חבר חדש בפנתיאון הטילון

רון בארי מצטרף למועדון ICM המתרחב. שעתו הנוסטלגית היפה של הטוסטוס הישראלי

למרות שתעשיית יצור הרכב הישראלי ידעה מעט מאוד הבלחות של הצלחה טרום סגירתם של כל העוסקים בדבר, הרי שהתחום הדו גלגלי, דל ככל שיהיה, הצליח להגיע להיקפי ייצור מרשימים למדי. הכלים של ICM, המוכרים לרוב כ'טילון' או 'טוסטוס', הצליחו באמצעות מחיר אטרקטיבי, אמינות טובה וביצועים סבירים לתצורה, להעמיד לא פחות מ-15,000 יחידות אשר נמכרו לקהל הרחב בשנות פעילות המפעל. זה אגב, היה פעיל במשך 16 שנים בלבד (החל מ-1959), באיזור התעשייה הישן של בית שמש והיה שייך לקיבוץ צרעה (תמונה מפס ההרכבה – בראש העמוד). על חורבותיו היום, עומד מרכז הקניות של BIG בכניסה הצפונית לעיר.

בסה"כ מדובר כאן על 49 סמ"ק, 2 הילוכים ידניים ומעט מאוד משקל עצמי ויומרות. אבל ה'טילון' ממשיך להלך קסם על מי שהיה נער באותה התקופה. הטוסטוס האלמותי היה לכלי עבור אותם נערים ששאפו אל המרחבים, אפשר להם לצאת מגבולות המושב או הקיבוץ החונק ולהגיע לחברה שגרה רחוק או סתם לחוף הים. ואכן, באירוע ההשקה שנערך בקיבוץ דליה בשבת האחרונה (3.10.15), היה נראה כי רוב בעלי הכלים שהגיעו למקום, אולי חצו בממוצע את גיל ה-55 ממזמן, אבל כשהם מדברים על הטילון, העיניים שלהם בורקות כאילו היו בני נוער נלהבים ומלאי הורמונים.

גולת הכותרת של האירוע, היתה השקת הטילון שנת 1964 ששופץ על ידי רון בארי ונכדו, בעזרתו של יגאל גל שתרם מניסיונו לשיקום המנוע. הטילון, בעל מנוע Zachs הגרמני, נצבע כחול-לבן, כיאה לארץ מוצאו של הכלי. הלוט הוסר, מחיאות כפיים נשמעו, ותעודות החליפו ידיים. כלי נוסף נכנס להיכל השימור הישראלי.

וידאו – צילום ועריכה: תומר "כרובי" ברעם

 

דוגמאות מאוסף הטילונים של האספן הנלהב – יגאל גל מקיבוץ דליה. צילום: אסף רחמים

תגובה אחת לחבר חדש בפנתיאון הטילון

  1. כתבה יפה
    טילון משופץ יפה הרעיון של שילוב צבעים כחול לבן חמוד.
    נשמח לראות עוד תמונות מהאירוע.
    icmisrael.com

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם