אופיר שמואלי: געגועי ל-TT

מאת: אופיר שמואלי

סוף חודש מאי וה-TT שוב כאן. כלומר שם, באי מאן… ואני לא שם, כמה עצוווווב. מי שלא חווה את חווית ה-TT לא יבין זאת, אבל מי שזכה וחווה את פסטיבל ה-TT, ולו רק פעם אחת, ודאי מבין אותי, ועוד איך מבין!!!

ה-TT הוא אירוע הספורט המוטורי בעל המסורת הארוכה ביותר למיטב ידיעתי. מאז 1907, שנה אחר שנה הוא מביא אל האי הקטן מאות מתחרים ועשרות-אלפי צופים שזוכים ליהנות, מלבד מהמרוצים, מאין-ספור אירועים המכוונים כולם לטעמו של האופנוען הטיפוסי: תצוגות של אופנועים מיוחדים, מרוצי דראג, מופעי טראייל ופעלולי רכיבה עוצרי נשימה, מרוצי חוף ועוד ועוד.

אבל מעל הכול מרחפת האווירה המיוחדת שמשרה הכנסת האורחים החמה של האי ותושביו. אותי זה כבש כבר בביקורי הראשון במקום ב-1982, עת חגג ה-TT את יובל ה-75. מאז חזרתי שוב ושוב (סה"כ, נכון להיום, 11 פעמים, כן ירבו).

אחת הפעמים הראויה יותר להזכרה הייתה ב-2007, עת נחגג יובל ה-100 ל-TT. כשישים-אלף מבקרים פקדו את האי, מספר המשתווה כמעט למספר תושביו הקבועים. חגיגות היובל היו בהחלט משהו מיוחד. רבים מאלופי העבר כיבדו אותן בנוכחותם, ביניהם ג'יאקומו אגוסטיני, קארל פוגארטי, לואיג'י טאברי, מיק גראנט ועוד רבים וטובים. כל אלה, על האופנועים עליהם כיכבו בימי זוהרם, ביצעו הקפת ראווה של המסלול והראו לעולם שהם עוד זוכרים משהו. השיא של אירוע ה-100 הגיע, כמו בסרט הולוודי, במרוץ הסניור שחתם את שבוע המרוצים, ובמהלכו הצליח ג'ון מק-גינס, אחד מהיותר בולטים שברוכבי ה-TT בעשור האחרון, "לשבור" את מחסום ה-130 מייל/שעה ולהציב את שיא המהירות  להקפה על 130.354 (שזה כמעט 210 קמ"ש).

ב-2010 זכיתי לראות שיא יוצא דופן נוסף נקבע על מסלול ה-TT כשאיאן הטצ'ינסון (Ian Hutchinson) היה לרוכב הראשון –  והיחיד לעת עתה – שהשיג 5 ניצחונות בשבוע המרוצים.

פסטיבל ה-TT נמתח לאורך שבועיים בסוף חודש מאי ותחילתו של יוני. השבוע הראשון הוא שבוע הפראקטיס והשני הוא שבוע המרוצים. המרוצים נערכים על הכבישים הציבוריים ולא במסלול סגור. אורך המסלול מעל 60 ק"מ והוא נמתח לאורכו ולרוחבו של האי, מטפס על הריו ויורד לעמקיו וחוצה את עיירותיו וכפריו. זהו מסלול מסוכן מאוד שכמעט מידי שנה גובה קורבנות מקרב המתחרים וכן רוכבים אחרים שמנסים את כוחם מולו כשהוא פתוח לשימוש כלל הציבור ביום ראשון המפריד בין שבוע הפראקטיס לשבוע המרוצים. זהו היום המועד לפורענות מבחינה זאת כשרוכבים רבים בוחרים להתגרות במזלם על המסלול הפתוח. מנהג מגונה זה העניק ליום זה את הכינוי המפוקפק MAD SUNDAY.

כדי לצמצם את הסכנה במרוצים עצמם מוזנקים המתחרים אחד אחד במרווחים של 10 שניות. בביקוריי הראשונים עוד הייתי עד להזנקה בצמדים, אך כיום – כאמור – אחד אחד. בשל צורת ההזנקה ואורכו של המסלול לא ניתן ממש לעקוב אחר התפתחותו של המרוץ ואם רוצים להבין פחות או יותר את מצב העיניינים צריך להיעזר ב-"רדיו TT", תחנת הרדיו המקומית שמשדרת את המרוצים בשידור חי, שידור המועבר כיום גם באינטרנט ומאפשר לי טיפונת של ניחוח TT.

1

לא הרבה פעמים יוצא לתפוס כזה מקבץ על מסלול של 60 ק"מ. ושימו לב לקהל – במרחק נגיעה מהמתחרים

2

מהכלים הנדירים שמגיעים בהמוניהם לפסטיבל ה-TT. מיפלץ צרפתי שניבנה על בסיס מנוע בוקסר 4 ציל' של סיטרואן GS. שמו בישראל… סליחה, בצרפת BFG1300.

3

לא רק אני מכור ל-TT, יש מיקרים קשים אף יותר!

4

ג'ון מקגינס חוגג את ניצחונו בסניור של 2007 ואת שבירת מחסום ה-130 מייל/ש' במהירות הקפה, שיא העומד היום על 132.7 ועדיין מוחזק ע"י מקגינס.

5

למי שאופנועים נדירים/מיוחדים/קלאסים זה לא מספיק אז יש גם מזה!

6

חלק קטן ממה שניתן לראות בחוצות האי מאן בימי הפסטיבל

תגובה אחת לאופיר שמואלי: געגועי ל-TT

  1. כל המעוניין לקרוא עוד על חוויותי בביקורי באי מוזמן לבקר בדף הפייסבוק שהקדשתי לנושא http://www.facebook.com/OfirsTTdiary

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם