אגזוזים

הרעיון לטור הזה הגיע בעקבות דיון בקבוצת ווטס-אפ, שם אחד החבר'ה שבנה אופנוע יפהפה לא היה מרוצה מהתוצאה הסופית של עיצוב סעפת הפליטה והמפלט באופנוע. אחת הבעיות הכי גדולות בעולם הרכב בתחום העיצוב, היא איך לתכנן את חלקו האחורי. את החזית כולם יודעים לעצב וכולם משתדלים להציג אותה הכי סקסי והכי מושך שאפשר, ואז אנחנו עושים סיבוב סביב הרכב/אופנוע ומגיעים לחלק האחורי שלו וכאן הרבה פעמים אנו מוצאים את עצמנו מעווים את פנינו ושואלים, מה לעזאזל הם חשבו כאן? האם בחזית נגמרה להם כל המוזה?

כן, כן, תהיו כנים ותודו כמה פעמים זה קרה לכם. לי זה קרה אינספור פעמים ואני בטוח שעוד יקרה, וחלק גדול מעיצוב הסיומת הזו שייך לאגזוז עצמו, אותו איבר פליטה באופנוע שנמצא שם, כי חייבים אותו וגורם הרבה כאב ראש למעצבים.

מאז המצאת האופנוע ועד שנות התשעים כמעט, היחס לאגזוז היה כאל 'שטרונגול' שנמצא שם בלית ברירה כי חייבים אותו, והוא בד"כ עבר מתחת למנוע בקו ישר עד אחורי האופנוע מבלי לתת עליו את הדעת יותר מדי. הראשונים שניסו לעשות איתו משהו היו הבריטים בשנות השלושים בעיקר, שעיצבו את קצה האגזוז בצורת של זנב דג ‘fish tail’ וכדומה, העיקר להכניס קצת צורה. למעט הבלחות פה ושם כמו ההונדה CB400F שיוצר בשנים 1975-1977 ואשר היה ההונדה הראשון והיחיד בזמנו שהציג מפלט 4 ל-1 מקורי של הונדה, לא נראתה יותר מדי השקעה בתחום האגזוזים.

הונדה CB400F: עיצוב 4 ל-1 נאה

דווקא מעבר לאוקיינוס האטלנטי, היה בחור אחד שהעז לחשוב באופן שונה. היה זה אריק ביואל שהוריד את האגזוז ו'הצניע' אותו מתחת למנוע. בתחילת שנות ה-90 היו אלה הונדה שהפתיעו שוב והפעם משכו את האגזוזים אל מתחת למושב הרוכב בדגם ה-NR750 האקזוטי. אבל מי שלקח את הרעיון קדימה והפך אותו לסדרתי היה מסימו טמבוריני בדוקאטי 916, שם צמד האגזוזים מתפתל לו עד שמגיע מעלה מתחת למושב הרוכב. לראשונה, נראה שגם לאגזוז עצמו יש תפקיד עצובי ולא רק סרח עודף. טמבוריני לקח את כל העסק הזה רחוק יותר כאשר ב-1999 יצא ה-MV אגוסטה F4 ושם ארבעת האגזוזים מתחת לזנב נראים ממש כמו קני רובים אשר מחכים ליום פקודה.

MV AGUSTA F4: "קני רובים המחכים ליום פקודה"

אבל עזבו אתכם היסטוריה, בואו נתקדם לשנת 2019. האמת שכל הרעיון לטור הזה הגיע בעקבות התבוננות בתמונות של דגמי 2019 וקשה היה לי לקבל כיצד אופנוע שאמור להיות פסגת הטכנולוגיה כמו האפריליה טואונו החדש מגיע עם אגזוז מכוער בגודל של דוד שמש. לעומת זאת, לכו הסתכלו על הדוקאטי היפרמוטארד 950 ותראו באיזה חן סובבת הסעפת סביב המנוע כאילו הייתה כנחש הלופת את טרפו ומסתיימת לה בצמד אגזוזים מתחת לזנב. חייב לציין לזכותם של אנשי אפריליה שגם דגם הדורסודורו מטפל יפה ובאופן אסטטי בצמד האגזוזים שלו.

כיעור: טואונו עם "דוד שמש"

יופי: מפלט ההיפרמוטארד 950 "כנחש הלופת את טרפו"

בקרב היפנים זה תלוי את מי שואלים. בהונדה לדוגמה עשו עבודה טובה מאוד בדגמי הנייקד החדשים כמו ה-CB650R החדש שם סעפת יפהפיה של 4 ל-1 מסתיימת באגזוז קצר ואלגנטי מתחת לזרוע האחורית. לעומתו האח הגדול ה-CB1000R מקבל דוד גדול ומכוער. ומה תגידו על קוואסאקי, שם ספינת הדגל ה-H2 מקבל דוד מכוער שגודלו כמעט כמו האופנוע כולו? נכון שהיפנים נחשבים אופנועי 'תקציב' לעומת דוקאטי, אבל רבאק, אי אפשר להשקיע קצת יותר באופנוע הדגל של החברה?

כיעור: מערכת הפליטה של האח הגדול CB1000R

יופי: מערכת הפליטה של האח הקטן CB650R 

על סוזוקי אין טעם להרחיב והבדיחות על האגזוזים בג'יקסר 1000, ספינת הדגל של החברה שרק משמין עם השנים, כבר רצות מעל לעשור. וכך הפלגתי לי במחשבות וכעסים על היפנים ועל חוסר היצירתיות שלהם, ולמה הם לא יכולים להיות כמו האיטלקים ולהשקיע קצת, עד שקיבלתי מידידי הטוב דניאל סבג תמונה כיצד נמכר הדוקאטי PANIGALE 1199R ביפן…

אז נגלה לי פתרון החידה: תקנות הרעש המחמירות ביפן הן הסיבה והן הגורם לעיצוב האגזוזים המכוערים שמגיעים משם.

מפלט הפניגאלה באירופה

מפלט הפניגאלה ביפן

6 תגובות לאגזוזים

  1. בוא.
    הייתי מצפה מאדם משכיל כמוך (ומרמת האתר) לא להתיחס למערכת הפליטה כמקשה אחת – "אגזוז"
    יש סעפת. ויש דוד. (או איך שקוראים להם)
    בדוגמה האחרונה שהבאת (הפניגאלה) ההבדל הוא רק בדוד,
    ומה ש"מתפתל כמו נחש סביב המנוע" (בדוגמה אחרת) זו בכלל הסעפת.
    והיא עושה את זה לאו דווקא מבחינה עיצובית. נהפוך הוא.
    קח לדוגמה את ה WR450F עם הצילינדר ההפוך –
    אני בספק אם יש שיקול עיצובי באופנועי שטח. ומבחינה מכאנית, היה יותר קל (תרתי משמע) להעיף את הגאזים בדוך אחורה (צילינדר הפוך להזכירך) לדוד
    אבל לא, גם שם הסעפת מתפתלת כמו פיתון סביב הצילינדר.
    פיתרון עיצובי גרידא? מסופקתני,
    אבל אני תמיד שמח ללמוד דברים חדשים.

  2. מסכים איתך. (אגב, חשוב להתייחס ל "אגזוז" כמכלול, ראה הדוקאטי לדוגמא יפה)

  3. בדרך כלל כשהעיצוב פונקציונלי התוצאה אסתטית וגם נשארת כך למשך הזמן.
    כשמחלקת עיצוב משתלטת על מחלקת הנדסה מקבלים הרבה פעמים יצירות מגוחכות.
    זה נכון לדעתי בנושא תכנון מערכת פליטה ובכלל.
    לגבי,צנרת מיוחדת, מציע גם להסתכל עח הבריטן V1000

  4. כשאני הולך רגל שנאלץ לפקוק את אוזני בפוגשי אקרפ ברחוב, אני מקלס ומגדף את הרוכב שמחריש את אוזניי.
    אבל כשאני רוכב, אין כמו לפתוח גז מתחת לגשר…
    תוך מספר שנים הרעש הזה ייאסר לחלוטין. אופנוע בלי רעש הוא בעל נימוסים והליכות אירופיים, ולעומתו, אופנוע מרעיש יש לו גינונים של מידל איסט, אום אל פאחם פינת הרצליה.

  5. האופנוע הברוטאלי עם סעפת משופרת כאקרופוביץ הינה תמצית האופנוענות החופשית.
    מאמצי השלטונות לחסל את שאריות החופש של האזרח באמצעות המטרה הסופית של כלי רכב אוטונומיים נשלטים מרחוק עוברת דרך תקנות הרעש והכלים החשמליים עד הסעפות והמפלטים המשתיקים וחונקים את המנועים הנפלאים המהווים את פסגת הטכנולוגיה במנועי בעירה.
    ומה שהיפנים עשו לפאניגאלה שווה ערך לפשע נגד האנושות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם