מסלול ספאנג וההיי-טק של בניית מסלולים (V)

מסלול ספאנג עבר מקצה שיפורים מה שפותח לנו חלון מרתק לעולמם של בוני מסלולים והבנה כמה היי-טק מעורב בזה

מסלול ספאנג שנבנה ב-1998 במלזיה, עוצב ע"י האדריכל הרמן טילקה, נחנך לשימוש ב-1999 ומאז אירח פעילויות מוטריות רבות, מוטו ג'יפי כמובן, סופרבייק, אנדורנס, ופורמולה1. זהו מסלול פעיל מאד שעובד בטמפרטורות גבוהות, לחות מעיקה, ובשטפונות המאפיינים את האקלים המלזי.

המסלול ידוע כמסלול שוחק צמיגים בגלל אופיו ובגלל תערובת האספלט שמסוגלת להתמודד עם מצבי הקיצון שמזג האוויר מספק. אם מוסיפים לזה את הבאמפים שנוצרים בעקבות מרוצי הפורמולה ואת המיקומים במסלול בהם המים מהגשמים הכבדים עומדים, מקבלים מסלול שהיה חייב כבר שידרוג.

בעלי המסלול עובדים קשה בשנים האחרונות לשפר את חווית הצפייה, גם בבית וגם לצופים במסלול. למרוצי המוטו ג'יפי, המסלול 'סולד אאוט' כבר כמה עונות ומים עומדים בגלל גשם שמנעו מרוכבים לצאת למסלול, גרמו לקיצור או ביטול מקצים וזה כמובן לא מקובל על בעלי זכויות השידור.

2812201507dromoאז בעלי המסלול החליטו לקחת את העניינים בידיים ולחדש אותו , לא רק לאספלט מחדש, אלא שיפור ממש כשהמטרה שאפתנית: שיתאים גם לרכבים וגם לדו גלגלי. אתגר לא פשוט כשקווי הרכיבה/ נהיגה שונים, אזורי הבריחה צריכים להיות שונים בשביל העניין והבטיחות (רכבים צריכים יותר אספלט בכדי שיוכלו לשוב למסלול, ודו גלגלי – חצץ, כדי שלא יכנסו בקיר).

מי שנבחר לבצע את העבודה, לא היה טילקה שנחשב 'אולד סקול' אלא חברת דרומו האיטלקית והעומד בראשה יארנו זאפאלי. בין השאר דרומו וזאפאלי חתומים על מסלול ארגנטינה, סינגפור, שיפוץ מיסאנו, מוג'לו, מונזה ודונינגטון. החברה האיטלקית משתמשת בסימולטורים בכדי ללמוד קווים, תגובות רוכב, נהג, וכלי בעת התרסקות. שילוב של פיזיקה ואדריכלות עם הערכה למתווי מסלול טבעיים, כמו של פעם, לא מתאמץ, זורם.

העבודה על המסלול בפועל החלה באפריל אחרי הטסט של המוטו ג'יפי טרום העונה שממנו זכור בעיקר פיצוץ הצמיג האחורי של לוריס באז. התהליך כולו ארך 5 חודשים. 3 חודשי מחקר וחודשיים בשטח בהם שופרו כל אזורי הניקוז לאורך המסלול, אוספלטו 120,000 מטרים רבועים ופוזרו 3,500 מטרים רבועים של חצץ באזורי ה'ראן אופס', אזורים ששופרו בכל פניות המסלול. בנוסף, עודכנו העיקולים ('באנקינג') ב-9 מתוך 15 פניות המסלול. השיפורים נעשו בכדי לשנות את קו הרכיבה, לאפשר יותר עקיפות ולהעלות את רמת הבטיחות.DROMO_SEPANG - Aerial Comparision.key

DROMO_SEPANG - Aerial Comparision.key

DROMO_SEPANG - Aerial Comparision.key

השינוי הדרמטי ביותר והשנוי מחלוקת בין כולם הוא השינוי בפנייה מספר 15, הפנייה האחרונה בין הישורות, מתחת לפאגודה המפורסמת. מטרת השינוי היתה לשפר את זרימת מי הגשם ולמצוא פיתרון לבעייה שהעולם המוטורי מתקשה להשתלט עליה, מהירות גבוהה מדי עקב הפיתוח הטכנולוגי. הפנייה ממוקמת בין שתי ישורות של כ-900 מטרים, ישורות בהן המהירות מגיעה ל-300 קמ"ש לשעה ואין לאזורי המילוט מקום להתרחב. דרומו שינו לחלוטין את קו הרכיבה כשיצרו קימור הפוך בתוך הפנייה. פנים המסלול גבוה במטר מהצד החיצוני של המסלול מה שמאלץ את הרוכבים לקחת קו רחב יותר, לבלום מוקדם יותר, לצאת אחרת מן הפנייה ופותח אופציות לעקיפה.

 

בגלל הבעיתיות של המסלול והחשש הרב של מישלין, באו בחודש יולי קאל קראצ'לו, מיקלה פירו וקולין אדוארדס לבחון את הצמיגים על ההונדה, דוקאטי וימאהה בהתאמה על המסלול המשופץ, רק שלעומת מזג האויר שהיה בפברואר רותח, מזג האוויר ביולי היה גשום מאד והרוכבים הקיפו רק כ-15 פעמים ובאיטיות רבה, בקצב שלא ממש נתן אינפורמציה על עמידות הצמיגים ולא אפשר לרוכבים להביע דעה על השינויים שנעשו, למעט הבחנה בבעייתיות של לחות שעלתה מתוך האספלט בפנייה מספר 9.

שלושת הרוכבים לא ממש הצליחו ללמוד את הפנייה החדשה. "זו פנייה מוזרה עכשיו – אמר קראצ'לו – נקודת הבלימה כמעט אותו הדבר, אך הירידה למטה מחייבת אותנו לסובלנות עם איך שאנחנו לוקחים את היציאה ממנה. בפורמולה 1 הם לקחו אותה רחב עד כמה שניתן בכדי להימנע מהקימור. זה לא עובד עם אופנועים, אבל ננסה, ננסה כל קו אפשרי! לא נראה לי שהשינוי היה מחוייב המציאות, אך נראה לי שזה יהיה יותר מסעיר לכולם".

אז המהירות בישורת ירדה קצת וגם בפנייה, אך גם במרוצי הפרמולה וגם בסופרבייק נחתכו הזמנים עם שיפור של כ-6 שניות לרכבים וכ-3.5 לאופנועים.

לא מעט רוכבים נשמעים קצת מוטרדים מהשינויים, בעיקר מהפנייה האחרונה, אך עד שהם יעלו על המסלול אי אפשר לדעת מה התחושה וכמובן מה זה יעשה לזמנים, ומה זה יעשה לצמיגים.

*   *   *

תפסתי לשיחה סייברית קצרה את יארנו זאפאלי לפני תחילת הסופ"ש והוא ענה לי על כמה שאלות. 

מסלול ספאנג לא עוצב על ידך, איך בכלל ניגשים לעבודה על מסלול שמישהו אחר עיצב?

עם הרבה כבוד. לכל מעצב ואדריכל יש סיבות למעשיו ברוב הזמן. אני צריך להבין כמיטב יכולתי מה הנימוקים והשיקולים שעמדו בפניו והניעו אותו לקחת את ההחלטות שלקח ואז עלי לנסות להוציא מזה את הטוב ביותר. 

אתה יכול לספר מה בעלי המסלול ביקשו ממך לשפר ומה אתה ראית שיש לשפר? 

הבעלים ביקשו לשפר את מערכת הניקוז, אחיזה, את שטיחות המסלול תוך כדי שמירה על האספקט הבטיחותי והקפדה על האיכות.

אילו בדיקות היית צריך לעשות לפני תחילת העבודה 

0103201616dromoאנחנו צריכים לקיים בדיקות היי טק בשביל לראות את כל התמונה ולהבין את כל הסיפור. אנחנו ממש צריכים ללמוד את ההיסטוריה של כל הממצאים כמו רופא וחולה. רק אחרי הבדיקות אפשר למצוא את התרופה, אם זה מצריך טיפול או קצת ייפוי. רק אז מתחיל תהליך מחקר החומרים ובמה נכון להשתמש ומתחילים לחפש את הקבלנים המתאימים.

בכמה מרוצים היית צריך לצפות? 

לא רק במרוצים. העיקר בתקריות. בחנו את כל התקריות מהשנים האחרונות, כמה מאות, ואז חקרנו את כל האינפורמציה שאספנו.

המסלול הזה מיועד לשימוש לרכבים ודו גלגלי, זהו נושא שמדובר אודותיו רבות בגלל הבעיתיות בזה, אילו צעדים לקחת בכדי שזה יהיה מסלול בטוח אך גם מהנה לקטגוריות השונות? 

המומחיות של החברה שלי היא היכולת למצות כל מסלול בשביל מגוון הקטגוריות. בעזרת סימולאטור ההתרסקויות שלנו אנחנו מצליחים לעצב מסלולים משותפים לרכבים ודו גלגלי התחום התקציב של הלקוח.

עשיתם הרבה שינויים באזורי הבריחה/ התרסקות (ראן אופס) זה נראה למראית עין כל כך פשוט, מה הסוד שלך ולמה אתה חושב שבמסלולים רבים כל כך מסביב לעולם יש כל כך הרבה אזורי ראן אופס בעיתיים?

כי זו עדיין לא המטרה כשמעצבים מסלול. באופן כללי במסלולי מרוצים מסביב לעולם, עדיין לא מבינים את החשיבות בלשכור את שרותיהן של חברות כמו שלנו ולקחת ברצינות ניתוחים של הדרישות של כל מקטע במסלול. כשעושים את החישובים של כל המספרים מהמרחש על המסלול (*התרסקויות, הצלות, יציאה מהמסלול וכו) התוצאות פשוטות להבנה ויישום.

מה התגובות שקיבלת מרוכבי הפורמולה וסופר בייק?

גם הנהגים וגם הרוכבים היו סקפטים בתחילה בנוגע לפנייה האחרונה (פנייה 15, בין שתי היישורות) בסופו של דבר זמני ההקפות צנחו וגם בתנאי גשם הם היו מרוצים. 

בטסט של המוטו ג'יפי שנערך ביולי ראינו בעיה של לחות עולה מתוך האספלט בעיקר בפנייה 9, האם הנושא טופל?

הסיבה הייתה כשל בעבודה באזור מאד ספציפי של המסלול בדיוק במיקום בו יש קווי רכיבה. הנושא טופל כמעט במלואו כשאטמנו את המים כמעט לחלוטין ועשינו עוד שיפור בניקוז. 

פנייה 15, איזה רוכב אתה סקרן לראות לוקח אותה? 

את אלו עם פחות ניסיון. אם אתה מתייחס לפנייה כפנייה חדשה, תהייה מהיר בה. אם תקח את הקווים הישנים ע"פ הזכרונות וההרגלים מהרכיבות הקודמות, תהייה איטי.

האספלט שחור, אפשר היה לעשות אותו בהיר יותר? האם הכהות שלו תעלה את הטמפרטורות? 

האספלט כהה מאחר והביטומן הוא בצבע שחור. מאז השיפוץ ועד עכשיו הוא לא נשחק דיו ולא נחשף מספיק לשמש. הצבע יתחלף לאפור תוך 12-24 חודשים. פשוט, הכורח הספציפי הזה של תערובת האספלט והעמידות שלו מאד גדול.

*   *   *

מזג האוויר הצפוי הוא גשום, עד גשום מאד כך שכנראה לא נוכל להבין ממש את הפוטנציאל, הטמפרטורות צפויות להיות כ-27 מעלות בשיא היום, לא נורא בסטנדרטים מלזים, נקווה רק שיארנו זאפאלי אכן הצליח לפצח את מערכת ניקוז המים ולהביא אספלט המאפשר אחיזה באקלים הטרופי, בארץ היפה הזו.

1404201658dromo

2 תגובות למסלול ספאנג וההיי-טק של בניית מסלולים (V)

  1. מרתק, תודה.שיהיה יבש וסופשבוע מירוצים נהדר לנו.

  2. מעניין ועושה שכל.
    תודה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם