טלטל קרבון פיבר

הדוקאטי פניגאלה V4R אשר נשלח להתמודד בחזית אליפות הסופרבייק, הביא איתו חידוש של 16,500 סיבובי מנוע לדקה. במנועים קטנים יותר או דו פעימתיים כבר הושג סל"ד גבוה יותר, אבל נזכור שכאן מדובר במנוע ליטר.

הבעיה המרכזית במנועים ספורטיביים שמגבילה את הטיפוס התלול במעלה הסל"ד היא סיכון מפגש שסתום בבוכנה עקב חזרה איטית מידי של השסתום לתושבתו בדחיפת קפיץ, ובעיה זו נפתרת כיום או במנועים עם מנגנון שסתומים דזמודרומי או במנועים בעלי מנגנון שסתומים פניאומטי.

הפניגאלה V4R משתמש כמובן במנגנון הדזמו אבל עליית ערכי הסל"ד ל-16,500 התאפשרה בעזרת טכנולוגיה מודרנית ששתלה בקרביו טלטלי טיטניום קלי משקל, כך נודע לנו לא מזמן בקריאה באתר האמריקאי A&R (אספלט אנד ראבר). והנה בא עכשיו אתר זה ובאמתחתו ההודעה הדרמטית שייתכן וכבר בקרוב תוכלנה עינינו לחזות בפלא חדש אשר בסיועו יוכל מנוע הבוכנה הארבע פעימתי הכבד להגיע אולי ואפילו לסיבובי מנוע שנחשבו עד כה לדימיוניים – טלטל מקרבון-פיבר.

מרוץ החימוש להפקת חומרי בניה קלים יותר לחלקי מנוע פנימיים לא פסק מעולם, אבל לא כל הניסויים עולים יפה. החום העצום שנוצר במנוע גורם לכשלים מהותיים גם בחומרים מורכבים ובולם את המשך הפיתוח. למבורגיני, שמזה זמן מה עורכים ניסויים עם טלטלי קרבון מחושלים יכולים להעיד על כך, אם כי הם טרם הרימו ידיים ולטענתם תוך שנה עד שנתיים יהיה להם על השולחן אב טיפוס מוכן לפעולה.

אבל לאחרונה באה חברה אמריקאית בשם AWA COMPOSITES וטוענת כי יש בידם פיתוח טכנולוגי פורץ דרך בשימוש בחומר פולימרי שמאפשר בניית טלטלים שמשקלם כחצי ממשקל טלטלי האלומיניום הנהוגים כיום, ואשר עד כה עמד יפה בניסויים ומאפשר שימוש ארוך טווח. לטענתם הפיתוח שיועד במקור למרוצי הדראג, נמצא בשלבים כה מתקדמים שהם די בטוחים כי יוכלו להציע מוצר מוגמר לקבוצות המוטו ג'יפי כבר בשנה זו ולבנות להם טלטלים מקרבון-פיבר לפי ספציפיקציות ייעודיות ולפי דרישת הקבוצות.

האם העלות תצדיק רכישה וכל זאת על מנת להשיג סיבובי מנוע גבוהים יותר? – על זה התשובה עדיין לא ברורה, אבל הפיתוח הזה מעניין מאד.

מקור: asphalt and rubber

6 תגובות לטלטל קרבון פיבר

  1. פואד בשבתו כקרציה דידקטית
    מעיר על קוצו של 'ו'
    החומרים האלה מרוכבים (ולא מורכבים)
    https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=16527
    פורים שמח ושבת אלח'יר

    • פואד היקר,
      בדקתי את ההרכב הלשוני של המושג הזה טרם פלטתיו ממקלדתי,
      המקור composite ניתן לתרגום הן כמורכב והן כמרוכב,
      מרוכב נתפס בעיני כפלצנות דיאלקטית וכהתנשאות ארוגנטית ולכן בחרתי בביטוי העממי המקורי,
      ולדעתי כך נאה וכך יאה אבל שמחתי לגלות ערבי השולט בשפת עבר למרות היותו קרציה, לדעתי גם כאן כך נאה וכך יאה!

  2. אפשר לחשל קרבון? זה עוזר במשהו?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 22/03/2019 um 14:27 // הגב

    והיום בפינתו של אבשחום קור:
    אמור סיבי פחם, המשולבים כחוט השני שתי וערב במלרע ובשרף,
    אי לכך חישולם יוביל להחלשתם כמו היו רצועות שריר
    ועל זה נאמר מה שלא הורג מחשל

    one + 1 = 10

  4. אבל איך הטלטל הקליל קשור למהירות סגירת השסתומים איתה התחלת את המאמר?
    הרי אם המנועים יסתובבו מהר יותר עכם הטלטלים הקלים יותר,בעית חזרת השסתומים תגבר…

    • בדיוק,
      לכן הקדמתי והצגתי את הבעיה הקיימת בסל"ד גבוה ואת הפתרונות הקיימים כיום.

להגיב על דורון לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם