MotoGP: מה הם ימי מבחן ומי צריך אותם?

השבוע התקיים המבחן הראשון לעונת 2018 במסלול ספאנג שבמלזיה, אז הנה תשובות לשאלות שרציתם לשאול, ששאלתם, או שאפילו לא ידעתם שרציתם לדעת (וכמה בטח שאתם כבר יודעים).

איזה סוגי מבחנים יש?

במהלך העונה מתקיימים מספר סוגים של מבחנים: מבחן רשמי של האליפות, מבחן פרטי ומבחן פרטי עם רוכבי הניסוי.

מהם המבחנים הרשמיים טרום עונה?

בעונת 2018 ייתקיימו 3 מבחנים כאלו: ספאנג, צ'אנג בבורי-ראם תאילנד, וקטאר שבועיים לפני פתיחת האליפות. המבחנים הללו מאורגנים ע"י מחזיקת האליפות ומפוקחים על ידיה. הם כוללים שלושה ימים מלאים ומורשים להשתתף בהם כל רוכבי האליפות ורוכבי הניסויים של המפעלים. לקטגוריות מוטו2 ומוטו3 נערכים מבחנים משותפים באירופה (חרז) כששם כל שעה מתחלפת הקטגוריה הנמצאת על המסלול.

המבחן שנערך בוולנסיה יומיים אחרי תום העונה, גם הוא חלק מהמבחנים הרשמיים אבל מרגיש יותר ויותר כמו חלק ממערך השיווק שכן הוא ההצגה הראשונה של הרוכבים שהחליפו קבוצות, יצרנים, או הצטרפו לאליפות.

למה בספאנג, צ'אנג וקטאר?

באופן רשמי, כיוון שבחודש פברואר קר מדי באירופה ויש חשש ממזג אוויר בעייתי, הוחלט שהמבחנים יתקיימו מחוץ לאירופה, אבל אחת הסיבות שהמבחנים שם זה בגלל הקירבה ליפן. ימאהה והונדה היו במשך עונות ארוכות היצרנים המשפיעים על האליפות, והקירבה ליפן עוזרת להם להתמודד עם ייצור חלפים חדשים למבחן הבא ובדיקה של החלפים שנבחנו כבר במבחן הקודם. המבחן בתאילנד הוא בשביל לאפשר גם לקבוצות, לרוכבים ולמישלין להכיר את המסלול שמצטרף לסבב העונה והמבחן בקטאר מאחר וזה לפני הסבב הראשון שיערך שם. חלק מההסכמים של דורנה עם בעלי המסלולים בספאנג וקטאר זה שעלויות המבחן על המסלול ולא על דורנה. זה חוסך לאליפות הרבה מאד כסף.

מה הם המבחנים באמצע העונה?

שלושה ימי מבחן הנערכים ביום שני אחרי המרוץ וגם הם בהשגחת דורנה. המסלולים נבחרים ע"י הקבוצות והם בדרך כלל חרז, קטאלוניה וברנו.

מה ההבדל ביניהם לבין המבחנים הפרטיים?

אלו הם שלושה מבחנים המפוזרים לאורך העונה שבהם הקבוצות הן האחראיות על כל מהלך העניינים כולל השכרת המסלול. זו הסיבה שבחלק מהמבחנים הפרטיים אפשר לראות מספר יצרנים יחדיו על המסלול בשביל להוריד עלויות. התשלום למסלול כולל עזרה ראשונה, חשמל, מים, שרותי אדמיניסטרציה, מארשלים ובטחון. מהעונה, המבחנים הללו אינם יכולים להערך ביותר משלושה מסלולים שבהם עוד לא התקיים מרוץ וזה חייב להיות לפחות בפער של 14 יום מתחילת הארוע באותו המסלול (דהיינו יום חמישי).

כל רוכב רשאי לבחון במהלך העונה 5 ימים וזה כולל את המבחנים הרשמיים של האליפות, לכן מדי פעם רואים רוכבים וקבוצות שמוותרים על המבחנים הללו בכדי לא לבזבז ימי מבחנים על מסלול שהם מכירים או אם אין להם מה לבחון ומעדיפים להשתמש בימים אלו במבחנים הפרטיים.

אז מה בעצם ההבדל בין המבחנים השונים?

בארבעת המבחנים טרום עונה על הקבוצות והרוכבים לבצע הרבה החלטות לגבי העונה הקרבה כשההחלטה המהותית היא נושא המנוע מאחר ושבעת המנועים נסגרים באזיקונים יום לפני תחילת האימון הראשון של המרוץ הראשון בעונה. מאחר ויש גם הגבלות על שינויים בפרינגים וארודינמיקה במהלך העונה ומוגבלים לשניים לכל רוכב במהלכה, זה הפך להיות גם חלק אקוטי מהמבחנים המקדימים. הקבוצות מגיעות למבחנים עם קונטיינרים עמוסים בכל טוב ויומן מבחן מפורט שכולל את כל החלפים וכל האופציות שעליהם לבחון והם יורדים לרמה של כמה הקפות עם כל חלק ובאיזו שעה של היום, שכן תנאי המסלול יכולים להשתנות וזה משפיע על תפקוד החלקים. במבחנים במהלך העונה מתרכזים בעיקר בהתאמות, התמודדות עם בעיות שהתעוררו במהלך העונה, שילדות וקצת גם מבחנים מקדימים לעונה הבאה עם המנועים.

במבחנים הפרטיים בוחנים את הכל. שם גם קצת קל יותר לשמור סודות מאחר וישנן פחות קבוצות ויצרנים וחל איסור על עיתונאים להסתובב בפיטליין…

האם מתקיימים עוד מבחנים?

ברור, כל יצרן ממשיך ובוחן במסלולים שלו אבל יש איסור מוחלט על השתתפותם של הרוכבים הרשמיים ועל מבחנים 14 יום לפני סבב רשמי במסלול. אלו הם מבחנים סגורים הרמטית ושם אין שותפות בין היצרנים השונים בהוצאות מסלול.


אז מה אלו כל הפעמים שוולנטינו רוכב במיסאנו, זה מותר?

כן, אבל חל איסור מוחלט להשתמש באופנוע האליפות או בצמיגי האליפות. האופנוע חייב להיות אופנוע כביש רגיל. לפעמים מתקיימים ארועים יחצניים שבהם הקבוצות והיצרנים רוצים לעשות הקפות ראווה. במקרה כזה יש להגיש בקשה רשמית ומקבלים אישור, בדר"כ אלו בכלל אופנועים של העונה הקודמת עם פלסטיקה חדשה.

האם יש רמאויות?

זה עוד לא קרה בקטגוריה הגבוהה. הקבוצות מסודרות ויודעות מה ההגבלות. דומיניק אגרטר רוכב המוטו2 רכב על אופנוע הקבוצה בארוע קידום וקיבל עונש כספי קל.

אחת הדרכים להמשיך ולעשות מבחנים במהלך העונה זה שילובם של רוכבי הניסויים כוויילד קארדס כמו מיקלה פירו לדוקאטי, סילבן גווינטולי לסוזוקי ומיקה קאליו לק.ט.מ. לחלקם זה אפילו חלק מהחוזה. מהעונה, צומצמו מספר הפעמים שיכול רוכב ניסוי להשתתף במרוץ לשלוש פעמים בלבד כשגם לו אסור לרכוב במסלול לפחות 14 ימים לפני הארוע. במקרים של הקבוצות עם ההקלות (אפריליה, ק.ט.מ וסוזוקי) מותר לוויילד קארד להשתתף בשישה סבבים.

אז מה זה היה המבחן עם סטונר לפני המבחן הרשמי?

זה נקרא "שייק דאון": מבחן פרטי אבל לא נספר במבחנים הרשמיים או הפרטיים. כל הקבוצות רשאיות לשלוח לשם רוכבי ניסויים להתכונן לחזרה לפעילות. חלק מהרוכבים הרשמיים מגיעים לשם לראות את ההכנות ולעבור עם רוכבי הניסויים שנשארים עימם למבחן הרשמי.

איך בונים לו"ז למבחן?

הקבוצות מגיעות למסלול כבר כמה ימים לפני המבחן ומכינות את המוסכים. במשאיות ובמוסך מכינים את כל החלפים והחלקים ממוספרים ומקוטלגים ועורכים אותם לפי סדר המבחן.

היום הראשון בדר"כ מוקדש להתאמות, השוואות ולחזרה לכושר. ההתאמות הן למושב החדש, פיזור משקל ראשוני, והשוואות בין האופנוע של העונה הקודמת (לפעמים גם של העונה לפני כמו במקרים של סוזוקי וימאהה) אל מול האופציות של העונה הקרובה. החזרה לכושר? – לא פשוט לשבת עוד פעם אחרי ההפסקה הארוכה המחוייבת (ראשון לדצמבר עד ה-31 לינואר) על אופנוע מוטו ג'יפי, בטח לא במלזיה.

היום השני הוא חזרה על ההשוואות בין המנועים השונים וירידה לפרטים כשנכנסים לדקויות עם הפרינגים, השלדות, המזלגים והאלקטרוניקה. נעשות גם התאמות לסטינג ופיזור משקל. לרוכבים שהחליפו יצרן או שהם חדשים בקטגוריה, נבדק עוד פעם מיקום הרוכב על הכלי, כדי לוודא שהוא ממוקם נכון (בעונה הקודמת זו הייתה אחת הטעויות של חורחה לורנסו ודוקאטי ששינו את מיקום הרוכב והשפיעו על היציבות שלו לששת המרוצים הראשונים של העונה).

ביום השלישי בדרך כלל נעשות הדמיות מרוץ. זה נותן לרוכב ולקבוצה הבנה בעמידות, קצב מרוץ ושמירה על הצמיגים.

במהלך כל הימים הרוכבים מקבלים את צמיגי המישלין ועליהם לא רק להשתמש בהם אלא גם לבחון. במהלך העונה כל יצרן מקבל ממישלין 120 צמיגים סה"כ וזה לא חלק מהצמיגים שהיצרן מספק למבחנים הרשמיים.

מה קורה אם יורד גשם?

לכל קבוצה ישנה תוכנית אימונים לגשם והם מוכנים עם הצמיגים והכלים המתאימים. העונה, חלק מהקבוצות ייחלו לגשם, כמו ימאהה שהתקשו מאד בתנאים הרטובים.

האם מישהו בודק מה הקבוצות בוחנות?

נציגי דורנה, הפדרציה ואיגוד הקבוצות מסתובבים במסלול כל הזמן. כל פיתוח חדש יצטרך לעבור אישור לפני תחילת העונה ולכן הקבוצות מעבירות מראש את התוכניות בכדי לוודא שלא עברו על החוקים ויכולים להמשיך בפיתוח. מאחר ותמיד אפשר למצוא חורים בחוקה, חלק מהפיתוחים נשמרים בסוד עד המבחן האחרון בכדי למנוע העתקות או בקשות של קבוצות מתחרות למנוע מיצרן להשתמש בפיתוחים החדשניים שהביאו.

מה קורה בין המבחנים?

אף אחד לא ישן! כל האינפורמציה מועברת למפעלים השונים כבר תוך כדי המבחן. חלפים וחלקים רבים מוטסים חזרה למפעלים לבדיקה. הרעיון הוא לספק למבחן הבא תיקונים ועדכונים ולכן משתדלים שתהיה הפסקה מספיק ארוכה בין המבחנים והפסקה של שבועיים בין המבחן האחרון בקטאר למרוץ עצמו.

כמה צריך לייחס חשיבות למבחן ולזמנים בו?

קשה לומר, אבל כמו כל שנה אפשר לראות שהצפי רחוק מלהיות מדוייק ואפילו שגוי לחלוטין. הגישה שונה מאד בין רוכבים וקבוצות. ישנם כאלו שעובדים לאט ומתודי ומתעלמים לחלוטין מהזמנים, ישנם כאלו שחשוב להם לסיים בטופ בשביל השקט הנפשי.

מה היה בספאנג?

על כך – בכתבה הבאה…

תגובה אחת לMotoGP: מה הם ימי מבחן ומי צריך אותם?

  1. אנוכי // 03/02/2018 um 16:35 //

    מהנה לקרוא אבל בבקשה להשקיע קצת יותר בהגהה

התגובות סגורות.