100 שנות אמנות בפרסומות אופנועים

היום אנו יוצאים למסע קסם שיעבור דרך עשרות ציורים. ציורי פרסומות לאופנועים, אמנות על אמנות אם תרצו. מרתק יהיה לעקוב אחר התפתחות אומנות זו החל מהפרינט של ראשית המאה ה-20 הנשען על אלמנטים כמו-קלאסיים, דרך האוונגרד שהתפתח בעיצוב הגרפי בשנות ה-60 הסוערות, וכלה בקווים הברורים-ישירים מאד של שנות ה-90. מעניינת גם ההשוואה איך כל סגנון כזה גרם לעיצוב דמות האופנוע בעיני קהלי היעד של כל עשור ועשור.

הפרסומת, אמנות בפני עצמה, אוהבת לייצר אבות טיפוס, לשחק איתם, לפתח אותם, להגדילם ולהקטינם. מבנים תרבותיים שהתפתחו סביב פעולת הרכיבה על האופנוע תמיד נגעו באותם יסודות: חופש, הרפתקנות, ונהנתנות. לפיכך, מעניינת ההשוואה בין הפרסומות למותגים השונים איך כל אחד בדרכו לוקח את אותם מושגי דמיון אוניברסליים, ומשתמש בהם בדרך הרבה יותר אמוציונלית מאשר הגיונית כדי לפנות ולכבוש את קהלי היעד אליהם הוא מכוון.

1910

עשור זה יצר מותגים אייקונים שתהילת עולם קשורה בשמם והם מלווים את ענף האופנוענות עד היום, כמו טריומף, הארלי דוידסון ואינדיאן. התפיסה של מודרניזציה מהר מאד נקשרה לטכנולוגיה ופוסטרים מאותה תקופה נועדו לבנות, להעצים ולתמוך בדימוי פסלי תשוקה אמנותיים מיכניים אלו הנקראים אופנועים. וכרגיל, בצד קללת המלחמה (מלחמת העולם הראשונה) צעדה ברכת ההתפתחות הטכנולוגית, שאילוצי המלחמה תמיד משמשים לה קטליזטור.

גלריית פוסטרים העשור הראשון והשני (לחצו להגדלה)

שנות ה-20

לאורך עשור זה התעצמה ההתרחשות האמנותית של התיעוש והיא הושפעה עמוקות מתנועות אמנות שליטות כמו הפוטוריזם, דאדא, ארט-דקו והקונסטרוקטיביזם הרוסי לצד זרמים נוספים שהשתלטו על האמנות בעשור המתעוות ההוא. עם מותג חזק ביד שמסמל חופש, מהירות ויותר מהכל – מודרניות, אין פלא שרוב מותגי האופנועים נטו לקפוץ על עגלת הפרסום עם זרמי האמנות הפרועים ושוברי המסגרות והכי נחשבים לתקופה זו, שנות ה-20.

גלריית שנות ה-20 (לחצו להגדלה)

שנות ה-30

התבניות הפראיות של שנות ה-20 משתופפות ומתרככות והקווים מתכנסים לסדר וצורה מפוקחת יותר.

גלריית שנות ה-30 (לחצו להגדלה)

שנות ה-40

שינוי כיוון: הטקסטורות החדות והמאיימות משהו מתפוגגות ובמקומן מקבלות הפרסומות המצויירות קוים רכים ורגועים יותר. הטקסט הנלווה מדגיש את יעילותו של המוצר, וההדגשה היא על כדאיות הרכישה של האופנוע. צרכנות נבונה.

גלריית שנות ה-40 (לחצו להגדלה)

שנות ה-50

הקו התועלתני של הפרסומת האוניברסלית מפנה את מקומו לפורמט מחוייך ומפויס, נושק לסגנון החיים הטובים הצפויים לעולם המערבי לאחר תום מלחמת העולם.

גלריית שנות ה-50 (לחצו להגדלה)

שנות ה-60

תשלובת של ציור-צילום מתחילה להופיע. גם ניצני סקסיזם מופיעים והפרספקטיבה פונה לשקף את נפשו של הדור הצעיר הבז למוסכמות. דגש ניתן לטקסטים מחוכמים כמו בפרסומת של ב.מ.וו: "אם תרצה להיות מאושר ליום אחד – לך על אלכוהול, אם תרצה להיות מאושר לשנים רבות – לך על חתונה, אם תרצה להיות מאושר לכל החיים – לך על  BMW".

גלריית שנות ה-60 (לחצו להגדלה)

שנות ה-70

באופן מוזר משהו, מתאפיינות פרסומות שנות ה-70 בשני אלמנטים מרכזיים: נשים מעורטלות חלקית, וגושי טקסט גדולים. אמ;לק כנראה טרם נחשב אז לגורם דומיננטי.

גלריית שנות ה-70 (לחצו להגדלה)

שנות ה-80

ההבנה שכל הפרסומות משדרות מסרים זהים מתחילה לחלחל לאחראי הקופירייטינג באולפנים, והכותרות משתדלות לתפוס את העין במאמץ לחפות על הזהה ע"י שנינות ומקוריות.

גלריית שנות ה-80 (לחצו להגדלה)

שנות ה-90

המדיה החדשה – האינטרנט – מתחילה לחדור ואמות הסיפים מזדעזעות. עידן חדש של הטמעת מסרים בגישה אחרת לצרכנים תופס את מקומו. הפרינט והטלוויזיה, בקרב מאסף, מכוונים אל הרגש כדי ללכוד את קהל הצרכנים שמעתה ואילך יילך ויתמעט, יילך ויתדלדל מהמדיות הישנות. העולם משתנה ואומנות הפרסומות המצויירות נכנעת ומוסרת את שרביט ההובלה לארט דיירקטורים של עידן הוידאו על המסכים הקטנים.

גלריית שנות ה-90 (לחצו להגדלה)

הכתבה מבוססת על מאמר שהתפרסם במגזין הרשת "HALLEY"

2 תגובות ל100 שנות אמנות בפרסומות אופנועים

  1. מרתק, תודה

  2. מסע בזמן – כתבה שכיף לקרוא אותה

להגיב על יובל לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם