טריאלדורו ופרשת האיש היווני

מי שנוצר בידי (?) הוריו נמוך קומה ורוצה להיות אופנוען שטח, יש לו בעיה אחת מהותית: אין אופנועי שטח נמוכים.

לבעיה זו מספר פתרונות:

  • לא להיות אופנוען שטח
  • להנמיך אופנועים
  • לרכב שטח לייט בלבד
  • ללמוד רכיבת טריאל
  • ללמוד לרכב על הגז – נחישות, אומץ, ולהתאבד על מיכשולים
  • לרכב על אופנועי ילדים (למשל – הוסקוורנה 85 סמ"ק עם גלגלים גדולים)

מי שהחליט שהוא אופנוען שטח למרות היותו נמוך, צריך לדעת את המגבלות הבאות:

  • הנמכת אופנוע – פתרון מוגבל שיוצר בעיות משנה: זווית היגוי שונה ממה שתכנן היצרן, שיכוך זעזועים פחות מוצלח, אפשרות לנענועי כידון במהירות גבוהה, ומרווח גחון מופחת. יש בשוק ערכות הנמכה מקצועיות אבל לא לכל האופנועים והן יקרות (למדו עוד)
  • שבינגלים – הבחירה הקלה והמבאסת: שבילים וסינגלים בלבד. סלעים ועליות קשות נושרים מן התפריט
  • רכיבת טריאל  – לקנות אופנוע נוסף רק בשביל להתאמן זה לא בסקאלה של כל אחד: לא כספית ולא מציאותית מבחינת זמן המוקדש לאימונים
  • רכיבה על הגז – תנסו… הצלחה חלקית מובטחת (וגם כמה עצמות שבורות)
  • אופנועי ילדים – לרוב מתגלה כפתרון גרוע: נמוך מידי וחלש מידי

עד כאן תמונת המצב העגומה.

סקורפה T-RIDE: המציא נישה

סבו של הפרירייד נולד

אני קשיש נמוך. נמוך מאד. המדידה שעברתי במשרד הפנים בהיותי בן 18 והראתה 1.63 מ' בטח כבר לא תואמת מציאות: מגיל מסויים אתה מתחיל להספג לתוך עצמך ולאבד גובה. היות ואני מת על הרעיון שאפשר לקחת אופנוע ולהכנס בראבאכ של ההרים והסלעים, מצאתי את עצמי לא אחת מבואס תחת: רגליים קצרות מידי שלא מוצאות מדרך במדרונים, נפילות והתעייפויות. לעת בין ערביים של חיי מצאתי את עצמי כמשה על הר נבו: מנגד יראה את ההארד אנדורו ואליו לא יבוא.

בשנת 2007 הבליח אור בחשכת ימי קצרי הגפיים: חברת טריאלים צרפתית בשם 'סקורפה' (נבלעה היום בתוך 'שרקו') הוציאה דגם של אופנוע שטח שהתיימר להיות שילוב מסוים בין הטריאלי לאנדורו ושמו: T-RIDE. הגרסה הזו היתה ראשונית מידי ובוסרית מידי, רבו מגרעותיה על יתרונותיה, והיא לא נחלה הצלחה רבה, אבל המתג נלחץ, הזרקור נדלק, ואלומת אור עצומה ושופעת ברכה הופנתה אל מה שיהפוך במעוט הימים לנישה: טריאלדורו. היו צריכות להתבזבז עוד כמה שנות מחקר ונסיונות עד שיצאה ק.ט.מ עם הדגם המנצח: פרירייד.

לפני כ-6 שנים, ימי הביניים טרום היות הפרירייד בארץ, החלטתי שאני הולך על הרעיון של הטי-רייד הסקורפאי ועושה כמיטב יכולתי. קניתי אופנוע טריאל ישן מאותה תוצרת – סקורפה 'איזי', בניתי לו תת שלדה ועליה הלבשתי כסא של ימאהה YZ. התוצאה נראתה כך:

ה-Y-RIDE ׁ(ינוקא רייד)

מיטב יכולתי התברר כלא רע. סוף סוף פעם מתחתיי אופנוע עם המון כוח (300 סמ"ק דו"פ), מרווח גחון סביר, יכולת רכיבה בעמידה כמו גם בישיבה, מיכל דלק עם קיבולת שהספיקה לי לחצי יום רכיבה (4.5 ליטר) והכי חשוב – כל פעם שנתקעתי באיזה לוך ונאלצתי להוריד רגל, תמיד מצאתי את כדור הארץ ואדמתו הטובה מחכים לי בנאמנות.

גם מגרעות היו לו: 1. אי אפשר לחבוק כסא ומיכל דלק בעמידה (נמוכים מידי) ולכן רב העומס על הידיים, 2. רגלית ההילוכים באופנועי טריאל מרוחקת מהפג וכדי להחליף הילוך צריך להושיט את המגף קדימה.

רב ומוצלח היה ערכם של היתרונות, ולמגרעות מתרגלים. הפשרה התבררה ככדאית. איתו יצאתי אל שטחי הציד של ההארד אנדורו ועימו שעטתי בעקבות חבורות הפראים חובצי המדרונות והמסלעות. הם כולם היו צעירים ממני בכעשרים שנה וכושרם נעלה על שלי, ובאמת ברכיבות המהירות פיגרתי קצת והם נאלצו לחכות לי ברוב טובם, אבל כשתקפנו ביצורי אבן בשטח אויב השתעלתי לפניהם למעלה בקלילות וחיכיתי להם, ברוב טובי.

אבל היום יש כבר את הפרירייד, הוא בדרך כלל עונה נכון במבחנים ומספק תשובות מצויינות והמורים מבסוטים ממנו.

וסיליס

אנדורו יווני

ואז החלטתי לפנק את עצמי באנדורו יווני. אז הכוונה לחודש מאי 2017, והמדריך הנבחר היה וסיליס בודרוס, צ'מפיון מקומי החי בסביבות אתונה, איש רגוע ושליו ונעים הליכות, ההופך לחיה טורפת כשהוא על האופנוע (העסק שלו קרוי "אנדורו גריס"). נסגר איתו דיל משודרג לשלושה ימי רכיבה, מלון ומזון בעלות 5 אלף ש"ח כולל טיסה. דיל משודרג הכוונה ל-4 ארוחות ביום וחדר פרטי. אפשר גם לשנמך דילים, להביא סנדביצ'ים מהבית ולנחור עם רעיך המיוזעים 5 בחדר. לא בשבילי.

הוא הכין לנו אופנועי הונדה בנפחי 250 ו-450 סמ"ק, והיו לו גם ק.ט.מ 300 דו"פ ופרירייד, אבל הפרירייד הובטח כבר לבחורה בשם אינה (רוכבת מצויינת) ואני נעזבתי לגורלי להתמודד עם אופנוע אנדורו פול-סייז, כשלפתע גיליתי בקרן זוית את הטריאל הזה של בטא ואורו עיניי:

האופנוע הוא טריאל 300 סמ"ק דו"פ עם מכל דלק בן 3 ליטר, שעליו מורכב קיט כסא-מכל מקורי. ששתי על המציאה כמוצא שלל רב ושמחתי להווכח שלא פס מן העולם הפתרון האולטימטיבי לקצרי קומה, ויפה שבשנת הדגם 2016 מוצא מפעל אירופי לנכון להציע לשוק קיט לרכיבות אנדורו קשות. הסקורפה הישן שלי מהבית קרם לפתע עור ושרירים ונזכרתי בנשכחות.

המכל הנוסף מכיל 4 ליטר וביחד עם קיבולת המכל המקורי עומדת לרשות הרוכב כמות נאה של 7 ליטר איתה ניתן לחצות ארצות. יש כפתור בורר שניתן להפריד בין שני המכלים. לאופנוע יש 2 מפות הצתה והמתונה יותר התאימה לי מאד. אין סטרטר אבל כנראה שאי אפשר לקבל הכל בחיים.

מימין לשמאל – בשורה העליונה: ברז דלק, מבט מלמעלה על שני מכסי מכלי הדלק, קיט כסא-מכל. שורה שניה – בורר מפות הצתה (צהוב) ומתג אורות (שחור), מתג מגנטי על הכידון לכיבוי מהיר במצבי הפעלה וניתוק

אני טוען שאין ביוון מישורים כל עוד לא יוכיחו לי אחרת. המסלולים היו הרריים והארד אנדורו בחלקם. שלושה ימים, 6 שעות רכיבה בכל אחד מהם, עלינו וירדנו הרים. ביום השני לרכיבה הוא לקח אותנו לבקשתנו לעשות קצת סינגלים ביער, אבל גם שם היו אתגרים נחמדים שהבטא עזר לי לצלוח בכבוד.

אבל רוב הזמן טיפסנו או ירדנו. הצמחיה דומה מאד למה שיש לנו בארץ – חורש ים תיכוני, אבל הנוף, הנוף… מעל ראשי ההרים נגלים מפרצים ומפרצונים ובהם מתערסלות סירות וספינות וסביבן ים פנינים רוגע. בדרך למעלה חלפנו מקדשים עתיקים, מכרות נטושים, ומנזרים נעולים. בדרך למטה בתקנו ערוצי נחלים שמצעם אבני דשדש, חצינו חורשות ששורשים זוחלים מתחת גזעי העצים החוצה למרחב, או שהתקרקשנו על תוואי אדנים מתפורר של מסילת רכבת-מכרות שאיננה בשימוש כבר עשרות בשנים. כשירדנו אל החופים בלעו אותנו טברנות ובהן מגישות נערות יווניות חמודות חטיפים (סנאקס) טעימים להשתגע.

בערב אחרי מקלחת / ספא, בא וסיליס ולקח אותנו לנמל, שם ביצענו מחקרי עומק עם מה ואיך בדיוק גולש האוזו במורד הגרון בצורה הכי מיטבית ואיך הכי נכון לבלוס סופלאקי. בבוקר קמנו מתנודדים קמעא לרכיבת 6 שעות. כמו שאתם מבינים היה זוועה והייתי חוזר על כל זה שוב בכל רגע נתון.

 

העיירה מרתון: כאן החלה הריצה המפורסמת

אופציה יוונית נוספת

10 תגובות לטריאלדורו ופרשת האיש היווני

  1. עכשיו אני מבין לאן נעלמה רכיבת המאי עם הפלג.
    אין דבר. מחר נקנה עוד אבוקדו.

    • מחר יהיה יוני וגם הוא כשיר לרכיבה.
      אין ייאוש בעולם כלל!

  2. מה עם השרקו x ride והבטא אקסטריינר?איך הם לנמוכי קומה

    • הבטא לא ממש נמוך כמו שמציגים אותו.
      ה-X של שרקו טוב לשטח הקשה אבל לא נוח במינהלתי.

  3. נמוך נמוך אבל קליבר. למה אתה יוצא לרכב עם נוער שוליים צעירים ממך ב 20 שנה? 5 שנים פחות לא טוב???

  4. יש לי שאלה לאנשים פה שאולי יוכלו לעזור: אם אני בשנות ה 30 ולא ממש גבוה לצערי הגובה שלי רק 172 (אני מניח שאם אנעל מגפי שטח יתווספו עוד איזה 2 סנטימטר? ) האם לדעתכם יתאים לי מבחינת גובה – אופנוע דו״ש קרבי כמו drz400 או wr250r ? (בדקתי ומדובר על גובה מושב של 93-93.5 סנטימטר בשני האופנועים האלו)… מה דעתכם..? זה יהיה אופנוע ראשון שלי, ואני מתכוון להשתמש בו רק לשטח (יש לי טנדר), ודווקא כן ארצה לעשות גם סינגלים וסלעים וטיפוסים, ולא רק סתם שבילים… מה אתם אומרים חברים? מה היא דעתכם? ובבקשה תהיו כנים.

    • אני אענה לך אני. אתה התבלבלת בפורום 🙂
      הפלג קרע אותי מצחוק כשבפעם האחרונה שנפרדנו הוא קרא בפליאה "יה!!! אתה על קצות האצבעות!"
      כאילו ראבאק אנחנו רוכבים כבר שנה שנתיים ורק עכשיו אתה שם לב?
      אצל הפלג זה לא חוכמה. הוא יושב בשטח כמו על אופני תלת של תינוקות. כמו עכביש על המים. כמו מנוף ששולח רגלים להתייצב.
      אז אני מתכחש לזה אבל אני מכיר מגוף ראשון את עניין הפניית התחת החוצה מהמושב.
      ולא, אצלי מגף שטח לא תורם ליציבות. בכביש – בגלל שיש למגף שטח ברזל בקצות האצבעות אני כל הזמן מחליק ברמזורים כמו סוס עם פרסות.

      אז תשובה כנה – שב על אחד ואפילו תעשה רכיבת מבחן.
      אני יושב על נבלה כבדה ועד שהרגל פוגשת את הקרקע לתת פוש קטן לייצוב הבהמה כבר ב 45 מעלות אז כן – גם המשקל חשוב.

      פעם בפורום 8 איזו נקבה התווכחה איתי שרכיבה עם נעלי עקב תורמת לגובה.
      נראה לי שקראו לה קוקי על שמוקי או משהו בסיגנון.
      ניסיתי להסביר לה שבכל מקרה עומדים על כריות כף הרגל אבל הוסיתי באכזריות כי היא אושיה.
      עכשיו אני לא מדמיין את ינוקא בנעלי עקב אבל במקום להנדס את האופנוע לא יותר פשוט להגות סטארטאפ של מגפי פלטפורמה??

      האשטאג גם לי חסרים כמה סנטים

  5. כגמד גינה מצוי נהניתי לקרוא

    הולך לחפש סקורפה
    🙂

  6. תראו מה זה , גמד אחד יוצא מהארון ופתאום אנחנו מגלים עולם שלם של גמדים דו גלגליים , יאאאלה מסיבת גמדים , איפה שילגיה 🎅👰

  7. מגפי פלטפורמה יופי של סטארטאפ
    עכשיו ברור לי שסטארטר לאופנוע שטח היה רעיון גדול של נמוך קומה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם