמוש במצלמה מתעד אותך; מחפש אחרייך; עיניו הדיגיטליות (שמחוברות לעין גדולה יותר, של המשטרה) עוקבות אחרייך בכל אשר תלך; מתעדות אותך בכל טעות אנושית אשר תעשה; בכל חריגה קטנה. כעת, הכפילו את מספר העיניים הנעוצות בגבכם במספר הרכבים החולפים על פניכם בשעת נהיגה אחת. מה קיבלתם?

כמובן, תנאים מושלמים לפיתוח פרנויה. ולא סתם פרנויה, אלא פרנויה כפתולוגיה תרבותית. תחושה שבה אדם לאדם שוטר, אדם לאדם סמכות. נסו להיזכר כיצד הנהיגה שלכם הופכת מעושה ולא טבעית בנוכחות של שוטר. זו כוחה של סמכות. וכעת הכפילו.

זה אולי נדוש, אבל לא הצלחתי שלא לחשוב בהקשר זה על תרומתם של המלשינים לביצור שלטונו של 'האח הגדול' בספר 1984. באחד הרגעים היותר מטלטלים של הספר ילדים מלשינים על הוריהם בגין חריגות זוטא מחוקי 'האח הגדול' והם מוצאים להורג. היתר, ממש כמו בסיפור החברתי של תקופתנו, חיים בפרנויה שמא עיניים – שהם עיני המשטר – נעוצות בגבם בכל אשר ילכו.

הטרגדיה הגדולה של הטלפון החכם היא האופן שבו התרבות הדו-קוטבית שלנו משתקפת בפונקציות שלו. כשם שיש בו פוטנציאל כמעט אינסופי לחירות, ובתוך זה חירויות פרט – יש בו פוטנציאל דומה להעצים סמכות.

הטלפון החכם אפשר לאדם הקטן להפוך את מבטו של האח הגדול, ולכוון אותו חזרה לגופי השלטון והשיטור. כל פעיל חברתי יודע להצטייד במצלמות בדרכו להפגנה. לא בכדי הטלפון החכם הוא הפריט הראשון שמוחרם באירועים שיש בהם קונפליקט בין האזרח וגופי האכיפה.

אולם כאשר אפליקציה רותמת את הכוח הקולקטיבי של המצלמה הפרטית (חכמת ההמונים?) ומחברת אותו לבסיס נתונים ממסדי (המשטרה), היא משיבה ל'אח הגדול' – באופן וולונטרי – את מבטו הממשטר ואף מעצימה אותו. המשחק החברתי הדמוקרטי נשמר כאשר הסמכות קיימת באופן סמוי למחצה. הכל מניחים את קיומה של סמכות, מניחים כוח שיטור וכוח אכיפה, אבל במהלך חיי היום יום מרבית בני האדם מדחיקים את הימצאותם. כאשר הסמכות זוכה לנראות גבוהה במרחב הציבורי והיום יומי, אין אנו חיים בדמוקרטיה אלא בדיקטטורה. דיקטטורת הטלפון החכם הופכת להיות – והלוואי ואתבדה – דיקטטורה התנדבותית. אנשים להוטים יותר ויותר לתעד אחרים בזמן קלקלתם ולהציגם לראווה. ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה, כך נדמה לי, הוא רק הצורה שבה מתנסח הצורך בקונפורמיזם.

אם נגזר עלינו לחיות עם אפליקציות מפלצתיות, הרי הצעה לסדר: כוונו את עין המצלמה איש לרעהו לא ברגעים של 'זעם כביש' בלתי ניתן לכיבוש. כוונו את המצלמה זה לזה ברגעים של אדיבות בדרך הציבורית, למול מעשה טוב, חיוך, הגשת עזרה, כוונו לרגעים שיש בהם השראה. גם אלה מתרחשים כל העת אבל לא זוכים להבלטה בתרבות חובבת הסיכון שלנו.

21 תגובות לשומרי הדרך?!

  1. אז יש אישור משטרה להשתמש בסלולרי בזמן נהיגה ????

  2. אהבתי את נקודת המבט הזו
    ועם זאת
    אם נהג אוטובוס/משאית אחד. ימנע מלחצות צומת באדום כי יחשוב שהוא מצולם
    אז יש הגיון בשיטה עם כל החסרונות

  3. לנוגע בילדים המלשינים על הוריהם יש גם גירסה רוסית לסיפור :
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%90%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7_%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%96%D7%95%D7%91
    (לא טרחתי לקרוא מה כתוב בוויקי וכיצד היא משכתבת את ההיסטוריה. אני מכיר מעדות ממקור ראשון)

    כמה נפלא. מעתה באיילון כל סבא יעכנה שאעקוף יפרש את התנהגותי כבריונית וידווח.

  4. נשמע כאילו אתה בפרנויה כי אתה יודע שאתה לא נוהג כחוק ועכשיו תאלץ להפסיק.
    זה אפליקציה שאמורה להרתיע את מי שאינו שומר חוק, אם אתה נרתע ממנה כנראה שאתה בצד הלא נכון.

    וכל החכמים למינהם, יש הבדל ענקקקק בין לחיצה על הנייד פעם אחת (וכמו שרואים בסרטון מדובר בלחיצה על המסך כולו ולא לחפש את אחת האותיות הקטנות במקלדת, ואז פשוט לדבר, שזה לא שונה מללחוץ על כפתור "לענות" בשימוש חוקי בדיבורית/העברת תחנה ברדיו)
    מפה עד לדבר בנייד צמוד לאוזן/לסמס יש מרחק שנות אור.
    כאופנוען שנוסע לצד הרכבים הזוחלים בפקק אשמח להצטרף למיזם ולנקנק את כל המסמסים שנוהגים בזיגזג (אלא שעדיין לא עצרו בצד להחליף פרטים במקרה הטוב… במקרה הרע הרגו אופנוען או ילד)

    • זה נשמע כאילו אתה נוהג ממש כמו ספר הדרכה, לפי כל החוקים והתקנות,באדיקות רבה וללא סטייה כמלוא הנימה מלשון החוק ולכן האפליקציה הזו הולמת אותך.אבל, זה גם נשמע כמו רעיון עסקי מבריק, של יזם שמקים חברה שתמיין את כל צילומי המלשינון, תעביר למשטרה את התמונות הראויות לדעתה,והמשטרע,שכהרגלה אוכפת רק מה שקל לה ומחפשת את המטבע רק מתחת לפנס, פשוט תשגר דוחות תנועה שהם עוד הכנסה קלה לקופת המדינה.

  5. שמח לראות שהתגובות אחידות ואכן מי שחי בפחד מהמשטרה כנראה שיש בכך יתרון מבחינתנו כחברה אם יחשוב שמשטרה תמיד לידו.

    לגבי התנהגות ליד ניידת, ובכן, אני בטוח שסטטיסטית ליד ניידות יש פחות תאונות, אז מה הנקודה שלך?

    ולגבי חופש, אם אוק הגבלת מהירות, או חובת עצמרה בתמרור או רמזור אדום הינם בבחינת הסרת החופש או כפי שתיארת דיקטטורה, אזי עדיף לכולנו שתסתכל תמיד מעבר לכתף ולא תהרוג את עצמך (ותכביד עלינו את נטל הביטוח) או מישהו אחר בדרך.

    • בבסיס שדה דוב (לדוגמה. גם בשאר בסיסים בארץ) שיחררו את הג'ובניקים ושמו מטרות במקומם במגדלי השמירה.
      כמה שנים לאחר מכן ולפי אותו הגיון המשטרה הפיצה קרטונים לאוכלי סרטים:
      https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3578203,00.html

      בשנה האחרונה אני אשכרה ראיתי ילד במדים מוצמד לבזנט. ברחוב נווה שאנן.
      בראש הבזנט ניצנצו לדים כחולים אדומים.
      ברררר איזה פחד! צמרמורת.

  6. גם בלי להיות עבריין מועד אני יכול לומר לך שזה מדאיג יש לזה יותר צדדים שליליים מאשר תוועלת , אגב אני לא בטוח שסטטיסטית יש פחות תאונות ליד ניידות ובמקרה של מצלמות גאטסו זה בטוח לא המקרה , בכל אופן אזרחים לא אמורים לשטר זה צעד גרוע של משטרים כמו אירן רוסיה בשנותיה הרעות ביותר זו דרכם של משטרים מסוג זה להפחיד את האזרח שיצתרך להביט כל הזמן מעבר לכתף שלא לדבר על צדדים אחרים כמו נקמה על שכן שאתה שונא ועוד ועוד דברים כאלו הרי אם תסע אחרי כל נהג מספיק זמן בסופו של דבר תצליח לצעד אותו מבצע עבירה .

  7. המגוחך הוא שמפתח האפליקציה מעיד כי הטריגר לפיתוחה היה תאונה של נהג מערבל בטון עם מליון עברות קודמות, כולן מדווחות כראוי ומתויקות כנדרש. מה באפליקציה ישנה את המצב?

  8. חבורת ילדי כאפות מלשינונים. כל צייקן פה רואה רק את דבשת הגמל שלפניו.
    תמשיכו לשכנע עצמכם שאתם מצילים חיים מלשינים קטנים וקטנונים. ככה הורסים חברה, כשאחד מלשין על השני. אינשאללה כשתבואו ללחוץ על הטלפון כדי לצלם עבירה, תעשו בעצמכם תאונה.

  9. מעניין לדעת כה מאותם מלשנים בעלי אפליקציה יתגלו ככאלו שמקפידים לשמור על החוק " בקלה כבחמורה"?
    הרי זה כמו לקבל דו"ח על חניה בחניית נכים, כאשר רבע שעה קודם חנתה באותו מקום ניידת של שוטרים שירדו לקנות גלידה, או דוגמאות רבות אחרות.

  10. אם לקחת את רוסיה כדוגמה לאן נוכל להגיע בקצב הזה – הרבה מהאופנוענים שם כבר מזמן הפסיקו לשים מספר רישוי על האופנוע, או לעצור למשטרת תנועה (גם ככה השוטר כנראה ינסה להרוויח לעצמו בונוס על חשבון הנהג/רוכב).

  11. פרנואידים יקרים, כל אחד עושה טעות בכביש, אבל יש הבדל בין נהג עם תיק נקי שחיפשתם עליו משהו בכח ו"הלשנתם" עליו שהוא לא מאותת, לבין עבריין תנועה שעושה עבירות מסכנות חיים.
    אני אוהב את זה שאתם בפרנויה, אולי הורדנו מסמס או שניים מהכביש, בתור אופנוען הייתי מעלה את הקנס על שימוש בטלפון ל10 אלף שקל, אנשים היו מאחסנים אותו בבאגז

  12. מסכים לגבי קנס של 10k על שימוש בטלפון , עדיין אבל אזרחים לא אמורים לשטר את זה צריכים לעשות שוטרים בלבד נקודה , פה גם ששוטרים משטרים הם עושים את זה בצורה חובבנית ראה לדוגמא הוראות לשימוש לשוטר באקדח לייזר בארה"ב לעומת הוראות שימוש בארץ , אז עכשיו תיתן לכל אחד במדינת החפלפ שלנו לשטר ותראה אינטרפנטציות מעניינות מאוד למה שאנשים קוראים עבירות תנועה .

  13. הרעיון טוב , השאלה האם הראייה שמוגשת שלא ע״י שוטר תהיה קבילה בבית המשפט .
    כעם של נהגים מטורפים , טוב יהיה אם תכנס בנו , הנהגים, קצת יראת העבירה . ימים ידברו.

  14. נקווה שהיוזמה הפוריטנית והמכוערת הזאת תסב ליזמים שלה נזק כלכלי לפני שתסגר
    מעניין לשמוע חוות דעת משפטית לגבי הקבילות של תיאור עברות תנועה ע"י אזרחים ומה קורה כשתיק כזה מגיע לבית משפט
    ול"מתנדבים" במיזם הילדותי הזה, אתם בסך הכל פיונים שמשרתים אינטרסים כלכליים של אנשים אחרים במסווה של אדיאולגיה, עדיף שתתרכזו בנהיגה ותשמרו על עצמכם ועל שאר משתמשי הדרך

  15. דוד מנשה // 15/08/2016 um 12:26 // הגב

    חשבתי על הרעיון הזה לפני הרבה שנים אבל לא עם סלולר אלא על מכשיר ייעודי שאינו דורש התערבות בזמן הנהיגה אלא מקליט קבוע כמו מצלמת דרך וניתן לשמור בסוף האירוע על ידי לחיצת כפתור ואז ישודר אוטומטית למשטרה דרך רשת הסלולר. אלו חייבים להיות מכשירים ששייכים למשטרה כאשר המתעד לא יכול לשנות בו כלום והמשתמשים חייבים להיות מתנדבים שעברו בדיקה והדרכה כמו כל מתנדב למשטרה. אני בטוח שכל המגיבים נגד הרעיון ללא התייחסות רצינית הם עברייני תנועה. לצערי עבריינות תנועה הפכה לנורמה גם אצל אנשים נורמטיבים לכאורה.

  16. אפליקציה מבורכת. המילה "הלשנה" קיימת בקרב אוכלוסיה מאוד מסוימת "עבריינים".
    במקום להציב אלפי מצלמות ולבזבז מאות מליוני שקלים על הצבתן, ניתנת לנו האופציה להיות אחראים לעצמו כחברה ולעזור למנוע פעולות עברייניות בדרכים.
    ברור לי שמתוך כל תיעוד העברות יצא למתעד לקלוט גם תאונות שנגרמו בגלל אותו עבריין, מספיקה תאונה אחת מתועדת כדי להצדיק את האפליקציה.

  17. "תחושה שבה אדם לאדם שוטר, אדם לאדם סמכות. נסו להיזכר כיצד הנהיגה שלכם הופכת מעושה ולא טבעית בנוכחות של שוטר. זו כוחה של סמכות. וכעת הכפילו"

    הקטע הזה רק מחזק את הטענה שהמיזם רק עושה טוב לתרבות הנהיגה בישראל- ומה שאתה מדבר עליו כאל "נהיגה טבעית" בשונה מנהיגה בנוכחות שוטר כמתפרש מדברייך – היא בעצם נהיגה שלא 100% כחוק, לא יודע מה איתך אבל אני מעדיף שהילדים שלי יסעו בכביש מלא בנהגים שנותנים 100 אחוז מהריכוז שלהם לנהוג כחוק ובזהירות מאשר נהגים שאננים או גרוע מכך (ושכיחים מאוד) -בריונים.

  18. תל אביבי // 14/11/2021 um 7:57 // הגב

    לאופנוענים שחושבים שמותר לעבור בין מכוניות, התשובה היא לא, זה לא חוקי. מאפשרים לכם, אבל זה לא חוקי.

  19. תל אביבי // 14/11/2021 um 7:59 // הגב

    הייתי רוצה לשים את עיני המצלמות על יוצר האםחיקציה ליום אחד ולתעד כמה עבירות הוא מבצע בעת הנהיגה ביום אחד.
    תמיד אפשר לבצע שיימינג לזה שעושה שיימינג.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם