פוליטיקה מונופולית

השבוע קרה משהו מעניין בשוק הרכב השראלי: חברת סמל"ת נפרדה מחברת רכבי השטח שלה מוטוטראק, והמותגים ארקטיקט בטא וגאס גאס עברו ידיים למטרו מוטור.

העסקה שמוערכת ב-12 מיליון ש"ח, לוותה בתקשורת בשתי הודעות רישמיות: סמל"ת הודיעה כי מכרה את החטיבה כולה על זכיונותיה למטרו, ואילו מטרו עצמם הודיעו שקנו את זיכיון היבוא של ארקטיקט.

בטא וגאס גאס לא הוזכרו כלל. נעלמו מהתמונה. למה?

לא יודע, אבל אני יכול לשער שיש בעיה. זה לא פרט שולי שבטעות נשמט מהודעת היח"צ.

בואו נחשוב רגע יחד. במהלך 2016 רכשה סמל"ת את זיכיון היבוא של בטא מקבוצת לובינסקי. ד.ל.ב מוטוספורט שהחזיקו בזכיון 'הרדימו' את המותג ע"י יבוא אופנועי דו"ש בלבד שנמכרו בצורה מוגבלת. כזכור אספקת אופנועי גאס גאס צלעה עקב בעיות במפעל האם בספרד ובמוטוטראק חיפשו מותג חליפי חזק לשטח. הם פנו לחברה האיטלקית שמצידה נעתרה לה. בלובינסקי ויתרו. כנראה עשו חשבון קטן שנזק גדול לא ייגרם ומכרו להם את הזיכיון. את התקופה שסמל"ת החזיקה במוטוטראק אפשר לסכם במשפט קצר: הם לא ממש שיגשגו.

אבל אז נפלה לידיהם הזדמנות עסקית להתעצם בשטח שהם דווקא שוחים בו – מכוניות, וסמל"ת רכשה גם את זכיונות היבוא של חברת 'מכשירי תנועה', קרייזלר, ג'יפ, דודג', וראם. בשלב זה הם ישבו לעשות חשבון מחדש וכנראה החליטו לוותר על הבן החורג והשונה והאגף הפחות ריווחי – תחום השטח. מתמקדים רק במכוניות. הגיוני. מוטוטראק הוצאה למכירה.

חברת מטרו מוטור קנו את מוטוטראק. בליין המוצרים של מטרו אגף השטח חסר מותג רכב 4 גלגלי כמו ה-RZR של פולאריס והארקטיקט בהחלט תחרותי ומתאים, ובאגף אופנועי השטח חסרים להם  אופנועי דו"פ וכאן בטא בהחלט מסוגלים ומתאימים למלא את החסך, ולעזור להם לתת פייט לשתי הגדולות שחולשות על שוק השטח – ק.ט.מ והוסקוורנה. תמיכת מה להשערה הזו נותנות השמועות (הבלתי מבוססות) שכל השבוע עפות באויר, שמטרו תתמחר את אופנועי בטא במחירי חדירה משמעותיים. אני יכול לדמיין איך בלובינסקי התעצבנו לשמוע שעכשיו יבואן גדול עם יכולות שיווק אגרסיביות כמו מטרו יכול לנגוס להם נתח מבין השיניים עם מותג שהיה ברשותם ו… ויתרו עליו. (אם כי נראה ששום דבר כרגע לא יכול לערער את ההגמוניה של ק.ט.מ בשוק השטח. שום דבר!)

ואז נודע לי שהממונה על ההגבלים העסקיים מברר את פרטי העסקה. מה יש לו לחפש בה?

לכאורה אין למטרו ממה לחשוש כי למרות שהיא היבואן הדו גלגלי הגדול ביותר היא עדיין לא מתקרבת למעמד של מונופול. גם אם היא תמכור עוד 200 אופנועי בטא בשנה היא לא תהיה מונופול ע"פי הגדרתו בחוק, ובכל מקרה ברשות ההגבלים העסקיים לא מתחשבים בהשערות של מכירות עתידיות. אז מה כן? למה הוא בתמונה?

הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא פוליטית. אני משער, ואני מדגיש שזו השערה בלבד, שמישהו בעל אינטרס ויכולת השפעה פוליטית ביקש בדיקה יסודית של העסקה כי אולי, למשל, נתוני המכירות של מטרו שגויים במידה זו או אחרת ואולי בדיקה מדוקדקת של פעילות החברה תגלה שהם הרבה יותר קרובים למעמד של מונופול ממה שנהוג לחשוב. בכל מקרה, גם אם לא יתגלה כלום – יהיו עיכוב והטרדה. זו הסיבה, לדעתי, שמטרו לא מיהרו לצאת בהצהרה חגיגית שמותגי האופנועים של גאס גאס ובטא עברו לרשותה, וכל השבוע החרישו שאלות בנידון.

אולי זה נכון ואולי לא, ובהחלט יש מצב שמוחי הקודח מדמיין דברים לא קיימים או שלא הבנתי כלום מהרמזים ששמעתי עפים ברוח בשבוע האחרון.

ובואו נהגג עוד משהו: אם עיקר הרכישה של מוטוטראק היתה בשל מותגי ארקטיקט ובטא, מה בעצם הם צריכים את גאס גאס? – בהחלט יש מצב שהמותג הזה יורדם ואולי אפילו יזכה להמתת חסד, ואם כן – מה יהיה גורל האופנועים שנמצאים בשוק ואיך זה ישפיע על מחירם כמשומשים?

עוד אין תשובות אבל בהחלט נוצר פה מצב מעניין. מה שבטוח זה שקבוצות ענק כאלה שמסתובבות על הגבול הבעייתי של המונופוליזם זה לא מצב בריא. בכלל לא.

 

7 תגובות לפוליטיקה מונופולית

  1. Lokimonsterfuckmetro.com // 11/02/2017 um 1:18 // הגב

    בוקר טוב
    אני צועק מזה שנה לפחות שמטרו מונוםול בעל שליטה כמעט טוטאלית בשוק הדו גלגלי.
    יותר מזה הרצתי המון תלונות במשרדי ממשלה שונים.
    אולי מישהו שמע אותי???

  2. גאס גאס תמות, הייתה לה תקופה יפה בזמן הפריצות ברישוי אפור אבל זהו.
    היא הייתה מתה מאז ומעולם.
    ועכשיו שבטא שייכים למטרו, הם ירדו למחירי זנות ומבצעי חיסול והמותג לא יחזיק באוויר יותר מדי זמן.
    כמו שהwr שלהם לא מצליח, ככה גם הבטא לא תחזיק מעמד.
    אנחנו (רוכבי השטח) לא פראיירים כמו קטנוענים, ולא ניתן למטרו לדפוק אותנו עם בטא.

    • כמו שה-WR לא מצליח?
      תגיד, אתה אמיתי? באיזה עולם אתה חי?
      ה-WRR נמצא בעשריית האופנועים הנמכרים ביותר בשנת 2016. 90 ומשהו יחידות.
      ה-WRF מכר 76 יחידות מה-250 ו-50 מה-450.
      בקיצור – אני לא יודע האם אתה יותר הזוי או יותר מצחיק.

  3. ליעקב מדלב: אתה מצחיק אותי.

  4. לא הבנתי.
    גלובליזציה – בעד או נגד?
    ליברליזם או ליברטניזם?
    הרבה לפני כחלון בזק הופרטה ואז הרגולטור גם הפריד בין תשתית לתוכן וכך נולדה בזב"ל.
    עכשיו זה לא אומר שאם אני רוצה לא יהיה לי אנלימטד.
    אז מה זה משנה אם איפקס שולטת בתנובה או חברה סינית? מילקי זה בכלל שטראוס.

    מה זה משנה אם הגזגז המעאפן שלי הגיע מדלב או ממטרו? (למעשה הוא בכלל יגיע מיד2)
    העיקר שיהיה עשוי מחומר טוב, שיהיה מלאי זמין של חלקים (באיבי מצידי) ושיהיה לי גאון מדרכה זמין שידע להחליף איזה ג'וק במוח.
    מה לא ככה?

  5. יעקב,
    לדלב יש הרבה סיבות לדאוג מכניסה של מטרו גם לשטח דו פעימות וגם לרכבי SBS.
    הכלים האלה אינם כלי רכב במובן הקלאסי אלא רכבי פנאי ומתומחרים לפי כמה שהעדר מוכן לשלם.
    נראה לי שהתחביב הקודם שלך היה אופנייים. אופניים מאובזרים ב-40 אלף וטייץ באלף שח נשמע לך הגיוני ולכן אופנוע ב-70 אלף נשמע לך כמו מציאה.

  6. קודם כל: גאס גאס מת כמותג עוד אצל "מוטוטראק". הסגירה של המפעל, היעדר מלאי חלפים לכלים שכבר נמכרו (בניגוד לחוק) ועוד בעיות כאלה ואחרות. גם אם מטרו יזניחו את המותג – המצב לא יהיה גרוע יותר ממה שהוא היום, ואופנועי גאס גאס יעלמו בהדרגה מהשוק, וימשיכו לשרת רק אצל בעלים שמטפלים לבד ומשיגים חלקים ברשת. אני לא חושב שזאת אבידה נוראית – סה"כ אופנועי מדובר באופנועי אינדורו "כמו כולם", לא איזה מותג-על. אני אישית לא הולך לבכות בגלל זה.
    למטרו אכן יש חור משמעותי בליין – אין להם בהיצע אופנועי אינדורו דו"פ ברישוי צהוב, ובטא/גאס גאס בהחלט יכולים לגשר על הפער הזה. לנו כצרכנים זה טוב – כי יבואן חזק שנכנס לתחום עשוי להגדיל את התחרות, ולהנגיש את הכלים בסגמנט הזה לציבור הרוכבים.
    כל הטיעונים למונופול של מטרו לא מחזיקים מים. גם אם בעלי אינטרסים כאלה ואחרים ינסו לתקוע למטרו מקלות בגלגלים, קשה לי להאמין שיצא מזה משהו פרט לדחייה של כמה חודשים.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם