עבריין בעל כרחו

מאת: נח אבגר הלוי

כמה שאתה מנסה להיות שומר חוק, החוק עצמו, כמו צייד וירטואוז, מתמרן אותך לפינה שממנה אין לך שום ברירה. אתה מוכרח לעבור על החוק. נשמע תרוץ של עבריינים? כנסו, כנסו.

אתה מסתכל ימינה ושמאלה, ואין שום פעולה שאתה יכול לעשות והיא חוקית. אתה איש ישר ויקר, נורמטיבי – בשפתם של עורכי דין משודרגים, שקוראים להם שופטים – ואין לך מוצא. עוד רגע תעבור על החוק. בראש שלך כבר מתנהל דיון עם השוטר שיקפוץ עליך, ואתה תסביר לו שלא הייתה לך ברירה, שום ברירה, חוץ מלעבור על החוק, אבל אתה יודע שהוא לא יוותר וירשום לך קנס נוראי על עבירה קשה. בתוך הראש שלך גם אתה לא מוותר, והולך על משפט. אתה מתחיל דיון עם העורך-דין המשודרג לשופט: "אותי צריך להעניש? – אתה תשאל בטון נעלב-נוזף – הרי תקעתם אותי במצב שכל פעולה שאעשה תהייה עבירה על החוק".

אני לא הולך לספר איזו אנקדוטה כמו הצורך לרכוב קצת יותר מהר מהתנועה כדי לשמור על החיים שלנו, הברירה האומללה שיש לנו האופנוענים לנסוע מהר מהמותר להסתכן בקנס עד נקודות, או לשמור על המהירות המותרת ולהסתכן בקופ"ח עד צלקות. לא. הסיפור הוא דווקא על מקרה קטן-קטן שאפילו סוקרטס, שלא הסכים לברוח מהכלא כי לא רצה להעליב את החוקים, היה עובר על החוק, וגם אתה חביבי היית עובר על החוק, והסיפור הוא כזה: אתה יוצא בלילה ממושב כלשהו שכוח-אל ורוצה לעלות על כביש ראשי ולהגיע כבר הביתה, ואתה מגיע לרמזור. ואז, כמו סרט אימה, מתחתיך על הכביש מסתתר רוצח אכזר.

הוא עומד לרצוח את הזמן שלך. הוא גם הולך לענות את הסבלנות שלך. אתה רוצה לברוח או לצרוח, אבל מאוחר מידי. על הכביש יש מין חריצים כאלו שמספרים לך שהרמזור לא יתחלף עד שתגיע מכונית. אתה לא יכול לנסוע ישר ימינה או שמאלה אלא אם תעבור באור אדום. אתה לא יכול לעשות פרסה – יש שלט שאוסר את זה. השעה אחת עשרה וחצי בלילה, הרגע התחיל לרדת גשם ואין כלב על הכביש (נבחתי. לייתר ביטחון. אין תגובה). הגשם מתחזק ואיתו נשטפת התקווה שמכונית תעבור שם ותפעיל את האור הירוק. זהו, חביבי, נתקעת. הרמזור לא יתחלף עד שתגיע מכונית. וכל תנועה לכל כיוון שתעשה – היא עבירה על החוק. אתה בכלא מונופול בלי קוביות או קלף שיוציא אותך משם.

עכשיו, יש לך שתי אפשרויות: לחכות בעצבנות עד שתעבור מכונית. זה יכול לקחת שעות: אתה עומד לבד בלילה, באמצע שומקום ובוהה ברמזור שמתחלף פעם שישית, מתעלם ממך ומשאיר אותך כמו הילד הדחוי של הכיתה – מחוץ למסיבת האורות הירוקים שסוערת בכל שאר הכיוונים. אתה תקוע בכניסה ליישוב שהדרך להתאבד בו, זה לשכב על כביש הכניסה ולמות מרעב. אפשרות נוספת שעומדת בפניך היא לעבור על החוק: כלומר לנסוע משם, לאנשהו. והרי כל כיוון שתיקח יהיה עברה על החוק: ישר, ימינה ושמאלה או פרסה.

והקריז גובר: איך לא מתחשבים בנו, איך לא עשו שיהיה ירוק כל ארבעה מחזורים, איך??? שיעשו משהו, רק שיוציאו אותי מכאן בלי לעבור על החוק. אבל אתה אופנוען, לפי הדימוי אתה פרחח, מתאבד, פורע חוק, הורס, רוצח, ומכחיד אומות העולם, אז ממילא אתה עובר על החוק מרצונך, אז למה שנתחשב בך. קח, הנה, על חשבוננו, תעבור על החוק כי אין לך ברירה ואנחנו כבר נעניש אותך.

לצערי, עבריין בעל כורחו זו לא רק פריבילגיה של רוכבי אופנועים. עמדתם פעם עם מכונית בתוך פקק, ראשונים ברמזור אדום, ומאחוריכם אמבולנס עם סירנה שואגת בדרכו לבית חולים? עכשיו, כמו שאתם יודעים, אסור לעבור באור אדום גם כדי לפנות לאמבולנס את הדרך. מצד שני, אתה לא ממש יודע עד כמה חמור המצב באמבולנס: אולי אישה יולדת בתנאים קשים וחיי היילוד תלויים בהגעה מהירה לבית חולים? אולי השניות הנוספות שהאמבולנס מתעכב בדרך לבית החולים הן קריטיות לחייו של האדם שלכבודו הוזמן האמבולנס? אבל לך אסור לזוז. אם תעבור באור אדום, השופט יתייחס אליך כאל טוני סופרנו של עולם התחבורה. והסירנה מסרינה, ובדמיון שלך אתה הורג מישהו. וגם ההרגשה הזו שכולם מסתכלים עליך איך אתה חסר הלב חוסם אמבולנס בדרכו המקודשת להציל חיים, ואולי גם שוטר שאורב לראות אותך עובר באור אדום ומפנה את הדרך לאמבולנס, נבלה שכמותך…

אז כן, הנה, לפעמים שמים אותך במצב שבו אתה עבריין בעל כורחך. לפעמים זה כדי להציל מישהו אחר, ולפעמים, מסיבה אנוכית, כדי לא לעמוד כל הלילה בגשם ברמזור באמצע שום-מקום. המדינה מייצרת פורעי חוק, ואם המדינה מכריחה אותי לעבור על החוק מתי שבא לה, למה שאני לא אעבור על החוק מתי שבא לי?

אני מדגיש: אין כאן שום קריאה לעבור על החוק. זו אזהרה לחוק עצמו שיחזור לשמור עלינו.

9 תגובות לעבריין בעל כרחו

  1. באיזור חיפה, יצא לי להתבונן ברמזורים מהסוג שתיארת כאשר לא היה כל רכב ברמזור. האור בהם התחלף לירוק, אך עבר חזרה לאדום תוך זמן קצר. כך שמתוך התרשמותי, לפחות בחלק מהרמזורים, לקחו את המקרה שתיארת בחשבון ואין איתו בעיה כלל.
    בלי קשר לנאמר, בעיניי צורת הרכיבה של מרבית הרוכבים נוטה להיות "מסתכנת" (עקיפות מימין, חוסר יצירת קשר עין, נסיעה בין רכבים במהירות גבוהה).

  2. לוחצים על הכפתור של הולכי הרגל בכיון מתאים ליצירת אור ירוק…

  3. רוכב רוכב ולא מגיע // 28/02/2016 um 18:26 // הגב

    וואלה בול, קרה לי – ועברתי באדום. יותר כיף לקרוא על זה מאשר לברוח מהר המשוטר שאתה בטוח שיבוא עליך מהפינה

  4. מעבר באדום אסור בכל מקרה. הגלאי משקל לא עובד על אופנועים ולכן הברירה היחידה זה למצןא דרך אחרת או להעביר את האופנוע לצידך כאשר אינך יושב עליו כהולך רגל. דוח לא תקבל. הדבר שצריך לעשות זה הרבה רעש לרשות המקומית שימצאו פתרון אחר, וקיימים כאלו.

    בנושא רכב חירום החוק אומר להיימין ולתת לרכב החרום לעבור. אסור בכל תכלית האיסור לעבור באדום. אתה יכול לגרום לתאונה חמורה. אם שוטר הורה לך לעבור באדום, מותר. עד כאן

    • אחרי אינסוף שנים ויותר מהן דיונים בהם התדיינו, התפלפלנו, התווכחנו אם להוריד את הרגלית ל X או לשים מגנט חזק וכמה זה משפיע אם בכלל על כלל יד ימין של המגנטיות.
      אחרי כוווווול אלה עדיין אנשים סבורים שזה חיישן משקל.
      איפה טעינו????

      אגב שמועות מספרות שאם מתקשרים למספר קסם (נגיד מעץ) ומתלוננים על צומת בעייתית יש סיכוי טוב שאחרי שתנדב יום עבודה + האופנוע שלך הצומת תכוייל מחדש.

  5. המון רמזורים כאלה, שלושה מחזורים ועוברים באדום.
    בד"כ יש כפתור להולכי רגל שמאלץ אדום לתנועה ממולך,ימינך שמאלך וכו'.
    אבל בהחלט לרדת מהאופנוע ולהתחיל לגלגל אותו?
    על מה משלמים מיסים?

  6. אני ממש לא עו"ד, אבל נראה לי שהרמזורים האלו לא יעמדו במבחן בית משפט. זה בדיוק כמו לשלט רחוב ללא מוצא כחד סטרי. לא יכול להיות שהתקן על הכביש מתמרן רכב חוקי על הכביש למצב שבו לא משנה מה מתבצעת עבירה הוא חוקי. אני תמיד עם מצלמה, מחכה 3 מחזורים ואז עובר ומחכה ליום שבו יתפוס אותי שוטר ונלך למשפט.

  7. קורה הרבה יותר מידי ואני לא גר במושב שכוח אל אני גר במושב במרכז , כמה מהחבר'ה כאן לא מבינים אין לחצן להולכי רגל ובלילה אין סיכוי למכונית שתושיע אותך , פשוט אין לך ברירה אחרת אלה לבצע עבירה .

  8. קסד, נכון אבל לא מדויק מה שכתבת. אני גר במושב שכוח אל שהפניה אליו רומזרה.
    לאחר יומיים שהייתי תקוע שם התקשרתי למעץ, הם באו עשו מה שעשו וקיבלתי מייל שהעניין סודר(ולא הם לא היו צריכים אותי או את האופנוע). העניין לא סודר ולאכן פניתי שוב, אחרי הפעם השניה הפלא ופלא הרמזור מתחלף כשאני ממתין שם.
    מסקנה, פשוט צריך להרים טלפון ולדבר וזה יסתדר.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם