"אבודים במדבר # 55" – מה השתבש שם?

ביום שקדם לחג השבועות השתבשה רכיבת לילה של אופנועני שטח במדבר יהודה. גם מי שלא מהתחום קלט מהפייס משהו על חבורה שנתקעה במקום צחיח, התייבשה מחוסר נוזלים ונזקקה לחילוץ. ברשת הסתובב סרטון ממסוק שמאתר אנשים "בלבוש של אופנוענים" באיזה ערוץ נידח. מי שקצת מעורה בעינינים ישר אמר לעצמו: זה בטח מוטי מור.

לפעמים  נדמה שכל פישר מכיר את מוטי מור. אי אפשר שלא. הוא דואג לכך. כמו משרד יח"צ משובח שמכיר את כל הטריקים והשטיקים לתפוס את עין הציבור גם הוא משווק את המותג מוטי-מור באופן מאסיבי ובהצלחה לא רעה כבר 15 שנה רצוף. אולי יותר.

וכמו המרחק מבייג'ינג למרקש מתמקמים הקטבים של דעות הציבור שלנו עליו:

אידיוט – מבריק / שרלטן – ישר והגון / דפוק – נשמה / עוזר לחלשים – מסבך אנשים בשטויות / מגן הנדכאים – סתם מחפש פרסום /  מורה להשרדות דו-גלגלית – מסכן את הרוכבים איתו / תורם לשכבות החלשות – תורם בעיקר לאגו של עצמו / מחנך את הנוער – שיחנך קודם את עצמו, נרקיסיסט דפוק…

וכן הלאה. נדמה שהוא רק נהנה מכל הרעש והצילצולים וככל שיתגבר – כן ייטב. יש לו כמה אופוזיציונרים מושבעים שטוענים שכבר מזמן צריך היה לאשפז אותו ויש כאלה שכבר הגיעו לדרגה כזו של אנטגוניזם ושאט נפש, שאינם יכולים לראות את שמו חתום על פוסט כלשהו בפייסבוק. גם על הכתבה הזו אני אקבל תגובות מאוכזבות בסגנון: "למה אתה נותן לו פרסום?" / "הוא לא שווה את זה" / "זה סתם יתדלק את האגו הענק שלו" / "אתה לא מבין כמה אתה מקלקל לקהילה כשאתה נותן במה לאיש הזה".

מנגד ניצבים עשרות המייחלים למוצא פיו ויש לו חבורה נכבדת שהולכת אחריו כבר שנים.

מה הפאקינג סיפור שלו?

desert 1

*   *   *

העובדות הבסיסיות הן שמוטי מור הוא הרפתקן. בגיל שנושך את עקבי העשור השביעי לחייו הוא עדיין רץ ומתרוצץ אחוז אי מנוחה תמידית, עסוק כל הזמן במשהו. קוצים בתחת. כמו פרפר שנמשך לאש הוא מרחף סביב מדורות השבט שלנו ולפעמים חורך קצת את הכנפיים. זה לא מזיז לו ומיד הוא מצמיח אותן מחדש. כשרכב על אופנועי ספורט כבדים הסביר ברשת איך לעשות את זה נכון בכביש ועכשיו הוא עושה אותו דבר בשטח, הוא מארגן מבצעי קניות המוניים שמוזילים עלויות בעשרות אחוזים, הוא מתנדב במטות המאמץ להורדת מחירי הביטוח הכבדים, הקים קבוצת מתנדבים לחילוץ אופנוענים תקועים, לימד את עצמו מכונאות ומעביר בפורומים השונים במצגות את הידע הזה הלאה. בכל מפגש אופנוענים הוא קונה טונות של בשר, עומד שעות על המנגל, מזיע את עצמו באשדות, ומאביס בכיף והנאה את כל הציבור הלועט.

אין ספק שהוא ניזון מתשומת לב והיא הדלק וחומר הבעירה שלו. ברקע מסתתר צל מהילדות של ילד דיסלקטי שנדחה ממוסדות חינוך, ובהמשך הודח מחיל האויר. אחר כך שלח ידו במסחר וכנראה הצליח כי נראה שכסף לא חסר לו. לפני שנה וחצי פרש לגימלאות ומאז מתעסק נטו במה שאהוב עליו.

ומה שבעיקר אהוב עליו – זה הרפתקאות עם אופנועים. ההסתבכות הגדולה שלו שהדהדה זמן רב היתה כשיצא עם חברים לטיול אופנועים בטורקיה והבידוק מצא בכליו אקדח לא מוצהר. הוא נזרק לכלא הטורקי ובילה שם כחודש. לאותם חלקים בקהילה הדו גלגלית שקשה להם לבלוע את האיש ופועלו נגרמה אז רוב נחת. הם ששים וצוהלים כל אימת שהוא נכשל וזה קורה לפעמים.

אגב, גם מהסיפור הטורקי הוא יצא מחוזק. עור של ממותה יש לו.

ועכשיו  לקטע המיוחד שלו עם "אבודים במדבר".

7

*   *   *

פוסט בפייסבוק:

רכיבת מדבר יהודה 55 לילה –  אבודים במדבר !!

נותרו 2 מקומות !! לא מתאים לרוכבים מתחילים!

יום שישי הקרוב 15:00 עד 03:00 בשבת.

הרפתקאת השנה!! איך תספרו לנכדים שלא הייתם שם!!

אבודים במדבר יהודה מספר 55 לילה בעקבות הנזיר מחריטון מהמאה השישית לספירה. קיריארוס בן חריטון התבודד בקפלה קטנה בערוץ נחל תקוע פינת נחל עמוס. אנו נמצא את הקפלה ונחזור עם חוויה של פעם בחיים!!

מעולם לא בוצע על ידי רוכבי אופנועי שטח!! רוכבי האופניים מלגלגים עלינו… אומרים שאנחנו פוחדים!!

לוחות הזמנים ל'אבודים במדבר יהודה לילה 55' – מחפשים את קפלת הסוזכים.

א. נפגשים בשעה 15:00 במצוקי דרגות: ארוחה קלה, ביצים, חומוס, סלט, זיתים, פיתות חמוצים
ב. 16:00 יוצאים לרכב,16:45 חלחול אל כביר, 18:00 חוצים ויורדים לערוץ נחל תקוע 
ג. שעתיים בערוץ מגיעים למסעף נחל תקוע עם נחל עמוס ( לערך 2 ק"מ בקצב 1 ק"מ לשעה) 
ד. 20:00 מוצאים את הקפלה ומטפסים אליה ברגל 
ה. 21:00 יוצאים לכיוון דרום נחל תקוע שעתיים בערוץ 23:00 
ו. 24:00 חזרה לרכבים. 01:00  מסיימים ארוחת לילה – סטייקים, בירות,03:00  חזרה למרכז 
כמובן בלי תקלות ובלי התברברויות. סביר לא? 
הרפתקאה? – כן. מי פוחד מהרפתקאות? – לא אני!! 

חומר על האזור ועל קפלת הסוזכים.

הרשמה אצלי בווטסאפ 
מוטי מור רעננה

2

*   *   *

הדבר התחיל לפני כ-11 שנה עת התחיל לגשש ולהעביר את עצמו מרכיבת כביש לשטח. חיש קל הגיע למדבר. יש לו זכרונות טובים מקורס ניווט במדבר יהודה שעשה בתקופת חיל האויר ובו הצטיין. עד מהרה החל לרכב בראש קבוצות אופנוענים למדבר יהודה ללא מפות או מכשירי ניווט בהאמינו כי האוריינטציה הטבעית שלו תוביל אותו לאן שירצה להגיע. בהיותו חובב היסטוריה למד על דרכים רומיות עתיקות במדבר יהודה ושאף למצוא אותן. הוא מצא את 'ציר הסכינים' ששימש כדרך בריחה לאנשי שבט יהודה שנמלטו מצובא ובנה מסלול שיוצא ממעלה עמוס ומסתיים במצוקי דרגות. למסעות האלה הוא קרא "אבודים במדבר" והזהיר את המצטרפים כי עליהם לסמוך עליו שיביאם ויוציאם בטוב, ומי שמפחד, חושש או שלא מתאים לו – שייכבד וישאר בבית. עם הזמן הוא כבר שלט בתוואי ומסעות המדבר הללו עברו ללא פגע ותקרית. אז גם גבר בטחונו והשלב הבא היה בקיץ כשהטיול הזה עבר ללילה מפאת החום הכבד. כך נוסדה ההרפתקה "אבודים במדבר – לילה".

בחקירותיו ההיסטוריות התוודע לאתר ששמו 'קפלת הסוזכים'. הוא הבין כי היא נמצאת קרוב למסלול רכיבתו אבל לא הצליח לאתר אותה. יום אחד כשצילם את אחד החברים על פי הנוף, גילה ברקע התמונה מבנה עתיק וידע שזו הקפלה האבודה. הוא עשה את החישובים שלו ובערב חג השבועות הוציא טיול בן 3 רוכבים בו נכללה סטיה קלה מהנתיב הידוע והמוכר על מנת לבקר בקפלה העתיקה.

הוא חישב שזו תהיה סטיה קלה של 6 ק"מ, אמנם בתוואי לא מוכר אבל מה כבר יכול להיות שונה מהקושי הידוע של המסלול הקבוע?

וזו היתה הטעות שלו.

ערוץ נחל טרשי וקשה למעבר הוליך לקפלה. החציבה וההתקדמות לקחו יותר זמן מהתחשיב והם גררו ומשכו את האופנועים על פני הסלעים והתעייפו מאד. בנוסף קרו שתי תקלות טכניות שדרשו את זמן התיקון שלהם והם גמרו את המים מהר מידי. בשלב זה כבר ירד הלילה ומוטי החליט שלא כדאי להסתכן והם עצרו. בסלולר הוא הזעיק חברים מקומונת "הקומומור" שלו שיגיעו עם מים לנקודת מפגש מסויימת.

החברים הנאמנים אמנם יצאו לדרך אבל מישהו שם נלחץ וחשב שמא המצב קשה יותר מהמדווח והזעיק את יחידת החילוץ של שמורת יהודה. מישהו אחר חשב שמסוק יועיל כאן והקפיץ טייס ומלווה. המצב יצא משליטה. באשמורת השניה של הלילה שקק המדבר חיים: בשמיים חג הליקופטר וסיפק נקודות ציון, וכח עצום ורב של 15 מחלצים שירך דרכו באומץ אל הלכודים. הם קצת הופתעו כשהגיעו אליהם כי ציפו למצוא שלושה מיובשים שאינם יכולים לעמוד על הרגלים מוכנים לפינוי באלונקות, ומצאו אותם תמהים ומשתאים על כל המהומה. הם כמובן סירבו להתפנות, הודו באדיבות על המים, נימנמו את שארית הלילה מכורבלים איש ברעהו בערוץ הקריר, ועם בוקר שירכו דרכם חזרה לרכב ולעגלה שעמדו במצוקי דרגות.

למחרת זומנו למשטרה לחקירה. יש לשער שזה כבר יעלה להם בקנס נחמד.

17

*   *   *

זה הסיפור. אתם יכולים לחשוב ולאמר מה שנראה לכם אבל מוטי ימשיך לעשות את השטויות שלו בלי להבין על מה אתם מדברים. הוא מבטיח לחקור וללמוד את הכשלים ויש להניח שאכן כך יעשה והמסעות הללו לא יגדעו באיבם.

בניגוד לרבים מקוראיי אני דוקא מחבב את האיש, חושב שתועלתו רבה על נזקו, ולפי דעתי רכיבת התברברות מודעת היא בדיוק רוח החופש ההרפתקנית שמאפיינת אופנועני שטח בבסיסם. אני בעצמי נוהג מידי פעם לטפס להרים ולדלג משביל לסינגל, מהר לגיא בלי לדעת לאן אני נוסע ולאן תוביל אותי הדרך. זו לא ארץ כל כך גדולה שאפשר ללכת בה לאיבוד בקלות. אפילו אמרתי למוטי שיכניס אותי לרשימה ובאחת הפעמים הבאות אשמח להצטרף למסעות האבודים האלה במדבר.

8

זה האיש

23 תגובות ל"אבודים במדבר # 55" – מה השתבש שם?

  1. חביבוס // 18/06/2016 um 0:17 // הגב

    כל מילה בסלע!!
    בסופו של יום לא מסכים עם כל מה שמוטי אומר או עושה אך זה כל הכייף באיש!
    הכספים שהוא חוסך והקומונה המאוחדת שהקים שווה יותר מכל מילה..

  2. מייקל ווהן (WZRD) // 18/06/2016 um 0:18 // הגב

    הבטיח הרפתקאה לא?… קיים…. 🙂

  3. הבחור חמוד והרפתקנים אני אוהב כול עוד אין נפגעים בגוף או בנפש.
    בטיול הבא של מוטי אני יהיה.
    לא עם צמיגי דורו. או שכן תלוי בכיס.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 18/06/2016 um 7:08 // הגב

    כתבת יפה

  5. הנשמה הצהובה // 18/06/2016 um 7:28 // הגב

    חלק ממעשיו אולי מרגיזים ,כמו שאמרת -תועלתו רבה על נזקו

  6. עדו ארנון // 18/06/2016 um 8:18 // הגב

    מאחל המשך מהנה במה שיעשה

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 18/06/2016 um 8:31 // הגב

    אין על מוטי

  8. מכיר את ה"נער" כבר שנים, טיפוס מיוחד שמצליח להרגיז ולהדהים בנשימה אחת. אותי (ורבים אחרים) הוא יותר מדהים ממרגיז ואני מוצא שאני מתייעץ עימו כבר שנים, למרות שפרשתי (זמנית) מתחום הרכיבה, על כל דבר. בכלל, משפחה מיוחדת, חמה וששה לעזור עם חיוך בכל פניה אליהם!

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 18/06/2016 um 9:58 // הגב

    כל אחד זכותו לבצע הרפתאות ודברים נוספים, רק חבל שלא הבהירו את מצבם וצהצורך שלהם בחילוץ, השדר שלהם היה שהם מיובשים במצב לא טוב ולא יודעים איפה הם ושזרקקו 2 אופנועים בדרך מתוך חוסר כוח. אם היה דיווח אחראז יכלו לבקש מחברים להביא להם מים ובזה לסיים ולא להוציא 20 איש מהבית ללילה שלם עם סיכון מסויים ועם נזקים מסויימים וצריך לזכור שהמחלצים הם מתנדבים ומגיעים ברכביהם הפרטיים לחילוץ שכזה.

  10. שמעון חש // 18/06/2016 um 10:36 // הגב

    מי משלם על המסוק?
    ועל בזבוז הזמן והאנרגיה של 15 מתנדבים באמצע ליל חג עם המשפ?

  11. קונדסון // 18/06/2016 um 10:38 // הגב

    שכחת לציין את הסגנון המשיחי המתובל בשגעון גדלות של הבחור גם בכל הקשור לפוליטיקה או אחר

  12. איש יקר ומדהים, תורם רבות לקהילת הרוכבים, מאחל לו המשך עשיה פוריה ורכישות מהנות.

  13. לפי הסיפור הזה כפי שסופר: מי שאשם ומי שצריך לתת את הדין זה הדודה הפולניה שהחליט להזעיק מסוקים ופינוי מוסק… אי אפשר להאשים פה את מוטי… מוטי מור (אדם שאני לא מחבב דרך אגב) לא צריך להיות אחראי לטלפון שבור שבוצע בהמשך השרשרת… ודרך אגב, גם יחידת החילוץ שהוזעקה התגלו כליצנים: לאף אחד לא היה שכל להרים טלפון למוטי מור או למישהו אחר שנמצא איתו שם בשטח, ולשאול אותם מה בדיוק הבעיה ומה בדיוק הם צריכים?

    • אריאל (relz) // 19/06/2016 um 9:52 // הגב

      אורן היקר,

      אני לא נוהג להגיב לכתבות, אך הפעם הגזמת.
      באיזה זכות אתה מלכלך ככה על המתנדבים ביחידת החילוץ מגילות ים המלח, שאתה מרשה לעצמך לקרוא להם "ליצנים: לאף אחד לא היה שכל להרים טלפון למוטי מור", מבלי שביררת את הפרטים?
      קל מאוד לשבת מאחורי המקלדת ולתת ציונים לאנשים…

      במקרה הייתי אחד מ17 המחלצים (כמחציתם שומרי שבת) שקפצו מהמיטה באחת בלילה של יום שישי, כדי לעזור לחברים התקועים.
      שלא תבין אותי לא נכון, אנחנו שמחים לצאת ולחלץ אנשים שנקלעם לצרה וזקוקים לעזרה, ולא פעם זה אופנוענים. מי שבקהילה בטח מכיר… לא מזמן חילצנו אופנוען עם שבר באגן שנזקק לחילוץ מוסק, לפני כן עוד בחור עם שבר מתחת לברך שהוצא במסע אלונקות. יש ביננו כמה אופנוענים והנושא קרוב לליבנו.

      המידע שהגיע אלינו היה ששלושה אופנוענים נתקעו במדבר ללא מים, לא ידענו שהם יצאו לקראת ערב לטיול לילי, ולכן הנחנו שהם יצאו לטייל בבוקר כמר רוב הרוכבים וכבר תקועים במדבר הרבה שעות ללא מים. בנוסף שמענו שבאיזהשהו שלב הם נטשו את האופנועים שלהם והמשיכו רגלית ואז הגיעו למצב כזה שאפילו לא יכולים להמשיך רגלית או לחזור לאופנועים והם פשוט יושבים במקום ומחכים לחילוץ. לא יודע מה אתך, אבל כשאני כאופנוען שומע ששלושה חבר'ה נטשו את האופנועים במדבר יהודה, השורץ בדואים, זה נשמע לי חמור ביותר. אני הייתי נוטש את האופנוע שלי במדבר רק על גופתי – או במצב קרוב לזה…
      תוך כדי היציאה לחילוץ דווקא כן היה קשר טלפוני עם החבר'ה ובכל זאת הוחלט להמשיך בחילוץ, אז כנראה שלא היה מספיק חד משמעי שהם מסתדרים לבד בלעדנו.
      יצאנו לאיזור עם הג'יפים והתחלנו לעשות את המהלך הרגלי בדרך תלולה מסוכנת וקשה עם משקלים על הגב (עשרות ליטרים של מים, אלונקה, חבלים, ציוד רפואי וכו'), ותוך כדי ההליכה היתה שיחה עם המחולצים והפעם אמרו לנו אחד החברים (נדמה לי ששמו מיכאל) אינו חש בטוב. כשאתה בדרך לטפל באנשים מיובשים ושומע שהם כבר לא מרגישים טוב, זה הזמן להתחיל להילחץ ולהזדרז. ברגע הזה, אם איני טועה, הוחלט להקפיץ את המסוק המשטרתי כדי לעזור באיתור על מנת לא לבזבז אף רגע מיותר.

      בדיעבד, כפי ששמענו, הגענו לשלושת הח'ברה בריאים ושלמים ונתנו להם מים ומזון כדי להתחזק ולחזור הביתה. ולאחר כ 8 שעות מתחילת האירוע זכינו גם אנחנו להגיע חזרה הביתה בבוקר.

      אני חושב שמוטי והחברים יכלו וצריכים להתארגן יותר טוב לטיולים הרפתקניים כאלה, שיש בהם סיכוי טוב להיות "אבודים". לפחות שיקחו מספיק מים ואוכל ליום שלם למקרה תקלות ועיכובים. לא חכמה לצאת "קלים" עם 3-4 ליטר על הגב במקום 10-12, ושאח"כ מישהו מיחידת החילוץ יאלץ לעשות את אותה הדרך עם 20 ליטר כדי לעזור. אני חושב שזה דבר מבורך שמוטי הקים קבוצת ווטסאפ לחילוץ של אופנוענים על ידי אופנוענים, אך כפי שנוכחנו זה דורש יותר לוגיסטיקה ותכנון ממה שהיה פה.

      באמת ראיתי תגובות של המחולצים מהמקרה הזה שהודו שהם הגזימו הפעם, ושהם מודים ליחידת החילוץ על העזרה. אני בטוח (או לפחות מקווה) שבפעמים הבאות ינהגו ביתר אחריות, ולהם אני אומר – בשמחה.

      אבל אתה אורן – ככה משמיץ אנשים מיחידה סופר מקצועית שמתנדבים לעזור לאחרים? תתבייש לך.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 19/06/2016 um 18:36 // הגב

        אריאל
        צפיתי בסרטון כמו כולם ומה שהדהים אותי לא פחות מהעובדה שהחבר׳ה נתקעו וחולצו הוא אופן החילוץ
        אי אפשר שלא להתרשם עמוקות מהמחלצים.
        מהנחישות , ההקרבה, המקצועיות , הביצוע, איכות האנשים ועד רגע החבירה הכל כך מרגש..
        אי אפשר לומר שאתם עושים מלאכתם נאמנה מכיוון שהיא בהתנדבות !! אז אתם בהחלט עושים עבודת קודש.
        אפילו במצלמה התרמית ניתן להבחין בציוד הרב שעל גבכם ..
        לסיכום , ישר כח כל הכבוד ואל תיתנו לכמה כלבים נובחים להפריע את שלוותכם.

  14. גם אני פישר שהכיר את מור.
    עוד כששבר אופנועי ספורט (ואף לפני, מימי הכתם שנדבק לו ברמת הגולן)
    אכן עזר גם בקבוצתיות, גם בתרומות של ציוד ישן (ואף ראיון עבודה. כן כן).

    פישר שהכיר, כי אלו היו ימים בהם היתי צעיר והיה קל להכיר אנשים טובים.
    ימים של לפני הקיטוב החברתי.

    (מפתיע לשמוע שהקומונה עדיין קיימת.
    היא כנראה היחידה שמחזיקה את התפוזבל בחיים.)

  15. אכן מגלומן משיחי מעיק וחוזר על עצמו, אבל באמת עוזר לרוכבים מתחילים ונזקקים למיניהם. מתודלק מביסום עצמי והערצה של אלה שכן
    כל אחד שיעשה מה שטוב לו, אני מאלה שלא סובלים את ההגזמות, האהבה העצמית, השקרים שבדיעבד וכו' של מוטי, אני גם לא מתחיל או נזקק ככה שלא צריך את העזרה שלו…

  16. דודה מנוחה // 19/06/2016 um 5:50 // הגב

    האיש והאגדה שהריח סולר מרחוק (כנראה שהיתה רוח נגדית של 250 קמש) ונטש את האופנוע, שהמליץ על נסיעה באור אדום לרוכבים מתחילים, שדפק גלגול צנחנים כשנפל מהאופנוע, שרלטן שנתן עצות מסוכנות לרכיבה בפורום 8 ונהנה מהרעש שנעשה מזה בכל פעם מחדש כמו טרול פשוט, שאמר שיש לו ים של נסיון למרות שלא רכב בין 1981 ל2003 אפילו מטר, שלימד בכלא התורכי את אלופי הג׳ודו של גרוזיה איך להגן על עצמם. ממש הברון מינכהאוזן הישראלי. אבל מה? קנה את כולם דרך הכיס בקבוצתיות ובשר על האש.

  17. שמעון חש // 19/06/2016 um 8:16 // הגב

    הם אולי הופתעו מהטלפון מהמחלצים אבל לא מהגעתם. כי המחלצים דיברו איתם בטלפון מס' פעמים.
    וכנראה החליטו שאין לסמוך עליהם לגבי אי חומרת מצבם..

    מזל שהמגיב אורן הגאון למעלה יודע לתת עצות למחלצים.

    וטוב שיוצאים למסלול לא מוכר בתוואי קשה , פעם ראשונה בלילה..

    יישר כוייח

  18. חוג הפרופסורים // 20/06/2016 um 21:11 // הגב

    גם אני מחבב את מוטי
    על רוח הנעורים,
    על ההבנה שבוכים רק על רכיבה שלא יצאת עליה,
    על ההשקעה בזולת,
    יישר כוח!

  19. במסגרת הפקת לקחים לכולם, מעבר לברור מאליו, הלך קצת לאיבוד לדעתי נושא החילוץ (הרגלי). אני מכיר את המקום והנחלים המדוברים לא רע, ועם כל הכבוד ליכולותיהם של האופנוענים שבאו לחילוץ (שאני מכיר את חלקם), זה פשוט מקום קשה מידי, ביחוד בלילה, והיה נכון שיעשו זאת מקצוענים, כלומר יחידת החילוץ, במקום לקחת סיכון על מצב גבולי. אחרת המצב היה באמת יוצא משליטה. מסוק כן/לא זה כבר קוריוז ואולי החלטה של יחידת החילוץ.
    לגבי ניווט, יש תוכנות שאפשר להוריד מפות טופוגרפיות של האיזור מראש, ככה שבזמן אמת אפשר לבדוק מה הדבר הנכון לעשות גם אם אין קליטה סלולרית. מפות של רשות שמורות הטבע עדיפות, קונים פעם אחת. עמוד ענן לדוגמא.
    חוץ מזה, צחקתי נורא על התיאור של מוטי, אותו אני מכיר טוב ורכבתי איתו, גם במדבר.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם