למה דורנה נכנסת ל-MOTOE?

בתחילת החודש הכריזה דורנה, הזכיינית של מוטוGP, על סדרה חדשה בסבב העולמי, סדרת ה-MotoE המיועדת לאופנועים חשמליים. הרעיון של סדרה המבוססת על אופנועים חשמליים הוא לא חדש ומירוצים כאלו קיימים מאז 2009 כאשר הסיפתח היה באי מאן והתווסף באופן קבוע כל שנה כחלק מתוכנית המירוצים שם. בעקבות ההצלחה נוסדה סדרת ה-TTXGP שהייתה הנציג הרשמי של ה-FIM לקדם את מירוצי האופנועים החשמליים בעולם וב-2013, לאחר מאבקים פנימיים, סופסוף רצה לה הסדרה עולמית לראשונה ואחרונה שכללה שישה סבבים, שלושה בארה"ב ושלושה באירופה כאשר את הסבב שהיה באינדיאנאפוליס יצא לי לראות כיוון שהוא התקיים באותו סופ"ש של המוטוGP.

על התחושות וההתרגשות שאפפה את הפיטס של ה-TTXGP תיארתי אז בפולגז הישן. זו הייתה הרגשה של חלוציות, היו שם אופנועים מבניה עצמית לצד אופנועים מחברות מסחריות כמו זירו, בראמו ומוטוסיז, אופנועים עם קירור אוויר לצד אופנועים חשמליים עם קירור מים. הפיטס היה פתוח לכולם ויכולת לגשת, להתבונן ולשאול שאלות, אוירה כל-כך לא רשמית שמזכירה את הסיפורים מראשית ימי המירוצים.

לצערנו, בעקבות חילוקי דעות בין ה-FIM למארגני ה-TTXGP, הסבב העולמי במירוצי אופנועים חשמליים נערך רק שנה אחת ב-2013 ולאחר מכן שקע אל תהומות הנשיה. אל החלל הזה נכנסה דורנה ובצדק. דורנה היא גוף חזק ואמין שמריץ כבר 18 שנה את סדרת המוטוGP בהצלחה רבה תוך כדי התגברות על טלטלות לא קטנות בדרך, וכעת לאחר שהוכנסו כל השינויים שביקשו בעלי דורנה להכניס בקטגוריה הבכירה והיוקרתית, יכולים עתה בדורנה להפנות משאבים ותשומת לב ליצירת קטגוריה חדשה, היא קטגוריית החשמליים. אין ספק שזהו צעד מבורך והכנה לעתיד לבוא, בהנחה שהוא יהיה חשמלי ולא, נניח, מבוסס על תאי דלק או כל טכנולוגיה אחרת, וכמו במכוניות במירוצי הפורמולה E, כך גם דורנה מבקשת לבסס עצמה במירוצי האופנועים החשמליים.

אך אליה וקוץ בה. קטגורית החשמליים תרוץ בדיוק כמו מוטו2 עם אופנוע זהה לכולם מתוצרת אנרג'יקה האיטלקית. אך בניגוד למוטו2 שם המנוע זהה והשלדות נתונות לבחירת הרוכב, כאן הכל יהיה זהה מאלף ועד תו. בדורנה מסבירים שזאת תהיה אליפות של רוכבים ולא יצרנים. האליפות בתחילה תפרש על פני חמישה סבבים כאשר כל מירוץ יכלול שמונה הקפות. רוב הקבוצות תהיינה מהפאדוק של המוטוGP כאשר עוד ארבע הן ממוטו2 ו-3, סה"כ 11 קבוצות.

סטפן פירר, הבוס של ק.ט.מ, אמר פעם שבעית הרייטינג הנמוך של מוטו2 נובעת מכך שלצופים אין יצרן להזדהות איתו וזה חשוב מאוד בעיקר בקטגוריות הנמוכות, שם הצופה מזדהה יותר עם היצרן מאשר עם הרוכב שהוא בדרך כלל אלמוני. אז אם כך במוטו2, אז מה יהיה במוטוE החשמלי? במוטו2 היתה מסורת או היסטוריה שרצה שנים עוד מימי ה-250 שתי פעימות, ואילו במוטוE מתחילים מאפס מדף חלק, אז מדוע לא להכניס יותר עניין ומתח בדמות יצרנים שונים?

שנית, תמיד אומרים לנו ש"מירוצים משביחים את הגזע" כלומר בזכותם הטכנולוגיה צועדת בצעדי ענק קדימה, אז איך אליפות עם יצרן אחד ועוד עם טכנולוגיה שעדיין נמצאת בתחילתה תתפתח ותתקדם אם לא תהיה תחרות?

מוזר, כל העסק נראה לי מוזר. לעניות דעתי, הסיבה שדורנה נכנסת לנושא המירוצים החשמליים נעשית פשוט כדי לקבל את הזיכיון הנ"ל מה-FIM ולמנוע כל תחרות שהיא בעתיד במידה והטכנולוגיה החשמלית באמת תחליף את מנוע הבעירה הפנימי. כרגע כדי לרצות את ה-FIM הם פשוט החליטו על אליפות 'פרווה' רק כדי שלא יבואו אליהם בטענות שהם מחזיקים בזיכיון ולא עושים איתו דבר.

ובינתיים תוכלו להתרשם מהתמונות של הפיטס החשמלי מהסבב שהיה באינדיאנאפוליס ב-2013.