שומר אחי אנוכי!

 

התנדבות באין משילות

מאות אגודות התנדבות פועלות בשראל, חלקן ממלאות את מקום השלטון שקצרה ידו, רוחו או חישקו והוא לא עושה את מה שמצופה ממנו ולא נמצא במקום שצריך אותו. האגודות הללו רוחשות מסביבנו כמו חוות כוורות דבורים כשהן מעורבות בכל נושאי חיינו ומעניקות סיוע בתחומי עזרה לקשישים / חולים, מחלות, אביזרי רפואה / נכים / ילדים עם צרכים מיוחדים, פגועים, מפגרים, אוטיסטים / נפגעי סמים, מכורים, נגמלים / נפגעות תקיפה מינית / בעיות תחבורה / מנות מזון לרעבים / נפגעי הלם קרב וטראומות / תעסוקה למבוגרים ומובטלים / ועוד ועוד ועוד ועוד.

מקרה שי דרומי שירה ב-2007 בפורץ לחוותו, העלה לתודעה הציבורית את מצוקת הרועים והאיכרים הבודדים הנתונים למתקפות גזל ושוד המלווים בהרס רכוש והשחתת גידולים. מטרת התוקפים והשודדים  פשוטה: תסתלקו מכאן, עדיף לכם. מטרה זו יכולה לנבוע מאינטרס עיסקי גרידא או משיקולים לאומניים או השילוב הקטלני של שניהם גם יחד.

באותה שנה, 2007, החליט חייל צעיר בשם יואל זילברמן לישון במרעה עם עדר הפרות של אביו. בהתחלה הוא עשה את זה בחופשות סופ"ש ואחרי השחרור בצורה יומיומית. הסיבה: אביו, שחכר אדמות מרעה בגליל, כמעט ונשבר נפשית וכלכלית עקב התנכלויות בלתי פוסקות של גורמים עבריינים, ושקל לנטוש את אדמות המרעה שחכר. בצר לו פנה למשטרה והתשובה שקיבל היתה:  "או שתוותר ותעזוב או שתסתדר איתם… הכל עניין של פרוטקשן". ככה, חד וחלק.

דעתו של יואל לא סבלה את המחשבה שאיש עברי לא יכול לשבת על אדמה בארץ ישראל ולעבוד אותה כרצונו והוא יצא לשטח להפגין נוכחות. העבריינים זלזלו, תקפו אותו באלימות, ובעקבות כך חבר אליו און ריפמן וגם עזרו לו חברים מהצבא וכל החבורה הזו בלתה לילות וגם ימים בשטחי המרעה של משפחת זילברמן.

ופתאום יש מאין קם ונוסד ארגון ההתנדבות "השומר החדש". זה לקח משהו כמו 10 שנים עד שאופנועני השטח גילו אותו והצטרפו לשורת המתנדבים.

ערכים

ערכי הארגון הם אהבת הארץ, ערבות הדדית עממית בשמירה על האדמה והעבודה החקלאית, ואומץ אזרחי לקום ולצאת לשטח להתעמת עם עבריינים. יפה, אבל איך מתחילים להניע ארגון מתנדבים על פני מדינה שלמה?

קודם כל מקבלים פניות מחקלאים במצוקה. מה שדחוף מקבל קדימות. בכל אזור יש רכז שטח שקובע את החשיבות לפי בקשות חקלאים. הקדימות נקבעת למשל לפי עונת המלטות, התנכלויות בעונת איסוף הענבים יקדמו לראש התור את  הבוצרים, כשמתקרב חג הקרבן המוסלמי, תעלה לראש סדר היום השמירה על מגדלי הטלאים והכבשים, וכן הלאה. בחגים היהודים יודע "האוייב" שהחקלאי מבלה בבית ולפיכך השטח כנראה פנוי, ואז אין ברירה ולפעמים פשוט חוגגים עם החקלאי באחו.

הארגון נותן מענה בנושא פשיעה חקלאית, השחתת שטחים, חיתוך גדרות בקר וגניבות ציוד, יבול ובקר כשהמתנדבים לא משחקים אותה לוחמי גרילה השוכבים במארבים ומתנפלים על הגנבים, אלא מסיירים ומייצרים נוכחות שטח ומכאן – הרתעה. ברגע שמתגלה חשוד בפעילות פלילית בשטח הפיטרול, נעים לעברו, שואלים שאלות בצורה מנומסת, בודקים מה הוא עושה כאן, מיידעים את פקחי רשות שמורות הטבע ומג"ב, וממשיכים לעקוב אחריו ושומרים על קשן עין איתו עד שהוא יוצא מהאזור המפוקח ומתקבל דיווח של חיסול אירוע. אין להם סמכויות שיטור ואסור להם להשתמש בנשק.

מערך המתנדבים כולל 1,700 איש קבועים בשמירה, וכ-60 אלף מתנדבים ארעיים העוזרים בשמירה ובעבודה עונתית בחקלאות. מעליהם יש ארגון מסודר הכולל 250 עובדים קבועים במשרות, מדריכים, ואנשי צוות. הארגון גם מפעיל מערך הסברה ולימוד והוא מקבל פניות רבות מנוער בחו"ל ומתיירים שרוצים לתת כתף.

לשומר החדש תקציב פעילות של  36 מיליון ש"ח שנתי. מקורות מימון: משרד החקלאות, משרד התפוצות הסוכנות היהודית, תורמים מצפון אמריקה, מהרצאות שמוכרים ברחבי הארץ, ומנדבנים פרטיים.

אופנועני השומר החדש

לאחר שמיצו את קביעת הנוכחות בשטח ע"י אוהל ושינה, הבינו בארגון שרצוי גם להפגין נוכחות בתנועה. הקמת יחידת הג'יפים קדמה ליחידת האופנוענים. ההוראות לג'יפים הם לא להסתבך בתנועת לילה מוגזמת בתוך השטחים החקלאיים אלא לסמן גבולות טריטוריית שמירה, לעלות על רכסים ונקודות שולטות במרחב ההיקפי, ולסמן את עצמם בצ'קלקות. האופנוענים מקיימים נוכחות ונראות בתנועה בתוך השטח היכן שלג'יפים קשה להגיע. המנהל הארצי של היחידות הניידות הוא אביב כהן מעמק יזרעאל, רכז אופנועים דרום – ישראל מועלם ורכז אופנועים צפון – ניר פלוטקין. יש לרשותם מערך מתנדבים רכובים הכולל כ-50 אופנוענים, חציים צפוניים וחציים דרומיים.

ניר פלוטקין הגיע הגיע למערך המתנדבים באמצע 2018 בעקבות פוסט בקבוצת הפייסבוק "מתחילים בשטח". הוא יזם רכיבת פיילוט להבנת השטח והחליט להרתם. ניר ביצע את הפיילוט ואת המשך הפעילות כשהוא רוכב על ימאהה ״אריה״ WR450F, אם כי לאחרונה ערק למחנה הלבן והכידון שייך עכשיו להסקי 350 מרוב״פ. מעט אחריו הצטרף גם ישראל מועלם והוא יוצא לפעילות על גבי ק.ט.מ אדוונצ'ר 690, מספר שיש גם כאלה שבאים רכובים על דו"שים רכים כמו הונדה CB500X וכמובן שאופנועי שטח פרופר הם הדבר המועדף. השטח הנתון לשליטתו הוא נרחב למדי: לכיש, שקף, אמציה, עוטף עזה, צפון הנגב, רמת נגב וחצבה. שטח הפטרולים הצפוני גם הוא לא קטן: אזור בקעת הנדיב וישובי אלונה ליד בנימינה, עמק הירדן עד רמת הגולן, וממערב אזור כרם בן זמרה וגבול הלבנון.

במשמרת מינימום שני רוכבים. שיטת המעקב: קישור למסלול בעמוד ענן. המשמרות מתוכננות בקפדנות חודש קדימה והאופנוענים יוצאים למשמרת הנמשכת מ-18:00 ועד 1:00 בלילה. המתנדבים מחוייבים למשמרת אחת בחודש כדי לא לשבור את רוחם בעודף פעילות. כמובן שעבודת הרכזים יכולה להיות מרובה יותר. ביטוח מטעם הארגון למקרה פציעה ונזק חל על כל מתנדב בכל שעות הפעילות. על כל רוכב רק לדאוג שיהיו ברשותו רישיון בתוקף וביטוח חובה.

בא לכם גם? – ישראל וניר ישמחו לחברתכם. צרו עימם קשר. ישראל: 054-2887814 / ניר: 052-6738487

קישורים:

אתר השומר החדש /// פייסבוק השומר החדש /// פייסבוק השומר החדש מתנדבים בשטח /// סקירת פעילויות שמירה אופנוענית – מתוך מסעות אריה בארץ ישראל

 

 

6 תגובות לשומר אחי אנוכי!

  1. היופימזם אינו הולם אותך יא ינוקא.
    מותר לך לציין את דתם של ה"עבריינים" – דת השלום והאחווה.
    או שמא בוזגלואים המה? (או אז – בראש חוצות התשקורת!)

  2. ינוקא די להתייפייף.
    מה הסטטיסטיקה אומרת? דבר במספרים, לא בעמימות

    • אין לי מספרים, לא בדקתי, בשביל מה?…
      גם "השומר החדש" לא מדבר במספרים,
      כל מי שחי פה מודע למציאות ואף אחד לא מתייפייף ביחס אליה )-:

      • כשאריק מדבר במספרים ברחל בתך הקטנה
        אריק עושה לנו להתכווץ

        אבל אני מכפת לי, אלו צרות של אשכנזים עשירים
        אני כל מה שיש לי זה ה 4×4 (לפי מטראז' בארנונה) של בעלת הבית (להלן הזקנה הבוכרית שפלשה לאדמות צ'כונת הארגזים וכעת משכירה. לי)

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם