מה למדה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתאונות האופנועים ב-2017 ומה היא מתכוונת לעשות

סטטיסטיקה

בישראל כ-130 אלף כלים דו גלגליים.

הם מהווים 4% מצי הרכב הכללי וחלקם בנסועה עומד על 1.6%.

בשנת 2017 עמד שיעור המעורבות של  דו גלגלי בתאונות דרכים קשות וקטלניות על 18% שזה פי 4.5 משיעורם במצבת כלי הרכב ופי 11.3 משיעורם בנסועה השנתית.

בשנת 2017 נהרגו 41 רוכבים מהמגזר היהודי ו-22 מהמגזר הערבי.

בין השנים 2015-2017 נהרגו 94 רוכבים בדרכים הבינעירוניות ו-69 בתוך העיר.

חלקם של האופנוענים שנהרגו על כלים בעלי נפח מנוע של עד 125 סמ"ק עומד על 43%.

חלקם של האופנוענים שנהרגו על כלים בעלי נפח מנוע של 126-400 סמ"ק הוא 40%.

חלקם של אופנוענים שנהרגו על כלים בעלי נפח 401 סמ"ק ומעלה הינו 17%.

ממצאים עיקריים:

מעורבות דו גלגלי בנפח עד 400 סמ"ק בולטת במרחב העירוני.

מעורבות אופנועים בעלי נפח גדול מ-400 סמ"ק בולטת במרחב הבינעירוני.

רוב התאונות החמורות מתרחשות בקטע דרך ולא בצומת.

עבירות הנהיגה הבולטות אצל אופנוענים המעורבים בתאונות קטלניות וחמורות הן (לפי סדר היקפן): סטיה מנתיב, מהירות מופרזת, אי ציות לתמרור או רמזור, ואי שמירת מרחק.

אופנועים מעורבים במידה רב בתאונות עצמיות (כ-40%). תאונות אלו נובעות, בין היתר, בשל רגישות האופנועים לתשתית (כביש חלק, כתמי שמן, בורות, עיקולים חדים) והן בשל התנהגות האופנוען הנובעת לעיתים מחוסר מיומנות, תפיסת סיכון לקויה או נהיגה שלא מותאמת לתנאי הדרך.

פילוח נתוני היפגעות עד גיל 30 בשנת 2017:

  • גילאי 15-19: נהרגו 7
  • גילאי 20-24: נהרגו 23
  • גילאי 25-29: נהרגו 14
  • ההרוגים בקבוצת הגיל 15-29 מהווים 70% מסך הרוגי הדו"ג ב-2017.

פילוח ערים:

תל אביב-יפו וירושלים מובילות במספר התאונות החמורות של אופנועים בהשוואה לערים אחרות. בפער גדול אחריהן נמצאות רמת גן וחיפה.

בין השנים 2010-2016 נרשמו בת"א למעלה מ-400 תאונות חמורות ובירושלים למעלה מ-300, זאת לעומת פחות מ-100 בר"ג וחיפה.

מסקנות אופרטיביות ברלב"ד

שינויים בלימוד הרכיבה:

  • כרטיס תלמיד חדש – אימוץ של כרטיס תלמיד חדש הכולל לימוד מיומנויות רבות ומגוונות על פי סילבוס קבוע ומוסכם בלימוד הרכיבה.
  • אימון מובנה לרוכבי אופנוע במגרש ייעודי בלבד.
  • חיוב עבודה עם ספר מתודיקה להכשרת מורי נהיגה.
  • מספר מינימלי של שיעורים – העלאת מספר השיעורים המינימלי ע"פ סוג הרישיון.
  • רכיבה בחשיכה – חיוב תרגול רכיבה בחשכה במסגרת לימוד נהיגה על אופנוע.

שמירה על כשירות:

חיוב קורס ריענון כתנאי לחידוש רישיון, במודל זהה לזה של רכב פרטי.

קורס נהיגה מתקדמת (החל מ-150 סמ"ק ומעלה) – מתן תמריצים לרוכבים לבצע קורס רכיבה מתקדמת בתמורה להנחה בביטוח וקידום הנושא מול חברות הביטוח.

קצין בטיחות – חיוב העסקת קצין בטיחות בתעבורה בחברות המחזיקות ציי דו גלגלי (בהתאם לתיקון המוצע לתקנות התעבורה הנמצא בדיוני ועדת הכלכלה).

אמצעי מיגון:

קידום חקיקה לאיסור חבישת קסדת חצי.

עידוד השימוש באמצעי מיגון בעזרת הקלות מס והסברה.

תשתיות:

סימון על פני הדרך: שימוש בחומרים תיקניים המונעים החלקה. מתהליכי בקרת הרשויות עולה כי חלק גדול מהרשויות המקומיות לא משתמשות בחומרים המאושרים לשימוש בארץ.

התקנת פס מגן תחתון במעקות הבטיחות למניעה פגיעה חמורה ברוכב מחליק.

הסברה:

הרחבת ההסברה לרוכבים הן בשטח והן באמצעי התקשורת.

הרחבת מבצעי הסברה בשיתוף המשטרה במוקדים עירוניים בהן נרשמה היפגעות גבוהה של רוכבי אופנוע.

מחקר:

ביצוע מחקר עומק למיפוי הגורמים לתאונות אופנועים בקבוצות הרוכבים השונות.

10 תגובות למה למדה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתאונות האופנועים ב-2017 ומה היא מתכוונת לעשות

  1. הרוב הכתוב נכון

  2. אבל … איך מהנתון/עובדה שהרוב הם עד גיל 29 עד נפח 400 סמ"ק …
    איך מזה הסיקו כי נדרש מבחן כשירות/קורס ריענון לחידוש רישיון?? איך ???
    הרי חידוש רישיון מתבצע כל 10 שנים! איזה ריענון צריכים חטיארים אשר רכבו דה פאקטו כל הזמן הזה??
    לאווילים המרושעים הפיתרונים.

  3. חטיארים מתים מסיבות אחרות, לרבות ומבלי לפגוע בכלליות, מאבק בביטוח הלאומי, מריבה עם מס הכנסה, התגוששות משפטית מול ההוצאה לפועל, חובות ארנונה וכן הלאה.
    אין באמור לעיל כדי להוות יעוץ משפטי מכל סוג שהוא ואין להסתמך עליהם, וכמובן נכונותו עשויה להשתנות מעת לעת, כי רק חמור לא משנה את דעתו.

  4. יש לחייב נהגים חדשים על דו"ג לעבור השתלמות רכיבה מתקדמת על מסלול שבו ילמדו התחמקות ממכשול פניות חדות ובלימת חירום.
    כמו כן לחייב את כולם בקסדה שלמה ומעיל ממוגן להקטנת פציעות במפגש עם האספלט.

    • יש לחייב את האזרח הקטן בלבישת מעיל ממוגן + מגפיים + מכנס קוולאר והכל חייב להיות תיקני בתקן שהמצאנו כרגע אשר בלי שום קשר רק חברה אחת עומדת בו ולא היו לחברה הזו בכלל לוביסטים בכנסת. בכלל בכלל.

  5. חידוש רישיון לראשונה נעשה כעבור חמש שנים מתאריך הוצאתו,זאת תקופה סבירה שבה הרוכב בשל לקלוט מידע חשוב שללא ניסיון תעבורתי יקשה עליו להפנים אותו, .לכן קורסי ריענון הינם בהחלט אמצעי יעיל ומועיל ותבורך ההחלטה לקיימם.

    • במילים אחרות אתה שם פלסטר על רישיון הנהיגה.
      "ניסיון תעבורתי" זה לא הרעיון של דרגות רישיון? או נהג מלווה? או ה L המפורסם בחו"ל ?
      נתת לנער הרך רישיון? תעמוד מאחורי זה!
      אגב לאותו נער נתת גם רובה סער בגיוס חובה. גם שם תציע לו ריענון אחרי שכבר עשה מחזורית בעומק לבנון?

  6. הנה קטע מההחלטות האופרטיביות שהוא, בבטחון גמור, היחיד שיבוצע:
    1. תקציב הרלב"ד יוגדל ב25 אחוז צדי שנה.
    2. יתווספו 8 תקני רמ"ד, 4 תקני רע"ן ו 13 תקני בבל"ט.
    3. תורחב ההסברה שבנחיצותה של הרלב"ד והיותה נדבך משמעותי בסלע קיומנו, ה-מלחמה.
    4. ימשיך וייעשה שימוש בטרמינולגיית "המאבק" ו/או "המלחמה" בתאונות הדרכים, משום שאין מנצחים במלחמות ואין שום קריטריון לזה.

  7. מעניין מה מספר ההרוגים כתוצאה מהתקלות ב״גדר ביטחון״

  8. אמיר שרון // 25/03/2018 um 2:39 // הגב

    גדר הבטיחות היא גדר הסכינים שבגללה נהרגו ונפצעו עשרות רוכבים.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם