בנלי שוב איתנו

רשמי רכיבת בכורה על בנלי טורנדו TNT300

הקדמה היסטורית / רענן כרמיאלי

חברת בנלי שנוסדה בפיזרו שבאיטליה ב-1911 היא אחת הוותיקות ביותר בעולם האופנועים וכצפוי עברה תהפוכות רבות מאז עד היום. לנו הצרכן הישראלי זכורות בעיקר סוף שנות השבעים והשמונים עם דגמי הבנלי 654 נוזלי השמן שנמכרו בשקל ותשעים או דגם ה-SEI 750 ואח"כ 900 סמ"ק שהיה בעל מנוע 6 צילינדרים שיצורו החל כבר ב-1972, הרבה לפני שהונדה חשבה על ה-CBX. בניגוד ל-CBX ה-SEI  על נפחיו השונים יוצר במשך 17 שנה עד 1989.

אז חל משבר. בשנת 1995 נעשה ניסיון החייאה לחברה על ידי תעשיין איטלקי בשם אנדריאה מרלוני שבסופו הוצג לעולם בשנת 2002 דגם הטורנדו הספורטיבי שהיה בעל מנוע טריפל בנפח 900 סמ"ק. קצת אחרי הטורנדו הוצג גם ה-TNT, דגם עירום על בסיס מנוע הטורנדו. עם הזמן הנפח עלה ל-1130 סמ"ק.

כל זה לא עזר לבנלי ובשנת 2005 נקנתה החברה על קבוצת קוואן-ג'יאנג הסינית, קונצרן ענק המעסיק 14,000 עובדים ומייצר כמעט 2 מיליון אופנועים וקטנועים בשנה. תוצרתו הידועה בארץ הם אופנועי וקטנועי KEE-WAY. גודלו של המפעל בסין הוא כ-670 אלף מ"ר ומצויד במיכון מערבי לחלוטין שנקנה בעיקר בארה"ב ובגרמניה. בפיזרו שבאיטליה נשאר מרכז המחקר והפיתוח, וכך עם מימון כמעט אינסופי שמגיע מסין יכול המרכז באיטליה באופן חופשי לפתח דגמים ומנועים ללא פשרות על איכות.

ואכן כיום יש לבנלי טווח מנועים ונפחים רחב החל מסינגל דרך טווין מקבילי, טריפל ועד ארבע צילינדרים. כל הפיתוח של האופנוע נעשה באיטליה כאשר ההרכבה הסופית נעשית בסין, כך גם האיכות נשמרת והמוצר המתקבל עומד בסטנדרטים מערביים וגם המחיר יחסית נשאר נמוך. רק לשם השוואה, מחירו של הבנלי BN302 באיטליה נמוך מזה של הווספה ספרינט 125 בכ-100 יורו.

לאחר שהחברה התבססה במשך כמה שנים בשוק האסייתי, האיטלקי והדרום אמריקאי, עושה זו את חזרתה כעת אל שאר העולם המערבי והסנוניות הראשונות נחתו גם כאן אצלנו. היבואן הוא סוכנות ג'ט-סטאר שבעליה רם אביב הוא דור שני במשפחה שעוסקת בענף הדו גלגלי. שני הדגמים שיוצאים לשוק ראשונים הם TNT טורנדו בנפח 300 סמ"ק (סימון המודל בקטלוגים – BN302)  ו-TNT25 בנפח 250 סמ"ק (סימון בקטלוג – BN251).

PICT0052

מבין השניים, להתרשמות ראשונית בחרתי בטורנדו. בוהק בירוק איטלקי עמוק (מוצע גם בלבן ושחור) ובמימדי פול-סייז הוא תופס את העין ומסקרן יותר. עם מנוע טווין מקבילי בנפח 300 סמ"ק ו-38 כ"ס הוא נכנס לקטגוריית הנייקדים הקטנים בה משכשכים כרגע מקבילו הירקרק מבית קאוואסאקי הנינג'ה Z300, ימאהה MT-03 וק.ט.מ DUKE390. הוא מוצע במחיר חדירה של כ-32 אלף ש"ח, זול יותר מהשלושה האחרים בכ-8 אלף ש"ח.

הדבר השני ששובה את הלב אחרי הצבע הוא צליל המנוע. אני לא יודע מה הקומבינציה שנרקחה שם בין הצילינדרים לאגזוז אבל באוזניים עולה קול מדהים של טימקס עם אקרפוביץ'. איך שיצאתי מתל אביב לבינעירוני שיחקתי שוב ושוב עם המצערת נד-נד-עלה-ורד כדי לשמוע את המנוע מפיק את הבס הצרוד הזה שעושה לכל אופנוען את היום, הלילה והעשור. אני מבטיח לכם שמי שיקנה את האופנוע הזה ירכב בלי פלייליסט.

הניהוג שלו בעיר קליל כמתבקש מתנוחה זקופה, כידון גבוה, ותגובת מצערת מהירה ממערכת הזרקת דלק. מחוץ לעיר ולמרחקים הוא לא מעייף למרות שגיאומטרית המשולש מושב-כידון-רגליות מתאימה יותר לגבוהים ממני ואני איש נמוך. אגב, גובה המושב הוא פחות כ-80 ס"מ מה שנותן לכל גמד ממוצע להניח רגל בטוחה על האספלט בעצירות. השעון הראה 170 קמ"ש לפני שחזרתי לרכב כחוק. האופנוע יציב ורגוע במהירויות גבוהות כמו גם בפניות והתפתלויות.

מה שיותר מעניין היא ההרגשה שמגיעה מיד עם התזוזה הראשונית. אתה מחכה לאנמיות סינית או לחלקות יפנית ומה שאתה מקבל הוא חיספוס ורעד קל כמו, בערך, בדוקאטים. כלומר, השורשים האיטלקיים שומרים על איפיון וזהות. המנוע והשלדה מיוצרים באיטליה והאופנוע מורכב בסין וככה כמה חוויות רכיבה מקבלות את ההסבר הטבעי להן. הגיר הינו בעל 6 הילוכים ושילוב רך. גם אין בעיה למצוא את הניוטרל, תקלה שאפיינה פעם את האופנועים האיטלקיים.

מיד נטפל בפרטים הקטנים אבל כבר עכשיו, לאחר כמה שעות בחברתו, אני יכול להצהיר בלב תמים כי ליבואן יש ביד מוצר עם פוטנציאל של להיט מכירות.

וידאו: צילום ועריכה – תומר "כRובי" ברעם

 

 

  *   *   *

PICT0057

האופנוע מושקע בעיצוב. למרות שהוא מיוצר בסין בולטת מאד ההשקעה בניראות לפי הגישה האיטלקית הגורסת שיופי קודם לפרקטיקה. עם זאת קל להבדיל בין החלקים האירופאים שלו לאלה המיוצרים במזרח שם עוד לא הגיעו לרמות גימור בעיצוב המוצר כמו באיטליה. מעבר למנוע-גיר ושלדה כל שאר המיכלולים הם סינים.

שלדת מסבך צינורות מגוננת על מנוע טווין מקבילי מוזרק המייצר 38 כ"ס ב-10,000 סל"ד. מיכל מי העיבוי ממוקם ליד רגל ימין ונוח לבדיקה ומילוי. כיתובי בנלי וצבעי הדגל האיטלקי בכל פינה שלא תהיה טעות לרגע כאילו זה מוצר סיני גרידא. 

בולמים מתכווננים: אחורי צידי (מימין) מעוצב להפליא. הכיוונון ידני וקל ואין צורך בכלים. בולמים קדמיים הפוכים בקוטר 41 מ"מ – כיוונון בעזרת מברג. מיוצרים בחטיבת המיתלים של המפעל בסין המייצר לבדו כמעט את כל המיכלולים ההיקפיים. 

PICT0063

הקליפרים ממותגים כבנלי. גם הם מיוצרים במפעל הבית בסין. בילום ראשוני עם תחילת נסיעה מרגיש אנמי משהו בקדמי אך משתפר עם חימום הרפידות והדיסק. הייתי מעדיף אותו קצת יותר עירני אם כי בסך הכל הוא בסדר גמור. גם אחרי שימוש מאסיבי לא פחתה יעילותו.

זרוע אחורית מעוצבת בסגנון בנלי אוריגינל ומורכבת משני צינורות מפותלים. לרגלית ההילוכים יש ציר אקסצנטרי המעלה או מוריד את מיקומה בהתאם לכיוונון הרצוי לרוכב ולגודל מגפו.

מושב רחב וארוך עם תמיכה לגב תחתון. בשל אורכו לא מיציתי ולא נעזרתי במשענת אבל רוכבים בעלי רגליים ארוכות משלי ישמחו על קיומה. הבד מחוספס (למניעת החלקה) עם קוי תפירה איכותית.

כיתובי 'בנלי' לרוב מפוזרים על פני כל גוף האופנוע. המנעד נע ממדבקות זולות על הפלסטיקה ועד פלטת ניקל מבריקה על מכסה בית המצמד. מן האלמנטים המופיעים בהם ניתן להתרשם כי הסינים גאים במותג שרכשו, רואים בו תכשיט לצווארם ומבליטים את את המורשת והמסורת של בנלי. 

PICT0102

גם הוא בעולים החדשים: דגם TNT25, בעל 250 סמ"ק צילינדר יחיד

PICT0040

 

11 תגובות לבנלי שוב איתנו

  1. אחד שיודע // 10/06/2016 um 11:57 // הגב

    כמה שילמו לכם בשביל הפרסומת השקופה למדי שהרמתם פה? אפילו לא חיסרון אחד! ורק תשבוחות וניסיון להעלים כל עובדה שזה כלי סיני (סין ממש לא בסטנדרט של תאילנד/הודו, זה הוכח בעבר בתוצרת שהגיעה משם לארץ ומעולם לא החזיקה מעמד)
    בנוסף, הוא עולה רק 3 אלף שקל פחות מקטמ דיוק 390 (שהוא מה, הביניים הכי מוכר פה ב2016?)
    אז למה שמישהו יעדיף כלי חדש, יבואן קטן, שילוב של שיט סיני עם אמינות איטלקית, על פני רב מכר ב3 אלף שקל יותר?
    עצם העובדה שיצרתם פער שקרי בינו לבין הדיוק של 8 אלף שקל רק גורמת להדגיש את העובדה ששילמו לכם הרבה עבור הפרסומת הזו

    • המערכת // 10/06/2016 um 14:50 // הגב

      יפה. שאלה טובה מחייבת תשובה טובה.

      היות וזה באמת יבואן קטן התפשרנו איתו על ההפרש שלך – 3 אלף (שזה לא מה שמופיע באתר החברה…) בלבד.

      מהיבואן של הדיוק נבקש יותר.

    • אצל המתחרים מנהל חדש ילד טוב ירושלים זרק בנדיט בונבוניירה לטובת 50₪ של xv משומש והופ מטרו השוו לו לחדש בהפסד (לתחושתו) של 15₪.
      כעת מישהו פתח שם שאלה בדבר סופר חלומות להשקעה.
      אז עם חלומות לא הולכים לסופר ואני עדיין חולם על דרוזי במחיר שפוי כשאני מכפת בלילה את הנבלה החלודה שלי.
      צרות של השירים.

      הינוקא כתב במפורש שזה אופנוע מדבקה עם שלדת מסבח ובס ממכר.
      "תסתכלו בקאליפר" הוא כתב "זה לא ברמבו"

      אתה לא יודע לקרוא ?

  2. אחד שמרים גבה // 11/06/2016 um 5:01 // הגב

    מחיר חדירה של 32?
    כמה כבר נשלם על אופנוע שהוא חצי סיני?
    אני לא מתלהב מהדיוק כ"כ והייתי הבעלים של אחד בשנתיים האחרונות, אבל הנתונים שלו הרבה יותר קורצים משל הכלי הזה, מנוע אוסטרי שמזכיר אופנוע שטח (עם יותר סוסים) עם מכלולים תקציביים של חברות מוכרות, אבל הרכבה פח של הודים עם בקרת איכות בתחתונים.
    לא יודע.. אולי המשגל יהיה די ארוך והמחיר ישאר 32, מי יודע..
    כשהיבואן יחליט להביא את ה602, שיזכור שהוא צריך להיות יותר אטרקטיבי מה07 למרות שתצורת המנוע שלו שונה לגמרי, ואני מהמר שזה גם לא יהיה מספיק
    מרגיש כמו להזמין תחתונים של adibas מאלי אקספרס, עדיין עשויות מכותנה
    איטלקי בתקציב מוגבל.. קיצר.. נחיה ונראה

  3. ינשוף סתום עין // 11/06/2016 um 8:29 // הגב

    רבותי המלומדים, תתרגלו , זאת הולכת להיות הקומבינה, מותג ותכנון מערבי, יצור סיני, אין דרך אחרת, אז בהתחלה יש חריקות אבל מוצר כמו הבנילי מראה את הכיוון, אופנוע טוב, קצת פחות טוב מדוקטי אבל הרבה יותר זול, מסות להמונים.
    היו היה יבואן שגילה עניין בבנלי, והיסס היסס, ופיספס, בדק ובדק ובדק, האופנוע מיצוין אבל צריך יבואן עם ניסיון ובציים כי בחוץ יש 2 חברות גדלות שאוכלות כול יבואן מתחיל לארוחת בוקר

  4. עמיר הזאב // 11/06/2016 um 8:39 // הגב

    המחיר הקובע לכתיבת כתבה הוא המחיר המפורסם. אם אתר החברה לא מעודכן, בוא בטענות ליבואן.
    אני מציע ליבואני האופנועים שאם יש לכם בעיה, תאמרו לנו אותה פנים אל פנים. לא בתגובות ופניות תחת שמות אנונימיים. לכל היבואנים יש את הניידים של כל חברי המערכת. כולם מוכרים וידועים.
    לגבי הכלי עצמו, בכתבה מתוארים היטב ובפירוט ההבדלים בין החלקים המיוצרים באיטליה, לבין חלקי המשנה המיוצרים בסין.
    אגב, בדקו בקטומים וביפניים ובאמריקאים שלכם, ותגלו שגם שם לפחות מחצית מהאופנוע מיוצר בסין.

  5. אני ממש לא יודע בקשר לאיכות של הבנלי אבל כשאומרים שהדיוק אירופאי ועולה רק קצת יותר זה שקר.
    הדיוק והבנלי אירופאיים בדיוק באותה מידה, שניהם אופנועים של חברה אסיתית שקנתה את הזכות להשתמש בידע והמותג של חברה אירופאית.

  6. לכל מגיבי זה סיני למיניהם:
    כדאי שתתחיל לפתוח את העיניים ולהפסיק לקשקש. גם האייפון מיוצר בסין, אז מה? הוא "סיני"? בסין מייצרים הכל ובכל רמת גימור אז תסלחו בבקשה לפנות הידענייות שלכם ותפסיקו לקשקש.

  7. הסינים תותחים.
    השאלה איזה חומר גלם אתה נותן להם?

  8. בתור בעלים שהיה לו קוואסאקי 300 , אז אחרי שנתיים החלטתי להחליף ואיכשהוא הגעתי לגיט סטאר יבואנית קיוואי/בנלי ומה אני יגיד לכם לקחתי את האופנוע לנסיעת מבחן ופשוט נדלקתי סאונד ויופי שהייתי יכול לחלום שיהיה לי בקוואסאקי והודות למחיר האטרקטיבי והשירות האדיב החלטתי לקנות את האופנוע ואני פשוט מבסוט האיכות והגימור ברמהה גבוהה מאוד ואין שום אזכור לסין שם!! רק דבר אחד אני יכול להודות לסינים שבזכותם המוצר עולה פחות כסף לצרכן, ודרך אגב בדקתי והתברר לי שגם ההרכבה בסין תחת פיקוח איטלקי.
    ומי שלא טוב לו אז יום טוב לו!!

  9. נכנסתי לאתר היבואן. 0 מידע על הכלים שהוא מוכר. אתר עלוב שכזה ללא שום מידע טכני ולא כלום.ואני אומר לעצמי שאם כך נראה חלון הראווה שלו אז זה לא עושה חשק בכלל להכנס לשם. זה לא עושה רושם טוב.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם