MotoGP: לרכוב אחרי העדר

הגשם הכבד והצמיגים הבלתי מוכרים זרעו מבוכה. רוכבים היססו מתי להכנס להחלפת אופנוע. שוב עולה השאלה אם נדרש קשר אלחוטי בין הפיטס לרוכבים

המסלול בסקסונרינג היה רטוב-ספוג כשרוכבי המוטו ג'יפי התמקמו על קו הזינוק. כולם עשו 2 הקפות חימום, בדקו את השטח, התרשמו מהאחיזה וחיפשו נקודות בהם יש מים עומדים.

שתי תרכובות צמיגים קדמיות לגשם הביאו מישלין למסלול בגרמניה, אחת רכה ואחת סופר רכה. הסופר רכה יוצרה ספיציפית לסבב התשיעי של העונה בעקבות הביקורת שספגו באסן 3 שבועות קודם. צמיגי הגשם היו קשים מדי ולא התחממו מספיק כדי ליצר אחיזה. רוב הרוכבים התכוננו לזינוק עם צמיגי הסופר סופט. מארקז שרכב באימון הבוקר עם הצמיגים הקשים יותר, ראה שכולם עם הסופר סופט, נלחץ, החליט להצטרף לעדר והחליף. אחרי המרוץ הוא אמר שזו הייתה טעות, אך הטעות הזו שהובילה לטעות אחרת שבסופו של דבר  התבררה כמתוקה מאוד, מתוקה כמו ניצחון שביעי רצוף במסלול סקסונרינג בשביל מארקז ופער של 48 נקודות מהשני בדירוג, חורחה לורנסו.

כבר עם הזינוק היה ברור שמארקז שהגיע למרוץ הוא לא אותו המארקז שאמור לקחת את הניצחון בקלות. אמנם לכמה רוכבים היה קצב טוב, אך הוא נראה כשידו על העליונה לאורך כל האימונים עד ההתרסקות בחימום הבוקר בפניה מספר 8. בתום ההקפה הראשונה הוא היה שלישי, בתום החמישית הוא היה רביעי, בתום ההקפה ה-11 מתוך 30, הוא היה תשיעי כשהוא גם מציל עצמו מהתרסקות בשיוט בחצץ באותה פנייה – מספר 8.

2016-09-gp-deutschland-42357

בהקפה 11 נגמר גם החלום של דנילו פטרוצ'י שזינק מהמיקום הרביעי, והוביל את המרוץ 6 הקפות ההתרסקות שלו העבירה את שרביט ההובלה לרוכב דוקאטי אחר, אנדראה דוביציוזו. בן קבוצתו של דובי, אנדראה איאנונה, גם הוא התדרדר לאחור כמו מארקז בהקפה ה-13. הוא הקדים ב-5 שניות יותר מ-10 רוכבים מובילים במרוץ, חתך את השאר רגע לפני קו הסיום ונכנס ראשון להחליף אופנוע וצמיגים. לאופנוע מספר 2 שחיכה לאיטלקי היו שני צמיגים מהתרכובת ה"אינטרמידייטס", תרכובת שמישלין החזירו לאליפות העונה, תרכובת שמתאימה לתנאי ביניים ולהמלצתם לכ-10 הקפות בלבד. איאנונה עשה זאת כבר בהקפה 17 עם אופנוע מספר 1, כי בעיות בהאצה ובפרונט אילצו אותו להוריד קצב ולהחליף אופנוע בשלב מוקדם של המרוץ כשהמסלול עוד היה רטוב ברובו.

קו המרוץ המתייבש בחלקו 4 הקפות אח"כ  פלוס המיקום התשיעי המאכזב  והבהלה מכמעט התרסקות בפנייה 8, הובילו את מארקז לסמן לקבוצה שהוא עתיד להיכנס בהקפה הבאה. השד נכנס ויצא עם צמיגי סליקס. מארקז והקבוצה החליטו להתעלם לחלוטין מצמיגיי הביניים. לאף רוכב אין ניסיון עם הצמיגים הללו והם החליט שינהגו כאילו אינם קיימים. "זה או יבש או רטוב" לדבריו. הקפה וחצי אח"כ הוא כבר מהיר משאר הרוכבים על המסלול בכ-4 שניות. עוד הקפה והוא כבר מהיר ב-6 שניות מכולם.

אם היה קשר אלחוטי בין הקבוצות לרוכבים, בשלב זה לא היו רק מראים להם את שלט הפיט-ליין עם המילה "בוקס" אלא היו שואגים באזניהם להיכנס פנימה והרוכבים היו עונים להם להחליף את הצמיגים לצמיגים סליקס, אבל אין תקשורת והרוכבים צריכים להסתמך על מה שהם רואים ולפעמים זה חלק קטן מהתמונה.

השלט שמבקש מוולנטינו רוסי להיכנס היה כבר מורם 5 הקפות לפני שהוא נכנס. השילוט מאשר לרוכב שהקבוצה מוכנה, אבל ולנטינו לא היה מוכן ונשאר בחוץ יחד עם דוביציוזו, ברברה, מילר וקראטצ'לו כשכל אחד מסתכל מה האחר עושה במקום להתמקד במה הוא מרגיש. רק אחרי שמארק מארקז עקף את כולם, הם נכנסים בהקפה ה-24 להחליף אופנועים.

2016-09-gp-deutschland-41847אחרי המרוץ הדוקטור עוד לא ידע מה היה יכול להיות יותר טוב. להיכנס קודם? – ע"פ סיכום מוקדם היה לו אופנוע מוכן עם צמיגי ביניים, צמיגים שהוא לא מכיר. האם היה יכול להיות יותר מהיר ולהרוויח מיקומים? – יותר מדי גורמים השפיעו על המיקום הנמוך יחסית לזמנים שקבע במהלך הסופ"ש באימונים. זהו סופ"ש שני ברציפות שהגשם הורס לוולנטינו את התוכניות. למה הוא בחר ללכת עם צמיגים שהוא לא מכיר?

והוא לא היחיד. גם פול אספרגארו שצבר נקודות בכל שמונת המרוצים הראשונים של העונה, התרסק כשניסה להבין את הצמיגים. סקוט רדינג פיספס הזדמנות פז לפודיום שני רצוף כי לקח את הזמן להבין את התנהגות התרכובת. למה הם חיכו כל כך הרבה זמן? – דוביציוזו אמר תחילה שהיה צריך להיכנס שתי הקפות קודם. אחרי רבע שעה אמר שהיה צריך להיכנס שלוש או ארבע הקפות קודם. מישהו מבין הרוכבים היה צריך לעשות את המהלך ראשון.

לין ג'ארביס ניסה להרגיע את הרוחות במוסכים. חורחה לורנסו שסיים במיקום ה-15 והמאכזב אמר שהקבוצה סימנה לו מאוחר מדי להיכנס. לורנסו צבר רק 7 נקודות בשלושת המרוצים האחרונים, זה לא חור של אליפות נוספת, כמו בתום המרוץ באסן. בקבוצה צרך לעשות חושבים, לורנסו צריך לעשות חושבים, דוקאטי צריכים להתחיל / להמשיך לדאוג. ולנטינו והצד שלו במוסך צריכים לבחון כיצד להתנהל במרוצים הבעייתיים הללו. זו לא הפעם הראשונה שוולנטינו לא נכנס בזמן ומאבד מיקומים. ראה סילברסטון 2015, מיסאנו 2013, דונינגטון 2010.

קבוצות הונדה השונות כולן יצאו עם אותה האסטרטגיה. מארקז יישם אותה טוב ביותר אך גם קראצ'לו שהצליח להגיע לפודיום פעם ראשונה העונה, הצליח לסיים בפעם הראשונה בקריירה שני וזה גם תודות להתעלמות מקיומם של צמיגי הביניים.

יש לרוכבים הרבה על מה לדבר עכשיו, האם כדאי להכניס קשר בין הרוכבים לקבוצות? חלקם מתנגדים מאד, מארקז טוען שזה יבלבל אותו, לקראצ'לו יש כבר סיוטים שהוא ישמע את צ'אקינלו, מנהל הקבוצה צועק לו באוזן, ודוביציוזו וולנטינו דווקא בעד. שני האחרונים מאוכזבים מהבחירה בצמיגי הביינים, החלטה שיכלו לשנות אם יכלו לתקשר עם הקבוצה.

*   *   *

זו הפעם הראשונה שבמרוץ חל החוק החדש שבעת החלפת אופנוע אל לאופנועים להיות בהילוך אלא בניוטרל וזאת כדי למנוע זינוק בלתי נשלט וסכנת פגיעה באנשי צוות בפיטס. בעת החלפת האופנוע של מארקז איש הצוות נראה אוחז בקלאץ'. התעוררה התהיה האם מארקז והקבוצה עברו על החוק, אך בעת בדיקת הטלמטריה ע"י הנהלת המרוץ, נראה שהאופנוע אכן היה בניוטרל ושום חוק לא הופר. השבוע יכנס עדכון לחוק שאין ללחוץ על הקלאץ' בשביל הרוכב בשביל להימנע מתהיות.

הם כולם יוצאים לחופשת הקייץ, אחרי טסט קצר במסלול האוסטרי. לחלקם זו תהיה חופשה קשה. פער הנקודות בין ולנטינו למארקז עומד על 59 נקודות ובין לורנסו למארקז על 48. כאמור, פער שקשה לסגור, בטח אם רוכב ההונדה לא יעשה טעויות בלתי נסלחות ולא יחצה את קו הסיום באחד או יותר מהמרוצים הבאים.

מארקז מצליח להתגבר על הבעיות עם ההונדה בבגרות ובסבלנות. הסטירה שקיבל בעונה הקודמת, הכשלונות, הביקורת, האכזבה שגרם לקבוצה, נתנו למארקז כלים להתמודד עם מצבים שבעבר לא יכל להם. הוא רכב באיפוק כשהתקשה בתחילת המרוץ, גיבש אסטרטגיה נכונה; נכנס בזמן, רכב על הקצה במסלול שהיה עדיין רטוב וסיים עם נצחון נהדר. הבגרות עושה לו טוב.

*   *   *

מרוצי הקטגוריות הנמוכות סיפקו גם הם דרמה עם המוטו3 נגמר בנצחון שני של פאווי המלזי בגשם סוחף. דג במיים הרוקי הזה בקבוצת הונדה המונהגת ע"י רוכב העבר אוקדה. בינדר שמוביל את אליפות העולם, סיים רק במיקום השמיני.

במוטו2, יוהאן זרקו, האלוף המכהן זכה לבצע עוד פעם סלטה לאחור עם ניצחון מרשים כשהמתחרים שלו באליפות העולם, אלקס רינס, סם לואס ותום לוטי לא צוברים ולו נקודה אחת במרוץ. זרקו שעולה למוטו ג'יפי בעונה הבאה עם קבוצת טק3, פותח פער של 25 נקודות בדירוג העולמי ויכול להרשות לעצמו חופשה קצרה עד ה-5 לאוגוסט כשנחזור למסלול והפעם לראשונה ברד בול ריג שבאוסטריה.

 

8 תגובות לMotoGP: לרכוב אחרי העדר

  1. אנונימית // 19/07/2016 um 19:16 // הגב

    רק איפה היו כל המידע והתובנות הללו בזמן השידור…

    *סאקסנרינג.

  2. רונן יהודאי // 19/07/2016 um 22:56 // הגב

    אוי ואווי אם יהיה קשר במוטו גיפי זה יהפוך להיות פורמולה שעמום 1 שם מדברים רק על ה drs וכל מיני אסטרטגיות אין יותר עקיפות על המסלול רק בפיטס שעמום מוות וחבל כי המכוניות עצמם ביכולת שיא לא הייתי רוצה לראות את הספורט הזה הולך לשם גם ככה המרוץ הזה הוכרע ללא קרב על המסלול , מרקז שיחק אותה כשנכנס מתי שהרגיש לנכון אפשר היה לראות אותו במרוץ מסמן לקבוצה כשהוא חולף בישורת , רוסי המתין נצח עד שנכנס רק כשדובי נכנס וגם כשיצא יצא מהוסס ועל צמיגים לא מוכרים מה נאמר על טעויות משלמים נקווה רק שילמדו שם מהטעויות הללו , לורנזו המעפן כרגיל מאשים את הקבוצה ולא את היכולת העלובה שלו להתמודד אם כל מה שלא מושלם מבחינתו , תמי על מה התעצבן יאנונה כשהחליף אופנוע ?? היו שם חילופי דברים וידיים נופפו באויר מה באמת הלך שם ???? תפעילי קשרים ☺

  3. מצטרף לרונן, על מה יאנונה התעצבן?

  4. איאנונה נכנס מוקדם יחסית, הצוות שלו היה מופתע, הוא חתך רגע לפני הכניסה לפיטס בכדי להיכנס.במקביל, היה שם את האופנוע של דנילו פטרוצ'י שעלה באש וזה הוסיף עוד למהומה.
    אם מסתכלים על זמני החלפת האופנועים : אנראה איאנונה החליף ב 2,09.059/ מארקז 1,59.289/ רדינג 2,01.965/ בגלל המהומה הוא היה איטי בין 6 ל12 שניות מרוכבים אחרים.
    "עקב הבעיות בחרתי באפשרות להיכנס מוקדם והיו לנו כמה בעיות בפיט ליין, בטח כי הקבוצה לא ציפתה שאכנס כל כך מוקדם, אבל דברים כאלו קורים עם כל הבלאגן"

  5. מקווה שלא יהיה קשר באוזן. חבל שלא כתבו את זמני ההקפה של מארקז על השלטים לרוכב. שילמדו להבא

  6. רונן יהודאי // 21/07/2016 um 23:13 // הגב

    וואלה תמי תודה על המידע הנה שירות שאין באף אתר אחר lol , עצבן יאנונה הזה גם אגב פדרוסה נכנס והאופנוע שלו לא היה מוכן בכלל , צריך לבחון מחדש את כל הפלאג תו פלאג הזה , קשר באוזן לא בא בחשבון לא בא לי על פורמולה 1 סטייל , מצד שני גם במצב הזה מרוצים מוכרעים בפיטס וזה מבגס לאאלה , רוצים קרבות על המסלול ראש בראש ולא מלחמת מוחות של מנהל המרוץ של הקבוצה , במוטו 2 היה אחלה מרוץ עד לקו הסיום ככה צריך להיות מרוץ אופנועים .

  7. רונן יהודאי // 21/07/2016 um 23:16 // הגב

    לאני יש גבול לכמה מידע אפשר לקרוא על בורד קטן שמופיע יחד עם עוד כאלו ב 300 קמ"ש .

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם