הפתרון המבריק של ג'ון בריטן למתלה האחורי

בדצמבר האחרון, כשהכנתי את הכתבה על נורמן הוסאק, שקעתי ראשי ורובי בסוגית המיתלים. רבים ומגוונים הם הפתרונות שהגו טובי המוחות הטכניים וגאוני הדור על מנת לשפר את יציבות הגלגול של כלי התחבורה המיוחד הזה שנקרא אופנוע, תחת נדנודי המיתלים במהמורות הדרך, וגם להעניק לו היגוי יציב תחת בלימה. הוסאק היה רק אחד מהממציאים שמצאו פתרון לבעיה והוא בנה מתלה קדמי מאד מיוחד שכלל לא עושה שימוש בטלסקופים הסטנדרטיים והמוכרים לנו היטב, אלא מורכב ממקבילית זרועות שאוחזת את הגלגל הקדמי יציב מצד אחד ומעניקה לשלדה תנועת שקיעה מצד שני, תוך שהיא יוצרת הפרדה בין שיכוך מהמורות ובין עומסי שקיעה של השלדה על ובכיוון הגלגל הקדמי.

הנה כך בסרט ההדגמה:

 

באותו זמן שצללתי לעומק סוגיות המיתלים וחקרתי את הפתרונות המגוונים, נכנסתי לסוג של מסע ברחבי הזמן והרשת, ומוקסם ומהופנט דילגתי ועברתי בין איורים, דיאגרמות, כתבות וסירטונים שעסקו כל כולם במיתלי האופנוע, והנה מאחת הפינות קפץ עלי פתאום האופנוע של ג'ון בריטן.

איך לא.

אני לא אכנס כאן עכשיו לתולדותיו של הגאון הניו-זילנדי הזה ולהסברים על האופנוע המיוחד שבנה ויצא לאור בתחילת שנות ה-90 כי הכל כבר נכתב ונאמר, ורק נזכיר במילה וחצי כי היצירה שיצאה מסדנתו היתה כלי מרוצים שרירי דחוס וקל להפליא (138 ק"ג) מפוצץ סטרואידים ומשפריץ ויטמינים שהדהים את כל עולם האופנועים, והדעה הכללית קובעת שזה אחד האופנועים המיוחדים שיוצרו אי פעם ויש אפילו הטוענים שהוא הטוב ביותר מסוגו. הכלי היה בנוי מחומרים מרוכבים (הרבה קרבון פיבר), והיו בו יציאות מגניבות וחשיבה מקורית מאד. למשל, לא היתה לו בכלל שלדה אלא יחידת ההנעה (מנוע-גיר) חיברה בין הזרוע האחורית למתלה הקדמי ולשאר המכלולים שהותקנו מעליה, למשל מיקום הרדיאטור מתחת למושב, ולמשל המתלה הקדמי שהיה מורכב מצמד עצמות עצה (כבמתלה הוסאק).

ואז ראיתי שהמתלה האחורי בעצם מורכב מלפנים ולא הבנתי כלום. איך לעזאזל זה בכלל עובד?!

והלכתי לשאול את המומחה, יוסי שווץ. כלומר, שלחתי לו מייל עם שאילתא.

גם שווץ הוא סוג של גאון והוא שלח לי מיד בתשובה כמה מילים ושרטוט, וזהו – הבנתי מיד הכל וערכו של בריטן אפילו עוד התנשא ועלה בעיניי. איזה פתרון מבריק.

והנה ההסבר: מעצם היותו מכונת מלחמה ייחודית, היה הכלי של בריטן קצר (יחסית לאופנוע בעל מנוע וי-טווין) והיה הכרח למצוא מקום לכל המיכלולים. ג'ון בריטן ששאף לשלמות, לא נטה לוותר כמלוא הנימה על רעיונותיו, וכך, לאחר שסיים לפתל את צינורות הפליטה מצמד הצילינדרים (1,000 סמ"ק) בצורה שחשב שתתן למנוע מקסימום הספק, ולאחר שהתקין 2 מפלטים מתחת לזנבנב ומעל לגלגל האחורי, הסתבר לו שאין מקום להתקין את המתלה האחורי – הקפיץ ובולם הזעזועים – במקום הקונבנציונלי מאחור. פשוט לא נשאר שם ספייס לתחוב את המכלול הזה.

הלך ג'ון בריטן, הסיר את הרדיאטור מלפנים, התקין אותו תחת המושב, ובמקום שלו, מאחורי הגלגל הקדמי הוא התקין את המתלה האחורי. וזה עבד ככה:

נהדר – אמרתי לשווץ – מקורי מאד.

כן – הסכים איתי יוסי – אמנם בהתחלה מיקם בריטן את הבולם תחת המנוע בסגנון של ביואל (או הסופטייל של הארלי דוידסון), אבל כשיצאה הגרסה המתקדמת עם מנוע בעל עוקה רטובה, כבר לא נשאר מקום מלמטה והוא הוכרח להמציא לו מקום אחר. המרווח בין הגלגל הקדמי למנוע נשאר ברירת מחדל. כך בעצם ריכז ג'ון בריטן את כל מיתלי האופנוע, הקדמי והאחורי, מלפנים. אחד מעל השני.

איך אתה יודע את כל זה? – שאלתי.

הייתי איתם בקשר – הצטדק יוסי – אי אז בשנות ה-90 כשיצא הדבר המופלא הזה למסלולים.

 

5 תגובות להפתרון המבריק של ג'ון בריטן למתלה האחורי

  1. אהבתי. מעולה.

  2. אין ספק, האיש היה גאון.

    אני תוהה מדוע המשפחה ואופנוען עם כיסים עמוקים לא מייצרים רפליקות של האופנוע המדליק הזה?!

  3. תומר ס // 18/04/2019 um 10:22 // הגב

    וואוו
    אחד הטובים EVER!

  4. ג'ון בריטן!
    שנים שמרתי את גליון מוטו שהציג את יצירת האומנות הזו.
    האיש הזה מהווה לי מודל לחיקוי מאז, והאופנוע הזה נמצא על רקע המחשב שלי כדי שכל בוקר אוכל להודות לו ולפאר את שמו לעולם ועד.

  5. זה היה לפני יותר מעשרים שנה, האינטרנט היה נראה קצת אחרת….באיזשהו בי.בי.אס. (למי שזוכר את הדבר הזה) התחברתי לבחור שהיה אחראי על מערכת הפליטה המפלאה בפני עצמה של הבריטן. הפסל הסביבתי של ספגאטי כחול נעשה כולו בעבודת יד ללא שרטוטים או תיב"מ. האיש גם ידע לספר שהצוות כולו פעל על בסיס התנדבותי אבל שג'ון היה טיפוס שקשה היה לסרב לו, גם כאשר נדרשה עבודה מסביב לשעון וסופי שבוע כדי לגמור את האופנוע. אז מעבר לגאונות של ג'ון, היה גם הרבה דם יזע ודמעות של חברי צוות שלעולם לא נדע את שמם.

להגיב על נבות לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם