כעץ שתול על פלגי מונטסה

אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים /
בדרך חטאים לא עמד /
במושב לצים לא ישב /
ברכיבת שטח לא נתקע /
והיה כעץ שתול על פלגי מים.
(תהילים)

מידי פעם אני נזכר או נתקל בפתרונות טכניים שהגו אבותינו בימים שמגבלות החומר הכבידו על החזון. ככלל, אחד השלבים המרתקים בכל ענף טכנולוגי, הוא לחקור ולגלות את אפיקי המחשבה והרעיונות המבריקים שעלו לממציאים שונים שדרכם בפיתוח נחסמה פתאום מחוסר עזרים או יכולת טכנית שלא היו קיימים עדיין או לא נפוצים.

בהקשר הזה מאד מעניין היה לגלות כי מערכות שנמצאות היום בשימוש נרחב, הומצאו בקדמת דנא כשהאדם הטכנולוגי החדש יצא מהמערה (בערך). כל כך מוקדם שעמדתי נפעם ומהרהר כמה הקדימו ממציאים את זמנם וכמה התיסכול בטח אכל אותם מבפנים כשהבינו שיש להם ביד את הפתרון האבסולוטי הנכון, אבל אף אחד בעולם עוד לא המציא את הרכיבים הנכונים והמתאימים שיתמכו בו מעשית. אחד מהם הוא הזרקת דלק. הידעתם שכבר ב-1923 הותקנה מערכת כזו באחת ממכוניות מרצדס? כמובן שהיא היתה בתולית מידי ובוסרית מידי לזמנה והעולם חיכה עוד 50 שנה עד שמערכות ההזרקה הופיעו כפריט בחירה ואחר כך כפתרון של קבע במקום הקרבורטור המזהם והלא פוליטיקלי קורקט.

אז היום על הפרק ראש של מונטסה שנלקח ממנוע 2 פעימות, וכשחידשתי את ימיו של האופנוע הזה כקדם, הוא נולד ב-1978, ראיתי שבראש יש הברגה נוספת ומקובע בה פקק מתכת. כמו כולכם בוודאי, מיד חשבתי שמדובר במיקום שנבחר למתקן שחרור הלחץ (הף-קומפרסיה) אבל חקרתי קצת והסתבר שלא היא.

בימים ההם, מנועי 2 פעימות היו גלמיים ומאד לא מדוייקים, מתפרצים, רועדים, אלימים לפעמים, ונדרשה יד מבינה וקרבורטור מכוון כדי להעניק לו את אופן העבודה האידיאלי שהוא דורש. בתנאי אנדורו קשים בכלל נוצרה בעיה כי התקעות בתוואים מסובכים עצרה את הרוכב, חייבה חציבה, הביאה לפרפורים והתחפרויות, המנוע שהוא כמובן קירור אויר – היה מתחמם, תערובת הדלק היתה בלתי מדוייקת ולפעמים עשירה מידי, ובמקרים רבים התוצאה היתה פלג שחור מפיח מה שנקרא בלשון העם "פלג שרוף", ובעקבותיו השבתה של הרכיבה, לפחות עד שתחליף פלג. רוכבים יצאו לרכיבות כשבתיקי המותן או בתרמיל פלגים רזרביים ומפתח להחלפה כעניין שבתפעול שגרתי מציל רכיבות.

לפעמים היה הראש חם מאד והרוכב עייף או לחוץ מידי, או חסר יכולות טכניות מולדות, והחלפה של פלג בעצירה תוך כדי הרכיבה היתה מתבצעת בחופזה וברשלנות והתוצאה – הברגה הרוסה, אין מצת, ואקורד הסיום – נגמרה הרכיבה ולך תחזור עכשיו הביתה מג'הנם.

אז בחברת מונטסה ואני מניח שלא רק אצלם, הגו את רעיון הפלג השני. רק תעביר את חוט ההצתה ותמשיך לרכב. מגניב לגמרי, וטוב שהיום, עם מנועי הדו"פ המדוייקים, כמעט ולא מתעסקים עם זה יותר. אשרינו.

4 תגובות לכעץ שתול על פלגי מונטסה

  1. תהלים קנב

    מעניין מה קורה אם מחברים את שניהם…

  2. אני שאלה. // 06/08/2017 um 11:47 // הגב

    הנה שאלה כמה זה באמת קשה להפוך מנוע 4 צילינדר מקורברט להזרקת דלק ? שמעתי על רוכבים שמנסים, טרם ראיתי אחד עובד…

  3. אז כן יש אנשים גם בארץ שכבר המירו מנועי 4 צילינדרים להזרקה גם באופנועים,
    אני גם כן בדרך להמיר באופנוע דלי מנוע V4 מ4 קרבורטורים להזרקה רב נקודתית

    ודרך אגב יש דרך קלה ולא מושלמת (עדיין יותר טוב מקרבורטורים) לתזמון הזרקה לפי ההצתה ויש דרך מושלמת להמרה להזרקה עם הפעלה של ההצתה מהמחשב ECU ואז לקבל ממה את המנוע המושלם

  4. ולווספה היה אקסטרא גלגל

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם