המלך ג'יקסר בן 30: סוזוקי GSX F750R

נכון שלארץ הוא הגיע לראשונה ב-1986 ונכון שקל יותר למצוא אותו משנתונים מאוחרים כמו 1987 אבל הוא חגג לא מזמן 30 וזו סיבה מספיק טובה כדי לכתוב עליו. ומה לא נכתב על הג'יקסר, כפי שהסוזוקי GSX F750R נקרא בפינו? – שהוא היה מהפכה, אירוע מכונן בתולדות האופנוענות העולמית ממש כפי שהיה ה-CB750 כמעט שני עשורים לפני כן ועוד אינספור סופרלטיבים כאלו.

והוא אכן היה כזה, לא רק אצלנו בארץ הקודש אלא בכל העולם. הג'יקסר הוצג לראשונה לעולם בתערוכת קלן ב-1984 והחל להימכר לציבור במרץ 1985. באותן שנים הסופרבייקס היפנים היו גדולים וכבדים והג'יקסר שנולד ישירות מגרסת מרוצי הסיבולת של סוזוקי, ה-GS1000R, הציע לראשונה בעולם אופנוע ארבע פעימות (ב-83 יצא ה-RGV גאמה שהיה שתי פעימות) חוקי לכביש שפותח מטכנולוגית מרוצים. הוא היה רפליקת מרוץ אמיתית שניתנת להסבה חזרה למרוצים בלי יותר מדי השקעה ולכן הפך מיד לחביבם של הרוכבים הפרטיים וכל זאת במחיר נגיש לכולם. גם העובדה שבאותו זמן החליטו ב-FIM להוריד את נפח המנוע המותר עבור מנועי ארבע צילינדרים, בסדרת הסיבולת ובסדרת הפורמולה 1F (סדרה שקדמה לסדרת הסופרבייקס הנהוגה כיום), ל-750 סמ"ק תרמה לפופולריות של האופנוע בקרב רוכבי המרוצים והיה ברור שלמרות שהאופנוע נבנה כחוקי לכביש הוא תוכנן ונבנה כדי לשמש כפלטפורמה לסדרות המרוצים השונות. ומה היה כל כך מיוחד בו מעבר למראה שנלקח כאילו ישירות מדגם הסבולת? רק לפני שנענה על השאלה הזו נציין כאנקדוטה קטנה שה-750 לא היה הג'יקסר הראשון. כמו במקרה הימאהה אלסי גם כאן סוזוקי הוציאו שנה קודם לכן, ב-1984, ג'יקסר מוקטן בנפח 400 סמ"ק לשוק היפני בלבד וזאת מכיוון שבאותן שנים אסור היה למכור אופנועים בנפחים גדולים ביפן עצמה (ואנחנו חשבנו שהחיים שלנו קשים).

 

הקו המנחה בתכנון הג'יקסר היה הורדת משקל ולשם כך השלדה, שעדיין הייתה בסגנון עריסה כפולה כאשר המנוע יושב בתוכה, יוצרה מסגסוגת אלומיניום ושקלה 8.1 ק"ג, פחות ממחצית המשקל של שלדה דומה העשויה מפלדה. בניגוד לרוחות הנושבות באותן שנים לכיוון קירור מים, סוזוקי החליטו על מנוע מקורר שמן העושה שימוש בפיתוח של סוזוקי הנקרא SACS-Suzuki Advanced Cooling System , כלומר קירור ראשי הצילינדר והבוכנות ע"י הזרקת שמן מנוע מקורר אשר לטענת סוזוקי משיג את אותה יעילות כמו קירור מים ללא תוספת המשקל הנלווית. ואכן המנוע היה קל ב-10% לעומת מקבילו מקורר המים, על פי טענת החברה. כך השיגה סוזוקי את מטרותיה והציגה לעולם אופנוע עם 106 כוחות סוס אשר שוקל כ-177 ק"ג. אומנם מינוס 7 כ"ס אבל עם 50 ק"ג פחות מהנינג'ה שיצא שנה קודם לכן, הישג מדהים לכל הדעות.

בנושא הגלגלים, גם כאן בחרו בסוזוקי ללכת נגד הרוח באותן שנים וציידו את הג'יקסר בחישוקי 18 אינטש מלפנים ומאחור, במקום חישוקי ה-16 אינטש הקדמיים שהיו פופולריים באותה תקופה. המתלים היו מונושוק מאחור עם מערכת ה-Full Floater של סוזוקי עם אפשרות לכוון עומס ושיכוך ומלפנים מזלג טלסקופי פניאומטי עם שיכוך שמן/קפיץ בעל ארבעה מצבי כיוונון. את החבילה עטף פיירינג עם צמד פנסים ראשיים שלא השאירו שום ספק באשר לשורשיו של האופנוע. האופנוע גם היה צר יותר מכל מרובע צילינדרים אחר באותה תקופה והגיע בשתי סכמות צביעה, שחור אדום וכחול לבן כאשר בבריטניה לדוגמה נמכר הג'יקסר רק בסכמת הכחול לבן. אם תראו באי הבריטי ג'יקסרים מהשנים הללו בשחור אדום אזי הם עברו צביעה או הגיעו לשם בייבוא אישי לאחר שנקנו מחוץ לבריטניה.

על המסלול הג'יקסר לא רק הבטיח אלא גם קיים, וכבר ב-TT של האי מאן בשנת 1985 ניצח מיק גראנט רכוב על ג'יקסר את קטגורית הפרודקשן 750. בתחילת 1986 במירוץ דייטונה 200 המפורסם, קווין שוואנץ רכוב על ג'יקסר סיים שני ובכך שמו נקשר עם הדגם לעד. ראשון באותה שנה סיים אדי לאוסון שהוקפץ מה-MOTOGP ע"י ימאהה אמריקה להשתתף במירוץ. ב-1987 הצטרף לסדרת הסופרבייק האמריקאית וויין רייני והדו-קרב ביניהם במירוץ דייטונה 200 שפתח את העונה החל את אחת היריבויות המרות שהיו אי-פעם בספורט המוטורי. עד כדי כך הייתה חזקה היריבות ביניהם שגם כאשר הם היו באותה קבוצה כמו בסדרת המרוצים הטרנסאטלנטים, סדרת מרוצים שרצה בשנות ה-70 וה-80 ועימתה בין טובי הרוכבים האמריקאים והבריטים, הם עשו הכל כדי שהשני לא ינצח. דוגמה טובה ניתן לראות בקטע הבא הלקוח ממרוץ שנערך בברנטס-האטץ'. שוואנץ על הג'יקסר ורייני על הונדה 750VFR נאבקים ביניהם כאילו אין מחר למרות שכל שאר הרוכבים הרחק הרחק מאחוריהם.

כמו בעולם, גם בארץ הסוזוקי היה בעצם אופנוע הספורט הראשון שאיתו החלה ביתר שאת תופעת רכיבות סופ"ש לכביש סדום-ערד, וכמו היום גם אז במדינה נטולת מסלול ותרבות מוטורית כל מה שנשאר זה הכבישים הציבוריים. ההבדל הגדול הוא שאז לא היו דרגות רישוי וכך כל זב חוטם שרק הוציא רישיון יכול היה לעלות ישר על הג'יקסר. בנוסף לא הייתה גם מודעות למיגון כמו היום והתוצאות לא אחרו לבוא. אותי אישית הרחיק הג'יקסר מאופנועים לכמה שנים טובות ודווקא לא בגלל התרסקות איתו. באותה תקופה, בזמן שירותי הצבאי, הוזנקנו על בסיס כמעט שבועי/חודשי לכבישי סדום-ערד והירידות של דימונה לפנות ולחלץ את הרוכבים שהתרסקו בכבישים אלו. המראות שם הביאו אותי לכלל החלטה לקחת הפסקה מאופנועים עד שאהיה מספיק בוגר מנטלית לעלות שוב על אופנוע. אין מה לעשות הגיל המסוכן ביותר הוא שנות העשרים המוקדמות בהן יד ימין חזקה יותר מההיגיון.

אבל נחזור לענייננו והוא הג'יקסר. למרות היותו אופנוע מוצלח גם הג'יקסר סבל ממחלות ילדות כגון חוסר יציבות שנבע מחוסר קשיחות של השלדה ובסיס גלגלים קצר יחסית. הבעיות הללו תוקנו כבר בשנה שלאחר מכן, 1986, השלדה עובתה והוקשחה לעומת השנה הקודמת ובסיס הגלגלים הוארך ע"י הארכת הזרוע האחורית ב-25 מ"מ. עקב השינויים הללו גם הפיירינג התחתון שונה במקצת בין דגם 85 ל-86. למעט שני שיפורים אלו דגם 86 זהה לקודמו. בשנת 87 קיבל הג'יקסר מזלג עבה יותר בקוטר 41 מ"מ שנלקח מדגם ההומולוגציה ונפח מיכל הדלק גדל מ-18 ל-21 ליטר.

GSXR 1

הג'יקסר של 85 עד 87 הוא הג'יקסר היפה והמיוחד ביותר לטעמי ואי לכך לא הייתי משנה בו דבר ומשאיר אותו כמו שהוא. אבל, מכיוון שבכל זאת עברו 30 שנה ישנו סעיף אחד שכן הייתי משפר מבלי לפגוע במראהו וזה סעיף המתלים. למרות שזהו אופנוע אספנות והשימוש בכזה אופנוע הוא בשביל הכיף, עדיין אין שום סיבה להתקמצן בסעיף שהוא לדעתי האישית בטיחותי, מה גם שהבולם האחורי גם אז לא היה מוצלח כל-כך וישנם דיווחים רבים על פריצות שמן ממנו והמזלג הקדמי בהחלט מזמין שיפורים. סט קפיצים פרוגרסיבי למזלג הקדמי ניתן למצוא אצל ווילברס, האגון ו-WORKS SHOCK במחירים שנעים סביב ה-90 דולר לפני משלוח. המהדרין יכולים להזמין סט קפיצים פרוגרסיביים עם שסתומי אימולטור מ-RACE TECH, אלו עולים 130 + 170 דולר לסט בהתאמה. על בולם אחורי טוב במחיר סביר אני ממליץ על האגון במחיר של 300 ליש"ט לפשוט יותר, דגם 63064M, או 425 ליש"ט לדגם היקר יותר,  H63064M, שהוא מתכוונן הידראולית. בארה"ב המחירים הם 439 ו-516 דולרים בהתאמה. מכיוון שהג'יקסר היה פופולרי בכל העולם אין שום בעיה למצוא לו חלפים. חלקי OEM מקוריים לתחזוקה, שיפוץ ותיקונים ניתן למצוא בארה"ב במוטוספורט, www.motosport.com, אשר שולחים לארץ או בבייק-בנדיט, www.bikebandit.com, אשר שולחים לכתובת בארה"ב. באירופה תמצאו חלפים ב-WEMOTO, www.wemoto.com, ב-BIKE PARTS SUZ, www.bike-parts-suz.com, וב-CMS, www.cmsnl.com/suzuki-gsx-r750_model13569 ההולנדים. מידע ותמיכה תקבלו בג'יקסר פורום, www.gixxer.com, אולי המקום הכי טוב ברשת מבחינת מידע לקהילת הג'יקסרים הבינלאומית.

לכל אלו שקראו עד כאן והחליטו שהם רוצים אחד כזה, אז כמו שכתבתי בתחילת הכתבה הרבה יותר קל למצוא דגמי 86 מאשר 85. כן, אני יודע שדגמי 86 הם רק בני 29 ולא 30 ולכן הם עדיין מסורבי עליה אבל 2016 לא כל-כך רחוקה מאיתנו ואם לוקחים בחשבון חודש עד חודשיים הובלה בים אז הנה חלף עבר לו עוד שנתון. אז למי שבאמת רוצה ג'יקסר אני ממליץ כבר עכשיו להתחיל להתעניין ולבדוק ואם יש לו משפחה או חברים בחו"ל שם ניתן לאחסן את האופנוע לחדשיים שלושה אז למה לא. המחירים בחו"ל נעים בין 4,500 ל-7,000 תלוי במטבע; אם בארה"ב עסקינן אזי המספר הוא בדולרים, אם בבריטניה אותו המספר רק בליש"ט, ובשאר אירופה כנ"ל רק ביורו. מלבד EBAY או קרייגסליסט בארה"ב תוכלו למצוא אופנועים גם באתר הזה www.carandclassic.co.uk, אמנם אתר בריטי אך מתפרסמות בו מודעות גם מרחבי אירופה.

GSXR 4הג'יקסר הרוויח את מקומו בהיכל התהילה של האופנועים ביושר, אופנוע אשר לראשונה הציע אופנוע ספורט אמיתי ללא פשרות במחיר שווה לכל נפש ויצר מהפכה בעולם ובעיקר בישראל אשר בה לראשונה נחשף הציבור (לטוב ולרע) לאופנוע ספורט מהשורה הראשונה ביצור סדרתי וייבוא סדיר. ולמי שנמאס לו מאופנועים דיגיטליים עם אלף ואחת מערכות אלקטרוניות ורוצה אופנוע ספורט כמו פעם או סתם להרגיש כמו קווין שוואנץ אזי הג'יקסר הוא בשבילו.

לסיום ארצה להודות לעמיר שבתאי אשר נידב לצילומים את הדוגמן שבתמונות. וגם להוסיף חידה מי יודע מדוע ולמה אימץ קווין שוואנץ את המספר 34 איתו רכב לאורך הקריירה שלו?

לפני 10 שנים גם טל שביט כתב עליו

ואבי פרידמן ענה לו

גם סוזוקי מוצאים שיש סיבה לחגיגה

תגובה אחת להמלך ג'יקסר בן 30: סוזוקי GSX F750R

  1. אז עם כל הכבוד ל ג'יקסר' ולמה שקובל לחשוב,אז לדעתי ה VF\VFR הראשון,עשה דברים חשובים יותר,כאופנוע 'פרודקשיין' במסלול המרוצים.
    אבל בגלל פוזת ה'סיבולת' שהייתה לסוזוקי,הבאז הלך איתו.

    צפיה בסרטון רק מדגישה את הענין.
    רייני רוכב על ההונדה,עם כידון רגיל,לרכיבת יום-יום ושוואנץ רודף אחריו עם אופנוע שנולד להיות אופנוע מסלול,בקושי חוקי לכביש.
    אותי הרבה יותר מרשים הראשון.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם