על נשים ואופנועים: תמונת מצב איטלקית

הארה נשית מאיטליה על המושג 'סקטור בצמיחה מהירה'

מאת: בלה ליטינצקי / תמונות: עידן גרינברג

בלה היא חברת מערכת ורוכבת מבחן במגזין הנשים האיטלקי 'מיסבייקר', משתתפת באירגון אירועי רכיבה לנשים באיטליה כמו יום הרוכבת הבינלאומי וימי מסלול לנשים הרוכבות על אופנועי ספורט. היא בעצמה רוכבת על סוזוקי GSXR600.

*   *   *

הרבה נאמר כבר על נשים, אופנועים, נשים אופנועניות ומה כל מה שנמצא בין הקטגוריות האלה. הרבה, אבל כנראה לא מספיק, או אולי לא בטון מספיק תקיף… מי יודע.

תנו לי להתחיל בזה שנשים על אופנועים (לא, לא אלה מהתערוכה עם בגד הגוף הצמוד) זה לא דבר חדש, ובחלקים מסוימים של העולם האופנועניות הפכו למראה יותר ויותר נפוץ. מספיק להגיד שבעשור האחרון כמות האופנועניות באיטליה הכפילה את עצמה, מ-7% ל-14% בלי לכלול את מספר רוכבות הקטנוע ואת הנשים שרוכבות על אופנועים שלא בבעלותן. במדינה של כמעט 60 מיליון איש, ה-14% הזה מתחיל להיות מספר די רציני. בארצות הברית שנת 2016 נרשמה כשנת שיא עם 1.2 מיליון אופנועניות ברחבי המדינה.

01

תמונה ממפגש MISSBIKER, איטליה 

אז מה קורה פה בעצם? מה גורם לעשרות מיליונים של נשים ברחבי העולם לזנק על אופנוע ולרכב לעבר השקיעה (או לעבר מסלול המרוצים הקרוב)? והתשובה היא שהן עושות את זה כי הן יכולות. יכול להיות שעברנו את שלב ה"קשה לי" ו"מה יגידו הדודות והשכנים" ו"להיות אופנוענית זה הצהרה של כוח נשי". ברגע שהאופנוענות נהפכת לנחלת הכלל ולא עוד מאמץ של בודדות, אין שום צורך באיזה אידאל פמיניסטי שידחוף את קהילת האופנועניות הבינלאומית, אבל ככל שיש יותר אופנועניות בכבישים (ובאינטרנט – אבל לזה נגיע אחרי כן), כך יותר ויותר דרך חיים זו נתפסת כאפשרית וברת ביצוע בעייני מי שמתבוננת מהצד, אולי ממעוף מושב המורכבת של האופנוע של בן הזוג.

ולא מדובר רק על הכביש הציבורי. עם כשרונות כמו אנה קרסקו, מריה הררה, קיארה פונטטאנזי, מליסה פריס והלנה מאיירס, האופנועניות שפרצו למיינסטרים, זה כבר לא דבר שצריך להחביא, להתבייש בו או להשאיר לרחובות הצרים מאחורי הבית. האופנוענות הנשית נחגגת באור הזרקורים של מסלולי המרוצים הבינלאומיים וכל סוף שבוע בכבישים ובמקומות המפגש של האופנוענים. לאחרונה, עם אירועים ייעודיים שמציבים את ציבור האופנועניות במרכז (מפגש MISSBIKER באיטליה שכלל 462 משתתפות, Babes Ride Out  ו-Sisters Ride בארצות הברית וכמובן יום הרוכבת הבין לאומי שצוין גם בארץ), האופנועניות צוברות יותר תאוצה, תסלחו לי על משחק המילים, בתקשורת וברשתות החברתיות.

מה שכן אפשר להגיד זה שעכשיו זה זמן טוב במיוחד ליהפך לאופנוענית ולאמץ איזה דו"ג חביב להסתובב אתו ביום יום. 'סקטור בצמיחה מהירה' זה ז'רגון עסקי שאומר שבעצם יש הרבה אופנועניות חדשות, מכל הגילאים, שמתחילות את המסע שלהן בעולם הדו גלגלי. זה גם אומר שאחוז גבוה מאוד מהאופנועניות הן נהגות חדשות ושהן אולי בנות 30, אולי 40 ואפילו 50 כשהן מחליטות לאחוז בכידון בפעם הראשונה. כל הנתונים האלה גורמים לחברות האופנועים, ליצרני המיגון, הקסדות והביגוד לייצר היצע רחב ביותר של מוצרים מותאמים במיוחד לקהל הנשי. חליפות רכיבה בגזרה נשית, מעילי עור ממוגנים, כפפות, מגפיים וכו' מעולם לא הגיעו במגוון וברמת המיגון שאנחנו רואים היום, ואפשר לראות שאכן הושקע במוצרים האלה מחקר ופיתוח ולא מדובר פשוט בדגמי גברים מידה XXS עם פס ורוד…

גם יצרני האופנועים הבחינו בתופעה והנטייה היא להוריד למינימום ההכרחי את גובה ורוחב המושב בכדי להתאים את דגמי האופנועים לקהל מגוון יותר – טוב ונוח לגברים והכרחי לנשים בתחילת דרכם כאופנועניות. קצת עצוב לי לחשוב שהדורות הבאים של האופנועניות לא יצטרכו לעבור עוד את "טקס הנמכת המושב" – מעין טקס מעבר שבו נהוג היה לגלח כמה סנטימטרים מהספוג של המושב כדי להצליח להגיע לקרקע בקלות. מצד שני: איזה כיף לכן, הולכים להיות לכן חיים הרבה יותר קלים!
02
באופן טבעי ואוניברסלי לכל רוכבות (ורוכבי) האופנועים, קם צורך במידע, במקום וירטואלי להשוויץ ברכש החדש, לארגן רכיבות ביחד ולשתף בחוויות. לצד קבוצות הפייסבוק המעורבות קמה לה באיטליה קבוצת פייסבוק סגורה, המיועדת אך ורק לנשים אופנועניות. לאט לאט הקבוצה גדלה והצמיחה גם את האתר מיסבייקר (בקרוב גם באנגלית) שמכיל כתבות, מבחני דרך לאופנועים ומדריכים לבחירת קסדות, ציוד, טיפים למבחני רישוי ובכלל, כל מה שצריך, רק מנקודת מבט נשית. הקהילה הזאת שקמה לה באינטרנט מונה היום יותר מ-2,500 אופנועניות שנפגשות ומארגנות רכיבות באופן קבוע, תורמות לתדמית של האופנוענות הנשית והכי חשוב – מראות לכל האופנועניות שחושבות שהן היחידות ושהאופנועניות הן רק קומץ מבודד, שהן בעצם לא לבד בעולם ושלהיות אופנוענית זה אפשרי ואפילו מומלץ.

אז מה קורה פה בעצם, מה גורם לעשרות מיליוני אופנועניות לזנק למושב לעלות לכבישים ולחפש דרכים מלאות פניות וסיבובים? מה עובר לנו בראש כשאנחנו מחכות ברמזור שיתחלף לירוק, מתכוננות לשחרר את הקלאץ' ומביטות במד המהירות שמטפס למעלה בעודנו נאחזות עם הברכיים במיכל הדלק ומסובבות את המצערת למצב פתוח?

יכול להיות שרץ לנו בראש סרט שאנחנו בזינוק של איזה מרוץ חשוב ויכול להיות שאנחנו רק ממהרות לאסוף את הילדה מהחוג… מה שבטוח זה שהרבה יותר כיף עם אופנוע!

BELLA

בלה

12 תגובות לעל נשים ואופנועים: תמונת מצב איטלקית

  1. אהה…

    לומשנה.

    • קסדוני, ככה יפה?!…
      אנחנו שולחים אצבעות עד מעבר לים לאירופה להביא לך עידכונים מארצות ניכר ואתה מנפנף?

      עצובה התדרדרותך )-:

  2. דודה מנוחה // 03/08/2016 um 19:55 // הגב

    ואני איבדתי את האשכים.

  3. רונן יהודאי // 04/08/2016 um 3:08 // הגב

    ביום שלא שלא נצתרך אתרים וקבוצות פייסבוק במיוחד לנשים, ולא יהיה יום הרוכבת כי גם אין ולא היה דבר כזה מעולם יום הרוכב, או אז יגיע היום שזה יהיה באמת טבעי כרגע זה מאולץ בריבוע , אני מצפה ליום הזה שגם פה בתגובות לכתבות על מוטו גיפי יהיו תגובות של נשים ,שירגישו חופשי להסתובב פה בנינו כלל הרוכבים ולא להתגודד לבד באתרים יעודיים רק לנשים זה מגוחך , אצלי בבית אגב זה די טבעי העניין גם אישתי רכבה בעברה כיום כבר לא אבל את המוטו גיפי האחרון תפסתי אותה רואה לפני בדרך כלל אנחנו רואים ביחד , כשהתעצבנתי קצת היא אמרה פשוט לא יכולתי להתאפק lol זה טבעי בעיני כי זו תגובה שיכולתי לקבל מכל אחד מחברי שרוכבים , בקיצור בנות אתן לא צריכות אתר מיוחד או יום לציין את זה שאתן רוכבות פשוט תרכבו ותהנו מהדבר הזה לא צריך לעשות עניין מיוחד .

  4. ביום שלא כל ההערות יהיו סקסיסטיות או נוגעות ללא סיבה באיברי גוף (ראה תגובות מעליך) אולי נרגיש יותר בנח לשתף ולהשתתף. בינתיים רוב התגובות שקראתי על כתבות שעסקו גם או רק בנשים ואופנועים היו בוטות/לא נעימות/לא מכבדות/או סתם פלצניות.. אשמח לשמוע יותר תגובות כמו שלך רונן כדי שאוכל להרגיש בנח לקחת חלק. תודה לך 🙂

  5. הרעיון במגזין המוקדש לאופנועניות הוא לתת מענה לביקוש למידע שלא בהכרח ניתן למצוא אותו באתרים ובמגזינים שמיועדים בעיקר לקהל הגברי. טיפים לגבי בחירת ציוד מיגון, תשומת לב מיוחדת לארגונומיה של האופנועים במבחני דרך וכולי, ופה אני חושבת שאין שום דבר סקסיסטי או מסתגר.
    בקבוצות הפייסבוק הסגורות למיניהן נוצר מקום שבו אופנועניות יכולות להתבטא בחופשיות, ללא החשש לבטא ספקות לגבי טכניקות רכיבה או שאלות על המכניקה של האופנועים ובלי לספוג יחס מתנשא או משפיל. דבר שלצערנו קורה הרבה בפורומים או קבוצות מעורבות. אם מישהי לא יודעת מה עושה הקלאץ' היא תקבל תשובה אינפורמטיבית וללא עקיצות 🙂

    • .B.S
      מעולם! אבל מעולם! לא היה יחס לרעה כלפי נשים. ה ה פ ך !
      את מוזמנת לעשות ניסוי ולפתוח שני ניקים (גברי ונשי) ולשאול שאלות טכניות בפורומים.
      הניק הנשי יקבל ת-מ-י-ד יחס מועדף. תמיד!

      צר לי אבל דבריך מצוצים מהאצבע.

  6. Motomaniaco // 04/08/2016 um 16:42 // הגב

    וואו איזה תגובות בוגרות

  7. מהנסיון שלי אני הגעתי למסקנות שונות.
    אבל בוא נגיד לרגע שאתה צודק ושנשים לעולם לא זוכות ליחס מתנשא, אתה לא רואה יתרון בכך שקבוצה שחולקת מאפיינים דומים תרצה ליצור לה קבוצה משלה? כמו שלכל דגם של אופנוע יש פורומים ייעודיים שבהם ניתן למצוא תשובות לשאלות ספציפיות, כך גם לנשים נוצרו מקומות בהם ניתן למצוא מידע ולחלוק חוויות דומות.
    וכמו בכל דבר, your mileage may vary.

    • עם תחושה לא אוכל להתווכח, והתחושה שלך היא יחס מזלזל/ציני וכו'.
      בואי נבדיל בין גורמים מושכים אל הבידול לגורמים הדוחפים אליו:
      * אין לי שום דבר נגד קבוצות עניין. להפך. אם זה עושה נעימים לחברות בו מה טוב. אלה הגורמים המושכים.
      * את טוענת שיש גורמים שדוחפים לבידול. (נגיד אווירה לא נעימה בפורומים) ועם זה אני פשוט לא יכל להסכים.

      לא הבנתי את המיילג' בסיפא. שנביא סרגל ונשווה ?

  8. רונן יהודאי // 04/08/2016 um 23:53 // הגב

    אז כן מסתובבות כאן בנות באתר lol , מנסיון בנות אתן די צודקות לעיתים יש יחס מלגלג ,אבל לדעתי זו לא סיבה לא להיות נוכחות גם פה אם לא רק פה , ועובדה היא שאתן כאן אבל רק קוראות ולא מגיבות , היה צריך כתבה על נשים בכדי שתגיבו וזה חבל , אני באופן אישי אשמח מאוד ליותר תגובות וגם כתיבה של נשים באתר אבל כזו אמיתית על החוויה שלכן כאופנועניות ולא בסגנון שראינו עד עכשיו שמציג את עצם העובדה שאישה הניפה רגל מעל מושב של אופנוע כהתפתחות אבולוציונית של המין האנושי , איריס בבקשה , ועכשיו סיפור שהיה באמת בערך לפני עשור טרום תקופת הילדים בחיינו רכבנו אני ואישתי באחד הלילות לאורך כביש החוף אני קדימה היא אחורה ,מאחר והיא לא רכבה כבר איזה תקופה של חודש לפני עצרתי בצד הדרך ושאלתי אם בא לך לרכב קצת ?מהוססת ענתה שכן והרגשתי שמשהו מוזר קורה בכל מקרה פיניתי את המושב , לאחר שהתמקמה קדימה על האופנוע שניה לפני שאני מטפס מאחוריה היא אומרת לי , רק שאלה קטנה לפני שנוסעים ? רק תזכיר לי איזה צד זה רגלית הבלם ???(*-*), לאחר ששנינו נרגענו מהצחוק אמרתי בשיא הרצינות צד ימין קפצתי על המושב ואמרתי יאאלה תני בגז והיא נתנה .

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם